Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren palkkaaminen asunnon siivoamiseen

Vierailija
25.02.2024 |

Olen miettinyt, että työllistäisin paikallisen nuoren siivoamaan meidän asunnon parin viikon välein.

Tehtäviin kuuluisi pölyjen pyyhintä, imurointi, moppamainen, vessan pesu, suihkukaapin seinien pesu, peilien ja heijastavien pintojen putsaus.

Paljonko olisi sopiva tuntiveloitus nuorelle 16-19 vuotiaalle opiskelijalle? Itse mietin 10€ tunti ja 4-5h työaikaa.

Oletko palkannut itse nuorta siivoamaan? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?

Voinko maksaa vaan vaivanpalkan, vai voinko yksityisenä tehdä kuitin ja maksaa verot?

Olisitko nuorena itse kiinnostunut vastaavasta työstä?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko palkata vaan yksityisenä, vai pitääkö minun huolehtia myös vakuutus työntekijälle?

Ap

Vierailija
2/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata 

koska jos teet noin et saa kotitalousvähennystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata 

Näin on. 55€/h kun maksaa niin saa hyvän vähennyksen.  Ei jää maksettavaa kun joku 40€/h

Vierailija
4/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisitkö ahne kakkapää itse siivoamaan jonkun saastaista asuntoa 10€/h? 

Vierailija
5/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ohjeet verottajan sivuilta: Kotitalous työnantajana. Jos hoidat homman laillisesti, voit vähentää kotitalousvähennyksenä 30 % nuorelle maksamastasi palkasta sekä kaikki sivukulut (tosin vuosittainen omavastuu kotitalousvähennyksessä on 100 €).

Se, mitä sivukuluja sinun pitää täsmällisesti ottaen maksaa, riippuu nuoren iästä, maksetun palkan suuruudesta ja työpäivien määrästä. Byrokratia hoituu kuitenkin helposti palkka.fi:n kautta.

10 €/h on aika pieni tuntipalkka. Maksamalla pari euroa enemmän tunnilta saat todennäköisesti tyytyväisemmän työntekijän, joka tekee homman paremmin ja pysyy tehtävässä pidempään.

Vierailija
6/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää huolehtia normaaleista työnantajan velvollisuuksista - jos sattuu tapaturma, olet kusessa ilman, jos et ole huoltaja

Vierailija
7/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi maksaa myös karamelleilla. 

Kokoomuksen sanoin, ei työstä tarvitse aina palkkaa saada, työkokemus on palkka.

Vierailija
8/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata 

Näin on. 55€/h kun maksaa niin saa hyvän vähennyksen.  Ei jää maksettavaa kun joku 40€/h

Siivoustöistä (kun ostaa firmalta) kotitalousvähennys on 60 % eli 55€/h veloituksella jäisi itse maksettavaa 22 €/h. 

Kotitalousvähennyksen saa kuiten myös silloin, kun ei osta palvelua firmalta, vaan toimii itse työnantajana. Vähennysprosentti on vain eri. Lisäksi saa vähentää kaikki työnantajan sivukulut.

Vierailija
9/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palkkaat kotitaloustyönantajana työntekijän työsuhteeseen, vakuuta hänet työntekijän eläkevakuutuksella eli TyEL-vakuutuksella. TyEL-vakuutus on lakisääteinen eli pakollinen, ja sillä järjestät työntekijäsi työeläketurvan. Työsuhde vakuutetaan TyEL:n mukaan, jos työntekijä on 1767-vuotias ja maksat tälle kuukaudessa palkkaa yli 68,57 euroa vuonna 2024 (65,26 euroa vuonna 2023).

Kotitaloustyönantajana voit olla niin sanottu sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Se kumpi olet, riippuu siitä, kuinka paljon maksat työntekijällesi palkkaa ja onko sinulla jatkuvasti työsuhteessa olevia työntekijöitä.

Vierailija
10/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyskö sieltä 4H-yhdistystä ja sieltä sopivaa 4H-yrittäjää? Ois varmasti helpoin tapa, että kaikki menis oikein.

Vierailija
11/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän asunto on valmistunut vuosi sitten ja on erittäin siistissä kunnossa. Siivoan itse, mutta voisin työllistää jonkun nuoren, joka kaipaa pientä lisätienestiä.

Siivosin itse teininä omakotitalon 2 kertaa viikossa ja sain palkaksi 20€ viikossa. En jaksanut kauaa, sillä palkka ei vastannut työn määrää. Täällä meillä olisi neliöitä 70 ja tavaraa hyvin maltillisesti, joten siivous esteettömästi on helppoa. 

Olin jonkin aikaa töissä myös henkilölle, jolla oli kaneja ja hiiriä valtava määrä yhdessä huoneessa. Siivosin häkkejä ja huoneen kerran viikossa saaden siitä 20€/ kerta. Siinä meni aina n. 4 h/ kerta ja palkka jäi siinäkin pieneksi. 

Mun mielestä siis 10€ tuntipalkka lisätienestejä kaipaavalle nuorelle olisi ihan kohtuullinen maksu.

