Ystävälläni oli kirppispöytä josta hän sai lähes 200 euroa voittoa. Hän nostaa samaan aikaa toimeentulotukea valtiolta
Mihin ilmiannan ystäväni? Itse käyn normaalisti palkkatöissä ja maksan tuloistani rehellisesti veroja. Olen muutaman kerran maksanut tälle ystävälleni kahvin kahvilassa ja nyt harmittaa tämä naiiviuteni.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ilmiantaa. Kirppareilla on nykyään velvollisuus ilmoittaa kirpparitulot verottajalle.
Eli kun on työtön, niin sitä pitää vain istua sohvalla tumput suorana, jos teet mitä tahansa, rikot aina jotain sääntöä?
Pitäisikö toimeentulotuen saajan vain istua kyyhöttää pimeässä kämpässään nälässä ja kärsimässä? Se tuki on niin minimaalisen pieni, ettei sillä juhlita. Hienoa oma-aloitteisuutta työllistää itseään hieman vaikka tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kerro Kelalle. Vi tuttaa tollaset väärinkäyttäjät! Moni tarvitseva jää ilman kun tollasille annetaan.
Mitä väärinkäytöstä tässä nyt on tapahtunut? Jos on niin onnekas että saa joitain vanhoja ja käytettyjä, ja itselle tarpeettomia tuotteita kaapeista pois niin eikös se ole sekä myyjän että ostajan puolesta hyvä? Kirppis rohmuaa myyntipaikasta jo leijonaosan sekä se työn määrä mitä tuosta myymisestä syntyy niin itse en näe edes vaivaa vaan vien Uffin laatikkoon suoraan. Jos talous on tiukoilla niin useampi tekee kaikkensa parantaakseen edes vähän tilannettaan ja kun niin tekee, niin sinä olet vinkumassa että rangaistusta pitäisi antaa? Ja kuka nyt jää ja mitä ilman?
Vierailija kirjoitti:
Kerro Kelalle. Vi tuttaa tollaset väärinkäyttäjät! Moni tarvitseva jää ilman kun tollasille annetaan.
Omista vanhoista vaatteistaan ja kamoistaan saa rahat, eli realisoi omaisuuttaan? Saman arvoisenahan ne ovat varastossa ja vaatehuoneessakin, jos ei niitä myisi.
Mitäs jos tarvitsee vaikka uuden pyykkikoneen, mitä ei Kela korvaa? Eiköhän nuo elämiseen mene? Voi tätä kateuden määrää!!! :o
Minäpä teen töitä ja saan sen lisäksi toimeentulotukea 5 miljoonaa kuussa.
kirpputoreilla on nykyään lähes mahdoton tienata, hinnat ovat aivan liian korkeita sekä myyjillä että pöytien vuokraajilla... ja kukaan ei osta enää mitään kun suomalaisten talous ja ostovoima tuhottiin 2020-2023....
Eikös omia tavaroitaa saa ihan vapaasti myydä ja sitä ei lasketa tuloksi ellei puhuta jatkuvasta ammattimaisesta kaupankäynnistä.
SIIS 200E KIRPPARILLA - OMG. Saanhan mä vaihtaa autoakin joka vuosi tai vaikka useamminkin jos haluan ja siinä tulee aina joku tonni pari voittoa kun sen teen, eikä tuotakaan tarvitse mihinkään ilmoittaa, eikä sitä lasketa tuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä on maksanut tavaroistaan itse.
Myyntituloista vähennetään ensin ostohinta, ja viivan alle jäänyt tulo ilm. verotukseen.
Ts. viivan alle jää 0 euroa.
Turhaa siis ilmoittelet minnekään.
Myyjä on ostanut tavarat hintaan 400 euroa.
Myydessään ne, hän saa 200 euroa.
Voithan sä ilmoittaa verottajalle, että kaveris tienasi miinus 200. Siis -200 euroa
Jep. Tuollaisella ilmiannolla kaveri saa vaan veronalennuksia pääomatulolajin tappioista 🤭
ainoa joka pitää ilmiantaa on aloittaja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista vanhoista vaatteistaan ja kamoistaan saa rahat, eli realisoi omaisuuttaan? Saman arvoisenahan ne ovat varastossa ja vaatehuoneessakin, jos ei niitä myisi.
