Miksi narsistit ovat usein niin ilmiselviä?
Vaikka voisi olettaa, että he yrittäisivät peittää todellisen luonteensa, monet narsistit tekevät päinvastoin ja näyttävät käytöksessään selkeitä merkkejä narsismistaan. Miksi näin?
Yksi syy on se, että narsistit ovat usein impulsiivisia ja haluavat olla jatkuvasti keskipisteessä. Heillä voi olla vaikeuksia hillitä käytöstään ja piilottaa itsekeskeisyyttään, mikä tekee heistä helposti tunnistettavia. Lisäksi heidän tarve hallita muita ja saada huomiota voi johtaa siihen, että he tekevät röyhkeitä tai manipulatiivisia tekoja, jotka herättävät epäilyksiä heidän narsistisesta luonteestaan.
Toinen syy on se, että narsistit eivät aina ymmärrä, miten heidän käytöksensä vaikuttaa muihin. He saattavat olla sokeita omalle itsekeskeisyydelleen ja vahingoittavalle käytökselleen, mikä tekee heidät helposti läpinäkyviksi muille.
On totta, että jotkut narsistit saattavat yrittää peitellä todellista luonnettaan aluksi, mutta usein heidän käytöksensä paljastaa heidät ajan mittaan. Lisäksi, vaikka he yrittäisivätkin peitellä narsistista luonnettaan, uhri saattaa silti aistia jotain epäilyttävää tai tuntea olonsa epämukavaksi, mikä voi johtaa siihen, että he tunnistavat narsistin varhaisessa vaiheessa.
Mitä mieltä olette? Miksi uskotte, että narsistit ovat usein niin ilmiselviä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa olen ihmetellyt kuin avaaja. Sanotaan, että narsistit ovat älykkäitä. Minä saan tarkkailijana heistä sen kuvan, että ovat keskivertoa tyhmempiä tai ainakin he käyttäytyvät kuin hyvin tyhmät ihmiset. Miten he piilottavat älykkyytensä? Manipuloidakseen muita?
Toisten diagnosoiminen ja narsisti-sanan viljely antaa todella typerän kuvan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Tätä samaa olen ihmetellyt kuin avaaja. Sanotaan, että narsistit ovat älykkäitä. Minä saan tarkkailijana heistä sen kuvan, että ovat keskivertoa tyhmempiä tai ainakin he käyttäytyvät kuin hyvin tyhmät ihmiset. Miten he piilottavat älykkyytensä? Manipuloidakseen muita?
Ei ole narsistit mitenkään yleisesti älykkäämpiä, heissäkin on joka lähtöön.
Näinpä. Vain elokuvissa psykopaatit tms. ovat aina hyperälykkäitä mastermindeja piruntorneissaan, vetelemässä muuta maailmaa naruistaan.
Tosielämä, krhm. Milloin persoonallisuushäiriöillä ja älykkyydellä ei ole mitään riippuvuussuhdetta, juuri vähemmän älykkäissä ihmisissä asia näkyy räikeimmin eikä sitä osata mitenkään peittää.
Kenties joku promille niistä nimellisistä tai nimettömistä nettihaukkujista, jotka kirjoittelevat epäempaattista saastaa itselleen täysin tuntemattomien julkisuuden henkilöiden sosiaalisiin medioihin, ovat ei-niin-älykkäitä persoonallisuushäiriöisiä. Tietysti joskus typerän juntin tai typerän narsistin raja voi olla epäselvä, jos ei henkilöä tunne. Mutta hyvin kylmä, kolkko, 100% epäempaattinen katsontakanta muihin eli alennettaviin ihmisiin + täysi itsekritiikittömyys omaa itseä kohtaan samassa asiassa = ehtaa N-tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa olen ihmetellyt kuin avaaja. Sanotaan, että narsistit ovat älykkäitä. Minä saan tarkkailijana heistä sen kuvan, että ovat keskivertoa tyhmempiä tai ainakin he käyttäytyvät kuin hyvin tyhmät ihmiset. Miten he piilottavat älykkyytensä? Manipuloidakseen muita?
Toisten diagnosoiminen ja narsisti-sanan viljely antaa todella typerän kuvan ihmisestä.Tästä ilmiöstä tulee puhua paljon nykyistä enemmän. Jotta se tulevaisuus olisi parempi. Ilman heitä.
