Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi narsistit ovat usein niin ilmiselviä?

Vierailija
25.02.2024 |

Vaikka voisi olettaa, että he yrittäisivät peittää todellisen luonteensa, monet narsistit tekevät päinvastoin ja näyttävät käytöksessään selkeitä merkkejä narsismistaan. Miksi näin?

Yksi syy on se, että narsistit ovat usein impulsiivisia ja haluavat olla jatkuvasti keskipisteessä. Heillä voi olla vaikeuksia hillitä käytöstään ja piilottaa itsekeskeisyyttään, mikä tekee heistä helposti tunnistettavia. Lisäksi heidän tarve hallita muita ja saada huomiota voi johtaa siihen, että he tekevät röyhkeitä tai manipulatiivisia tekoja, jotka herättävät epäilyksiä heidän narsistisesta luonteestaan.

Toinen syy on se, että narsistit eivät aina ymmärrä, miten heidän käytöksensä vaikuttaa muihin. He saattavat olla sokeita omalle itsekeskeisyydelleen ja vahingoittavalle käytökselleen, mikä tekee heidät helposti läpinäkyviksi muille.

On totta, että jotkut narsistit saattavat yrittää peitellä todellista luonnettaan aluksi, mutta usein heidän käytöksensä paljastaa heidät ajan mittaan. Lisäksi, vaikka he yrittäisivätkin peitellä narsistista luonnettaan, uhri saattaa silti aistia jotain epäilyttävää tai tuntea olonsa epämukavaksi, mikä voi johtaa siihen, että he tunnistavat narsistin varhaisessa vaiheessa.

Mitä mieltä olette? Miksi uskotte, että narsistit ovat usein niin ilmiselviä?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen, olen kuullut tarinoita tilanteista, joissa narsistinen äiti voi todella vahingoittaa tytärtään erityisesti silloin, kun tyttärellä on jo muutenkin vaikeaa pienten lasten kanssa.

Kuvittele tilanne, jossa tytär, joka jo kamppailee pienten lastensa kasvatuksen ja arjen pyörittämisen kanssa, kääntyy äitinsä puoleen tuen ja lohdutuksen saamiseksi. Sen sijaan että äiti tarjoaisi empatiaa ja tukea, hän saattaa alkaa dissata tytärtään ja painaa tätä entistäkin alaspäin. Hän voi kritisoida tyttären vanhemmuutta, väheksyä tämän tunteita ja tarpeita sekä antaa jatkuvasti negatiivista palautetta, joka vain lisää tyttären jo valmiiksi raskasta taakkaa.

Tällainen käytös voi syventää tyttären tunnetta riittämättömyydestä ja epävarmuudesta vanhemmuudessaan. Sen sijaan että hän saisi tukea ja rohkaisua äidiltään, hän joutuu kohtaamaan jatkuvaa arvostelua ja väheksyntää, mikä vain pahentaa hänen jo valmiiksi vaikeaa tilannettaan.

On tärkeää ymmärtää, että tällainen käytös ei ole normaalia tai hyväksyttävää vanhemmuutta. Se on manipulatiivista ja vahingollista, ja sen tarkoituksena voi olla pitää tytär hallinnan alaisena ja vahingoittaa hänen itsetuntoaan ja itseluottamustaan.

Vierailija
2/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnehäiriöiset joutuu usein kopioimaan toisten käyttäytymistä koska eivät välttämättä ymmärrä asiaa sisäsyntyisesti. Normi-ihmiseen tämä näyttely uppoaa koska ihmiset olettavat ettei kuaan huijaa. Kopionti näyttäytyy myös manipulointi vaikka tämä ei välttämättä (ainakaan aluksi) ole tarkoituksellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen.  Täällä ei voi kukaan tietää tuota.  Tuskin narsisti itse täällä avautuu.

