Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko toinen nimi kutsumanimenä ongelmallista?

Vierailija
24.02.2024 |

Mietin kaikkia virallisia asiakirjoja ja asiointia, koulua, sähköpostia jne. Siis jos lapsen nimeksi halutaan antaa vaikka Jari Kalevi ja halutaan, että häntä kutsutaan Kaleviksi, niin onko parempi nimetä Kalevi Jari? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kohta 50 vuotta menty ilman ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ainakin äitiäni ärsyttää, kun tulee väärällä nimellä kirjeitä ja joissain paikoissa ei ensin löydy tietoja, kun kysyy kutsumanimellä.

Vierailija
4/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai. Yleensähän lomakkeissa pyydetään merkitsemään kutsumanimi, jos se on joku muu kuin ensimmäinen etunimi.

Valittiinhan juuri Suomen presidentiksi muuan Alexander, jonka koko nimi on Cai-Göran Alexande Stubb.

Vierailija
5/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kovin hankalaa ole. Meillä on koko perheellä kutsumanimenä toinen nimi, enkä ole kokenut hankalaksi. 

Pitää tietty lapsen kanssa esim. lääkärissä mainita mitä nimeä lapsi käyttää. Ja virallisissa yhteyksissä huomioida, että tiedot voivat olla ekalla nimellä. Mutta ei noita tilanteita tule vastaan kuin muutaman kerran vuodessa, enkä ole kokenut hankalaksi. Vaikka meillä siis tämä koskee kaikkia perheenjäseniä, joten asia tulee vastaan kaikkien kohdalla.

Nykyään moniin  rekisteriin  saa jopa erikseen kerrottua kutsumanimen, joten "ongelma" on vielä pienempi kuin omassa lapsuudessani.

Vierailija
6/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Kun lapset olivat pieniä, niin vaikka kuinka alleviivasin lomakkeisiin kynällä sitä toista nimeä niin aina kutsuttiin sillä ekalla nimellä.

Vierailija
7/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
8/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin. Vihaan yli kaiken sitä, että kaikissa virallisissa yhteyksissä minua kutsutaan ensimmäisellä nimelläni vaikka kutsumanimi on toinen nimeni. Ja sitten joudut selittelemään, että se ei ole kyllä mun kutsumanimi.

Vierailija
9/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme 20-35 -vuotiasta, joilla kutsumanimenä 2. nimi ja heitä kyllä ärsyttää että aina puhutellaan väärällä nimellä.

Yksi aikuinen asiakkaanikin joskus ärähti ihan kunnolla että olen kyllä ilmoittanut teille mikä kutsumanimeni on, miksi p*****e aina laitatte kirjeet ym väärällä nimellä? No kun meidän järjestelmään ei saa laitettua/merkittyä kutsumanimeä mitenkään. Ja toisaalta kaikki nimet täytyy tiedoissa olla, koska valtio.

En laittaisi omalle lapselleni "väärää" nimeä.

Vierailija
10/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se. Kun lapset olivat pieniä, niin vaikka kuinka alleviivasin lomakkeisiin kynällä sitä toista nimeä niin aina kutsuttiin sillä ekalla nimellä.

Riippuu myös siitä kuinka ison ongelman tuosta tekee. En mä edes kaikissa kohtaamisissa viitsi korjata, jos on yksittäinen tapaaminen. Olen vaan ajatellut, että rakkaalla lapsella (myös minulla) on monta nimeä.

Lapsi ei tietty pienenä tunnista kuin kutsumanimensä, joten monessa paikassa pakko korjata, mutta vähän isompana tunnistaa itselleen muitakin nimiä, jolloin voi itse valintansa mukaan korjata tai antaa olla.

Vierailija
11/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ärsyttää, että puhutellaan väärällä nimellä? Sehän on aivan oikea nimi sekin, vaikkei olekaan kutsumanimi.

Vierailija
12/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin hankalaa ole. Meillä on koko perheellä kutsumanimenä toinen nimi, enkä ole kokenut hankalaksi. 