Ne ei katoa minnekkän vaikka miten puhuisit. Teet vain itsestäsi pellen kun nimittelet toisia narsisteiksi. Ja ne jotka eniten toisia nimittelee on psykiatrien mukaan itse narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
No siis narsismiahan on erilaista ja eriasteista. Niin sanotun grandiose narscissism -tyypin narsismissa ihminen tosiaan on ulospäin todella itsevarma, karismaattinen ja jne. Se on suojakuori, joka on kehittynyt todella haavoittuvaisen ja epävarman identiteetin ja itsetunnon ympärille. Eivät he koe, että siinä on mitään vikaa. Aito narsisti kokee, että heidän tapansa olla ja elää pitää heidät turvassa, ja he eivät koe riittävää aitoa tunneyhteyttä muihin välittääkseen muiden tunteista. Kaikki ovat käyttöesineitä narsistille, tunnetason yhteyttä ei aidosti ole, koska se vaatisi toisen ihmisen aitoa ymmärtämistä ja haavoittuvaisuutta, johon narsistilla ei ole kapasiteettia.
Sitten toisaalta on haavoittuvaisia narsisteja, jotka nimenomaan esittävät hyvistä ja puhuvat huonosta itsetunnostaan, mutta todellisuudessa kokevat usein todellista iloa ja nautintoa, kun toisella menee häntä huonommin. Entisen ystävän huono onn
Hyvin havainnoitu että toiset ihmiset ovat heille kuin käyttöesineitä. Kuin Ikean pöytiä.
Joillekin se narsistiksi nimittely on hauska lyömäase.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kannattaa käyttäytyä niin, ettei hänen käytöksensä täytä DSM5:n narsistille asetettuja kriteerejä. Silloin häntä ei nimitellä narsistiksi.
Ne joita luulet narsisteiksi eivät ole narsisteja. Jokaisella on narsistisia piirteitä. Oikeita narsisteja tuskin olet edes huomannut, koska osaavat hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Ne joita luulet narsisteiksi eivät ole narsisteja. Jokaisella on narsistisia piirteitä. Oikeita narsisteja tuskin olet edes huomannut, koska osaavat hommansa.
Narsistit, jotka "osaavat hommansa" ovat psykopaatteja. :)
Ennen kuin ymmärsin narsistien typeryyksiä luulin heitä vaan helpommin manipuloitaviksi ja säälein heitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kannattaa käyttäytyä niin, ettei hänen käytöksensä täytä DSM5:n narsistille asetettuja kriteerejä. Silloin häntä ei nimitellä narsistiksi.
Sulla ei ole oikeutta diagnosoida ketään narsistiksi vaikka kuinka joku ihminen harmittaa. Tuosta voi saada jopa kunnialoukkaussyytteen. Psykiatrikaan ei saa huudella diagnoosiarvauksiaan julkisesti.
Kaikki ei aina käyttäydy niin kuin itse toivoo, mutta se ei tee vielä narsistiksi. Myöskään kaikki ikävä käytös ei ole narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole narsistit mitenkään yleisesti älykkäämpiä, heissäkin on joka lähtöön.
Näinpä. Vain elokuvissa psykopaatit tms. ovat aina hyperälykkäitä mastermindeja piruntorneissaan, vetelemässä muuta maailmaa naruistaan. Tosielämä, krhm. Milloin persoonallisuushäiriöillä ja älykkyydellä ei ole mitään riippuvuussuhdetta, juuri vähemmän älykkäissä ihmisissä asia näkyy räikeimmin eikä sitä osata mitenkään peittää. Kenties joku promille niistä nimellisistä tai nimettömistä nettihaukkujista, jotka
Gradioottisuus omasta selvästi valtavirrasta poikkeavasta ja läheisiään loukkaavasta tavasta elää on yksi näiden tunnusmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole oikeutta diagnosoida ketään narsistiksi vaikka kuinka joku ihminen harmittaa. Tuosta voi saada jopa kunnialoukkaussyytteen. Psykiatrikaan ei saa huudella diagnoosiarvauksiaan julkisesti.
Kaikki ei aina käyttäydy niin kuin itse toivoo, mutta se ei tee vielä narsistiksi. Myöskään kaikki ikävä käytös ei ole narsismia.
Niinpä. Siellä ne kriteerit kuitenkin on lueteltu. Kun henkilön tuntee riittävän pitkältä ajalta, tietää mikä hän on. Välit kannattaa katkaista, jos vain suinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siellä ne kriteerit kuitenkin on lueteltu. Kun henkilön tuntee riittävän pitkältä ajalta, tietää mikä hän on. Välit kannattaa
Ja lapsia pitää myös tuollaiselta suojella.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan narsistivanhempi on kuin pieni lapsi, joka ei kestä oman lapsensa erillisyyttä ja sitä, että tämä väistämättäkin lentää pesästä jokin päivä. Narsistivanhempi murtaa kuvaainnollisesti lapsensa raajat pesäpallomailalla, polttaa siivet sanoillaan ja tuhoaa kaikki toiveet ja haaveet ennen kuin niitä ehtii edes ajatella. Narsistivanhempi tuhoaa totaalisesti.
