Ystävälläni oli kirppispöytä josta hän sai lähes 200 euroa voittoa. Hän nostaa samaan aikaa toimeentulotukea valtiolta
Mihin ilmiannan ystäväni? Itse käyn normaalisti palkkatöissä ja maksan tuloistani rehellisesti veroja. Olen muutaman kerran maksanut tälle ystävälleni kahvin kahvilassa ja nyt harmittaa tämä naiiviuteni.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten? Opiskelen uutta alaa ja saan työttömyysetuutta. Olen Tori.fi:ssä myynyt jo lähes 3000 eurolla vaatetta ja tavaraa, enkä ole niistä ilmoittanut mihinkään.
Käytetyn tavaran ja vaatteiden myyminen on verovapaata hommaa ihan lain mukaan.
Toimeentulotukihakemuksessa ei kysellä irtaimiston perään. Ratkaisevia ovat omistusasunnot, auto, moottoripyörä ja mökki.
Yritäpä myydä kirpputorilla kamojasi. Kaikilla on jo kaikkea! Siellä roikkuvat juhlapuvut, kirjat, astiat, vaatteet jne. Vaikka eurolla myisit, niin ei välttämättä mene kaupaksi.
200 euron eteen saa tehdä kunnolla työtä. Älä kadehdi, vaan tee perässä.
Upeaa et jos ihmiset jaksaa "hustlata" sivussa lisätuloa! Minkä ihmeen takia joku pitäis alkaa käräyttämään tollasesta.
A. Se ei ole laitonta
B. Tiettyyn rajaan asti saa verovapaasti myydä.
Onko tää taas crab bucket ilmiö vai mitä kummaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten? Opiskelen uutta alaa ja saan työttömyysetuutta. Olen Tori.fi:ssä myynyt jo lähes 3000 eurolla vaatetta ja tavaraa, enkä ole niistä ilmoittanut mihinkään.
Käytetyn tavaran ja vaatteiden myyminen on verovapaata hommaa ihan lain mukaan.
Mitä sitten? Itselläni ei ole mitään myytävää. Ei ole omaisuutta, ei ole mitään mitä myydä. Kaikki viimeiset jäljellä olevat vaatteet ovat sellaisia, joita oikeasti itse tarvitsen arjessa, enhän mä nyt alasti voi ulkona kulkea. Kirppareilla en ole edes käynyt viimeiseen 14 vuoteen lähimainkaan kertaakaan eikä muutenkaan kirpparit ole minun juttu ollenkaan.
Se exäni on niiden kirppareiden perään, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Upeaa et jos ihmiset jaksaa "hustlata" sivussa lisätuloa! Minkä ihmeen takia joku pitäis alkaa käräyttämään tollasesta.
A. Se ei ole laitonta
B. Tiettyyn rajaan asti saa verovapaasti myydä.
Onko tää taas crab bucket ilmiö vai mitä kummaa??
Jos saa tt-tukea, niin ei koske nämä verovapaudet vaan kaikki tulot on ilmoitettava Kelalle
Vierailija kirjoitti:
Ei lisäraha minkä saat kirppismyynneistä vaikuta työttömyysetuuteen mitenkään vaikka myisit liki tuplasti tuon, vain verottajalla voi olla sanomista, jos myyt tuplasti liki 6000 eurolla. Toimeentulotuki on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lisäraha minkä saat kirppismyynneistä vaikuta työttömyysetuuteen mitenkään vaikka myisit liki tuplasti tuon, vain verottajalla voi olla sanomista, jos myyt tuplasti liki 6000 eurolla. Toimeentulotuki on ihan eri juttu.
En myy mitään kirppiksellä. Piste. Eikä ole mitään myytävääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on kyttäämistä. Saan olla mielissäni kun asun Saksassa jossa saa verovapaasti tienata palkkansa lisäksi 520 e ja uudesta vuodesta lähtien 538 e. Hyödynsin tätä aina jos vaan löytyi tilaisuus esim. eri tilaisuuksiin pääsylippuja kassalla myin tai olin messuilla hommissa. Huvikseni. Minulla oli hyvä kuukausipalkka mutta kun muitakaan ei löytynyt noita messuhommia tekemään, kielitaidosta oli kyse näissä hommissa. Haastan neljää kieltä näet. Kiva taskuraha se oli kuukaudessa.
