---- SYYSKEIJUT viikko 3 ----
Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9277674&p=4&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (32)
Ensimmäinen viestini (viime viikolla)jäi kovin lyhyeksi, toivottavasti saan nyt rauhan kirjoittaa vähän pidempään. Anneli-vauva nukahti sitteriinsä ja isovelikin on päikäreillä, harvinaista herkkua mammalle!
Olen lueskellut kuulumisianne ja ihan samojen asioiden kanssa kaikki tuntuvat painiskelevan.
Täälläkin metsästetään kadonnutta vartaloa. Ekan lapsen jälkeen kilot karisivat ihan itsestään neljässä kuukaudessa. Tuolloin niitä kerti 17. Toisen raskauden aikana herkuttelin surutta ja kiloja kertyi 22. Nyt kun vaavi on jo 3,5kk,jäljellä on edelleen 9kg!!!!!! Herkuttelu jatkui tosin vielä synnytyksen jälkeenkin, kunnes uuden vuoden alussa tein päätöksen ryhdistäytyä.
Lopetin kaiken herkuttelun, eli suklaat, keksit yms, jotka olivat siihen asti kuuluneet jokapäiväiseen ruokavaliooni.... No, eilen sitten ensi kertaa astuin vaakaan kolmen viikon kieltäytymisen jälkeen ja arvatkaa mitä, KILOAKAAN ei ole pudonnut! En tajua.... Arvatkaa tekikö mieli lähteä saman tien suklaa ostokseille?!
En kuitenkaan lähtenyt. No, nyt sitten päätin ens maanantaina aloittaa saliharjoittelun, jospa se siitä sitten lähtis.
Anneli voi paksusti, vaikka onkin TAAS nuhainen (kuten koko perhe). Ympäri ei meillä vielä käännytä,mutta lekurin mukaan saattaa johtua vauvan isosta koosta (9kg). Esineisiin Anneli on alkanut tarttua viimepäivinä. Muistaakseni isoveljensäkin kääntyi muihin ikäisiinsä verrattuna melko myöhään.
Tyttö nukkuu yöt hyvin, n.klo 21-09 kahdella-kolmella syötöllä. Samaa ei voi sanoa isoveljestä, joka tätä nykyään herää itkien miljoona kertaa yössä. Kuuluukohan ikään (2v?) Olen siis aika rätti-väsynyt.
Anneli on saanut pelkkää tissiä tähän saakka. Ostin nyt rintapumpun ja parit pullot, ajatellen tuota sali-homaa, ettei sitten tarttis juosta kauheellakiireellä kotiin. Ajomatkaakin salille on 20min/suunta. Muutaman kerran olen nyt tarjonnut pulloa,mutta siitä syntyy vaan hirveä huuto. Olisko kellään vinkkejä,miten saada tyty imemään pulloa?
Onko muuten muiden vauvoilla kuolaamis-ongelmaa? Meillä on nyt kuolattu viikon verran siihen tahtiin, että kuolalapun lävitse vaatteetkin kastuu! En muista tällaista esikoisen kohdalla.....
Meillä muuten aletaan vasta nyt suunnitella ristiäisiä. Asumme täällä Kyproksella ja Anneli kastetaan kreikkalais-ortodoksisen kirkon jäseneksi. Äitiä vaan nyt jo hirvittää kastejuhla. Täällä koko lapsi kastetaan, ei vaan päälaki.... Muutenkin juhla on aikamoinen show. Vieraita on tulossa lähes 200, kuten paikalliseen tyyliin kuuluu. Tämä on niitä hetkiä, kun kaipaan kotimaata ja pieniä intiimeitä perhejuhlia.
Mutta maassa maan tavalla.
No, nyt Anneli heräsi. Palaillaan asiaa. MUkavaa viikkoa kaikille!
Heipä hei,
Olen enimmäkseen taustaillut mutta täytyy kuitenkin tulla kommentoimaan paria juttua.
Riina: luulenpa, että saatamme olla tuttuja vauvanhakureissulta ja vauvajumpasta! Toivottavasti et pahastu, kun tulit näin mahdollisesti " tunnistetuksi" . Jos kaipaatte joskus vaunulenkkiseuraa, tiedät mistä sitä löytyy! :-)
Hansuli: juttusi on kuin suoraan minun suustani; meillähän oli myös hankalaa nukkuminen syksyllä, mutta joulukuussa rytmi muuttui ja tyttö alkoi nukkua yöt. Samalla hävisivät pitkät päiväunet ja nykyään päikkärit ovat useimmiten 30-40 min pituisia. Mieluummin kuitenkin niin, että yöunet nukutaan kunnolla! Rytmimme on tällä hetkellä sellainen, että herätään n. 9.30-10.30 välillä, valvotaan puolitoista-kaksi tuntia kerrallaan ja väleissä nukutaan nuo 30-40 min päikkärit. Joskus päikkärit saattavat poikkeuksellisesti venähtää jopa 1,5 tuntiin... Yöunille klo 22.30-24 aikoihin ja yöllä tyttö syö n. 3 tunnin välein - hän ei myöskään ala itkemään, mutta alkaa " säheltämään" sängyssään ja otan syömään.
terkuin
Toukka06 ja tyttö huomenna 4 kk
Enpä ole tullut kirjoittaneeksi aikoihin. Meidän iso-iitan mitat olivat viime viikon 4 kk neuvolatarkastuksessa 66,5 cm ja 7,7 kiloa. Muutaman päivän päästä tästä uutisissa kerrottiin, että Turussa on syntynyt (leikkauksella, kuinka ollakaan!) Suomen ennätysvauva samoin mitoin. Huh huh! On siinä ollut kantamista.
