---- SYYSKEIJUT viikko 3 ----
Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9277674&p=4&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (32)
Jep, vihdoinkin täällä on lunta ja tanä aamuna pakkasta -27 ja tällä hetkelläkin mittari näyttää -25, että ihan kiva aurinkoinen kirpakka sää =)
Mutta muita kuulumisia.. Meillä lapset sairastivat kaikki kolme pienen flunssan/yskän/kuumeen viikolla, tai oikeastaan Riinalla oli vain pientä rohinaa, mutta nyt kaikki jo terveinä. Ja hyvä niin, ei tarvinnut lääkärissä käydä. Niin ja meidän Riinalla puhkesi jo eka hammaskin alkuviikolla! Mitenkäs muilla syyskeijiulla, joko on hampaita puhjennut?
RYTMISTÄ.. Riina alkaa yöunille siinä klo 20.30-21 ja nukahtaa yksinään pinnasänkyyn harson kera. Eka syönti on noin yhden aikoihin yöllä ja siitä eteenpäin nukkuukin mun kainalossa ja syö vielä aamuyöstä viiden- kuuden aikoihin. Sitten heräillään koko lapsikatraan kanssa siinä kahdeksan aikoihin. Ja aamupäivästä nukkuu yleensä vajaan tunnin unet ja sitten seurustellaan ym, ja sitten puolen päivän jälkeen alkaa yleensä pitemmille, nukkuu ne joko ulkona vaunuissa tai sisällä sängyssään ja ne kestää 2-4h vähän päivästä riippuen. Ja sitten ilta onkin sellaista pientä torkkumista/seurustelua.
Mutta tässä nyt oli nämä kuulumiset, jotain muutakin oli mielessä, mutta mie jo unohdin =)
Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa kaikille syyskeijuille!!
Terkuin snoopy77 & Riina, tänään tasan 4kk! =)
.. ilona rutistaa kakkaa tässä sylissä..
ensiksikin rantsulle myötätuntoa raha-asioissa! jospa se siitä, kannattaa tosiaan miettiä asiat puolin ja toisin. yleensä asioilla on tapana selvitä, kovasti toivon, että saat ola kotona vielä suunnitelmiesi mukaan :)
oma painonpudotus meni viime viikolla vähän turhan helpolla sen mahataudin takia. saldo on -1,5kg. eilen kävin jumpassa piiiitkästä aikaa ja heti circuitilla alkoi! huomenna sit uusi jumppa. lenkille en oo saanu aikaseks mentyä :(
nyt pyllykän pesulle, palataan astialle! -piias- ja ilona 3,5kk
kirjotin jo pitkän viestin ja kas, heittikin ulos kirjautumisesta jostakin syystä eli meni hukkaa koko sepustus.
LAIHTUMINEN: ei ole kovin kummosesti lähteny käyntiin, itestä tunuu että maha olis rintojen alta " tippunu" , mutta vaaka ei kerro mitään muutosta, vaikka lenkillä jullasin tosi ahkeraan koko viikon. KIVA: No, hitaasti hyvä tulee.
NIINA ja muut talouspohtijat: kuulostaapa tutusta ahdistukselta! niin omalla kohdalla kuin monen muunkin kohdalla ja just tänään (moni ystävä on Perloksella töissä ja sehän loppuu...). Oletko miettiny tosiaan alan vaihtoa? Tai voiko siun työtä tehdä iltaisin/viikonloppuisin? Jos ilmoitat työnanatajalle että olet käytettävissä sijaisena iltaisin/viikonloppuisin? Tai oletko miettinyt jonkun muun työn ottamista oman lisäksi?Tai esim. edustajaksi ryhtymistä? Mullahan on ollu pari vuotta alusasu edustajuus oman työn ohella ja olen nyt ajatellu kokeilla, saisko siilä leivän päälle sen verran voita että voisin jäädä kotiin? Meillä on aika moniakin edustajia jotaka tekee tätä oman työn ohessa tai hankkiakseen lisätuloja just vaikka hoitovapaalla. (jos jotakuta kiinnostaa niin kerron toiminnasta lisää vaikka sähköpostitse sak_75@luukku.com)
Kävinpä sitten torstaina IInan kanssa näytteenotto keskuksessa allergiaepäilyn takia verikokeissa: yhtä helvettiä!! Kuusi tätiä kävi etsimässä neidin käsistä suonta, kaksi uskaltautui pistämään saamatta pisaraakaan putkeen. viimein kokeilivat sormenpäästäkin lypsää verta tuloksetta. Iina itki, minä itkin ja laitoin pelin poikki, EI-ENÄÄ. Eli jäi ottamatta. Seuraava koitos perjantaina keskussairaalalla. Sitä ennen täytyy käydä huomenna neuvolalääkäriltä lähete lastenpolille kun edellinen lääkäri ei sitä jostakin syystä kirjottanu ja neuvolan tätin mielestä se olis kuulunu jo kirjottaa. (täytyy mainita samalla että haroo vasenta korvaansa...)