Mitäs jos tarvitsee vaikka uuden pyykkikoneen, mitä ei Kela korvaa? Eiköhän nuo elämiseen mene? Voi tätä kateuden määrää!!! :o
No ei todellakaan ole samanarvoisia! Vanhoja, kulahtaneita vaatteita, nukkaisia, homeelta haisevia, rispaantuneita, hyönteisten syömiä, reikäisiä 20-30 vuotta vanhoja halpahallin vaatteita. Ostettaessa jo halpoja.
Ap: Voitto tarkoittaa sitä, että ihminen saa myymästään tavarasta myytäessä enemmän kuin mitä hän itse kyseisestä tavarasta on maksanut.
Käytännössä voittoa voi saada, jos a) on trokari, eli ostaa vaikkapa lasten haalareita outletista hurjaan ale-hintaan ja myy niitä täydellä ovh-hinnalla eteenpäin, b) myy eteenpäin tuotteita, jotka on saanut ilmaiseksi, esim. kaverilta, tutulta, sukulaiselta lahjaksi tai lahjoituksena c) myy äitiyspakkauksesta saatuja tuotteita d) ostaa toisten kirpparipöydistä halvalla ja myy kalliilla omassa pöydässään.
Nuo edellämainitut jutut ovat mielestäni epäilyttäviä, enkä itse katso niitä hyvällä, vaikka ne ovatkin täysin luvallista toimintaa. Suurin osa myy kuitenkin tuotteita, jotka on itse aikoinaan rahalla ostanut. Niiden jälleenmyyntiarvo on lähes poikkeuksetta matalampi kuin ostohinta, vaikka olisivat kuinka merkkituotteita.
Aloittaja vois itse koittaa elää sillä toimeentulotuella, tulis vähän realismia elämästä.
Eipä siinä tehdä voittoa kauhiasti, kun käytettyjä jo ostamiasi vaatteita myy muutamalla eurolla kappale. Naurettava surkea aloitus. Mutta 'ihana' ystävä jollain.
Vierailija kirjoitti:
SIIS 200E KIRPPARILLA - OMG. Saanhan mä vaihtaa autoakin joka vuosi tai vaikka useamminkin jos haluan ja siinä tulee aina joku tonni pari voittoa kun sen teen, eikä tuotakaan tarvitse mihinkään ilmoittaa, eikä sitä lasketa tuloksi.
Halvemmalla saa uusia suoraan kaupoista. Miksi vaivautua ostamaan jonkun vanhoja kirppareilta? Nykyään kirppareilla aika kalliit hinnat.
Soita Kela-etsivälle niin tulee parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Eikös omia tavaroitaa saa ihan vapaasti myydä ja sitä ei lasketa tuloksi ellei puhuta jatkuvasta ammattimaisesta kaupankäynnistä.
Miksi myydä kun pitää maksaa pöytävuokra jne eikä mitään takeita, että saa edes myytyä mitään. Hinnat pitää olla todella halvat ja välttämättä siltikään ei mene kaupaksi ja jos menee niin ei välttämätt kata pöytävuokraa.
Inhottavan raskasta kantaa tavarat raahata edes takaisin koska aina jää yli ja aina menee rikki jotain sekä aina varastetaan myös jotain.Ei se herkkua ole. Et voi tauolle mennä jos sen teet pääset eroon isoista määristä parempaa tavaraa.
Itse raahannut edes takaisin.Voitto on tietty se että pääsee eroon tavaroista joille ei käyttöä.Mutta ei siitä itse asiassa mitään tienaa nettona koska maksat pöydän, auton kulut ja muut.
Itse kyllästyin kun vaan puhuin täällä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä teen töitä ja saan sen lisäksi toimeentulotukea 5 miljoonaa kuussa.
Matti McCounaghye?
Pitäisikö toimeentulotuen saajan vain istua kyyhöttää pimeässä kämpässään nälässä ja kärsimässä? Se tuki on niin minimaalisen pieni, ettei sillä juhlita. Hienoa oma-aloitteisuutta työllistää itseään hieman vaikka tuolla tavalla.