Tyttö siis kasvaa hyvin, täysimetyksellä mennään ja on aikomuksena mennäkin vielä kuukausi pari, jos ei ihmeitä tapahdu. YÖUNIGALLUP: Meillä tyttö on tosi huono nukahtamaan illalla, tai pikemminkin pysymään unessa, ja usein nukahtaakin lopullisesti vasta yhtä matkaa minun kanssa eli about puolilta öin. Hyvänä iltana voi nukahtaa 22 aikoihin. Aamulla herää yleensä 9 ja 10 välillä, joskus kahdeksaltakin. Sama juttu kuin Hansulilla, että yöllä nukutaan vierekkäin ja työnnän tissin suuhun yleensä ihan vaistomaisesti, kun vauva alkaa liikehtiä tai äännehtiä siihen malliin. En siis herää itsekään kunnolla, hyvin harvoin katson yöllä kelloa. Aamuisin en yleensä osaa sanoa esim. sitä, monestiko on syöty.
Tämä toimii toistaiseksi loistavasti, kun en vielä edes halua ruveta rukkaamaan yöelämää mitenkään. Minusta on kivaa elää nyt tätä symbioosivaihetta ja antaa vauvan elää oman kellonsa mukaan. Mutta jonkun verran olen miettinyt samaa kuin Hansulikin, että jossain vaiheessa olisi hyvä totuttaa vauvaa nukahtamaan muutenkin kuin tissille. Se jäänee hamaan tulevaisuuteen. Mä olen sitä ihmislajia, joka ei voi sietää yöaikaan minkäänlaisia toimenpiteitä: jo pelkkä ylös nouseminen pilaa yön, saati joku vauvan kanssa marssiminen, pinnasängyn vieressä päivystäminen tms. Aika paljosta siis voin tinkiä (esim. omasta tilasta sängyssä) ettei tarvitse ruveta mitään hääräämään ja säätämään yöllä.
Onkohan meidän vauva muuten ainoa, joka nukkuu edelleen yönsä kapaloituna? En ole varma, pitäisikö se vauvan motoriikan tms. takia lopettaa jossain vaiheessa... Tähän asti se on toiminut hyvin, ja vähän pelkään, saanko enää nukuttua vauvan kanssa vierekkäin, kun kapalointi lopetetaan ja alkaa se käsien vispaus ja äitin potkiminen...
Njoammil ja tyttö 4 kk 1 vk
Toukka06: Tämäpä hauska sattuma =) Ei haittaa, vaikka tulin " tunnistetuksi" . Jos olemme tuttuja sekä synnäriltä että vauvajumpasta, niin tokihan minäkin nyt tiedän, kuka olet eli kävelimme tänään yhtä matkaa vauvavoikasta eikös vain? Ja asumme parin-kolmensadan metrin päässä toisistamme... Vaunulenkkiseura kelpaa kyllä. Mihin aikaan päivästä te yleensä käytte ulkona tytön kanssa? Me lähdetään useimmiten ulos klo 12 ja 14 välillä riippuen päivän ohjelmasta ja siitä, monelta ekat päikkärit nukutaan.
Tosiaan, tänään aamupäivällä tajusin, että olenhan mäkin sentään liikuntaa aloitellut jo, vaikka eilen kirjoittelin muuta. Elikkäs onhan tuo vauvavoikka kerran viikossa hyvää liikuntaa. Ihan kivasti lihaksissa tuntuu jumpan jälkeen, vaikka osa liikkeistä jääkin tekemättä, kun Rasmus ei aina malta olla hermostumatta silloin, kun tehdään liikkeitä ilman lapsia ja pitäisi itsekseen maata lattialla.
Me aloitettiin eilen myös vauvamuskari. Muuten meni hyvin, mutta Rasmus pelästyi pariin otteeseen pianon ääntä ja muskarin vetäjän korkeahkoa ääntä ja pillahti itkuun. Onneksi itku loppui kuitenkin lyhyeen.
Unirytmistä: Meillä poika nukkuu yleensä yöt kohtalaisen hyvin. Nukkumaan käydään klo 22 pintaan ja herätys on klo 9 maissa. Väliin mahtuu yhdestä kolmeen syöttöä. Vuoden vaihteessa Rasmus nukkui kolme yötä putkeen niin, että heräsi ekan kerran syömään vasta puoli kahdeksalta - kahdeksalta =) Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä aamupäivällä ja illalla noin puoli tuntia ja iltapäivällä kolmisen tuntia. Hieman on jo ikävä sitä, kun Rasmus saattoi aiemmin nukkua yli viidenkin tunnin unet päivällä. Siinä sai jo ihan kivasti omaa aikaa. Nyt tuntuu siltä, että ollaan hiljalleen menossa kohti kaksien päikkäreiden tahtia, kun iltaunet ovat aina välillä jääneet pois.
Ioannina: Mulle kyproslaiset juhlatavat ovat etäisesti tuttuja, koska yksi meidän kaveri on naimisissa kyproslaisen miehen kanssa (asuvat kuitenkin täällä Suomessa). Kyproksella vietettyihin häihin ei aikanaan päästy lähtemään, mutta ollaan nähty pätkiä häistä videolta ja samoin kuultu juttuja perheen esikoisen ristiäisistä. Ovat tosiaan aika kaukana meidän intiimeistä perhejuhlista...
