Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään pariskuntaa 40+ tuttavapiirissäni joka haluaisi mökin.
Osalla tippunut tuollainen pökäle syliin perintönä, mutta vaivaa ja valitusta aiheuttaa.
Mökkiem arvot tippunevat alas kunhan boomerit joutuvat hoivakotiin ja kysyntä häviää. Ap:n ongelma ratkeaa odottamalla.
No se kumma kun Facebookki on täynnä kuvia kuitenkin näiden vanhempien kesämökiltä, kukkaloistoa ja tyyntä järvenrannan hiljaisuutta. Mikäs siinä ollessa, kun ei ite ole tarvinnu raataa sen eteen.
Mulla ei ole.
Onko lähikuvaa ulkohyyskän tyhjennyksestä? Niitä on jokaisessa kadehtimassasi 50-70-luvun mökissä, jotka monet ovat vielä kovin pieniäkin...
Pieni ongelma. Voit toki lahjoittaa rantamö
Luuletko että ko, mt-potilaat pystyisi edes vuotta pitämään mökkiä, menoineen ja kiinteistöveroineen.
Pakkohuutokauppoja tiedossa.
Ja sinunkaltaisten mielestä muut ei saisi edes olla katkeria tai kateellisia, vaan pitäisi hävetä niinkö? Nyt on paksua.
Miten sinun elämääsi hyödyttää katkeruus ja kateus. Eikö se ole aika tuskallista elämää kun sisuskuntaa kaivertaa kauna, katkeruus ja kateus. Positiivisemmalla asenteella saataisit itsekin saavuttaa jotain.
Vierailija kirjoitti: Suurten ikäluokkien mökit pitäisi ottaa yhteiskunnan haltuun ja jakaa kaikille köyhille, joilla ei ole omistusasuntoa, eikä omaa mökkiä. Aina kun mökin omistaja täyttää 60 vuotta, olisi aika siirtää mökki yhteiskunnan haltuun ja antaa köyhille. Vanhukset mitään mökkiä tarvi.
Mites minä sitten, 63 v, joka paraikaa etsii kesämökkiä itselleen, ihan tavallista ja järven rannalta? Vaikea yhtälö. Olenko siihen oikeutettu ollenkaan, jos 60 vuotiaiden pitäisi mökkinsä luovuttaa yhteiskunnalle? Ja ihan töitä tehneenä ja säästöillä aion sen mökin vielä itseni ja lähimpien iloksi ostaa. Ps. En ole vielä vanhus, ei sinnepäinkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on muuttunut siten että ennen tosiaankin duunaripariskunnalla oli varaa omaan asuntoon,autoon,lapsiin ja mahdollisesti siihen kesämökkiin myös. Nykyisin duunaripariskunnalla on varaa siihen edulliseen asuntoon joka on keskellä ei mitään, 1000e maksavaan autoon on varaa, lapsiin ei ole varaa ja kesämökistä saa vain haaveilla.
Nykyisin täytyy olla vähintään amk tason koulutus pariskunnalla että on varaa samaan mitä entisaikojen duunaripariskunnalla oli, toki sekään ei enää takaa sitä että saa keskiverto elintason.
Teollisuudessa vuorotöitä tekevät duunarit ansaitsevat varsin hyvin. Vuorolisineen ihan verrattavissa samassa tehtaassa työskenteleviin dippainsseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen perinyt 1/3 mökistä, jonka tontti myytiin suvulleni 1970-luvulla. Muuten kiva mutta yksi osaomistaja ei suostu luopumaan tai myymään osuuttaan, eikä osallistumaan rahallisesti tai työnteolla mökin ylläpitoon. Sähkölaskusta sentään maksaa osan koska se on pakollista.
Toivon että hänen mielensä muuttuu tässä 10v sisään. Jos ei suostu tekemään mitään silloinkaan, olen aika puun ja kuoren välissä. Olen eniten panostanut mökin ylläpitoon joten olisi ikävä myydä osuus pilkkahintaan tai luopua
Kuolinpesän yhteisomistus voidaan purkaa oikeusteitse, jos yksikin sitä haluaa.
Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä. Haluaisin kuitenkin, että mökki pysyy joko itselläni tai kolmannella osakkaalla, koska tontti on hyvä ja nostalgia-arvoa on. Tulisi kalliiksi ja vähän hölmöläisen hommaksi laittaa kokonaisuudessaan myyntiin ja ostaa itselle jo osin peritty mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Suurten ikäluokkien mökit pitäisi ottaa yhteiskunnan haltuun ja jakaa kaikille köyhille, joilla ei ole omistusasuntoa, eikä omaa mökkiä. Aina kun mökin omistaja täyttää 60 vuotta, olisi aika siirtää mökki yhteiskunnan haltuun ja antaa köyhille. Vanhukset mitään mökkiä tarvi.
Upea ehdotus.
Niin, tätä tehtiin aikanaan lokakuun vallankumouksen jälkeen tuolla itäisessä naapurissa. On tätä toki harrastettu myös Kolmannessa valtakunnassa ja Kiinassa.
Maan uusjakoa on tehty kaikkialla, esim. amerikassa, oli kilpajuoksu, kuka vaan sai mennä ottamaan haltuunsa maapalstan, preerialta yms.
Samoin suomessa tehty sama. Maata voi vaan ottaa omaksi haltuunsa. Tämähän oli van m
Korjaan, ei uusjakoa, vaan jakoa. Maattomille vaan annettiin.
Miksi minun pitäisi loiseläjille ja kateellisille kääpiöille selittää yhtään mitään. Kunhan ette sisälle asuntoomme tunge, mökillä on kameravalvonta ja vakuutukset, siitä vaan laiturille loisimaan ja paskomaan.
Me jokainen täältä lähdemme kun on se aika, niin tekin kun teidän aikanne tulee!
Minulla on lapsia, joista välitämme ja he välittävät meistä, tämä riittää minulle. Tämä tekee minut sanomattoman onnelliseksi ja kiitolliseksi. En varasta naapurin purjevenettä enkä Teslaa. Elämä on :D
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat osti ilman lainaa mökkitontin 70-luvulla. Vain isä kävi töissä, äitini kotiäitinä. Nyt tuollainen tontti maksaisi 100 000 - 150 000 €.
Ehkä perin sen joskus 70-vuotiaana. Huisaa.
En viihdy siellä juurikaan edes kylässä, siellä on vanhempieni romuja nurkat ja piha täynnä ja heidän sääntönsä.
... Ja sitten he kuitenkin loukkaantuvat kun me lapset ja lapsenlapset emme viihdy siellä. Eivät näe että ei se ole erityisen kivaa luuhata muiden mökillä muiden tapoja ja päiväjärjestystä noudattaen. Isällänikin ihme pinttymiä sen suhteen milloin vaikkapa saunan voi lämmittää. Tai äitini mielestä kesäkeittoa pitää kaikkien syödä kesällä vaikka lapsenlapset inhoavat sitä yli kaiken.
Aplle tiedoksi että synnyit monopolilaudalle 1000 vuotta liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on muuttunut siten että ennen tosiaankin duunaripariskunnalla oli varaa omaan asuntoon,autoon,lapsiin ja mahdollisesti siihen kesämökkiin myös. Nykyisin duunaripariskunnalla on varaa siihen edulliseen asuntoon joka on keskellä ei mitään, 1000e maksavaan autoon on varaa, lapsiin ei ole varaa ja kesämökistä saa vain haaveilla.
Nykyisin täytyy olla vähintään amk tason koulutus pariskunnalla että on varaa samaan mitä entisaikojen duunaripariskunnalla oli, toki sekään ei enää takaa sitä että saa keskiverto elintason.
Teollisuudessa vuorotöitä tekevät duunarit ansaitsevat varsin hyvin. Vuorolisineen ihan verrattavissa samassa tehtaassa työskenteleviin dippainsseihin.
Ei kyllä pääse duunarit edes vuorotöitä paiskimalla diplomi insinöörin palkkoihin. Diplomi insinöörit saa sen reilu 5000e/kk keskimäärin 8-16 vuoroa tekemällä.
Duunarit vuorotöitä tekemällä pääsee siihen max 4000e/kk ansioihin.
No eiköhän ne rantamaat aikoinaan palaudu teille paskahousuille,kun heistä aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään pariskuntaa 40+ tuttavapiirissäni joka haluaisi mökin.
Osalla tippunut tuollainen pökäle syliin perintönä, mutta vaivaa ja valitusta aiheuttaa.
Mökkiem arvot tippunevat alas kunhan boomerit joutuvat hoivakotiin ja kysyntä häviää. Ap:n ongelma ratkeaa odottamalla.
