Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä Kelan vankina

Vierailija
25.02.2024 |

Tulojen pitäisi nousta rutkasti kerralla, jotta pääsisi riippumattomaksi. Koulutusta löytyy, mutta työtä ei vaan saa. Tälläkin hetkellä olen palkattomana harjoittelijana, vaikka minulla on tutkinto tähän hommaan mitä teen.

Kela siis asettaa rajoitteita ja yrittää pakottaa passiivisuuteen.

Ideoita päästä pois Kela-vankilasta?

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.

Sitähän minä olen jo vuosia yrittänyt, mutta en ole tullut valituksi yhteenkään hakemaani työpaikkaan. Haluaisin parantaa mahdollisuuksiani ja opiskella lisää ym. mutta Kela kieltää.

Eipä sulla ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa miehen " vangiksi". Mies kun elättää,  niin hän päättää asiat.

Ei käy.

Sitten jatkat kelan vankina.

Vierailija
22/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki on itsestä kiinni ja kyllä tekevälle töitä löytyy."

Tuntuu taas täydellisiä ihmisiä olevan kommentoimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no Kelahan ei noita tukien määräytymisperusteita päätä, mutta tokikaan et olisi Kelan tuilla, jos sen tai jotain jostain ymmärtäisit. Joten ihan luonnollista. Ja mitä tarkoittaa riippumattomuus? Sitäkö, että ei olisi mitään taloushuolia enää koskaan?

Vähän vaikeaa olla olematta kelan tuilla kun ei saa työpaikkaa. Aika vähän on vaihtoehtoja elää ilman työtä. Luulisi, että koulutuksella töitä saisi, mutta näköjään ei.

Vierailija
24/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet jo tutkinnon suorittaneena palkattomaan harjoitteluun, niin se on kyllä ihan oma vikasi. Hae itsellesi palkallinen työ. Kokemusta siitä harjoitteliustakin tietysti saa, mikä voi auttaa sitten myös palkkatyön saamisessa, mutta kokemusta sitä saa palkkatyöstäkin, joten sellaiseen ilman muuta kannattaa vaihtaa.

Ja taloudellisesti riippumattomaksi voi koittaa päästä myös pala kerrallaan. Hae siis vaikka osa-aikaistakin työtä ensin. Sekin on parempi kuin palkaton harjoittelupaikka.

Vierailija
25/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.

Sitähän minä olen jo vuosia yrittänyt, mutta en ole tullut valituksi yhteenkään hakemaani työpaikkaan. Haluaisin parantaa mahdollisuuksiani ja opiskella lisää ym. mutta Kela kieltää.

Eipä sulla ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa miehen " vangiksi". Mies kun elättää,  niin hän päättää asiat.

Ei käy.

Sitten jatkat kelan vankina.

Niin jatkankin, mutta valitan käytännöstä kieltää itsensä kehittäminen.

Vierailija
26/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi sä olet ottanut vastaan harjoittelupaikan alalta mihin sulla on koulutus? :o

Vierailija
27/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla kela sen kieltää? 

Pudottaa 40 % toimeentulotukea.

Mä oon opiskellut tuolla -40 prosenttia systeemillä, koska en saa lainaa. 

Suosittelen. Se on vaan hetken tiukempaa, mutta palkaksi siitä saa koulutuksen ja parempaa työtä.

Vierailija
28/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei kiellä opiskelemasta. Kyllä se "kielto" nousee jostain muualta. Enemmän TE-toimisto on se, joka laittaa lausunnoillaan rahahanoja kiinni jos ei tanssi heidän pillin mukaan.

Toimeentulotuessa voidaan vain kehottaa lopettaa opinnot ja hakea tilalle työttömyysturvaa, mikä on yksi naurettavimpia kehotuksia. Tämä tilanne siis silloin kun opintojen edistymisen takia ei saa opintotukea ja henkilö nostaa toimeentulotukea. Toimeentulotuella ei voi opiskella turhan kauan. Ideana on se, että henkilö tekee jotain sellaista, että voi alkaa saada niitä ensisijaisia etuuksia. Eli opiskella sen verran, että opintopisteet tulevat ajallaan.

Vierailija
29/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet jo tutkinnon suorittaneena palkattomaan harjoitteluun, niin se on kyllä ihan oma vikasi. Hae itsellesi palkallinen työ. Kokemusta siitä harjoitteliustakin tietysti saa, mikä voi auttaa sitten myös palkkatyön saamisessa, mutta kokemusta sitä saa palkkatyöstäkin, joten sellaiseen ilman muuta kannattaa vaihtaa.

Ja taloudellisesti riippumattomaksi voi koittaa päästä myös pala kerrallaan. Hae siis vaikka osa-aikaistakin työtä ensin. Sekin on parempi kuin palkaton harjoittelupaikka.

Miten voi olla mahdollista, että et ymmärrä ap:n kertomaa siitä, että hän on hakenut työtä päästäkseen Kelasta eroon?