Riina ja Rasmus
Just kotiuduttiin neuvolasta! Olipahan taad reissua kerrakseen, Focus starttasi tuosta pihasta aamulla klo 9.40 viemään esikkoa ouluun ja sen jälkeen kakkosen kaa puheterapiaan naapurikaupunkiin, takasii kotiin jossa ehdittiin olemaan tunnin verran ja neuvolassa sitten menikinkaksi tuntia! Oli meinaan kakkosellakin lääkärineuvola joten siinä sit terkka ja lääkäri kattovat kummatkii peräjälkeen. Kaikki molemmilla hienosti, myös se Lukan vesikives on " kuivahtanut" itsekseen :), painoa pojalla oli komiat 8120g ja pituutta 66,4. Luka huus enemmän kuin koskaan, kun lääkäri kurkkasi korviin! Ihan uskomaton huuto, tuolla tuo nut sitten nukkuu vielä kun nukahti kun sain lopulta rauhoittumaan. Voi pientä!
Vauvakuume: PAHENEE koko ajan! Äsken näin tuolla neuvolassa yhtä tuttua jonka massu on niin ihanasti pyöristynyt ja kaiken lisäksi kertoi vielä odottavansa kaksosia! Voi, olisipa ihanaa! Oon jotenkii muutenkii " vauvatutka" päällä koko ajan, ihailen kaikkien vauvoja ja massuja ja itkee tuhraan täällä kotona jos telkkarissa vilahtaa edes pikkuvauvan varvas... Ei taida olla hormonitoiminta vielä ihan kohillaan :). Mut joo, haluaisin niin kovasti vielä pikkuisen!
Nukkumisesta: Meillä Luka nukahtaa tuonne sänkyynsä klo 20-21 ihan itsekseen jo, onneksi, ilman tisua tai tuttia. Mutta ne yöt ne yöt...!!! Mentiin pitkään siten, että heräsi kerran yössä, noin neljän maissa syömään, mutta nyt jostakin syystä on herännyt kolme kertaa ihan tissille ja sitten sen väliajan nukkunut tosi huonosti koko ajan ähkien, puhkien ja pyörien! Miusta tuntuu, etten oo pariin yöhön nukkunut silmällistäkään! Ja kun mie en tykkää nukuttaa vauvaa mein vieressä ja imettää makuullani, niin se sitten ottaa oman aikansa että asettuu uudelleen nukkumaan sen imetyssession jälkeen. Äsken manasin tätä neuvolassa, ja kehottivat aloittamaan maissivellin antamisen.
jahan, herra heräs syömään, on mentävä taas!
Niina ja Luka 4kk tasan tänää
Riina: arvasit oikein, tänään käveltiin yhtä matkaa jumpalta. :-)
Lähdemme ulos yleensä klo 11.30-13.30 maissa päikkäreistä riippuen, mutta ei ole niin kauhean tarkkaa tuo aikataulu, kun tytön valveillaoloajatkin vähän vaihtelee.
terkuin
T & N
tulin vain nostamaan, meidän viikkoon ei kuulu ihmeitä. älkää ihmetelkö kökköä kirjoitusta, pikku-ukko röhnöää sylissä ja ilveilee...
KIINTEISTÄ: meillä tuo vauveli sen verran hoikkasta sorttia, että saatiin ohje aloitella vähitellen. bataattia olen nyt antanut, tuntuu maistuvan. onkos kukaan muu jo maistatellut? maitona meillä on ÄM, korviketta ei huoli lainkaan...
Imetystä olen muutenkin ajatellut jatkaa piiitkään, kuten tuolla äsken aamusella jo johonkin imetyspinoon vastasinkin. esikkoa siis imetin vajaat puolitoistavuotiaaksi.
UNIg vastausta: meillä vähän samaa vaivaa kuin muillakin tuntuu olevan, eli poika nukahtaa kunnolla vasta kun minäkin menen sänkyyn. Nukkuu siis yönsä osin vieressäni, riippuen äidin innosta nostella poikaa viereisestä pinniksestä viereen ja takaisin. joku tutka pojalla kuitenkin on mamman suhteen, eli rauhoittuu pinnikseenkin lopullisesti vasta kun minä olen siinä lähellä omassa sängyssäni. kun sitten nukkuu, nukkuu ihan hyvin, syöttöjä 1 tai 2.
nyt ulvoo esikoinen, pitää mennä.
mukavaa viikonjatkoa!
kuono
huomenta vaan kaikille!
Ja ihanaa huomata etten ole ainoa " höyrähtäny" tässä porukassa, eli vauvakuumeilu vaivaa muitakin...ja vieläpä muitakin jo kolmen äitejä, lohdullista. Ja kaikkein ihaninta asiassa on että tuo miun mies taitaa olla jo pehmenny ajatukselle että joskus vielä vauvaa yritettäs...sehän oli alunperinkin " eihän sitä koskaan tiedä" kannalla, mutta eilen se lipsautti sen suuntasen kommentin että siitä päätellen...en ollu kyllä ajatellu että lähimpään 9kk-vuoteen edes yritettäs, eli ennättää vielä mieli muuttua puolin jos toisinkin.
