Elämä Kelan vankina
Tulojen pitäisi nousta rutkasti kerralla, jotta pääsisi riippumattomaksi. Koulutusta löytyy, mutta työtä ei vaan saa. Tälläkin hetkellä olen palkattomana harjoittelijana, vaikka minulla on tutkinto tähän hommaan mitä teen.
Kela siis asettaa rajoitteita ja yrittää pakottaa passiivisuuteen.
Ideoita päästä pois Kela-vankilasta?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Eikös toimeentulotuessa yksin asuvan perusosa ole n. 580€/kk. Siitä kun vähennetään se 40% niin jää n. 350€/kk. Vuokra, sähkö yms. pakolliset laskut tuostakin jo maksettu niin eikö tuo summa oikeasti sulle riitä ruokaan? TT tuella lääkkeetkin saa ilmaiseksi apteekista.
Minä opislejen opintotuella rahaa jää 100€/kk kun en halua LAINAA nostaa, ennen kun saisiko sossusta mitään. Sillä mennään
Kela maksaa vuokran vain tiettyyn summaan asti. Kaikki ylimenevä menee tuosta perusosasta, esim. pyykkituvan käyttö. Moni toimeentulotuella oleva ei ole myöskään velaton, eli jos on lainanhoitokuluja niin ruokaan saattaa jäädä 0€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuskoulutus esim hoiva-avustaja, n. 1 vuosi, sitten keikkatöitä, että saat opiskella, mitä haluat. Ole hyvä.
Kiitos. Olen hakenut myös oppisopimuksia. Sama juttu, ei kutsuta edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulemma liian kiltti ja väritön, enkä jää mieleen. Nämä on mm. sanottu. Aika huvittavaa kumminkin, että muistavat ja tiedostavat, etten jää mieleen. Silloin ovat jo tehneet huomion, että olen olemassa. En ole luonteeltani räiskyvä, enkä sellaiseksi muutu. Aika hankalaa on yrittää muuttaa persoonaansa toisenlaiseksi. Paikassa jossa olen nyt harjoittelemassa, on sipisevä tapetti töissä. Eli toivoa on siitä, että jollekin kelpaisi työntekijäksi tapettikin.
Muista, suomalaisten suosikki sisustusväri on ollut jo vuosia harmaa oikein sisustusepidemiaksi asti. Sinä olet se jota kaikki haluaa.
Kirjoitan tuon seuraavaan hakemukseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulemma liian kiltti ja väritön, enkä jää mieleen. Nämä on mm. sanottu. Aika huvittavaa kumminkin, että muistavat ja tiedostavat, etten jää mieleen. Silloin ovat jo tehneet huomion, että olen olemassa. En ole luonteeltani räiskyvä, enkä sellaiseksi muutu. Aika hankalaa on yrittää muuttaa persoonaansa toisenlaiseksi. Paikassa jossa olen nyt harjoittelemassa, on sipisevä tapetti töissä. Eli toivoa on siitä, että jollekin kelpaisi työntekijäksi tapettikin.
Muista, suomalaisten suosikki sisustusväri on ollut jo vuosia harmaa oikein sisustusepidemiaksi asti. Sinä olet se jota kaikki haluaa.
Kirjoitan tuon seuraavaan hakemukseen :D
Tee se, sinä voit olla jonkun harmaa laminaattilattia tai harmaa tehosteseinä tai ne kaikki!
Oi kunpa joskus päätyisi tilanteeseen, jossa olisi rahan vankina. Vaikkapa parin miljoonan noin aluksi. Luulen, että kestäisin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toimeentulotuessa yksin asuvan perusosa ole n. 580€/kk. Siitä kun vähennetään se 40% niin jää n. 350€/kk. Vuokra, sähkö yms. pakolliset laskut tuostakin jo maksettu niin eikö tuo summa oikeasti sulle riitä ruokaan? TT tuella lääkkeetkin saa ilmaiseksi apteekista.
Minä opislejen opintotuella rahaa jää 100€/kk kun en halua LAINAA nostaa, ennen kun saisiko sossusta mitään. Sillä mennään
Minulla on jo maksussa olevaa opintolainaa edellisistä opinnoista. En halua päästää niitä perintään.
Korot niistäkin maksaa kela
Ihan itse joudun korot ja lyhennykset niistä maksamaan.
Yleensä jonkin tuen olemassaolo ei tarkoita, että sitä voi saada.
Jos joku ei ole asiasta kuullut, niin opintolainojen korkoihin voi hakea KELAsta tukea, jos ehdot täyttyvät: https://www.kela.fi/korkoavustus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa vuokran vain tiettyyn summaan asti. Kaikki ylimenevä menee tuosta perusosasta, esim. pyykkituvan käyttö. Moni toimeentulotuella oleva ei ole myöskään velaton, eli jos on lainanhoitokuluja niin ruokaan saattaa jäädä 0€/kk.
Mittä nämä lainat sitten on? Onko lainaa asunnosta, autosta? Voisiko asunnon tai auton myydä? Kulutusluottoja? Onko eletty yli varojen aikaisemmin?