Ap

Vierailija
12/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää huolehtia normaaleista työnantajan velvollisuuksista - jos sattuu tapaturma, olet kusessa ilman, jos et ole huoltaja

Työntekijän tapaturmavakuutus maksaa tällaisessa tapauksessa niin 100 €/vuosi, mutta sen voi vähentää kotitalousvähennyksessä.

Vierailija
13/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi maksaa myös karamelleilla. 

Kokoomuksen sanoin, ei työstä tarvitse aina palkkaa saada, työkokemus on palkka.

Jos olisit töissä, tietäisit, että noin se ei mene, mutta pidä illuusiosi Neuvostoliiton autuudesta.

Vierailija
14/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän asunto on valmistunut vuosi sitten ja on erittäin siistissä kunnossa. Siivoan itse, mutta voisin työllistää jonkun nuoren, joka kaipaa pientä lisätienestiä.

Siivosin itse teininä omakotitalon 2 kertaa viikossa ja sain palkaksi 20€ viikossa. En jaksanut kauaa, sillä palkka ei vastannut työn määrää. Täällä meillä olisi neliöitä 70 ja tavaraa hyvin maltillisesti, joten siivous esteettömästi on helppoa. 

Olin jonkin aikaa töissä myös henkilölle, jolla oli kaneja ja hiiriä valtava määrä yhdessä huoneessa. Siivosin häkkejä ja huoneen kerran viikossa saaden siitä 20€/ kerta. Siinä meni aina n. 4 h/ kerta ja palkka jäi siinäkin pieneksi. 

Mun mielestä siis 10€ tuntipalkka lisätienestejä kaipaavalle nuorelle olisi ihan kohtuullinen maksu.

Toivottavasti ymmärrät, että lisätienestejä kaipaava nuori tekee tuolla tuntipalkalla palkantasoista työtä eli ei läheskään täydellistä. Sinähän määrität palkan ja 10 e/h kertoo siitä, että et isommin arvosta siistiä lopputulosta.

Vierailija
15/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus tulee ottaa, sillä olet pulassa, jos työntekijä esim. liukastuu kylppäriä siivotessa ja tarvitsee liukastumisen jälkeen sairaanhoitoa. Lisäksi jos aiot palkata laillisesti työntekijän, sinun tulee maksaa työantajalle kuuluvat lakisääteiset maksut (monesti kuluissa kerroin työntekijän palkka * 1,5). Monissa paikoissa nuorten tuntipalkka 11-13 €/h.

Vierailija
16/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tuntipalkan voi suhteuttaa siihen, että MLL:n lastenhoitajien palkkio on nykyisin 11 €/h. Yleensä lastenhoitotyö on selvästi kevyempää kuin siivoustyö.

Vierailija
17/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän tapaturmavakuutus maksaa tällaisessa tapauksessa niin 100 €/vuosi, mutta sen voi vähentää kotitalousvähennyksessä.

Jos vuosittainen palkan määrä ei ylitä 1400 euroa, niin vakuutusta ei tarvita. 

Vierailija
18/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus tulee ottaa, sillä olet pulassa, jos työntekijä esim. liukastuu kylppäriä siivotessa ja tarvitsee liukastumisen jälkeen sairaanhoitoa. Lisäksi jos aiot palkata laillisesti työntekijän, sinun tulee maksaa työantajalle kuuluvat lakisääteiset maksut (monesti kuluissa kerroin työntekijän palkka * 1,5). Monissa paikoissa nuorten tuntipalkka 11-13 €/h.

Alle 17.v. ei maksa tyeliä ja jos vuosittainen palkan määrä ei ylitä 1400e ei edes vakuutusta tarvitse ottaa. Ja jok tapauksessa sivukulut voi vähentää kotitalousvähennyksenä. Palkaksi 12e/h,niin saat helpommin tekijän. 

Vierailija
19/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso ohjeet verottajan sivuilta: Kotitalous työnantajana. Jos hoidat homman laillisesti, voit vähentää kotitalousvähennyksenä 30 % nuorelle maksamastasi palkasta sekä kaikki sivukulut (tosin vuosittainen omavastuu kotitalousvähennyksessä on 100 €).

Se, mitä sivukuluja sinun pitää täsmällisesti ottaen maksaa, riippuu nuoren iästä, maksetun palkan suuruudesta ja työpäivien määrästä. Byrokratia hoituu kuitenkin helposti palkka.fi:n kautta.

10 €/h on aika pieni tuntipalkka. Maksamalla pari euroa enemmän tunnilta saat todennäköisesti tyytyväisemmän työntekijän, joka tekee homman paremmin ja pysyy tehtävässä pidempään.

12€ tunti olis vielä maksettavissa. Tuntuu tosin hurjalta, sillä meidän työpaikan siivooja tekee 7,5h päiviä ja on kertonut saavansa palkkaa tunnissa nettona 11,5€. Hän on sentään virallisessa työsuhteessa ja jo lähempänä eläkeikää.

Ap

Vierailija
20/71 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuosittainen palkan määrä ei ylitä 1400 euroa, niin vakuutusta ei tarvita. 

Työnantaja kuitenkin vastuussa, jos työntekijälle sattuu työtapaturma.