Esikoisen saaneille rohkaisuksi että kyllä sitä kahden kanssa hienosti pärjää, mielipiteitä on monia että mikä on paras ikäero, alle vai yli 2v. Meillä esikoisen ja keskimmäisen välissä on melko tasan 2v ja olihan se alussa oma shownsa, toinen touhukas ja uhmainen ja hieman alussa mustasukkainen, mutta siitä alusta kun päästiin niin kummasti niistä vaan seuraa toisilleen on. Jo heti kun toinen oppii jotain touhuamaan niin ne touhuaa yhdessä. Ja nyt on kiva kun ne viihtyy pitkäänkin yhdessä, vaikka ovat eri sukupuolta niin voivat leikkiä molempien leikkejä, millon nukeilla,millon autoilla jne. Itestä ainakin tuntu että toisen vauvan kanssa oli jopa helpompaa kun oli jo esikoisesta kokemusta ja toisesta vauvasta pysty nauttimaan enemmän kun kaikki energia ei menny uuden opettelemiseen, meillä oli esikoinen just sitä laatua että kun luulin vihdoin tajunneeni jonkun kaavan hänen elämänrytmissään, se vaihto sitä. Ja toisen kanssa osasin ottaa rennommin. KOlmannesta nauttii taas ihan eri tavalla ja elo on melkoisen rentoa, ei turhia jaksa panikoida rytmeistä tms. kuten esikoisen aikaan tein.
Rytmeistä: Iina nukahtaa yleensä 21-22 maissa ja aamulla herätään vaihtelevasti 7-9 välillä, yöllä syödään kerran tai pari. Ja päiväunille mennään miten sattuu, en aina tiedä nukutaanko nyty lyhyet tirsat vai pitkät unet, mutta yleensä nukutaan aamupäivällä tirsat sisällä ja iltapäivän puolella unet ulkona ja joskus vielä tirsat sisällä. Tirsat on ihan mitä sattuu välillä 10 min-45min.
PIIAS: sepäs oliskin suuri helpotus jos tänne pari huonetta lisää saatas!!! Ehdotin jo miehelle että josko saatas tehdä lisäsiipi tuonne takapihalle päin? (rivitalo-osakkeessa tuskin onnistuu :) ) Koetan lohduttautua ajatuksella että naapurissa asutaan vielä ahtaammin ja jospa meistä tulee sitten yhtä läheinen perhe kun täällä kopissa (75neliötä ja toistaseks 5 ihmistä) nysvätään vuiosikaudet :)
ANMARI JA PIIAS olispa tosiaan hauska tavata!! Vois ihan loistavasti ottaa vaikka ihan päivä treffit? Mulle ainakin sopis iltapäivisin tai sit jos pelkkien vauvojen kans niin esim. torstai vois olla otollinen siihen.
Ja teervetuloa uudet, mukaan mahtuu kyllä!! harmi että nimimerkki jo lipsahti päästä (hyvin tavallista mulle) mutta -meneeköhän oikein- Ioannina kerro ihmeessä aina välillä miten asiat hoidetaan siellä päin maailmaa!! miten esim. äitiysloman pituus tai taloudellinen puoli vrt. Suomessa? Entä päivähoito? Kiinnostaa vertailla eri maiden käytäntöjä!
Ei me Iinan kanssa onneks tarvitakaan mennä verikokeisiin huomenna, käytiin tiistaina se lähete lastenpolille neuvolasta ja lääkäri piti turhana käydä kokeissa nyt, jos ne sit sieltä haluaa vielä jotain muitakin testata niin ottaapa sit yhdellä tiellä kaikki. Jipii sille.
jotain piti vielä mutta ei muista mitä...täänään salille, jospa se siitä läski liukeis.
Minjuska ja sylissä kuolaava Iina
Aloitanpa uuden kyselyn;
Pelkääkö kukaan muu hammaslääkärille menoa?
Minun olisi aivan pakko tilata hammaslääkäriaika, mutta kun pelottaa niin vietävästi.
Hampaita ei vielä pakota, niin asia on helppo siirtää aina huomiselle ja huomiselle, mutta tunnen hyvin yhden reiän tuossa etuhampaiden välissä.
Viime yönä näin asiasta painajaisuniakin. Kamalaa...
Muuten meille kuuluu ihan hyvää.
Annastiina kasvaa kivasti, pienestä kakskiloisesta vauvasta on kasvanut seurallinen arviolta 6.5kg painoinen ihana tyttö.
Nyt vain ikävänä asiana on korvatulehdus, jota hoidetaan Amorion-antibiootilla.
Vauvakuumeesta on keskusteltu.
Vauvat on aivan ihania, mutta raskausaikaa en ikävöi. Joten ilmeisesti en pode vauvakuumetta
Nyt alkaa koulukkaita valumaan kotiin, joten ryhdistäydyn ja lähden läksyjen tekoon.
Ja taas on hyvä syy olla tilaamatta hammaslääkäriaikaa.(Kiire, ei ehdi tarttua puhelimeen....)
Terkuin
-Suursukeltaja-
Hei kaikki Syyskeijut!
Bongasin sattumalta että Keijuthan pinoutuvat täällä vauvojen puolella. Raskausaikana tuli luettua pinoja päivittäin. Nyt esikoisen 2v. ja kuopuksen 4kk kanssa tänne tietokoneelle pääseminen on hankalampaa...
Meillä alkaa nyt menemään kivasti. Vauvalla todettiin reilun kk:n ikäisenä nivustyrä, mikä leikattiin 7vkon ikäisenä. Oli kamalaa olla noin pienen vauvan kanssa sairaalassa ja katsella häntä tippaletkuissa yms., mutta onneksi vaiva oli korjattavissa eikä sen vakavampi. Ei voi kuin toivoa jaksamista kaikille perheille, ketkä lapsen kanssa sairaalassa joutuvat syystä tai toisesta olemaan.