Perjantaina meillä olikin neuvolassa käynti. Neiti 4kk painaa 6110g ja on 60,5 cm pitkä, jälleen välimallia verrattuna isosiskoon (joka oli tämän kokoinen 5kk iässä) ja isoveljeen (joka oli tämän kokoinen 3kk iässä). Kaikki hyvin, vähän vierasti neuvolan tätiä ja on oppinu kääntymään mahalleen ja pyryyttämään niin että kuola lentää iloseen.
Siinäpä meidän kuulumisia.
Minjuska
neuvolan tädin kommentti kun sille jupisin näitä raha-asioita ja sitä että työhön meno ahdistaa enenmmän kuin koskaan
Muista että asioilla on tapana järjestyä ja vieläpä meidän omaks parhaaks.
Toivottavasti näin käy, itse kullekin.
Minjuska *luottavaisena*
Ensi viikko meillä meneekin sairaalassa, Onnin huulihalkio korjataan ensitiistaina. Sairaalaan menemme jo maanantaina ja jos kaikki sujuu hyvin niin viikonlopuksi kotiin. Minua jännittää aivan kamalasti, eniten nyt ahdistaa kun pitäisi saada viikossa poika vierotettua tutista! Ollaan viikonloppu yritetty, mutta yöunille en saa rauhoittumaan kuin tutin kanssa. Ja itse leikkaus, hurjistuttaa ajatella että minun pieneni nukutetaan ja on varmasti kipeä sen jälkeen... Voikun voisi kääntää aikapyörää muutamalla viikolla eteenpäin!
IOANNINA tervetuloa mukaan! Anneli onkin syntynyt samana päivänä kuin meidän Onni. Ikävää nuo sairastelut.
RANTSU onpas inhottava tilanne kun joutuu äitiyslomalla pohtimaan rahahuolia! Toivotaan, että autokauppa piristyy nyt keväällä ja taloudellinen tilanteenne helpottaa. Samoin muille raha-asioiden kanssa painiskeleville... itseä huolettaa kuinka pärjätään kotihoidontuella, en edes uskalla ajatella nyt mitä siitäkin tulee. Kuitenkaan en haluaisi viedä Onnia hoitoon muutamaan vuoteen ja töihinkin pitäisi pian ilmoittaa milloin palaan, vaan kun en vielä tiedä!
MINJUSKA voi kauheaa mitä olette Iinan kanssa joutuneet kokemaan... ihan itku pääsee kun ajattelee pikkuista. Toivotaan että keskussairaalassa onnistuu paremmin. Meillä verikokeet edessä ensi viikolla ja inhottaa jo valmiiksi.
KIINTEÄT aloitettiin eilen porkkanasoseella. Aluksi Onni työnsi sen kielellä pois, mutta maisteli sitten ihmessään. Illalla oli tavallista kärttyisämpi, mietin johtuuko soseista... jos tänään sama juttu niin lopetetaan kokeilu tähän.
LAIHDUTUS vaa' an mukaan kilo vähemmän kuin viime viikolla, vielä neljä kiloa pudotettavaa. Ruokavalio pysynyt terveellisenä ja viikonloppuna herkuttelin dippaamalla kasviksia ja join jaffa lightia... kaukana viimesyksyn sipseitä ja suklaasta! Liikuntaa aivan nollassa, ei vaan jaksa iltaisin mihinkään...
