Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Tosin mikä siitä tekee varastamista? Noin se menee muissakin asioissa, että aikoinaan jokainen sai töitä kunhan vain raahasi perseensä tehtaalle. Nykyään pitää olla juuri oikea koulutus ja taustalla vuosikymmenien työkokemus, ennen kuin otetaan edes koeajalle.
Kunhan nyt ensin suorittaisivat peruskoulun, sis. lukemaan oppimisen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia tuomioita noista rantavarkauksista annettiin sitten? Eiköhän ne tuomiot ole jo kärsitty tai rikokset muuten vanhentuneita. Turha inistä enää 50 vuoden jälkeen.
Det som är sålt i skären och som vi så mycket gillar, är i främsta hand obrukbara sten knallar som skärgårdsbönderna gjorde pengar på. Hela holmar som det inte gick att ha får på och där skogsbruket var för klumpigt låg på säljlistan. Se på hurudana ställen sommarstugorna ligger så klarnar det.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja varastavat myös eläkkeet. Suurista ikäluokista on saanut tällä palstalla paljon lukea.
Jos olisi lapseni, noilla puheilla tekisin sinut perinnöttömäksi. Terveisin boomeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku boomeri sanoa miksi ikäluokkanne abortoi lapsia niin valtavasti? Nykyisten viisikymppisten ikäpolvi on sen vuoksi hyvin pieni. Monilla on vain yksi sisarus tai ei yhtään sisarusta. Abortteja teki erityisesti naimisissa olevat äidit.
Osaa sanoa, silloin ei monissa paikoissa saanut e-pillereitä kuin gyneltä. Piti valehdella, että oli kihloissa vähintään ja oli vakituinen suhde. Ei ollut ihan helpolla kaikkien ulottuvilla. Itsekin 60-luvun lopulla sain vain gyneltä valheen varjolla reseptin. Enkä ollut ainoa.
Silloiset pillerit olivat myös todella estrogeenibuusteri, joka ei sopinut läheskään kaikille. Ei ollut mitään kinipillereitä ja hormonikierukoita.
Myöskään kunnallisia hoitopaikkoja ei ollut helppoa saada ja yksityiset perhepäivähoitajat olivat usein valvomattomia ja äidin palkka meni hoito
1960 -luvulla syntyneet lasteni serkukset, yhdellä yksi lapsi, yhdellä kyllä 3 kahdesta liitosta, yhdellä kaksi, kaksi lapsettomassa liitossa.
Itse suuria ikäluokkia. Kolme lasta, nuorin 80-luvun puolivälissä syntynyt. Yksi lapseton, kahdella kaksi lasta kummallakin.
Sisarukseni suuriin ikäluokkiin kuuluvat, jo edesmenneet. Toinen oli sinkku, toisella yksi lapsi.
Köyhä lapsuus ei meitä suurista sisarusparvista lähteneitä houkutellut suurperheitä perustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on myös se viimeinen sukupolvi joka piiskasi (=pahoinpiteli) omia lapsiaan. Esim. Ruotsissa vastaava kuritusväkivalta oli loppunut jo paljon aiemmin. Ihan hyvä vaan että boomerit abprtoivat niin suuren osan lapsistaan. Eivätpähän syntyneet kärsimään.
Yök. Näitäkö pitäisi kunnioittaa?
Ennen vanhaan lapsia kasvatettiin, tämän päivän kasvatustulosta on seurannut kaduilla vetelehtiminen, ryöstely, varastelu, koulumenestymättömyys jne. Meneekö omasta mielestäsi nyt vallan mainiosti?
80-90-luvulla syntyneet menestyi ihan hyvin ja olivat nuorina kunnollisia vaikkei heitä enää hakattu. Nykypäivän nuorten katuryöstely ja -väkivalta taitaa muutenkin olla lähinnä tuontitavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on myös se viimeinen sukupolvi joka piiskasi (=pahoinpiteli) omia lapsiaan. Esim. Ruotsissa vastaava kuritusväkivalta oli loppunut jo paljon aiemmin. Ihan hyvä vaan että boomerit abprtoivat niin suuren osan lapsistaan. Eivätpähän syntyneet kärsimään.
Ennen vanhaan lapsia kasvatettiin, tämän päivän kasvatustulosta on seurannut kaduilla vetelehtiminen, ryöstely, varastelu, koulumenestymättömyys jne. Meneekö omasta mielestäsi nyt vallan mainiosti?
80-90-luvulla syntyneet menestyi ihan hyvin ja olivat nuorina kunnollisia vaikkei heitä enää hakattu. Nykypäivän nuorten katuryöstely ja -väkivalta taitaa muutenkin olla lähinnä tuontitavaraa.