Vierailija
4/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytös on ilmiselvää koska narsisti ei pysty lainkaan itseteflektioon, vaan kaikki aikuisuuteen kuuluva käytös on opettelemalla opetetltua ja siten päälle liimattua. Sieltä välistä rakoilee se todellinen, uhmaikäinen persoona esiin. Tämän huomaa, kun on ihmisen kanssa paljon tekemisissä.

Vierailija
5/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt narsisitin vaikutuspiirissä hyvin voimakkaasti.  Hän olsasi olla todella hurmaava,  hyvin monet menivät halpaan, miehet kiertelivät ympärillä koska hän osasi vedellä oikeista naruista.

Enpä usko että kukaan osasi ajatella että tässä on narsisti. Hän oli vain viehättävä seurueen keskipiste, veti kaikkien katseet ja hurmasi.

Se toinen puoli sitten, hengenvaarallinen ja repivä ja tuhoava. Sekin piilotetttu hyvin.  Taidokkaasti repii palasiksi puolisonsa sekä lapsensa.  Me hänen läheisensä saimme kokea sen toisen puolen, sekä ne, jotka hänen lävitseen näkivät. Heidät hylättiin ja jäädytettiin pois yhtiesöstä. 

Me hänen lapsensa olemme saaneet keräillä sielumme sirpaleita miten olemme parhaiten tainneet. Haavat on syvät. Isän puolesta  olen niin vihainen etten osaa sitä sanoiksi kertoa.  Isä oli kilttti ja hyvä uhri. Omasta puolestani en koskaan anteeksi anna.  Hän on pois keskuudestamme mutta myrkky jäi ja sen  vaikutusten kanssa olemme saaneet kamppailla itse kukin.

Tiedän mitä  narsismi on oikeasti, ja minkälaista tuhoa saa aikaan. 

Vierailija
6/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnehäiriöiset joutuu usein kopioimaan toisten käyttäytymistä koska eivät välttämättä ymmärrä asiaa sisäsyntyisesti. Normi-ihmiseen tämä näyttely uppoaa koska ihmiset olettavat ettei kuaan huijaa. Kopionti näyttäytyy myös manipulointi vaikka tämä ei välttämättä (ainakaan aluksi) ole tarkoituksellista.

Ei monetkaan asiat ole sisäsyntyistä, lapset kopioivat ympäristöstä muiden käyttäytymistä.

Sitten myös autisminkirjolaiset joutuu monesti opettelemaan, että sopeutuisivat paremmin muiden sekaan.

Vierailija
7/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen ihmetellyt kuin avaaja. Sanotaan, että narsistit ovat älykkäitä. Minä saan tarkkailijana heistä sen kuvan, että ovat keskivertoa tyhmempiä tai ainakin he käyttäytyvät kuin hyvin tyhmät ihmiset. Miten he piilottavat älykkyytensä? Manipuloidakseen muita?

Vierailija
8/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa olen ihmetellyt kuin avaaja. Sanotaan, että narsistit ovat älykkäitä. Minä saan tarkkailijana heistä sen kuvan, että ovat keskivertoa tyhmempiä tai ainakin he käyttäytyvät kuin hyvin tyhmät ihmiset. Miten he piilottavat älykkyytensä? Manipuloidakseen muita?

Ei ole narsistit mitenkään yleisesti älykkäämpiä, heissäkin on joka lähtöön. 

Vierailija
9/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden manipulointi perustuu usein sille että esiintyvät kaltoinkohdeltuina avuntarvitsijoina. Ovat vähän kuin lapsia kerjätessään huomiota, palvelua, apua, rahaa, materiaa.. Ehkä jonkun mielestä säälin kerääminen lapseksi heittäytymällä on älykästä sitten?

Vierailija
10/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Stubb?

Vierailija
11/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten Stubb?

Kuten Sannuli?

Vierailija
12/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras teidän narsistihullujen vaan lopettaa tämä jankkaaminen, viikon päästä meillä on narsistipresidentti. 

Vierailija
13/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytös on järkiperäistä, tunteet eivät vaikuta heihin samalla tavalla kuin tavalliseen ihmiseen. 