Mayella ja Onni 3,5kk
Juu, Minjuskalle sympatioita täältäkin. Tai tietysti ennen kaikkea Iinalle! Toivottavasti vältytte enemmiltä tohtorireissuilta.
LAIHIS: vaaka näytti -1,4kg. En kyllä oikein usko, sillä koko viikonloppu ja oikeastaan vielä tänäänkin on tullut herkuteltua. Oiskohan johtunut vain siitä tuo hyvä lukema, että siirsin vaakaa ennen punnitusta...?
Jaa, sinä olikin päivän turinat lyhyesti, pikku-ukko hikeentyi täysin tuonne lattialle. Moi.
kuonokas
Kiitos kovasti kaikille tsemppaajille! Eiköhän tämä tästä ala jossakin vaiheessa helpottamaan, kai...
Mie oon töissä leipomolla, oon ollut jo kohta 12 vuotta, menin sinne jo 16 vuotiaana ja nyt on alkanut mitta tulla täyteen. Työ on epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, eli mennään töihin miten sattuu, esim. kolmelta tai neljältä yöllä on ihan normaali töihinmenoaika. Työ on fyysisesti tosi rankkaa, leipomoissahan yleensä tarkenee kivasti :) ja sit vielä joudutaan nostelemaan painaviakin laatikoita. Oon ihan tosi loppu aina työpäivän jälkeen, ja nyt jo pelkästään ajatus tuosta alkaa ahdistamaan. Tässä työssä ei oo oikeastaan mitään muuta hyvää kuin palkka, joka yölisillä on keskivertoa parempaa, mutta jos tekee pelkkää päivävuoroa, niin verojen jälkeen käteen jäävä osuus hipoo köyhyysrajaa... No, tää nyt ei taida ihan pitää paikkaansa, mut kuitenkin :)
No, sitten silloin kakarana, kun muutin tosi nuorena pois kotoa, oli keksittävä ammatti, josta valmistuisi nopsaan, oli tuo leipurilinja houkutteleva ja tuli sitten se ammatti opiskeltua ja sen alan töitä en enää haluaisi tehdä missään muuallakaan leipomossa. Ja sitten taas, ei taida opiskelijat kovin hyvin rahaa saada, vaikka lapsia olisi jo useampiakin? huoh, nyt vaan tuntuu kaikki niin ahistavalle, mut eiköhän tästä joku ulospääsyreitti löytyne :)
Mayellalle tsemppiä kovasti koitokseen, muistan itse, miten kamalalta tuntui, kun oma lapsi vietiin niiden samojen ovien taakse ja ei enää itse yhtään voinut vaikuttaa siihen, mitä seuraavaksi tapahtui. Mutta muistan myös, kun menimme neitiä katsomaan heräämöön ja siellä sängyllä nukkui ihan uuden näköinen pikkuneiti ihan rauhallisena, se tunne oli kuin vauva olisi uudelleensyntynyt :) Husukessa on tosi ihana henkilökunta, jotka varmasti huolehtivat siitä, ettei lapsella ole kipuja ja auttavat kaikessa eteen tulevissa ongelmissa, että siinä asiassa voit olla huoleti. Muista pyytää Emlageelit pikkuiselle käsiin ja vaikka varoiksi jalkoihinkin, pääsisi siinä edes vauva vähemmällä, meilläkin meni aikanaan ihan mahdottomaksi huudoksi siellä labrassa, kun geelejä ei laitettu eikä suonta meinattu löytää. Jaksuja isosti!
Nyt ei Luka jaksa enää istua tuossa sitterissä, on mentävä sylittelemään :)
Niina ja Luka ihan kohta 4kk
Ehdin tänne raskausaikaisen joka päivän sijaan kerran kuussa...
Täälläkin tarkkaillaan herkkuja, vaaka näyttää 75kg (pituus 165) eli reilut 10kg olisi hyvä saada pois! Painoa tuli raskausaikana yli 20kg joten onhan sitä jo lähtenytkin ihan kivasti (pakko ajatella positiivisesti). Imetystä haluan kyllä jatkaa eli mitään laihdutuskuuria ei ole suunnitteilla ennen kuin poika syö kiinteitä. 6kk täysimetys näyttäisi tällä hetkellä ihan mahdolliselta, poika kasvaa tasan käyrällä puhtaalla rintamaidolla.