Toimeentulotuki on ihan viimesijainen tuki, sillä ei ole takoituskaan rahoittaa ihmisen omaisuuden kartoittamisesta aiheutuvia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittä nämä lainat sitten on? Onko lainaa asunnosta, autosta? Voisiko asunnon tai auton myydä? Kulutusluottoja? Onko eletty yli varojen aikaisemmin?
Toimee
Välillä kyllä ei voi käsittää miten pihalla te olette köyhien ihmisten elämästä :D
Autoja ja taloja... Just, kun oikeasti köyhällä ei ole edes ajokorttia ja on kiikunkaakun, että saa vuokransa maksettua... Tuossa edellähän jo puhuttiin opintolainasta esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.
Täällä joutuu, ja on joutunut kumminkin maan kansalaisena maksamaan verot. Yhteiskunnan tehtävänä olisi antaa takaisin ja oikeasti auttaa eteenpäin silloin, kun onni ei suosi. Ei ole ihan niin, että kaikesta oltaisiin muka itse vastuussa maassa, jossa valtio kerää kolehdin taskuunsa joka asiasta minkä tienaat taikka perit. Niin voisi ehkä vaatia jossain, missä verot ovat alhaiset ja yrittäjyyden kokeilemista ei ole tehty lähes mahdottomaksi.
Siis jos opiskelee, jotain lisäkoulutusta ilmaistyön ohessa, se tiputtaa toimeentulotukea 40 %?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimee
Tuo on vanhentunut asia, että toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Tavallaan edelleen on, koska se on se mitä haetaan muiden tukien täydennykseksi, tai jos mitään muita ei saa. Sitä saa ja hakee kuitenkin nykyään niin moni suomalainen, että on vähän omituista sanoa sitä viimesijaiseksi. Varsinkin kun lisäksi se, että sitä joutuu hakemaan niin moni, tarkoittaa että läheskään kaikki sitä hakevat ei sitä saa. Harkinnanvarainen toimeentulotuki on oikeastaan vielä perustoimeentulotukea viimeisempi, koska sitä voi saada vasta, kun perustoimeentulotukeakin on haettu. Mutta sitäkään ei aina saa, ja tosiaan voidaan jättää huomiotta ihan vaan käsittelijän mielipiteeseen perustuvan tulkinnan perusteella. Tästä näkee, että Suomen sosiaaliturva on oikeasti reikäinen ja viallinen, ja jättää väliinputoajia apua tarvitseviin.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos opiskelee, jotain lisäkoulutusta ilmaistyön ohessa, se tiputtaa toimeentulotukea 40 %?
Ja millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittä nämä lainat sitten on? Onko lainaa asunnosta, autosta? Voisiko asunnon tai auton myydä? Kulutusluottoja? O
Tuo on vanhentunut asia, että toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Tavallaan edelleen on, koska se on se mitä haetaan muiden tukien täydennykseksi, tai jos mitään muita ei saa. Sitä saa ja hakee kuitenkin nykyään niin moni suomalainen, että on vähän omituista sanoa sitä viimesijaiseksi. Varsinkin kun lisäksi se, että sitä joutuu hakemaan niin moni, tarkoittaa että läheskään kaikki sitä hakevat ei sitä saa. Harkinnanvarainen toimeentulotuki on oikeastaan vielä perustoimeentulotukea viimeisempi, koska sitä voi saada vasta, kun perustoimeentulotukeakin on haettu. Mutta sitäkään ei aina saa, ja tosiaan voidaan jättää huomiotta ihan vaan käsittelijän mielipiteeseen perustuvan tulkinnan perusteella. Tästä näkee, että Suomen sosiaaliturva on oikeasti reikäinen ja viallinen, ja jättää väliinputoajia apua tarvitseviin.
Ennen kaikkea työmarkkina on viallinen, koska palkkaamisen kynnys on niin tavattoman korkealla. Palkka olisi parasta sosiaaliturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittä nämä lainat sitten on? Onko lainaa asunnosta, autosta?
Mutta kun ON JO TÖITÄ, mutta HALUTAAN ETTÄ SINÄ ET NIITÄ TEE
Tarkoitus on vaan saattaa mahdollisimman moni jo työssä oleva tahalleen työttömäksi kortistoon.
Meidän tukijärjestelmässä on se vika ja siis tämä vika on ihan harkittu ja on suomalaisen tukijärjestelmän perusta, että sen tuen tarkoitus on turvata toimeentulo ei avustaa henkilöä pois tukikierteestä. Siksi tuet loppuu heti kun osoitat minkäänlaista aitoa eteenpäin pyrkimistä, yrität päästä pois tukikierteestä tai teet mitään liikkeitä parantaaksesi mahdollisuuksia omaan toimeentuloon ilman tukia. Tuet sallii tuottamattoman puuhastelun ja hupi kouluttautumisen, mutta ei mihinkään tuottavaan toimintaan pyrkimistä.
Niinpä! Toiset saa ihan oikeaa palkkaa ehkä just siitä samasta työstä. Ymmärrän kyllä, että ensin voi olla paras olla jonkin aikaa harjoittelija, ennenkuin pääsee oikeisiin töihin. Mutta ei nyt harjoittelija ihan koko elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen päätös tehtiin.