Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, taas tuli todistettua suomalainen luonteenpiirre. Kateus. Kateus vie vaikka kalat järvestä sanottiin joskus muinoin ja näyttää pitävän edelleen paikkansa. Ja, että syy on aina jossain muualla kuin itsessä. Asia kuin asia. Sumuista sunnuntaita ja nauttikaa koko rahalla kärsimästänne vääryydestä, oli se mikä hyvänsä. Tunnustan, syyllinen.
Millä rahalla, valtio on varastanut ne pois ja tuhonnut ostovoiman ja sinä länkytät jostain "kateudesta"
Nimenomaan, varaa vain itselleen jopa kateus, katkeruus-oikeuden!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen perinyt 1/3 mökistä, jonka tontti myytiin suvulleni 1970-luvulla. Muuten kiva mutta yksi osaomistaja ei suostu luopumaan tai myymään osuuttaan, eikä osallistumaan rahallisesti tai työnteolla mökin ylläpitoon. Sähkölaskusta sentään maksaa osan koska se on pakollista.
Toivon että hänen mielensä muuttuu tässä 10v sisään. Jos ei suostu tekemään mitään silloinkaan, olen aika puun ja kuoren välissä. Olen eniten panostanut mökin ylläpitoon joten olisi ikävä myydä osuus pilkkahintaan tai luopua
Kuolinpesän yhteisomistus voidaan purkaa oikeusteitse, jos yksikin sitä haluaa.
Maata ja merenrantoja ei ole voinut koskaan itselleen "varastaa". Mitä stanaa ap oikein höyryää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kaikenlaisille lievästi älyllisesti kehitysvammaisillekin löytyi ruuvinpyörittäjän töitä, joilla he ostelivat asunnot ja kesämökit + saivat päälle muhkean eläkkeen. Nykyään on toisin.
Niin se vaan on ja vittuuttaahan se. Nykyään edes insinöörillä ei ole ostovoimaa, eli varastaminen on vain lisääntynyt
Höpö höpö 🤣
Mökkipaikkoja eikä järvenrantoja rakkeneta enää mitkä jääkauden jälkeen on muodostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, taas tuli todistettua suomalainen luonteenpiirre. Kateus. Kateus vie vaikka kalat järvestä sanottiin joskus muinoin ja näyttää pitävän edelleen paikkansa. Ja, että syy on aina jossain muualla kuin itsessä. Asia kuin asia. Sumuista sunnuntaita ja nauttikaa koko rahalla kärsimästänne vääryydestä, oli se mikä hyvänsä. Tunnustan, syyllinen.
Luuletko tällä viestilläsi ja kateuden tiedostamisella olevasi jotenkin muiden yläpuolella? Kateus on inhimillistä.
Siinä vaiheessa kun se menee ihan sairaaksi ja näyttää estävän normaalin elämän opiskeluineen ja työssäkäymisineen... niin inhimillisyys on siitä kovin kaukana.
Eipä ole. Kaikenlainen kärsimys on inhimillistä. Eri asia onko se hyvä yksilölle. Sinä vaan tykkäät tuomita muita ja esittää olevasi parempi noilla taivasteluviesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri mökin. Ei kiinnosta mökkeily enää.
Pihlajanmarjat on happamia sanoi kettu.
Ootas vaan kun istut 20 vuotta yksin yksiössäs, ja kaikki ystäväs viettää juhannustaan kauniilla saimaan rannoilla, tai saaristossa. Ja sinua ei kutsuta edes sivustaseuraamaan.Pieni katkeruus valtaa mielesi.
Olen eri. Naurin saaristosta ja Saimaasta suuresti purjehtien ja meloen, mutta en todellakaan nauti mökkien kaltaisista karsinoista, joissa sikiää juoppoja ja urpoja, joiden on pakko päristellä vesiskoottereilla ja moottoriveneillä ympäriinsä. Mökkeilijät eivät ymmärrä lainkaan, minkälainen ympäristötuho he ovat ja miten paljon luonnonvaraisia alueita on heidän takia vedetty matalaksi.
Arvostan suuresti jokaista, joka ymmärtää jättää rantaviivaa luonnontilaan. Itse nautin luonnosta luontona enkä jostain uusavuttoman huvilasta, jossa on nykyään jopa vedet ja sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään pariskuntaa 40+ tuttavapiirissäni joka haluaisi mökin.
Osalla tippunut tuollainen pökäle syliin perintönä, mutta vaivaa ja valitusta aiheuttaa.