Siten lapsi on hänestä riippuvainen, loppuikänsä. Parantuminen omalla kohdallani alkoi vasta kun narsistivanhempi kuoli. Yhä edelleen silti kaipaan häntä ja hänen hyväksyntäänsä, ja rakastan häntä. Kaiken jälkeen. Vaikka olen yhä edelleen täysin hajalla, muiden ihmetellessä ja halveksiessa, miksen etene elämässäni kuten muut. Toinen vanhemmista on usein myös narsistin uhri, huonossa tapauksessa ennen kuin niitä lapsia tulee mukaan kuvioihin. Kyvytön siis puolustamaan lapsiaan.
Rehellisyyden nimissä näin anonyymina täytyy sanoa, etten pystyisi rakastamaan tuollaista vanhempaa, enkä kaipaisi hyväksyntää hullulta. Narsisti pettää aina, ihminen pettyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Luonnehäiriöiset joutuu usein kopioimaan toisten käyttäytymistä koska eivät välttämättä ymmärrä asiaa sisäsyntyisesti. Normi-ihmiseen tämä näyttely uppoaa koska ihmiset olettavat ettei kuaan huijaa. Kopionti näyttäytyy myös manipulointi vaikka tämä ei välttämättä (ainakaan aluksi) ole tarkoituksellista.
AP:n viestistä saa sen käsityksen kuin kaikki narsistit tietäisivät olevansa narsisteja ja käyttäytyisivät siksi kuten käyttäytyvät, haluamallaan tavalla. Jostain syystä oletan että suurin osa narsisteista ei itse tiedä omaa taipumustaan, ja he vain yrittävät elää omaa elämäänsä kuten parhaaksi näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnehäiriöiset joutuu usein kopioimaan toisten käyttäytymistä koska eivät välttämättä ymmärrä asiaa sisäsyntyisesti. Normi-ihmiseen tämä näyttely uppoaa koska ihmiset olettavat ettei kuaan huijaa. Kopionti näyttäytyy myös manipulointi vaikka tämä ei välttämättä (ainakaan aluksi) ole tarkoituksellista.
AP:n viestistä saa sen käsityksen kuin kaikki narsistit tietäisivät olevansa narsisteja ja käyttäytyisivät siksi kuten käyttäytyvät, haluamallaan tavalla. Jostain syystä oletan että suurin osa narsisteista ei itse tiedä omaa taipumustaan, ja he vain yrittävät elää omaa elämäänsä kuten parhaaksi näkevät.
Osaa tietää taipumuksensa vaikka diagnoosia ei olisikaan mutta hyökkäävät itselleen tuntemattomien narsistien uhrien kimppuun täällä kommenttipalstalla pyrkien syyllistämään täysin perusteetta heitä.
Narsisti voi saada paljon tuhoa aikaan heille, jotka kokee uhkana. Toisaalta heidät opitaan aika nopeasti tunnistamaan kun ei sitä omaa huonoa käytöstä osata peittää loputtomiin. Leimallista on myös suuret kuvitelmat itsestä vaikka näyttö puuttuisi täysin.
Surullisista tässä on se, että narsisti kokee olevansa erityislaatuinen ja todella kärsii kun muut näkevät hänestä sen "irvikuvan", mikä oikeasti on. On suuri tragedia olla narsisti.
Erikoista, että ei saisi ystävällinen ja kohtelias olla, eikä omaa osaamistaan tuoda esiin. Turhauttavaa saada kaikenlaisia leimoja vain sen takia, että 99 % ihmisistä on niin tyhmiä ja sivistymättömiä.
laitan välit poikki tuo ihminen on uhkana minulle näyttö puuttuu pitää suojella noilta jne jne..
Mitenköhän on ennen selvitty, kun koko sanaa ei vielä käytetty?Ettei nyt vain ole kyse siitä, ettei kestetä totuutta?
Omituista, että niin moni puhuu omista perheenjäsenistään näin.
Yksi narsisti kertoi rehellisesti, että hänelle kelpaavat vain johtotehtävät, on rahasta valmis tekemään ihan mitä tahansa ja että jos joku on niin tyhmä että antaa huijata itseään, niin häntä saa huijata. Tämä henkilö työskentelee johtotehtävissä, vaikka ei pysty ottamaan mitään vastuuta toisista ihmisistä ja raha ei hänen hyppysissään pysy. Hyvin impulsiivinen, muuttuva ja alkoholisoitunut.