Ketä olette ilmoittaneet päiväkotiin varahakijoiksi?
mummon, kummin, tädin, naapurin...
Kommentit (17)
ja nuoremman lapsen kummin, joka asuu suhteellisen lähellä.
Ekaa kertaa kun noita täyteltiin, meinasi tulla paniikki, ja laitettiin siihen lopulta mummi, joka asuu 500km:n päässä.
Hän asuu kyllä kohtalaisen kaukana meistä (50 kilometriä), mutta on ainut, joka meille on tullut mieleen sinne ilmoittaa.
Hän asuu kyllä kohtalaisen kaukana meistä (50 kilometriä), mutta on ainut, joka meille on tullut mieleen sinne ilmoittaa.
lapsesi viedään sosiaaliviranomaisille jos eivät vanhemmat häntä ilmesty hakemaan, koska päiväkodilla ei ole velvoitetta odotella varahakijaa pitkän aikaa.
ei ole olemassakaan ketään toiosta joka voisi hakea jos itse en pääsisi
Ei meillä tarvitse mitenkään ilmoittaa mitään. Välillä sitä hakee mummu, kummit, kaverit tai jonkun tarhakaverin vanhemmat ottaa illaksi leikkimään. Mun lapsen on viimeisen 3 vuoden aikana hakenut valehtelematta 20 ihmistä.
niin ei ole. Jos jotain tapahtuisi, eikä se ainoa hakija (tai hakijat äiti ja isä) pääsisi, niin silloin viranomaiset tulisivat apuun, sehän on ihan hyvä ja luetettava systeemi, ettei lapsi joudu heitteille.
Itse olen kyllä tuon varahakija jutun ajatellut niin, että välillä on jo etukäteen tiedossa, että äitini hakee poikaa hoidosta ja sen vuoksi hänen tietonsa on tärkeää olla päiväkodilla. Ihmeellisiä pitäisi tapahtua, että hän hätätapauksessa joutuisi poikaa hakemaan. Mutta en kiellä sitä, etteikö sellaista tapahtumaa voisi joskus tulla. Ja ihmisiähän ne sosiaaliviranomaisetkin ovat, eivät mitään hirviöitä! Varmasti pitäisivät ihan hyvää huolto pojastani, kunnes joku tuttu hänen luokseen pääsisi.
lapsesi viedään sosiaaliviranomaisille jos eivät vanhemmat häntä ilmesty hakemaan, koska päiväkodilla ei ole velvoitetta odotella varahakijaa pitkän aikaa.
Meillä päiväkotiin ilmoitettu, että varahakija on hyvä ystäväni / ilmoitamme asiasta erikseen ja etukäteen.
Lapseni lähtenyt päiväkodista milloin kenenkin kaverin vanhempien matkaan heille loppupäiväksi/illaksi leikkimään.
ettei lapsiperheillä ole sellaisia verkostoja lähellä, jotka kannattelisivat.
Voi olla tuttavia, mutta sukulaiset ja hyvät ystävät asuvat niin paljon kauempina, ettei heistä ole hyötyä esim. tällaisissa tilanteissa.
Olen 100% varma, että lapsemme hakee aina jompikumpi vanhemmista, ellemme joudu yhdessä kolariin. Silti hätkähdin, kun huomaisin, miten hankala oli keksiä varahakijaa päiväkodin lappuun.
että edes varahakija pääsisi hakemaan. Ehkä kuitenkin kannattaa satsata sellaiseen hakijaan, jolla olisi teoriassa mahdollisuus hakea lapsi. J
os ketään ei ole ja vanhemmat ovat vaikka auto-onnettomuudessa kuolleet onhan se hyvä, että se kaukainen mummo on sitten edes kuullut tilanteesta ja tietää, että lapsi on yksin viranomaisten hoteissa.
6
Jos molemmille vanhemmille (olettaen siis että molemmat ovat edelleen kuvioissa) sattuu jotain (esim. joutuvat samaan kolariin), niin silloin tarvitaan varahakijaa.
Eli siis varahakija kutsutaan kun on kyseessä jo ennestään jossain määrin hallitsematon (ja toivomaton) tilanne. Silloin on hyvä saada kiinni joku, joka voi ruveta järjestelemään lapsen asioita. 50 km matka on ihan ok, koska kyseessä on silloin jo paljon matkaa isompi ongelma.
Meillä iäkkäät isovanhemmat, joiden rooliksi siis jäisi lähinnä järjestellä asiat kuntoon ja hommata joku luotettava aikuinen paikalle itsensä lisäksi.
Asuvat samassa kaupungissa. Mun lapsen päiväkodissa on ilmoitettu, että päiväkoti menee kiinni klo 17. Jos vanhempia/ketään ei ole saatu kiinni ennen klo 17.30, ottavat yhteyttä sosiaalipäivystykseen. Kyllä pitää olla aika vaikea tilanne päällä, jos vanhempia ei saada edes puhelimella kiinni. Silloin on jo kyllä syytäkin, että joku sosiaalityöntekijä tulee mukaan kuvioihin. Yleensähän lapsen hakija soittaisi jo ennen viittä päiväkotiin ja ilmoittaisi myöhästyvänsä.
-Äitini, joka asuun naapuri kaupungissa.
-Mieheni isä, joka asuu samassa kaupungissa.
-Muutama lasten kaverien äiti tai isä, jonka luokse lapset ovat menneet leikkimään.
-Kaksi tuttava perheen äitiä tai isää, jos on käynyt niin, ettei kumpikaan meistä ole ehtinyt hakemaan lapsia klo 17.00 (meillä on sellainen työ, että yleensä päästään töistä klo 12-14.00, mutta joskus käy niin, että joudutaan tuuraamaan jotain työntekijää tms.).
meillä mummi ja mun sisko