Tuon leikkauksen jälkeen meillä menikin vauvan kanssa vuorokausirytmi häränpyllyä eli vauva alkoi kukkua hereillä yöt ja nukkui päivät. Esikoinen heräsi tietenkin omia aikojaan ja olin lopenväsynyt. Muutama päivä ennen joulua sain parhaan mahdollisen joululahjan kun vauvakin alkoi nukkua öisin. Tällä viikolla on taas kahtena yönä valvottu, mutta se johtuu todennäköisesti omasta penisiliinikuurista (täysimetän).
Kuopus on alkanut syömään oikein huolella öisin. Pitkän matkaa syötiin vain 1-2 krt. Nyt vähintään 3-4krt/yö. Tuttikaan ei ole koskaan kelvannut vaikka jo sairaalassa yritin tarjota. Tämä vauva oppi vasta kuukauden ikäisenä imemään oikealla otteella enkä sitä ennen uskaltanut tarjota edes pulloa. Nyt olen yrittänyt maistatella velliä, josko sillä täyttyisi maha paremmin yöksi, mutta pullosta syöminen on hänelle niin vastenmielistä. Olisiko kellään hyviä neuvoja miten saada tällainen 4kk lapsi syömään pullosta? Onko pulloissa eroja? Entäpä olisiko sittenkin kannattavampaa alkaa syömään kiinteitä kuin esim. velliä? Neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan =)
Kuopus ja esikoinen nukkuvat näin päiväunet yhtäaikaa. Normaalisti kuopus nukkuu vain n. 30min pätkiä sisällä valvottuaan pari tuntia sitä ennen. Puolen päivän pintaan vien ulos nukkumaan, jossa saattaa sitten (onneksi) nukkua reilun 4h. Eilen menin jo herättelemään ettei nukkuisi liian pitkää pätkää ja valvoisi taas yöllä...
Tsemppiä kaikille!
Misuli =)
Tultiin just neuvolasta, hennan mitat oli 7660 g ja 67 cm eli aika pönikkä=) Kerroin että Henna on saanu soseita jo monta viikkoo, ei sanonu neuvolantäti mitää siihen. Vähä epäilyttää että tuskin se sanois mitää vaikka syöttäsin hennalle käpyjä.
Viikon päästä on sitte sairaalareissu edes, hennan munuaiskontrolli nimittäin...Pää hajoo ihan just ku pelkään niin lujaa ja oon itkeny joka päivä että mitä jos löydetäänki jotain ihan kamalaa...
Mä pistän tähän vielä vähä henskun rytmeistä&ruokailuista...
Klo 8-9 Aamutoimet. Aamupalaksi 130 ml velliä ja 70 maitoo.
Klo 10 puolen tunnin päikkärit
Klo 12 160 ml maitoo ja ulos nukkuun.
Klo 15-16 herätys, ateriaksi 130 ml velliä ja 70 maitoo
klo 17 puolen tunnin päikkärit
klo 18 puoli purkkia sosetta ja 120 ml maitoo
klo 21 iltapalaksi 160 velliä
Henna nukkuu edelleen 11-12 tuntia yös heräämättä ollenkaa, saas nähdä kuinka kauan tätä kestää! Onhan sitä ny jo kestäny 2 kuukautta että...Kummasti sitä vaan jaksaa päivällä touhuta, kumpiki!
En muista yhtäkää galluppia....
No näillä mennään, pärjätkää! Mä koitan pitää pääni kasas!
Miisa & Henna 3 kk 3 vk
Vaunulenkkitreffeistä: Sopisiko sulle ensi viikolla joku päivä? Meille käy periaatteessa mikä päivä vaan. Muuten ehdottaisin jo huomista, mutta ajattelin mennä iltapäivällä käymään matkamessuilla.
Riina
Meillä pikku-ukko kasvaa taas tasaisesti. Soseita alettiin maistella pikkuhiljaa 3 kk iässä, koska kuukaudessa oli tuolloin painoa tullut vain reilu 100 g ja aukile oli pahasti kuopalla - eikä ukolle lisämaito kelvannut :/
4 kk neuvolassa ukkeli painoi 6590 g (lisäystä n. 600 g kuukaudessa) ja pituutta oli 64,5 cm. Meidän isokokoinen vastasyntynyt on siis melko hoikka nelikuinen. Poika on niin kova touhottamaan, että uskoakseni kuluttaa kaiken minkä sisäänsä saa aika pikavauhtia.
Vauvakuumetta ei ole eikä tule, paitsi miehellä :) Järjellä päätettyä on, että perheemme on nyt tässä. Ja tästä olisi tarkoitus pitää myös kiinni, 3 lasta on kyllä riittävä määrä...
Kahden pienen kanssa selviää aivan varmasti, nimi. kaksoset 2004 ;) ja yksi vauva 2,5 vuotta myöhemmin.
Kääk, minä menen 3 viikon päästä töihin! Mies jää neljäksi viikoksi vanhempainvapaalle, jonka jälkeen vuoroja taas vaihdetaan. Kesäkuussa mies jää uusiksi neljäksi viikoksi kotiin minun ollessa töissä. Vähän jännittää, mutta toisaalta on ihana mennä töiisä käymään.
Ja sitten kokkaamaan...
- mytty ja topi 4kk 2vko
Ensi viikko sopii hyvin. Ehdottaisin joko maanantaita (miten olisi esim. treffit jumppapaikan luona klo 12?) tai sitten keskiviikkoa jumpan jälkeen. Muutkin päivät tiistaita lukuun ottamatta käy.
terkuin
T & N
Jospa minäkin ehtisin kirjoitella, ennen kuin jompi kumpi pikkuneideistä herää päikkäreiltä.
