Mihin naisten kokkaustaidot ovat kadonneet?
Nyt ostetaan vaan pakastepizzaa ja einestä kun ennen naiset kokkaili kotiruokaa joka päivä eri sorttia.
Kommentit (204)
Moni haluaa olla tosi itsenäinen. Siksi monessa perheessä mies laittaa enemmän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen nainen tulkitsee ruuanlaiton miehelle/perheelle ideologisena toimintana.
Tulee mieleen USA:n koulutetut kaupunkilaisnaiset, jotka harvoin osaavat laittaa mitään ruokaa ja perustelevat asiaa samaan tapaan.
Todellista vahvuutta ei ole esittää vahvaa.
Niin, suomalaiset naiset tahtoo, että se mieskin osallistuu tällaisiin arjen pakollisiin asioihin. Ei se kokkaaminen ole sen vaikeampaa miehillekään.
Naiset kokeilevat samaa mitä miehet tekivät siivouksen suhteen... tarpeeksi monta kertaa kun tekee asiat väärin, toinen ei anna tehdä enää.
Halusit pihvisi mediumina? Eikös se tarkoita läpiharmaata ja kuivaa. Ei olisi kannattanut ostaa noin kallista lihaa, ei tämä kovin hyvältä maistu, muistuttaa kengänpohjaa jolla on kävelty koiranpaskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen nainen tulkitsee ruuanlaiton miehelle/perheelle ideologisena toimintana.
Tulee mieleen USA:n koulutetut kaupunkilaisnaiset, jotka harvoin osaavat laittaa mitään ruokaa ja perustelevat asiaa samaan tapaan.
Miten siellä koulutetut kaupunkilaismiehet perustelevat sen, että he eivät tee perheelle ruokaa?
Mies käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli 20 vuotta kokannut lähes joka päivä perheelle ruokaa. Mutta kyllä meillä silti käytetään eineksiä ja pakkasessa on kotivarana myös pakastepizzaa. Joitain ruokia en ala itse tekemään ja yksi sellainen on maksalaatikko, jossa ei ole Saarioisen äitien tekemän voittanutta.
Meillä osaa kaikki perheenjäsenet jotain ruokaa laittaa. Ovat myös lukutaitoisia ja digitaitoisia siinä määrin, että jos eivät jotain osaa, niin opettelevat. Toista oli silloin 20v sitten, kun oli vaan keittokirjoja. Nykyään on netti pullollaan ohjeita ja videoita. Pitää olla täysin kädetön ja aivoton, jos ei nykyaikana opi ruokaa laittamaan.
Naisista enemmistö on kädettömiä.
Ihanko totta taas kerran? Oletko tehnyt kovinkin kattavan tutkimuksen aiheesta? Et ole. Joten lopeta vinkuminen ja kokk
Miehistä kun sanotaan samaa, tarkoitetaan tietysti vain palstamiehiä ja kukaan ei kyseenalaista viestiä.
Moni äiti (ja isä) tekee lapsilleen karhunpalveluksen, kun ei vaadi osallistumaan kotitöihin ja ruuanlaittoon. Sellaisista lapsista kasvaa sitten niitä avuttomia aikuisia, jotka ei osaa laittaa ruokaa.
Tää on nyt sitä tasa-arvoa.
Keitä itte puuros
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä koulutetut kaupunkilaismiehet perustelevat sen, että he eivät tee perheelle ruokaa?
Mies käy töissä.
Niin mitä sitten? Naisetkin käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sinne samaan paikkaan kuin miesten kokkaustaidot?
Maailman tuhannen parhaan kokin joukossa on max. 50 naista.
Mä kokkaan meillä käytännössä kaiken, kohta 20 vuotta jo. Mies taas siivoaa käytännössä kaiken. Näin on maksimoitu sekä ruoan että siivouksen laatu kun kumpikin saa tehdä sitä, mikä kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähensin ruuanlaittoa reilusti, kun lapset muutti pois kotoa. Olen oman osani kokkaillut, nyt teen sitä vain silloin, jos huvittaa ja vain sitä, mistä itse tykkään. Aikuinen mies kyllä löytää syötävää vaikken sitä nenän eteen tuo.
Jaa meillä ruokailu miehenkin kanssa kaksin on sosiaalinen ja lähentävä kokemus. Istumme 2x päivässä saman pöydän ääreen syömään rauhassa kunnon ruokaa.
Ihan sama kumman tekemää, olisi outoa tehdä vain itselle ruokaa??
Ei mun kokkaustaidot ole mihinkään kadonneet. Osaan tehdä monenlaista ruokaa. Samoin aikuinen tytär.
Tämä aloitus on jälleen kerran lapsellinen ja typerä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Just aloitin aamun pyöräyttämällä tuoretta leipää. Tein myös pullataikinan, jonka laitoin jääkaappiin odottamaan myöhempää paistamista.
Mä tein leipätaikinan illalla jääkaappiin ja nyt aamulla paistoin:)
Tuo asia voi olla muutoksessa. Milleniaaleille naisille itse pärjääminen ei ole enää niin keskeistä.
Nykyään naiset käyvät töissä ja eikä kukaan palkkaa kotiinsa taloudenhoitajia tai ostettaisi kotiin valmista ruokaa ulkopuolisena palveluna.
Toisin kuin ap. väittää, Suomi on harvoja maita, jossa kotona valmistetaan perheen ateriat, oli se sitten nainen tai mies.
Muualla Euroopassa tai Aasia, perheet käyvät työpäivän jälkeen syömässä ravintolassa, koko suvun kanssa tai ostetaan valmista ruokaa katukeittiöstä kadulta. Useimmilla ei ole edes keittiötä, missä tekisi ruokaa.
Luulen, moni nainen viihtyisi keittiössä valmistamassa ruokaa, jos mies tekisi kauppaostokset, kävisi torilta tarvikkeet ja ennen kaikkea olisi niitä varakkaita miehiä, jotka pystyisi elättämään perheensä, mutta se on katoavaa kansanperinnettä, kun naiset joutuvat maksamaan jopa sähkölaskun.
Nykyään äijä ei saa vaimolleen rahaa pöytään, vaan itse se on hankittava työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne samaan paikkaan kuin miesten kokkaustaidot?
Maailman tuhannen parhaan kokin joukossa on max. 50 naista.
Ja tästähän seuraa automaattisesti se, että miehet ovat parempia kotikokkeja joten miehet kokkailoon perheen safkat.
Osaan kokata ja leipoa, osaan myös purkaa ja kasata rynkyn silmät kiinni tai selän takana. Seuraava kysymys
Voi ap. ei ennenkään kaikki naiset ole tehneet ruokaa. Olen 50-luvun lapsi ja meillä isä hoiti ruokahuollon aina, eikä äiti juuri keittiössä viihtynyt.
Sama perheessäni, mieheni on innokas kokki ollut jo 30v enkä juuri ruokaa laita, ainoastaan tykkään leipoa.