No se kumma kun Facebookki on täynnä kuvia kuitenkin näiden vanhempien kesämökiltä, kukkaloistoa ja tyyntä järvenrannan hiljaisuutta. Mikäs siinä ollessa, kun ei ite ole tarvinnu raataa sen eteen.
Mulla ei ole.
Onko lähikuvaa ulkohyyskän tyhjennyksestä? Niitä on jokaisessa kadehtimassasi 50-70-luvun mökissä, jotka monet ovat vielä kovin pieniäkin...
<
Mitenkä paljon lapsuus ja nuoruus jossain maaseudun rauhassa, lepäämässä ja nauttimassa luonnon kauneudesta olisi voinut auttaa tuota kuntoutumaan? Oletko miettinyt? hän olisi terve.
Vierailija kirjoitti:
Aplle tiedoksi että synnyit monopolilaudalle 1000 vuotta liian myöhään.
Fiksusti sanottu. Tämä kiteyttää koko langan pointin ja boomerien defenssit ei muuta tätä toisiasiaa. Amerikassa tämä kuilu on ilmeisesti vielä pahempi.
Ei ne hyvät mökkirannat ole olleet valmiiksi hyviä. Ihan tavallista umpimetsää, jotain suonpohjaa tai sitten kuivempaa mäntykangasta josta on sitten ihan hartiavoimin raivattu se tontti. Ja tehty sinne se tie.
Vuosikymmenien aikana on sitten tullut se kiva pihakin kun on tehty senkin eteen työtä ja laitettu istutuksia, tehty pengerryksiä, rakennettu kulkuväyliä, tehty nuotiopaikkaa jne jne
Minä sain muutama vuosi sitten kesämökin isovanhemmiltani. Myyn sen sitten kun isovanhemmat ei sinne mökille enää kykene menemään. Pappani oli duunarina ja mummoni teki keikkahommia kaupoissa sekä se hoiti lapsia. Kesämökkiin heillä oli varaa kyllä, minulla ei kesämökkiin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hyvät mökkirannat ole olleet valmiiksi hyviä. Ihan tavallista umpimetsää, jotain suonpohjaa tai sitten kuivempaa mäntykangasta josta on sitten ihan hartiavoimin raivattu se tontti. Ja tehty sinne se tie.
Vuosikymmenien aikana on sitten tullut se kiva pihakin kun on tehty senkin eteen työtä ja laitettu istutuksia, tehty pengerryksiä, rakennettu kulkuväyliä, tehty nuotiopaikkaa jne jne
Tai sitten olisi voinut jättää kokonaan tekemättä. Luonnon tuhoamisessa ei ole mitään hienoa ja arvostettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nuorempi sukupolvi ei tätä tekisi ja jäisi metsäläisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään varastanu, ne osti ne rahalla. Vanhaan aikaan osattiin säästää ja elää suu säkkiä myöten.
No, 80-luvulla shampoo pullo ei maksanut 21 markkaa /250 ml niin kun nyt. Ehkä 0,50 markkaa.Tai yksi postimerkki 25 markkaa. Se maksoi 10 penniä.
Ei ne palkatkaan ollut päätä huimaavia. Hyvin moni pienestä palkasta sai säästettyä ja siten hankittua omaisuutta.
Kuvitteleeko joku tosiaan, että ennen saatiin samanlaista palkkaa kuin nyt, mutta kaikki vaan maksoi vähemmän. Ette voi olla tosissanne. Ettekö ole kuulleet inflaatiosta? 1985 keskipalkka euroissa oli 973 euroa. Siitä ne kaikki mökit maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä suurten ikäluokkien ihmiset ajattelivat jättää ne perinnöksi teille lapsille. Te tuon ikäluokan lapset olette vaan niin pöljiä, että ette jätä niitä tontteja sellaisiksi kuin ovat. Tekin olette niin rahanahneita, että pilkotte ne tontit vähintään puoliksi. Sillä tavalla saadaan näitä mökkialueiden slummeja, näennäishienoja kesähuviloita liki postimerkin kokoisilla tonteilla, rantaviivaa muutama kymmenen metriä eli eipä sinne mahdu muuta kuin laituri ja vene.
Hallitus ne vie. Ei ole vakituisia työpaikkoja ja ansiosidonnaista leikataan.
Perinnönjaossa mökki jaettiin sille, joka sen halusi. Itse en sitä halunnut.