Onneksi Suomessa sentään kaikki tulot ovat verollisia. Ei toimisi täällä tuo malli joten parempi pysyä vanhassa ja hyvässä.
No eihän ole kaikki tulot verollisia!!!
Ystäväsi on aikaansa edellä. Nykyhallitus ja yrityksethän haluavat, että matalapalkkatyössä olevat elävät osin tt-tuella. Se toimii näin yritystukena.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä on maksanut tavaroistaan itse.
Myyntituloista vähennetään ensin ostohinta, ja viivan alle jäänyt tulo ilm. verotukseen.
Ts. viivan alle jää 0 euroa.
Turhaa siis ilmoittelet minnekään.
Myyjä on ostanut tavarat hintaan 400 euroa.
Myydessään ne, hän saa 200 euroa.
Voithan sä ilmoittaa verottajalle, että kaveris tienasi miinus 200. Siis -200 euroa
EIhän tästä ole kyse. Vaan siitä että KUN hakee TOIMEENTULOTUKEA, tulisi tuo 200 euroa ilmoittaa käytettävissä olevana tulona, eli TTT:tä tulisi maksaa 200 euroa vähemmän. Eli Jättämällä ilmoittamatta kelalle nuo tulot hän huijaa 200 euroa liikaa toimeentulotukea itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on kyttäämistä. Saan olla mielissäni kun asun Saksassa jossa saa verovapaasti tienata palkkansa lisäksi 520 e ja uudesta vuodesta lähtien 538 e. Hyödynsin tätä aina jos vaan löytyi tilaisuus esim. eri tilaisuuksiin pääsylippuja kassalla myin tai olin messuilla hommissa. Huvikseni. Minulla oli hyvä kuukausipalkka mutta kun muitakaan ei löytynyt noita messuhommia tekemään, kielitaidosta oli kyse näissä hommissa. Haastan neljää kieltä näet. Kiva taskuraha se oli kuukaudessa.
Onneksi Suomessa sentään kaikki tulot ovat verollisia. Ei toimisi täällä tuo malli joten parempi pysyä vanhassa ja hyvässä.
No eihän ole kaikki tulot verollisia!!!
Verotonta tai verollista. Aivan sama. Inhoan kirppiksiä. Ja vielä enemmäm tuputtavia ihmisiä.
Kaikki rikollinen toiminta kannattaa, ja pitää ilmoittaa viranomaiselle. Kelassa on 50e/kk sääntö, kaikki tämän yli on ilmoitettava tt tukea haettaessa.
Verottajalle voit ilmiantaa nimettömänä, kela vaatii nimen mutta ei kerro sitä rahaa salaa hankkineelle kuulustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa käytössä käytetty tavara on verovapaata myyntiä. Jopa käytetty auto. Samoin asunto, jos se on ollut kotina yli 2vuotta. Samoin veneet, polkupyörät, moottoripyörät jne.
Tuilla keinoteltaessa kannattaa kaikki pisnes hoitaa bulvaanin kautta, mitään rahaa ei saa omalle tilille kertyä. Käteisellä kaikki ja bulvaanin kautta, näin toimii politiikot ym...
Ai jukulauta! Tää alotus tuo mieleen sanonnan:
"Mihin sitä vihollisia tarvitsee kun on noin hyviä ystäviä!"..
Oliko muuta kysyttävää?
Tuon suuruisen summan takia ei kannata tehdä mitään. Jos saa 20000, niin ilmoita sitten viranomaisille!
Vierailija kirjoitti:
Tuon suuruisen summan takia ei kannata tehdä mitään. Jos saa 20000, niin ilmoita sitten viranomaisille!
Mielestäsi on siis ok, että tarjosin hänelle kahvit kahvilassa kun pidin häntä köyhänä?
Kaksataa ja rikas! Joku, Mähänen olen sitten upporikas. Sunnuntai-illan pelastus. Kiitos!