Vauvakuumetta ei tässä perheessä kyllä podeta. Meillä on tosiaan noi tytöt 1 v 8 kk ja toinen nyt 4 kk eli ikäeroa tuli 1 v 4 kk. Alussa oli melko raskasta, varsinkin kun esikko on aina ollut huono nukkumaan ja pikkuisella oli masuvaivoja mutta nyt alkaa pikku hiljaa helpottamaan. Varmastihan tytöistä on muutaman kuukauden päästä kovasti seuraa toisilleen ja leikkivät sitten yhdessä. Haluttiin kuitenkin ekat lapset pienellä ikäerolla, ja loppujen lopuksi ihan hyvin tämä on mennyt. Mutta kolmas saa kyllä odotella itseään nyt useamman vuoden.
Meillä päivärytmi on semmoinen et aamulla vauva herää 7-9 välillä ja ottaa melkein tunnin päästä jo eka tirsat 45-60 minuuttia. Sitten ollaankin pitempään hereillä ja iltapäivällä menee vaunuihin 2-4 tunnin tirsoille. Iltasella torkutaan kerran tai kahdesti 45-60 minuuttia. Yöunille käydään nykyisin jo yhdeksän kymmenen välillä omaan sänkyyn tutin ja mobilen kanssa. Päätin opettaa tämän neidin heti itse nukahtamaan ja sehän onnistuikin yllättävän hyvin (alkuun nukahti syliin kantelemalla olosuhteiden pakosta kun isosisko meni aiemmin nukkumaan samaan huoneeseen). Meillä on tuon esikoisen kanssa ollut aina nukkuminen tosi vaikeaa, pienestä alkaen otti vain pikkutirsoja eikä osaa vieläkään itse nukahtaa vaan vaatii seuraa yöllä ja päivällä. Alkaa tämä mamma olemaan melko väsynyt välillä kun öisinkin saattaa heräillä kymmenenkin kertaa itkemään.
Mun omat laihissuunnitelmat on edelleen suurimmaksi osaksi suunnitelma asteella =(. Lenkillä olen käynyt jonkin kerran mutta tuota makean syömistä en saa lopetetuksi, itsekuria ei ole ollenkaan. En tiedä mitä tässä tekis, jospa ensi maanantaina minäkin taas kerran yrittäisin. Painoa pitäis kuitenkin pudottaa 15-20 kiloa eli tekemistä riittää.
Meillähän se imetys piti lopettaa tuossa kolme viikkoa sitten ja hyvin on pikkuneiti alkanut pullosta juomaan. Mutta kuka se nyt kyseli vinkkejä pulloruokintaan, niin meillä ainakin vaikuttaa millainen tuttiosa on käytössä. Tyttö syö parhaiten siitä äitiyspakkauksessa olleesta pikkupullosta ja muutenkin tuntuu et noi pyöreät tutit sopii parhaiten. Niistä ainun muotoilluista kestää yli kauan saada tarpeellinen määrä juotua, mutta tämä on varmasti yksilöllistä.
Neuvola meillä oli keskiviikkona ja neiti painoi 7030 g ja oli 63 senttiä pitkä eli hyvin kasvaa. Muutenkin kaikki oli kunnossa ja tyttönen on oikea ihana aurinko. Lelut on alkanut myös kiinnostamaan, mutta eivät kyllä vielä kauaa pysy kädessä.
No mutta jospa lähtis jotain taas touhuaan ennen kuin pikkukirput herää.
Terkuin Heann ja pikkuneidit
Muutaman sanasen jos ehtisin kirjoittamaan, Pihla nukkuu, mutta tutka on sen verran hyvä että yleensä herää kun minä saan koneen auki=)
painog: vielä ois 6kg ainakin tiputettavaa, odotusaikana sain 20kg ja nyt on siis 166 senttisellä painoa 66-67 kg, riippuu päivästä. Herkut maistuu kyllä ja jumpalla juoksen sen minkä ehdin, mutta sitkeässä ovat. 58-60 kg olisi minulla hyvä ja oma paino.
ANNELIN äitille, meillä kun täysimetetty kummityttö oli aikoinaan hoidossa ja pullosta syönti oli tosi vaikeaa niin me laitettiin tyttö istumaan kaukaloon ja juotettiin sitten hänelle siinä ja maistuikin hyvin. Heti jos otti syliin typykkä luuli saavansa rintaa. Ystävän vauvalla toimi tämä sama vinkki.
Vauvakuume: voi ei, ei meille enää =))) meillä nämä neljä pitävät meidät sen verran vauhdissa ja väsyneinä että ei enää. Tiedän että se kuume taatusti herää vielä kun nuorinkin on joku 3v, mutta ei. Sikäli jännää että aiemmin olen jo ainakin miettinyt jo tässä vaiheessa että koskas... =))
Meillä löytyi tytöltä sydämestä jotain ylimääräistä ääntä 4kk lääkärissä ja sitä nyt tutkitaan. Alúksi säikähdin hirveästi ja itkeä tillitin sen illan, mutta kun tyttö on tosi terve ja terhakka, kasvaa hienosti omalla käyrällään (6200g ja 60cm, 4kk) jaksaa syödä ja odotusajan 4d ultrassa sydän oli juuri niinkuin pitikin, niin olen alkanut luottamaan että se ei voi olla kovinkaan vakavaa jos on yhtään mitään. Tietysti en tuudittaudu siihenkään uskoon, mutta ennenkuin on tutkittu niin toivon parasta. Ekg ja keuhkoröntgenit on otettu ja nyt odotellaan kutsua lastenlääkärille.
muuta en nyt muista mitä olette keskustelleet, pakko lähteä laittamaan ruokaa isommille kun olisi balletone jumppa tänään. en ole aiemmin kokeillut mutta mietin että josko se olisi kiinnostavaa ja tekisi myös noita syviä lihaksia kun on tuo alaselkä turkasen kipeä.
terkuin tuisku ja pihla 4kk1vko
Katotaanpa, kerkeenkö kirjottaa mitn, Ilonaa varmaan kohta nälättää!