Mökkiem arvot tippunevat alas kunhan boomerit joutuvat hoivakotiin ja kysyntä häviää. Ap:n ongelma ratkeaa odottamalla.
No se kumma kun Facebookki on täynnä kuvia kuitenkin näiden vanhempien kesämökiltä, kukkaloistoa ja tyyntä järvenrannan hiljaisuutta. Mikäs siinä ollessa, kun ei ite ole tarvinnu raataa sen eteen.
Mulla ei ole.
Onko lähikuvaa ulkohyyskän tyhjennyksestä? Niitä on jokaisessa kadehtimassasi 50-70-luvun mökissä, jotka monet ovat vielä kovin pieniäkin...
Pieni ongelma. Voit toki lahjoittaa rantamökin näine "suurine ongelmineen" jollekkin työttömän yksihuoltajan kerrostalokuutioon syntyneelle, mt-kuntoutujalle, köyhälle jälkeläiselle. Ai niin mut sitä ei tapahdu. Kunhan puhut.
Mun vanhemmat osti ilman lainaa mökkitontin 70-luvulla. Vain isä kävi töissä, äitini kotiäitinä. Nyt tuollainen tontti maksaisi 100 000 - 150 000 €.
Ehkä perin sen joskus 70-vuotiaana. Huisaa.
En viihdy siellä juurikaan edes kylässä, siellä on vanhempieni romuja nurkat ja piha täynnä ja heidän sääntönsä.
Suomi on muuttunut siten että ennen tosiaankin duunaripariskunnalla oli varaa omaan asuntoon,autoon,lapsiin ja mahdollisesti siihen kesämökkiin myös. Nykyisin duunaripariskunnalla on varaa siihen edulliseen asuntoon joka on keskellä ei mitään, 1000e maksavaan autoon on varaa, lapsiin ei ole varaa ja kesämökistä saa vain haaveilla.
Nykyisin täytyy olla vähintään amk tason koulutus pariskunnalla että on varaa samaan mitä entisaikojen duunaripariskunnalla oli, toki sekään ei enää takaa sitä että saa keskiverto elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa voin sanoa rehellisesti että syy ON jossain muussa kuin itsessä, siis kun koko kaveripiiri nauttii vanhempien, isovanhemmmiltaan perimissä mökeissä, järvenrannoilla kesät. Ite en ole syntynyt semmoiseen sukuun. Kyllä, olen hieman katkera tästä. Samoin, tehtaan sihteeriksi ei oteta ilman suhteita tai täsmätutkintoa mittavalla kokemuksella jota ei ole. Joten olet sumpussa. Elintoaso ei nouse.Voisiko ite tehdä jotain? Kyllä, naida rikkaan vanhan miehen jolla omaisuutta, mutta lapsilleen nekin
Lapsuudenkotisi malli oli päästä tehtaalle toimistotöihin. Tunnistan itseni, aina työläisvanhemmat eivät pysty näkemään lapsiaankaan paremmin koulutettuna ja toisenlaisissa ammateissa.
Kuitenkaan me emme jarruttaneet lapsiamme, isä pakottanut heitä tehtaalle tai minä merkonomiksi.
He saivat toteuttaa omia valintojaan joita olivat kavereiden piirissä ja koulussa löytäneet. Kaikki ovat akateemisia, hyväpalkkaisia ja kaikki nyt 40-52 myös esimiesasemassa.
Älä sure. Ei ne niitä mukaansa saa. Kaikille ylösnousemusta odottaville on varattu neliömetrin tontti hautausmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se meni, 60-luvun lopulla ja 70-luvulla jaettiin merenrannat ja järvenrannat pilkkahintaan.
Ahne sukupolvi otti kaiken.
Niin , ja isojaossa jaettiin koko maa maattomille! Kukas ne sitten peri? No vanhin poika perheineen. Muut nuoli näppejään. Joutui munkin isovanhemmat lähtemään mierontielle
30-luvulla syntynyt enoni teki tilasta syytinkisopimuksen. Heillä asui sitten mummu, pappa, papan sisko ja aikaisemmin talossa asuneen piian jälkeläinen, jolla ikää lähemmäs 90 v.
Ei käynyt yhtään kateeksi. Toki kyseessä oli mummolani eli minäkin olin siellä etenkin kesäisin vaivoina.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen perinyt 1/3 mökistä, jonka tontti myytiin suvulleni 1970-luvulla. Muuten kiva mutta yksi osaomistaja ei suostu luopumaan tai myymään osuuttaan, eikä osallistumaan rahallisesti tai työnteolla mökin ylläpitoon. Sähkölaskusta sentään maksaa osan koska se on pakollista.