Siksi he ovat loogisia, ennalta-arvattavia. Vahvuus tavallaan, mutta heikkous jos on tekemisissä narsistiexpertin kanssa. Narsistit eivät ole myöskään mitä ovat tahallisesti. Narsismi on persoonallisuushäiriö, virhe kasvussa ja toimintatavoissa. Niitä ei pureta tajuamalla. Niin paha kuin narsisti voi ollakin, hän on itsekin uhri.

Aikuisella narsistilla on vastuu muuttaa itseään. Muutos olisi lopulta hänen itsensäkin etu. Itsensä hyväksyminen ja muutoksen haluaminen vaatii sitten taas tietynlaista älykkyyttä, mitä kaikilla narsisteilla ei ole.

Vierailija
14/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi johtuu tunneaivolohkon kehityshäiriöstä. 

Vierailija
15/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytös on järkiperäistä, tunteet eivät vaikuta heihin samalla tavalla kuin tavalliseen ihmiseen. 

Siksi he ovat loogisia, ennalta-arvattavia. Vahvuus tavallaan, mutta heikkous jos on tekemisissä narsistiexpertin kanssa. Narsistit eivät ole myöskään mitä ovat tahallisesti. Narsismi on persoonallisuushäiriö, virhe kasvussa ja toimintatavoissa. Niitä ei pureta tajuamalla. Niin paha kuin narsisti voi ollakin, hän on itsekin uhri.

Aikuisella narsistilla on vastuu muuttaa itseään. Muutos olisi lopulta hänen itsensäkin etu. Itsensä hyväksyminen ja muutoksen haluaminen vaatii sitten taas tietynlaista älykkyyttä, mitä kaikilla narsisteilla ei ole.

Somessa ovat hyvin reaktiivisia. Olematon kritiikinsietokyky. Piiloutuvat sarkasmin tai alter egojensa taakse välillä

Vierailija
16/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole narsistit mitenkään yleisesti älykkäämpiä, heissäkin on joka lähtöön. 

Narsistinen persoonallisuushäiriö on usein reaktio mt-ongelmaan, ja tämä alentaa usein ihmisen älykkyyttä selvästi, joten on pikemminkin oletettavaa, että tällaisen henkilön kognitiiviset taidot ovat alentuneet keskimäärin alle keskitason.

Vierailija
17/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/1

Vierailija
18/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se koko älykkyyskapasiteetti käytetään manipuloimiseen ja ihmisten kontrollointiin.

Vierailija
19/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan narsistivanhempi on kuin pieni lapsi, joka ei kestä oman lapsensa erillisyyttä ja sitä, että tämä väistämättäkin lentää pesästä jokin päivä. Narsistivanhempi murtaa kuvaainnollisesti lapsensa raajat pesäpallomailalla, polttaa siivet sanoillaan ja tuhoaa kaikki toiveet ja haaveet ennen kuin niitä ehtii edes ajatella. Narsistivanhempi tuhoaa totaalisesti.

Siten lapsi on hänestä riippuvainen, loppuikänsä. Parantuminen omalla kohdallani alkoi vasta kun narsistivanhempi kuoli. Yhä edelleen silti kaipaan häntä ja hänen hyväksyntäänsä, ja rakastan häntä. Kaiken jälkeen. Vaikka olen yhä edelleen täysin hajalla, muiden ihmetellessä ja halveksiessa, miksen etene elämässäni kuten muut. Toinen vanhemmista on usein myös narsistin uhri, huonossa tapauksessa ennen kuin niitä lapsia tulee mukaan kuvioihin. Kyvytön siis puolustamaan lapsiaan.

Vierailija
20/63 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli tässä on, että narsistin seuraavia tempauksia voi arvailla ja ennakoida, varautua. Olen osunut usein hämmästyttävän lähelle oikeaan. MIkä herättää minussa kyllä sääliä narsistia kohtaan, joissakin tapauksissa.