Vierailija
30/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei kiellä opiskelemasta. Kyllä se "kielto" nousee jostain muualta. Enemmän TE-toimisto on se, joka laittaa lausunnoillaan rahahanoja kiinni jos ei tanssi heidän pillin mukaan.

Toimeentulotuessa voidaan vain kehottaa lopettaa opinnot ja hakea tilalle työttömyysturvaa, mikä on yksi naurettavimpia kehotuksia. Tämä tilanne siis silloin kun opintojen edistymisen takia ei saa opintotukea ja henkilö nostaa toimeentulotukea. Toimeentulotuella ei voi opiskella turhan kauan. Ideana on se, että henkilö tekee jotain sellaista, että voi alkaa saada niitä ensisijaisia etuuksia. Eli opiskella sen verran, että opintopisteet tulevat ajallaan.

Kyllä se on kielto silloin kun toimeentulotukea pudotetaan niin paljon, että ei saa enää vuokraansa maksettua. Melkein puolella.

Vierailija
32/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla se KELAN asettaman rajoite, joka estää sinua muuttamasta sellaiselle paikkakunnalle , josta saisit töitä?

20:lle tiedoksi, että ilmaistöissä ei voi tehdä uraa kahdesta syystä: niistä ei makseta palkkaa ja toiseksi ovat määräaikaisia.

Vierailija
33/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkatöitä tarjota työttömille. Aina löytyy kymmenien tai satojen hakijoiden joukosta joku sellainen hakija joka ei ole työtön.

Vierailija
34/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuetun työn tarkoituksena on edistää työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Palkkatukea voidaan myöntää sellaisen työttömän työllistämiseen, jolla on puutteita ammatillisessa osaamisessa, tai henkilön pysyvä tai pysyväisluonteinen vamma tai sairaus vähentää hänen mahdollisuuksiaan sopivan työn saamiseen tai henkilö on 60 vuotta täyttänyt pitkäaikaistyötön.

Vierailija
35/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi sä olet ottanut vastaan harjoittelupaikan alalta mihin sulla on koulutus? :o

Siksi, että hain 1500 muuta palkallista paikkaa, mutta en saanut työtä. Yritän kerätä työkokemusta, että seuraavassa haussa saisin työtä.

Vierailija
36/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mä oon opiskellut tuolla -40 prosenttia systeemillä, koska en saa lainaa. 

Suosittelen. Se on vaan hetken tiukempaa, mutta palkaksi siitä saa koulutuksen ja parempaa työtä.

Ei valitettavasti onnistu, ei riitä rahat mitenkään.

Vierailija
37/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla se KELAN asettaman rajoite, joka estää sinua muuttamasta sellaiselle paikkakunnalle , josta saisit töitä?

20:lle tiedoksi, että ilmaistöissä ei voi tehdä uraa kahdesta syystä: niistä ei makseta palkkaa ja toiseksi ovat määräaikaisia.

A) Muiltakaan paikkakunnilta ei ole herunut täitä

B) Kelan pitäisi maksaa muutto, mutta tätä tilannetta ei ole tullut eteen, koska en ole saanut töitä muualtakaan. Olen kyllä osannut hakea töitä ihan koko Suomesta.

Vierailija
38/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kielto silloin kun toimeentulotukea pudotetaan niin paljon, että ei saa enää vuokraansa maksettua. Melkein puolella.

Sä saat hakea opintotukea, asumistukea ja tuota toimeentulotukea, josta se -40 prosenttia. Maksa asuminen, syö halvemmalla, älä osta mitään ylimääräistä , vaatteet kirpparilta.  Tai muuta halvempaan asuntoon. Itse olen 3vuotta opiskellut tuolla tavalla. Monissa maissa joutuu kustantaa itse koko opiskelun. Täällä siihen saa tukia. On asenne vammaista väittää että kela estää opiskella.

Vierailija
39/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko, että eliitin mahdollisuus opiskella päättyi kun heidän hyödyntämä tukimuoto lopetettiin? Kovasti olivat räkimässä köyhien työttömien laiskuutta opiskella ja samalla itse saivat nauttia etuoikeutetuista tuista työhistorian perusteella.

Kaikkia pitäisi kohdella samassa elämäntilanteessa samoin ja lopettaa eliitin tukimuodot, joihin omin voimin pohjalta ponnistavalla ei ole mahdollisuutta.

"Aikuiskoulutustuen saamisen edellytyksenä on, että on ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja nykyisessä työssä tai yrittäjänä vähintään vuoden ennen tukikauden alkamista. Palkansaajalla edellytyksenä on lisäksi joko opintovapaa tai opiskelun perusteella sovittu osa-aikatyö."

Vierailija
40/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kehottaa lopettamaan opintoja, sillä eihän opiskelu millään tavalla estä toimeentulotuen hakemista. Ei työmarkkinatuli ole paljonkaan enempää kuin toimeentulotuki.