Toivon että hänen mielensä muuttuu tässä 10v sisään. Jos ei suostu tekemään mitään silloinkaan, olen aika puun ja kuoren välissä. Olen eniten panostanut mökin ylläpitoon joten olisi ikävä myydä osuus pilkkahintaan tai luopua
Ai hitto, miten tutulta kuulostaa! :) Minä lunastin sisarukseni pois. Nyt voin nauttia tästä itse ja ollaan väleissä siskon kanssa. Toissa vuonna kävi täällä mökillä viimeksi. Ihanaa, kun voi itse päättää mitä tekee.
Otan osaa sun tilanteeseen. Tiedän todellakin, miltä toi tuntuu. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap miksi syyttelet muita siitä, että et opiskellut ja mennyt töihin?
Vaikka olisi tehnyt kummatkin niin harvalla keski-ikäisellä tai nuoremmalla on varaa merenrantatonttiin esim. suurten kaupunkien lähellä. Ne on boomerit jakaneet keskenään.
Rupeaa sometuottajaksi, nämähän nyt lehtien palstoilla ja tv-ohjelmissa teettävät miljoonaremonttejaan järvenrantamökeilleen.
Vai oletko luuseri mielenterveyspotilas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tällä viestilläsi ja kateuden tiedostamisella olevasi jotenkin muiden yläpuolella? Kateus on inhimillistä.
Siinä vaiheessa kun se menee ihan sairaaksi ja näyttää estävän normaalin elämän opiskeluineen ja työssäkäymisineen... niin inhimillisyys on siitä kovin kaukana.
Eipä ole. Kaikenlainen kärsimys on inhimillistä. Eri asia onko se hyvä yksilölle. Sinä vaan tyk
Itse syytät omista valinnoistasi tai siis valitsematta jättämisestäsi muita. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Suurten ikäluokkien mökit pitäisi ottaa yhteiskunnan haltuun ja jakaa kaikille köyhille, joilla ei ole omistusasuntoa, eikä omaa mökkiä. Aina kun mökin omistaja täyttää 60 vuotta, olisi aika siirtää mökki yhteiskunnan haltuun ja antaa köyhille. Vanhukset mitään mökkiä tarvi.
Upea ehdotus.
Niin, tätä tehtiin aikanaan lokakuun vallankumouksen jälkeen tuolla itäisessä naapurissa. On tätä toki harrastettu myös Kolmannessa valtakunnassa ja Kiinassa.
Maan uusjakoa on tehty kaikkialla, esim. amerikassa, oli kilpajuoksu, kuka vaan sai mennä ottamaan haltuunsa maapalstan, preerialta yms.
Samoin suomessa tehty sama. Maata voi vaan ottaa omaksi haltuunsa. Tämähän oli van mettää ei täällä ketään asunu.https://fi.wikipedia.org/wiki/Maanjako
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään varastanu, ne osti ne rahalla. Vanhaan aikaan osattiin säästää ja elää suu säkkiä myöten.
No, 80-luvulla shampoo pullo ei maksanut 21 markkaa /250 ml niin kun nyt. Ehkä 0,50 markkaa.Tai yksi postimerkki 25 markkaa. Se maksoi 10 penniä.
Ei ne palkatkaan ollut päätä huimaavia. Hyvin moni pienestä palkasta sai säästettyä ja siten hankittua omaisuutta.
Kyllä duunarin palkat oli SUHTEESSA elämisen hintoihin paljon isommat kun nykyään. Nyt ei kaupn osa-aikanen kassa tienaa jos 800 euroa.
Olin 60-luvulla pienessä elintarvikeliikkeessä töissä klo 8-17, lauantaisin klo 8-14. Palkkani oli 250 mk kuukaudessa.&nb
Menin toimistoapulaiseksi 1967. Palkkani oli 300 mk kuussa, 50 mk enemmän kuin edellisessä työssäni myyjänä
1975 vaihdoin työpaikkaa. Palkka oli silloin muistaakseni 8 vuotta myöhemmin 850 mk. Asuntomme vuokra , pieni kaksio vuokratalossa, oli jotain 350 mk ja päivähoito 180 mk kuussa. Yksityinen täti.
Joo ei minullakaan olisi ikipäivänä varaa kesämökkiin tai edes siihen tonttiin järven rannalta :D Ei pankki edes myöntäisi minulla lainaa siihen.
Bruttotulot 3200e/kk ja nettona tienaan 2200e. Asuminen+auto vie sen 1000e/kk.