HAMMASG: Siis omat. Pitäis mennä kipin kapin hammaslääkäriin, mut mikä hemmetti siinä on, että kaiken muun hoidattas mieluummin! Vuos sit irtos paikka yhestä takahampaasta ja syksyllä vierestä toinen, vaan eipä nuo vaivaa. Pari viisauden hammastakin on.. Varmaan tuo yksi poskihammas on jo umpimätä :( Tein UV lupauksen, tänä vuonna käyn hammaslääkärissä, toivon saavani itsekuria sen verran, et sinne menisin suht pian.
YÖG: Ilona nukkuu yhä miun kainalossa. Eipä oo yhtään yötä vielä tarvinnu valvoa. Tosin vielä joku aika sitten ilta sujui siten, et nukutin imettämällä syliin peiton sisään ja vein sänkyynsä. Siitä Ilona heräs sit puolen yön jälkeen ja otin viereen loppuyöksi. Nykyään mennään yhessä nukkumaan ja koko yö menee miun kainalossa. Antaisinko rinnan suuhun 2-3 kertaa yössä. Tosin petipuuhat miehen kanssa on nyt ollut aika jäissä, ennen pystyi hyvin peuhaamaan, kun typy koisi 2-3 tuntia ensin sängyssään.. Mielelläni kokeilisin jo saada tytön nukkumaan omaan sänkyynsä, mutta näin kolmannen lapsen kohdalla sitä on laiska uhraamaan muutamaa yötä opetteluun.
PÄIVÄRYTMIG: Ilonalla on vielä tuo päivärytmi aika hakusessa vaikkakin nykyään aika usein sattuvat tyttäret nukkumaan jonkun verran yhtäaikaa päiväunia. Herätys on usein 7.30 jälkeen, Ilonaa selvästi väsyttää joskus 10 maita ja silloin mennäänkin usein koko poppoo ulos. Ulkona nukkuu vaunuissa oikeastaan vain sen ajan kuin ne liikkuvat. Sisällä saattaa vaunuissa nukkua muutamat tirsat. Mutta sellaista vauvarytmiä ei ole Ilona pitänyt kuin isot sisaret aikoinaan jo tuossa iässä (kunnon vaunu-unet jne..).
AUTOILUSTA: Onko muita tirppanoita, jotka viihtyvät autossa huonosti? Vaikka luulisi Ilonalla kaiken olevan ok, huuto on usein hysteeristä heti kun kaukaloon lykätään. Mut tuossa Gracossa on tosi lyhyet vyöt eli menevät aika (liian) tiukalle (aina uusi ei ole hyvää, ois tosi kätsä muuten tuo jalustasysteemi). Ahistaiskohan Ilonaa se?
Siitä tuli mieleen, et milloin voi vaihtaa TURVAISTUIMEEN? Miten se menikään? Meillä Britaxin Two Way Elite, sen muistan, että kiloraja oli 9kg, mut minkä ikäinen vauva saa olla minimissään???
KIINTEISTÄ: Toivon voivani täysimettää 6kk asti, joten vielä en oo niitä harkinnutkaan. Kieltämättä joskus pelkkä imetys kyllästyttää ja turhauttaakin ja joskus tekisi mieli vain kokeilla, nukkuisko tuo tyttö vellillä tms paremmin, mutta ovat olleet ihan ohimeneviä hairahduksia :) Nyt nautin, kun imetys on onnistunut näinkin hyvin. Keskimmäisen kanssa oli ongelmia ja Ilonan ikäisenä aloitettiin kiinteät turvaamaan painonnousua.
No mut viikonloppua! Meillä täällä pikkupotilaita, poitsu toipuu flunssasta, keskimmäinen aloitti kuumeilla tänään.
-piias- ja Ilona ens viikolla 4kk
Kiireinen viikko takana vaikken juuri kotoa ole poistunut ;-)
RANTSU kiitos toivotuksista leikkaukseen. Soittelinkin jo Husukeen, rauhoitti kummasti kun sain sairaanhoitajan kanssa jutella tulevasta leikkauksesta ja osastolla olemisesta. Olemme onnistuneet nukuttaman Onnia ilman tuttia, joka tuntui alkuviikosta kaikista vaikemmalta asialta. Soittorasia ja unirätti kasvoilla korvaavat tutin. Emla-laastarista sain sne käsityksen, ettei laiteta alle puolivuotiaalle koska pienet suonet on sitten vielä vaikeammin löydettävissä. Täytyy vielä kysyä uudestaan.
MISULI inhottava teilläkin noin pienenä tuo leikkaus, vaikka lapsen parhaaksihan ne aina on. Mutta on se vanhemmilla varmasti tosi stressavaa.