Vauvakuumetta minulla ei todellakaan ole. Saa nähdä tuleeko ja milloin tulee. Periaatteessa tyttö olisi kiva tuon touhupojan kaveriksi.
Kestovaipat on meillä käytössä kuukauden kertistelyn jälkeen. Opastusta saa netin lisäksi kestovaippayhdistyksen kautta (toimintaa taitaa olla koko maan kattavasti) ja esim. Babyidea-tuotteiden jälleenmyyjiltä joita myös löytyy monista kaupungeista. Ylipäänsä kaikki vaippojen myyjät joien kanssa olen asioinut ovat opastaneet ja kertoneet myös sellaisista tuotteista joita eivät itse myy. Ei se niin vaikeaa ole kun alkuun pääsee! Äitiyspakkauksen sisävaippa ei todellakaan edusta huipputeknologiaa, kuori sen sijaan kestää vertailun =)
Terveisin vihdoin lumisesta Keski-Suomesta ovara ja poika 4kk
Useampi kuukausi onkin vierähtänyt siitä, kun minä täällä viimeksi kävin. Mitään ihmeempää meille ei ole sattunut, on vain ollut niin vauhdikasta elämätä etten ole oikeastaan muutenkaan koskenut koko tietokoneeseen. Mutta nyt kerrankin meidän 3v. esikoinen ja ensi maanantaina 4kk täyttävä Emmi-tyttönen nukkuvat yhtäaikaa päikkäreitä ja mulla siis ihanaa omaa aikaa. :)
No mitä meille sitten kuuluu. Hyvää, normaalia vauva-arkea. Emmi kasvaa kovaa vauhtia ja oppii uusia juttuja joka päivä. Torstaina meillä on seuraava neuvola mutta edelliset 3:kk:n mitat olivat 5770g ja 60cm. Kääntymään selältä massulleen Emmi oppi viime perjantaina ja kädet löytyivät myös muutama viikko sitten. Oikein iloinen tyttö asustaa meillä, varsinkin isin höpöttelyille innostuu naureskelemaan ääneen. Ensimmäinen hammas on tekee myös tuloaan, ei ole vielä puhjennyt ikenen läpi mutta loistaa niin kirkkaana siitä läpi. :)
Yöt sujuvat max. yhdellä syötöllä. Yleensä Emmi nukahtaa n. klo 23-24 ja herää siis max. kerran syömään - usein ei kertaakaan - ja sitten aamulla syö n. klo 6-8. Siitä jatkaa uniaan noin klo 9 saakka. Päivällä E sitten nukkuukin vähemmän. Vaunussa ottaa yhdet pitkät parin tunnin unet ja sitten nukkuu parit pienemmät unet. Joskus kyllä saattaa nukkua ulkona vielä toiset pidemmät unet riippuen mihin aikaan aamulla on herännyt. Jaksaa valvoa pitkiäkin aikoja mutta toisaalta en valita kun yöt sujuvat noin hyvin.
Täysimetyksellä mennään ja jos paino on hyvin noussut, kun mitta torstaina saadaan, niin pelkällä rinnalla jatketaan edelleenkin ainakin jonkin aikaa. Mutta ihan tyytyväinen neiti Emmi on ollut, joten tuskin näkee nälkää. :)
Terveenä ollaan säilytty ainakin toistaiseksi mutta vatsatautia jyllää täällä päin oikein urakalla. Ilmeisesti piiaskin olet joutunut vatsataudin kouriin..
Joulukuun alusta aloin taas käydä jumppaamassa ja kylläpä on tehnyt hyvää. Mitään merkittävää painon pudotusta en kyllä ole havainnut, en tosin ole nyt vaa´assa käynytkään. :) Mutta on ihana päästä kodin arkisista askareista vain oman navan seuraan. :) Herkuttelua olen myös yrittänyt vähentää mutta aika helposti sitä on kyllä tullut lipsuttua. No jospa sitä kuitenkin pikkuhiljaa.
Olettekos PKKS mammat treffanneet nyt lähiaikoina? Tarkoitus on ollut teille viestitellä tätä kautta, jos treffattaisiin mutta sekin on jäänyt. Mukava olisi nähdä teitä ja turista. Houkutushan on avattu taas keskustaan... *vink vink* ;)
Mutta mukavaa alkanutta vuotta kaikille syyskeijuille vihdoin ja viimein meidänkin puolesta! :)
T: Anmari ja Emmi 3kk3vko
Pitkästä aikaa,mutta mukava että te jotku jaksatte pitää pinoamme yllä,et me laiskemmatkin tai kiireisimmät tai mitä olemmekaan voimme väliin osallistua ja ennen kaikkea lukea muiden kuulumisia.
PAINOG:MÄÄ OON OLLU NYT KAKS VIIKKOA PAINONVARTIOIDEN PISTEILLÄ JA HYVÄ FIILIS PÄÄLLÄ!PAINOA TIPPUNUT N.4,5 KILOA.MULLA ON KOKOVUODEN TAVOITE SAADA 20KG POIS...
VAUVAKUUMEG:Ei tietoakaan vauvakuumeesta...tässä Matildassa on vauvaa nyt riittämiin... :) En minä sitä sano et meille ei lapsia enää tulis,mutta nyt ei kyllä kuumetta ole!
Matildan ihottuma on nyt pari päivää ollut pois melkein kokonaan.Olen ollut viikon juomatta maitoa,korviketta neiti on kyllä saanut.
:) :) Matidasta on tullu tänään ihan hassu,sillä on kok ajan,lähes,kieli ulkona huulien välissä Huvittava! Matilda on kääntynyt jonku kerran viimesten viikkojen aikana,mut ei kauhean aktiivisesti vielä pyörähtele.Viikko sitten 3kk neuvolassa mitat oli 62cm. ja 6500g. Oikein tiitterä ja utelias neiti!.
Mulla täytyy joutua nyt jumppaan,ihanaa joten palaillaanpa taas.Mullakin on muuten ma punnituspäivä! :)
Tsemppiä kaikille kaikkeen!
Terkuin,syksynmarjatar ja matilda 3kk.
Yritänpä minäkin pitkästä aikaa ryhdistäytyä ja pinoutua. En edes muista, mitä ja milloin olen viimeksi kirjoitellut, joten toivottavasti ei tule kauheasti toistoa. Pinot olen käynyt lukemassa, joten olen kuitenkin kutakuinkin kartalla siitä, mistä parhaillaan puhutaan. Ensi alkuun meidän ja erityisesti Rasmuksen kuulumisia:
Rasmuksen kasvun todettiin 3 kk neuvolassa hidastuneen jonkin verran ja puhuimme th:n kanssa, että yritän pidentää imetyskertoja, mutta kuinkas kävikään... Samoihin aikoihin saatu rotavirusrokote ilmeisesti aiheutti sen, että Rasmuksen ruokahalut on välillä olleet kadoksissa, joten imetyskerrat ovat välillä olleet entistäkin lyhyempiä eivätkä missään tapauksessa pidentyneet. On ollut välillä aikamoista taistelua saada poika syömään riittävästi :( Ajoittain Rasmus on imenyt toista rintaa pari minuuttia hylännyt sen kitisten ja imenyt hetken toista ja lopettanut siihen. Perjantaina on onneksi 4 kk -neuvola, joten saadaan tuoreet mitat ja pääsen keskustelemaan th:n kanssa vaihtoehdoista jatkon suhteen.
Eilen Rasmus sai toisen kerran rotavirusrokotteen ja yhdistelmärokotteen. Kuukauden kuluttua pitäisi käydä vielä kerran rokotusklinikalla (me siis osallistutaan rotavirusrokotetutkimukseen) ja silloin Rasmukselta otetaan toisen kerran verinäyte :( Ihan kamalaa se verinäytteen otto noin pieneltä vaikka suoni löytyisikin helposti, saati sitten jos sitä ei tahdo löytyä. Sääliksi siis käy Minjuskan Iinaa!