Suomen parhaat Pisa-tulokset tulivat vuonna 2006 (eli ikäryhmä -91). Tuskin näitä enää fyysisesti kuritettiin. Vanhemmat oli pääosin 50-luvun lopulla ja 60-luvulla syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ketjua 70-luvulla syntyneiden äidit. Siinä selviää hyvin millainen ikäluokka kyseessä. Ihan kun olisivat vihanneet lapsiaan koko ikänsä, sieltä 70-luvulta alkaen.
Tuo keskustelonosoitti hyvin mitä ruikuttajia on viiskymppisten ja nelikymppisten sukupolvi. Minä tahon, tahon, minä olisin tahtonut... Moni on kuin joku dementikko, he eivät tajua ettei 70-luvulla tosiaan ees ollut sitä kaikkea materiaa mitä he omille lapsilleen pystyvät tarjoamaan. Oli yläluokkaa joka lasketteli, joka kävi Italiassa kulttuuria tutkimassa jne
Ja tietysti myös tosiasia, ei kansakoulun köyneillä korpikylissä kasvaneilla riittänyt yleissivistys siihen mitä heidän lapsensa nyt pystyvät lapsilleen tarjoamaan.
Ei siinä keskustelussa mitään materiaa kaivattu vaan välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ketjua 70-luvulla syntyneiden äidit. Siinä selviää hyvin millainen ikäluokka kyseessä. Ihan kun olisivat vihanneet lapsiaan koko ikänsä, sieltä 70-luvulta alkaen.
Tuo keskustelonosoitti hyvin mitä ruikuttajia on viiskymppisten ja nelikymppisten sukupolvi. Minä tahon, tahon, minä olisin tahtonut... Moni on kuin joku dementikko, he eivät tajua ettei 70-luvulla tosiaan ees ollut sitä kaikkea materiaa mitä he omille lapsilleen pystyvät tarjoamaan. Oli yläluokkaa joka lasketteli, joka kävi Italiassa kulttuuria tutkimassa jne
Ja tietysti myös tosiasia, ei kansakoulun köyneillä korpikylissä kasvaneilla riittänyt yleissivistys siihen mitä heidän lapsensa nyt pystyvät lapsilleen tarjoamaan.
Tämä jatkuva rakkauspuhe ja lapsen valta -asema on 2000 -luvun ilmiö.
Sitä ei voi peruuttaa 70-luvulle mitenkään. Sitä voi itse kukin vain kaivata, miksi minä en saanut lapsena päättää joka asiasta, olla perheen keskipiste, koko ajan joku olisi sanonut rakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti myös tosiasia, ei kansakoulun köyneillä korpikylissä kasvaneilla riittänyt yleissivistys siihen mitä heidän lapsensa nyt pysty
Mikä ihmeen rakkauspuhe? Harva nut sellaista lässytystä on jäänyt kaipaamaan. Teot osoitti kylmyyden. Tai vaikka se ettei äiti viitsinyt edes kuukautissiteitä ostaa tyttärelleen.
Mikä ihmeen rakkauspuhe? Harva nyt sellaista lässytystä on jäänyt kaipaamaan. Teot osoitti kylmyyden, luunapit, tukistus, selkäsauna. Tai vaikka se ettei äiti viitsinyt edes kuukautissiteitä ostaa tyttärelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen rakkauspuhe? Harva nyt sellaista lässytystä on jäänyt kaipaamaan. Teot osoitti kylmyyden, luunapit, tukistus, selkäsauna. Tai vaikka se ettei äiti viitsinyt edes kuukautissiteitä ostaa tyttärelleen.
Jos jollakulla, luin sitä, on ollut yksinkertainen kotiäiti äitinä ei sitä voi yleistää. Naiset kävivät töissä, jo heillä itsellään oki tärkeä hoitaa hygienia hyvin ja varmaan opettivat tyttärensäkin.
Eipä minuakaan, 40-luvulla syntynyttä, ole piiskattyöu eikä tukisteltu. Eikä se enää 70-80- luvun tapa ollut ollenkaan.
Oman kodin ongelmia ei voi yleistää yleiseksi, et sinä omaa lapsuuttasi tai minä omaani. Jossa välittäminen oli huolenpitoa köyhissä puitteissa, ei lepertelyä eikä halimista. Alle kouluikäisenä muistan joskus olleeni sylissä. Lapsiamme jo vanhempanikin kyllä sylittivät enemmän, sille lapsenlaoselle on jo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja varastavat myös eläkkeet. Suurista ikäluokista on saanut tällä palstalla paljon lukea.
Jos olisi lapseni, noilla puheilla tekisin sinut perinnöttömäksi. Terveisin boomeri
Det är en av de många orsakerna till att "ni får det sedan i arv" är världens sämsta argument. De yngre skulle hellre villa ha sina pengar själva, i stället för att fyrdubbla pensionsavgifter och en kommande halv pension då de betalar de nuvarande pensionärernas pensioner. Bättre hade det varit om dagens pensionärer skulle ha betalt för sig. Att säga, att det gör inget, för ni får det i arv är så korkat att man har svårt att tro att någon offentligt vågar påstå något sådant.