YÖUNIG: Onni nukkuu yöt pinnasängyssä, jossa nukkuu paremmin kuin vieressämme. Nykyisin käy nukkumaan klo 20.30-21 eli iltapullon jälkeen nostan puolihorroksissa olevan pojan unipussissaan sänkyyn, unirätti naamalle ja soittorasia päälle. Ääntelehtii hieman kunnes nukkumatti vie mennessään. Öisin on alkanut syömään kahdesti kun ennen söi vain kerran. Nyt useimmiten syö klo 24-01 välillä ja 05-06 välillä toisen kerran, aamulla herää kahdeksalta. Vähän väsyttävää minulle, kun riesana on myös aamuyön herätykset isomman lapsen puolesta...
PÄIVÄRYTMI vähän vaihtelee... jos vien isompaa hoitoon niin Onni nukahtaa jo 8.45 ekoille unille puoleksi tunniksi, jos ollaan kotona aamulla niin vasta kymmenen aikoihin, jolloin nukkuu tunnin, pari. Ja sitten pidemmät on puolenpäivän jälkeen 2-3h (kotipäivinä vastaavasti pari tuntia myöhemmin) ja illalla vielä yhdet unet 17-19 välillä vajaa tunnin. Yleensä nukkuu ulkona, paitsi päivän viimeiset sisällä vaunuissaan. Maitoa Onni syö 8-9krt/vrk 100-160ml kerrallaan eli vähän vaihdellen siitä milloin on viimeksi syönnyt.
KIINTEÄT aloitimme sunnuntaina porkkanalla, tokana iltana tuli kitinää ja kneljäntenä päivänä peppu punoitti aikalailla, joten lopetimme kokeilun tältä erää. Päätin, että aloitamme leikkauksen jälkeen uudestaan maissilla tms.
AUTOLUSTA Piias meillä Gracon istuin on vielä ok, mutta aika ahtaaksi se käy talvipuvun kanssa. Pian kai on edessä vaihto turvaistuimeen, mutta muistelen ettei meidän HTS Besafeen saa laittaa ennen kuin 6kk-> eli vielä pitää odottaa vähän aikaan. Onni viihtyy ihan hyvin autossa, toisin kuin keskimmäisemme vauvana, huusi aina pääpunaisena.
Taidan vielä mennä miehen viekkuun soffalle ennen nukkumaanmenoa. Ihanaa illat nykyisin kun kaikki lapset nukkuu ennen yhdeksää ja on sitä omaa/parisuhdeaikaakin :)
Mayella ja Onni 3kk3vkoa
Jos mennään vaunulenkille vaikka keskiviikkona jumpan jälkeen.
Riina & Rasmus
PS. Mayellalle ja Onnille jaksuja ensi viikoksi
Hei taas vaihteeksi. Kovin on omakin kirjoittelu tänne vähentynyt valitettavasti, vaikka aikaakin periaatteessa olisi. Vastailenpa nyt noihin gallupeihin ainakin, että saadaan meidän pinoa nostettua. Kai tämä kirjoittelun vähäisyys johtuu siitä, ettei aina tiedä, mitä kirjoittaisi.
Vauvakuumeg: Minulla vähän samat fiilikset kuin Riinalla eli kahden vaiheilla olen. Välillä tuntuu, että olisi mukava saada pikkuneidin sisarus jo pian, mutta toisaalta jännittää miten jaksaa kahden kanssa, varsinkin jos vauva sitten valvottaa kovin yöllä ja toisen kanssa pitää herätä aamulla... Kertokaa siis ihmeessä kokemuksia te kahden tai useamma lapsen äidit! Töihin minulla ei kovaa kiirettä ainakaan ole...
Painog: Minulla ei tuota tarvetta laihikseen ole vaan edelleenkin tilanne on se, että pikemminkin pitäisi painoa saada ylöspäin. Mitat tällä hetkelleä 167cm/48kg. Eli alipainon puolella olen ja se ei minun eikä imetyksen kannalta taida kovin hyvä olla. Maitoa on kuitenkin onneksi ainakin tähän asti hyvin riittänyt ja pikkutyttö on kasvanut kovaa kyytiä. Ensi viikolla 4-kk neuvola, sitten nähdään uusimmat mitat.
Aloitetaanpa uusi gallup vielä tähän perään:
Miten vauvanne nukkuvat?
Meillä yöllä nukutaan nykyään n. klo 21-09, mutta minä herään usein syöttämään. Pisimmät unipätkä tällä hetkellä ovat kolme tuntia, niitä on yleensä pari yössä. Tyttö ei herää yleensä yöllä ollenkaan, mutta kun alkaa pyöriä levottomasta, minä herään ja laitan tissin suuhun, että rauhoittuu taas ja minä saan jatkaa unia... En siis ole edes varma, onko tytöllä nälkä joka kerta kun syötän, mutta kun näin saan itse nukuttua eniten, niin olen tätä jatkanut. Tosin en tiedä, olisiko järkevää yrittää totuttaa tyttöä rauhoittumaan itsekseen. Monesti olen ajatellut, mutta sitten kun yöllä herään, niin haluan vaan äkkiä takaisin uneen ja käytän tissiä hyväkseni. Päivunet meillä menneet ihan mahdottomiksi. Ennen nukuttiin yhdet kolmen tunnin unet ja parit lyhyemmät. Nykyään (joulusta alkaen) on nukuttu puolen - puolentoista tunnin unia... Turhauttaa, kun kävelylenkin käy ja nukuttaa toisen ja kun palaa kotiin, lapsi herää melkein heti. Eipä silti, meidän yöunet olivat ennen paljon huonompia ja mieluummin näin, että pisimmät unijaksot osuvat yölle ja että yöllä ainakin saadaan nukuttua.
Hansuli ja pikkuneiti, ensi viikolla 4 kk