Vauvakuumeesta: Mulla vähän kiikun kaakun. Toisaalta toivon Rasmukselle sisarusta aika pian, mutta toisaalta mietityttää, miten sitä pärjäisi kahden pienen kanssa (te, joilla tästä kokemusta, rohkaiskaa mua...) Tavallaan sitä haluaisi kyllä nyt keskittyä nauttimaan esikoisestaan, mutta kun ei kuitenkaan pitkään ole mahdollisuutta kitkutella hoitovapaalla asuntolainan ym. painaessa päälle enkä haluaisi vielä aikoihin palata töihin, niin siinä(kin) mielessä toista lasta voisi yrittää suht piankin.
Laihduttamisesta: Rasmuksen ruokahaluttomuuskauden aikana olen ehtinyt moneen kertaa epäillä maidontuotantoni riittävyyttä, joten mä en uskalla edes yrittää varsinaista laihduttamista niin kauan kuin imetän (mitat 166 cm/n.73 kg). Uudenvuoden lupaukseni oli kuitenkin karkkipäivän käyttöönotto ja muiden herkkujen rajoittaminen kyläilyjen yhteyteen. Tosin eilen annoin itselleni luvan syödä viikonlopun tarjoiluista ylijääneitä keksejä, kun eilen tällä mammalla paukahti kolmekymppiä täyteen... Liikunta (siis muu kuin päivittäiset vaunulenkit) olisi tarkoitus aloittaa helmikuussa eli jos vaikka kerran viikossa selviytyisi jumppaan.
Nyt täytyy päästää mies koneelle.
Riina ja Rasmus (perjantaina 4 kk)
Yritän jotain ehtiä kirjoittamaan, pari vanhempaa riehuu ja nuorin nukkuu vielä miehen kanssa makkarissa :)
PAINOG: paino putoaa vähitellen, kuten edellisilläkin kerroilla. Synnytyksestä on vasta neljä kuukautta, eikä se ole pitkä aika. Tässä kolmannessa raskaudessa tuli 24kg ja vielä on jäljellä noin 10kg. En ole koskaan murehtinut painoani, ehtiihän sitä laihduttaa ja laittaa itsensä kuntoon sitten viimeistään kaikkien synnytysten jälkeen. Ja eiköhän tässä ehditä normaalipainoon ennen seuraavaa raskautta :D
KIINTEÄT: niitä meillä ei anneta ennen kuin puoli vuotta on täynnä. Tai luultavasti mennään äidinmaidolla vähän yli tälläkin kertaa, on se vaan niin mainiota sapuskaa vauvalle. Äidinmaidosta saa muuten paljon enemmän energiaa ja muuta tarpeellista kuin kiinteistä.
NUKKUMINEN: yleisesti ottaen kuopus nukkuu hyvin. Meillä vaan meni juuri rytmit uusiksi, mikä on aika tavallista 4kk iässä. Normaalisti yöllä syödään kerran tai kaksi, tiheän imun kausina vähän enemmän. Typykkä nukkuu yleensä aamupäivän vielä yön päälle, joten ehdin itse puuhailla kotitöitä ja muita hommia. Niin ja perhepedissä nukutaan.
KUOLAAMINEN: voi kyllä :D Sama juttu on ollut jokaisen lapsen kanssa, kuolaaminen alkaa suunnilleen 3kk ikäisenä ja jatkuu ja jatkuu eli ei liity varsinaisesti hampaisiin, parille muulle ne ovat tulleet vasta yli puolen vuoden iässä.
NEUVOLA: meillä oli viikko sitten 4kk neuvola, mitat tytöllä 67,5cm / 7,4kg. Oppi kääntymään 3,5kk ikäisenä, nyt höpöttelee ja nauraa valtavasti, tarttuu esineisiin, mutta tiputtaa ne vielä aika nopeasti. Katselee ja seuraa kaikkea. Istunut on sylissä jo kohta parisen kuukautta, sama juttu kuin edellisellä, kampeaa väkisin itsensä istuma-asentoon, jos vaakasuoraan yrittää. Lääkäri oli kehitykseen tyytyväinen.
Äh, nyt pitää mennä erottamaan pari tappelijaa toisistaan. Mies jo nousi, kuopus nukkuu edelleen :)
Porenn ja tyttöset