Pitää tietty lapsen kanssa esim. lääkärissä mainita mitä nimeä lapsi käyttää. Ja virallisissa yhteyksissä huomioida, että tiedot voivat olla ekalla nimellä. Mutta ei noita tilanteita tule vastaan kuin muutaman kerran vuodessa, enkä ole kokenut hankalaksi. Vaikka meillä siis tämä koskee kaikkia perheenjäseniä, joten asia tulee vastaan kaikkien kohdalla.

Nykyään moniin  rekisteriin  saa jopa erikseen kerrottua kutsumanimen, joten "ongelma" on vielä pienempi kuin omassa lapsuudessani.

Enää pitää vaan kysyä, että MIKSI?

Vierailija
13/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä kuinka ison ongelman tuosta tekee. En mä edes kaikissa kohtaamisissa viitsi korjata, jos on yksittäinen tapaaminen. Olen vaan ajatellut, että rakkaalla lapsella (myös minulla) on monta nimeä.

Lapsi ei tietty pienenä tunnista kuin kutsumanimensä, joten monessa paikassa pakko korjata, mutta vähän isompana tunnistaa itselleen muitakin nimiä, jolloin voi itse valintansa mukaan korjata tai antaa olla.

Joo. Mutta jos nimet olisi oikein päin, ei tarvitsisi valita joka kerta joko korjata tai antaa olla.

Vierailija
14/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin äidin nimestä sekaisin, kun selvisi joskus että hänellä oli lapsena eri nimi ja uusi nimi. Ja minun toinen nimi onkin sama nimi kuin äidin lapsuuden nimi. Ja en ole enää varma mistään. Menee ihan sekaisin noissa.

Vierailija
15/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus. Kahdella siskollani on niin, toisella on toinen nimi kutsumanimenä ja toisella kolmas nimi. Lisäksi minulla on kutsumanimenä lyhenne ensimmäisestä nimestä. Esimerkiksi matkustaessa pitää joskus olla tarkkana että liput menee sillä nimellä mikä lukee passissa. Samoin joissain paikoissa, esimerkiksi töissä joutuu joskus korjaamaan sitä kutsumanimeä.

Vierailija
16/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

cai-göran ei ole mikään ihmisen nimi, en antaisi sitä edes kissalle.

Vierailija
17/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vielä kolmas nimi, eli vaikka Kalevi Jari Penjami. Jos ongelma on siis se että kutsumanimi on pitempi kuin se toinen nimi.

Vierailija
18/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus. Kahdella siskollani on niin, toisella on toinen nimi kutsumanimenä ja toisella kolmas nimi. Lisäksi minulla on kutsumanimenä lyhenne ensimmäisestä nimestä. Esimerkiksi matkustaessa pitää joskus olla tarkkana että liput menee sillä nimellä mikä lukee passissa. Samoin joissain paikoissa, esimerkiksi töissä joutuu joskus korjaamaan sitä kutsumanimeä.

Huh, mitäköhän teidän vanhemmat oikein on ajatelleet.

Vierailija
19/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te, jotka koette ongelmia nimienne järjestyksen kanssa, ette vaihda sitä järjestystä viralliseksi?

Vierailija
20/38 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää pitää vaan kysyä, että MIKSI?

Mun ja miehen perheessä sattuu olemaan tällainen perinne. En tiedä miksi, mutta ei se meitä haittaa, joten on jatkettu samaa.

Enkä mä ole kokenut hankalaksi sitä, että pitää korjata. Tavallaan koen mukavaksi, että mulla on erikseen "viranomaisnimi" ja sitten "oikea" nimi ihmisille, jotka "oikeasti" tuntevat minut.

Eli ap:n kysymykseen ei taida olla yksiselitteistä vastausta: Suhtautumistapoja asiaan on niin monia.

Mutta te joita kiusaa oman nimenne järjestys: Miksi ette vaihda sitä virallisestikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan