Nuoren palkkaaminen asunnon siivoamiseen
Olen miettinyt, että työllistäisin paikallisen nuoren siivoamaan meidän asunnon parin viikon välein.
Tehtäviin kuuluisi pölyjen pyyhintä, imurointi, moppamainen, vessan pesu, suihkukaapin seinien pesu, peilien ja heijastavien pintojen putsaus.
Paljonko olisi sopiva tuntiveloitus nuorelle 16-19 vuotiaalle opiskelijalle? Itse mietin 10€ tunti ja 4-5h työaikaa.
Oletko palkannut itse nuorta siivoamaan? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
Voinko maksaa vaan vaivanpalkan, vai voinko yksityisenä tehdä kuitin ja maksaa verot?
Olisitko nuorena itse kiinnostunut vastaavasta työstä?
Kommentit (71)
Onneksi tulee digitaalinen ohjelmoitava raha, niin ei enää pysty tekemään pimeäätyötä, ainakaan palkallista sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin ammatillisesti pätevää jälkeä siivouksessa, niin sitten voisin ostaa yritykseltä palvelun.
Onko nyt sitten ihan huono idea, jossa nuori saisi parin viikon välein siivoamalla sen 50€ lisätienestiä?
Ap
2000 luvun alussa muutama lukion luokkakaveri teki tätä hintaan 8€/h, siihen kun laskee inflaation saa hinnaksi 13,46 € jonka voi pyöristää 14€/h. Siivoukseen noin 100 neliön talossa menee ehkä 2h joten alle 30€ olis siivouskerta.
Mitään sivukuluja turha laskea kun on pimeää työtä.
Miksi hoitaa homma pimeästi, kun laillisesti maksamalla tulee kotitalousvähennyksen jälkeen halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata
koska jos teet noin et saa kotitalousvähennystä
Näin on. 55€/h kun maksaa niin saa hyvän vähennyksen. Ei jää maksettavaa kun joku 40€/h
Siivoustöistä (kun ostaa firmalta) kotitalousvähennys on 60 % eli 55€/h veloituksella jäisi itse maksettavaa 22 €/h.
Kotitalousvähennyksen saa kuiten myös silloin, kun ei osta palvelua firmalta, vaan toimii itse työnantajana. Vähennysprosentti on vain eri. Lisäksi saa vähentää kaikki työnantajan sivukulut.
Kun ostat siivousfirmalta niin ne laskuttaa 550€ kerrasta
Minulla käy siivousfirman työntekijä tekemässä kotisiivouksen kaksi kertaa kuukaudessa
Mulla kävi joskus ex-vaimon haihattelun takia siivooja 3 kertaa kk, yksi iso siivous ja kaksi pientä, hintaan 680€ vähennyksen jälkeen. Iha paska diili kun silti itse piti siivota lisäksi.
Nykyään ihan yhtä siistiä kun siivoan ite kerran viikossa maksamatta kellekkään. Ei sotke ni on siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata
koska jos teet noin et saa kotitalousvähennystä
Näin on. 55€/h kun maksaa niin saa hyvän vähennyksen. Ei jää maksettavaa kun joku 40€/h
Siivoustöistä (kun ostaa firmalta) kotitalousvähennys on 60 % eli 55€/h veloituksella jäisi itse maksettavaa 22 €/h.
Kotitalousvähennyksen saa kuiten myös silloin, kun ei osta palvelua firmalta, vaan toimii itse työnantajana. Vähennysprosentti on vain eri. Lisäksi saa vähentää kaikki työnantajan sivukulut.
Kun ostat siivousfirmalta niin ne laskuttaa 550€ kerrasta
Minulla käy siivousfirman työntekijä
Pölyä ja elämisen jälkiä syntyy, vaikka kuinka olis tavarat paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin ammatillisesti pätevää jälkeä siivouksessa, niin sitten voisin ostaa yritykseltä palvelun.
Onko nyt sitten ihan huono idea, jossa nuori saisi parin viikon välein siivoamalla sen 50€ lisätienestiä?
Ap
2000 luvun alussa muutama lukion luokkakaveri teki tätä hintaan 8€/h, siihen kun laskee inflaation saa hinnaksi 13,46 € jonka voi pyöristää 14€/h. Siivoukseen noin 100 neliön talossa menee ehkä 2h joten alle 30€ olis siivouskerta.
Mitään sivukuluja turha laskea kun on pimeää työtä.
Miksi hoitaa homma pimeästi, kun laillisesti maksamalla tulee kotitalousvähennyksen jälkeen halvemmaksi?
Et mistään saa siivousta alle 30€. Ja ihan laillista tuo on, noin pieni summa on vaikka sitten lahja kiltille nuorelle joka autellut kotosalla.
Kyllähän tuo pimeänä hommana nettona on käypä.
10 - 12 e/tunti, 4-5 tuntia kerrallaan, kaksi kertaa kuukaudessa, verottomana.
Ihan hyvät taskurahat ja varmasti menevät tarpeeseen.
Noin nuoren - siis bruttopalkka - ns oikeissa töissä esim kaupassa hyllyttäjänä + kassana on tuota tasoa.
On tietoa. Lapseni tekee 25-30-tuntista työviikkoa ja samalla opiskelee. Peruspalkka 12e ja joitain ilta- ja vkl-lisiä.
Ei ne palkat duunarihommissa verollisenakaan suuria ole.
Tarjoamasi diili on parempi: kädestä käteen maksu.
Siivousalan TESsin mukaan ja tottakai vakuutus ja verot maksettava.
Laita mol. fi ilmoitus, niin selviää löytyykö 12e/h tunnilla tekijä. Todennäköisesti löytyy kyllä, jos käännät ilmoituksen vielä englanniksi.
Mulla omat lapset siivoaa kerran viikossa ja saavat oman ikänsä verran viikkorahaa. En kyllä ala mitään veroja, vakuutuksia ja sivukuluja makselee.
12,32 saan tunnilta itse, yksityinen firma, ikäni pian 50. Ikälisiä ei siivousalalla tunnettu enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Siivousalan TESsin mukaan ja tottakai vakuutus ja verot maksettava.
Ne verot menevät sen työntekijän verokortin mukaan ja todennäköisesti jonkun nuoren veroprosentti on nolla. Ja vakuutusta ei tarvita, jos vuosittainen palkkasumma on alle 1400e. Palkka toki kannattaa olla yli tuon tessin, jotta tekihän saat.
En ymmärrä, miksi jotkut neuvovat maksamaan pimeästi. Sehän tulee ap:lle kalliimmaksi, kun otetaan kotitalousvähennys huomioon.
Esimerkki: Ap maksaa 60 €/kerta ja siivous tehdään vuoden aikana 22 kertaa. Jos ap maksaa pimeästi, maksaa hän vuoden aikana yhteensä 1320 €. Jos ap maksaa laillisesti, saa hän kotitalousvähennystä 30 % palkasta 396 € + kaikki työnantajan sivukulut - 100 € omavastuu. Ap:n maksettavaksi jää 1024 €.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jotkut neuvovat maksamaan pimeästi. Sehän tulee ap:lle kalliimmaksi, kun otetaan kotitalousvähennys huomioon.
Esimerkki: Ap maksaa 60 €/kerta ja siivous tehdään vuoden aikana 22 kertaa. Jos ap maksaa pimeästi, maksaa hän vuoden aikana yhteensä 1320 €. Jos ap maksaa laillisesti, saa hän kotitalousvähennystä 30 % palkasta 396 € + kaikki työnantajan sivukulut - 100 € omavastuu. Ap:n maksettavaksi jää 1024 €.
Tämä! Ja vahingon sattuessa siivooja saa normaalit työtapaturmakorvaukset ja hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap maksaa pimeänä 30e per kerta se kustantaa 660e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ja vahingon sattuessa siivooja saa normaalit työtapaturmakorvaukset ja hoidot.
Mitä saa jos mulla kaveri käymässä ja auttaa ilmaseksi siivouksessa mutta loukkaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vai kannattaisiko sen nuoren etsiä homma, jossa saisi työsopimuksen ja tarvittaessa työtodistuksen ja kokemusta oikeasta työelämästä? Niitäkin muutaman tunnin pestejä nuorille löytyy.
Ihan samalla tavalla tästä saisi työsopimuksen ja todistuksen?
Miten voisi saada, jos ei ole työsuhteessa? Ap on nimenomaan kertonut, että ei aio tehdä työsopimusta!
Vierailija kirjoitti:
No tottakai. Kirjoitin huonosti ja tarkoitin täysipäiväistä työsuhdetta.
Jos palkkasin kodinhoitajan 7,5 h ajaksi päivittäin, niin maksaisin varmaan 14-17€ tunnilta kokemuksesta riippuen.
Jos olisin nyt itse kotona asuva opiskeleva nuori, niin tekisin kyllä 10-12€ tuntipalkalla parin viikon välein viiden tunnin siivoustyön.
Ap
No miten on, entä jos siivoaisit itse ja antaisit siitä itsellesi 20 e käyttörahaa? Olet kotona asuva nuori, joten varmasti kaikki ylimääräinen tienesti on tarpeen (vaikka ikää olisi jo yli 20v). Mieti, miten kivaa on siivota hiki hatussa puunaten 2 tuntia ja saada siitä 20 e, eikö kannatakin ja tule hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap maksaa pimeänä 30e per kerta se kustantaa 660e vuodessa.
Miksi nuori tulisi siivoamaan 4-5 tunniksi, jos hän saa 30 € kerrasta? Nuoren veroprosentti on todennäköisesti 0, joten ei hänelle ole pimeän työn tekemisestä muuta etua kuin se, että mahdolliset eläke- ja työttömyysvakuutukset jäävät pois. Ei hänellä ole mitään syytä tulla tekemään työtä pimeänä puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo pimeänä hommana nettona on käypä.
10 - 12 e/tunti, 4-5 tuntia kerrallaan, kaksi kertaa kuukaudessa, verottomana.
Ihan hyvät taskurahat ja varmasti menevät tarpeeseen.
Noin nuoren - siis bruttopalkka - ns oikeissa töissä esim kaupassa hyllyttäjänä + kassana on tuota tasoa.
On tietoa. Lapseni tekee 25-30-tuntista työviikkoa ja samalla opiskelee. Peruspalkka 12e ja joitain ilta- ja vkl-lisiä.
Ei ne palkat duunarihommissa verollisenakaan suuria ole.
Tarjoamasi diili on parempi: kädestä käteen maksu.
Mutta kaupan kassalta saa kunnollisen työtodistuksen, pimeistä töistä ei.
No tottakai. Kirjoitin huonosti ja tarkoitin täysipäiväistä työsuhdetta.
Jos palkkasin kodinhoitajan 7,5 h ajaksi päivittäin, niin maksaisin varmaan 14-17€ tunnilta kokemuksesta riippuen.
Jos olisin nyt itse kotona asuva opiskeleva nuori, niin tekisin kyllä 10-12€ tuntipalkalla parin viikon välein viiden tunnin siivoustyön.
Ap