Nuoren palkkaaminen asunnon siivoamiseen
Olen miettinyt, että työllistäisin paikallisen nuoren siivoamaan meidän asunnon parin viikon välein.
Tehtäviin kuuluisi pölyjen pyyhintä, imurointi, moppamainen, vessan pesu, suihkukaapin seinien pesu, peilien ja heijastavien pintojen putsaus.
Paljonko olisi sopiva tuntiveloitus nuorelle 16-19 vuotiaalle opiskelijalle? Itse mietin 10€ tunti ja 4-5h työaikaa.
Oletko palkannut itse nuorta siivoamaan? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
Voinko maksaa vaan vaivanpalkan, vai voinko yksityisenä tehdä kuitin ja maksaa verot?
Olisitko nuorena itse kiinnostunut vastaavasta työstä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jotkut neuvovat maksamaan pimeästi. Sehän tulee ap:lle kalliimmaksi, kun otetaan kotitalousvähennys huomioon.
Esimerkki: Ap maksaa 60 €/kerta ja siivous tehdään vuoden aikana 22 kertaa. Jos ap maksaa pimeästi, maksaa hän vuoden aikana yhteensä 1320 €. Jos ap maksaa laillisesti, saa hän kotitalousvähennystä 30 % palkasta 396 € + kaikki työnantajan sivukulut - 100 € omavastuu. Ap:n maksettavaksi jää 1024 €.
Jos ap maksaa pimeänä 30e per kerta se kustantaa 660e vuodessa.
Miksi nuori tulisi siivoamaan 4-5 tunniksi, jos hän saa 30 € kerrasta? Nuoren veroprosentti on todennäköisesti 0, joten ei hänelle ole pimeän työn tekemisestä muuta etua kuin se, että mahdolliset eläke- ja työttömyysvakuutukset jäävät pois. Ei hänellä ole mitään syytä tulla tekemään työtä
Miksi nuori käyttäisi alle 2h hommaan 5h?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin ammatillisesti pätevää jälkeä siivouksessa, niin sitten voisin ostaa yritykseltä palvelun.
Onko nyt sitten ihan huono idea, jossa nuori saisi parin viikon välein siivoamalla sen 50€ lisätienestiä?
Ap
Vai kannattaisiko sen nuoren etsiä homma, jossa saisi työsopimuksen ja tarvittaessa työtodistuksen ja kokemusta oikeasta työelämästä? Niitäkin muutaman tunnin pestejä nuorille löytyy.
Ihan samalla tavalla tästä saisi työsopimuksen ja todistuksen?
Miten voisi saada, jos ei ole työsuhteessa? Ap on nimenomaan kertonut, että ei aio tehdä työsopimusta!
No ei ole kertonut, vaan pohtii asiaa. Ja ketjussa hänelle kerrotaan, että pimeänä ei ole mitään järkeä tehdä, kun laillisesti palkkaamalla saa kotitalousvähennyksen ja vakuutusturvan.
Mä tein juuri tuota alaikäisenä 10 vuotta sitten. 10e aivan liian vähän, sillon sain 15e tutuilta sukulaisilta ja verokortilla tein 30e/tunti (as piti tarjota välineet). Ja nyt on hinnat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tulee digitaalinen ohjelmoitava raha, niin ei enää pysty tekemään pimeäätyötä, ainakaan palkallista sellaista.
Miten luulet sellaisen tulevan kun osalla ei ole edes älykännyköitä eikä kykyä kayttää niitä?
"Miksi nuori käyttäisi alle 2h hommaan 5h?"
Ap itse arvioi, että työhön menisi 4-5 tuntia. Mutta jos siihen meneekin vain kaksi tuntia kerralla, niin ei ap silloin tietenkään maksa laillisestikaan 60 €/kerta, vaan esim. 30 €/kerta. Edelleen ap jää kotitalousvähennyksen jälkeen voiton puolelle siihen verrattuna, että hän maksaisi pimeästi 30 €/kerta.
Minulle ei edes tullut mieleen, että. nuorella pitäisi olla firma. Meillä on käynyt esim. ikkunoita pesemässä ja lasten kutsuilla esittämässä ohjelmaa työkaverin tytär Toki maksoin hänell.
Ei kukaan tule noin halvalla. Satanen käteen niin opiskelijatyttö tulee 4 tunniksi 👍
Ei pienistä kertaluontoisista hanttihommista mitään veroja makseta. Keväällä otan opiskelijatyttöjä pesemään ikkunat ja lyön 50€ lapaan kahden tunnin työstä 👍
M37
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tule noin halvalla. Satanen käteen niin opiskelijatyttö tulee 4 tunniksi 👍
Mistä noin halvalla saa? Multa aina pyytävät 150€ per 30 min
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata
koska jos teet noin et saa kotitalousvähennystä
Näin on. 55€/h kun maksaa niin saa hyvän vähennyksen. Ei jää maksettavaa kun joku 40€/h
Siivoustöistä (kun ostaa firmalta) kotitalousvähennys on 60 % eli 55€/h veloituksella jäisi itse maksettavaa 22 €/h.
Kotitalousvähennyksen saa kuiten myös silloin, kun ei osta palvelua firmalta, vaan toimii itse työnantajana. Vähennysprosentti on vain eri. Lisäksi saa vähentää kaikki työnantajan sivukulut.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen, jos omaiset ei siivoa.
Tuo on ihan normaali vapaa-ajan tapaturma eli kaveri maksaa ihan itse kulut.