All egendom kunde konfiskeras av pensionärena med motivationen "ni får ändå inget med er". Det är inte ett dugg sämre som argument än "ni får det sedan då vi har dött", ifall att vi inte söp upp det eller gav det åt någon annan. Var snälla, dansa enligt våra krav, så får ni ert då vi har dött. Se er i aktern är de ogjorda döttrarnas och sönernas tankar om den saken..
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kaikkien tämän maan ongelmien alku ja loppu. Jotkut jopa työskentelee vielä eläkkeelle päästyään, jotta ei todellakaan yhtään uutta mahdollisuutta työelämään tarjota nuorille, edes sitä mökkirahastoa kerryttämään.
Ihmettelin tässä juuri anoppiani, joka on vuosia haaveillut varhaiseläkkeelle pääsystä ja nyt onkin jo sellaisella, mutta toki vielä viime metreillä (töitä vältellääkseen) opiskeli itselleen ylemmän korkeakoulututkinnon, jolla ei tehnyt yhtään mitään, koska jäi lähes heti eläkkeelle, mutta vei toki joltain nuorelta kuitenkin opiskelupaikan.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja mulla veljeni kanssa neljä rantatonttia. Kaksi on rakennettuja ja kaksi rakentamattomia. Perinnöksi saatuja ja vielä pariin taloon tontit lisäksi.
Kadehtikaa. On maksettu perintöverot. Sijaitsevat n. 30km Turusta. Ollaan molemmat alle 50v.
Sitä ne maataloustuet ovat aikaansaaneet!
Lopetan palstailun. Kuulin, että tuo tamperelainen on vaarallinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja mulla veljeni kanssa neljä rantatonttia. Kaksi on rakennettuja ja kaksi rakentamattomia. Perinnöksi saatuja ja vielä pariin taloon tontit lisäksi.
Kadehtikaa. On maksettu perintöverot. Sijaitsevat n. 30km Turusta. Ollaan molemmat alle 50v.
Sitä ne maataloustuet ovat aikaansaaneet!
Ei ole muuten penniäkään ja euroakaan maataloustukia tässä kuviossa koskaan ollut.
Valtaosa suurista ikäluokista hyväksyy perheväkivallan ja lapsen ruumiillisen kurituksen. Se on malli, jolla he "kasvattivat" omat lapsensa. Nyt nämä 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet eläkeläiset jopa ihmettelevät, miksi nykyajan lapsia ei kuriteta kotona ja koulussa.
Suuret ikäluokat taivastelevat isoon ääneen, miksi lapsia ei rangaista nykyajan koulussa niin kuin heidän lapsiaan aikanaan? On se kumma, kun opettaja ei anna enää tukkapöllyä oppilaille tai nosta oppilasta kauluksista seinälle. Miksi opettaja ei laita lasta luokan nurkkaan seisomaan ja lyö lasta karttakepillä sormille? Suuret ikäluokat ovat valmiita ottamaan kaikki entisajan häpeärangaistukset ja kurituskeinot käyttöön sekä kotona että koulussa!
Lapsen alistaminen, pelottelu ja kuritus on se malli, jolla valtaosa suurista ikäluokista kasvatti omat lapsensa. Kotona ei puhuttu tunteista eikä lapsi saanut ilmaista kielteisiä tunteitaan. Suuret ikäluokat ovat itse tunnekylmiä ihmisiä, jotka eivät kyenneet kasvattamaan omia lapsiaan positiivisen kasvatuksen keinoin. Onneksi myös myönteisiä poikkeuksia löytyy. Kaikki suuriin ikäluokkiin kuuluvat eivät ole koskaan hyväksyneet lapsiin kohdistuvaa kuritusväkivaltaa.
Suuret ikäluokat siirsivät oman vastuunsa lastenhoidosta päivähoidolle ja sukulaisille. Vanhemmat olivat henkisesti ja fyysisesti poissa lapsen elämästä. Nyt monella on kehnot ja riitaisat välit aikuisiin lapsiinsa. Aikuiset lapset, miniät ja vävyt eivät halua kyläillä ja olla tekemisissä vanhempiensa ja appivanhempiensa kanssa. Kyläily vanhempien tai appivanhempien kotona on ahdistavaa ja tuo vain pahaa mieltä. Monet lapset ovat laittaneet aikuisena välit kokonaan poikki henkistä ja fyysistä väkivaltaa käyttäneisiin vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas valittaa jostain niin voin myös huutaa sille takasin.
Ei mua edes kiinnosta se asiakkaan asia jonkun 6 kuukauden typerän sijaisuuden takia.
Ei ole ihme, että on paljon työttömiä. Minä minä minä.
Mikä on hyvä mökkiranta?
Yleensä niitä rantoja joutuu perkaamaan... ruovikoista esimerkiksi.
Mökkiranta?