Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?
Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?
Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle".
Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin.
Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?
Mä annan esimerkin:
Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku.
Tää on se ongelma.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
"Masennukseen sairastuminen voi johtua monista eri tekijöistä, joiden merkittävyys riippuu ihmisestä yksilöllisesti. Sairastumisriskiä lisäävät vaikea elämäntilanne, krooninen kipu tai muu pitkään jatkunut stressitila, henkilökohtaiset kokemukset ja niiden aiheuttamat traumat, uuvuttavat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset olosuhteet, yksilön menestystä korostava kulttuuri sekä
mielenterveyttä tukematon elinympäristö."
Siinähän se viimeisessä virkkeessä tuli
Mikä tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Masennukseen sairastuminen voi johtua monista eri tekijöistä, joiden merkittävyys riippuu ihmisestä yksilöllisesti. Sairastumisriskiä lisäävät vaikea elämäntilanne, krooninen kipu tai muu pitkään jatkunut stressitila, henkilökohtaiset kokemukset ja niiden aiheuttamat traumat, uuvuttavat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset olosuhteet, yksilön menestystä korostava kulttuuri sekä
Mikä tuli?
Sairastumisriskiä lisää mielenterveyttä tukematon ympäristö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
Turha näille selittää vaikka olis mustaa valkoisella. Ota huomioon että keskustelussa on mukana sairaita ihmisiä eikä esimerkiksi yhtään hoitajaa tai lääkäriä
Ap ei ole ymmärtänyt ollenkaan mistä masennuksessa on kyse. Siihen kuuluu kova itseä vastaan kohdistuva aggressio, joka ei ole masentuneen hallinnassa. Masentunut ei ikään kuin halua edes itselleen mitään hyvää, koska ajattelee ettei ansaitse sitä. Että ansaitsee kärsiä. Ap miettii mielessään jotain normaalielämän alakuloa.
Sillon kun mä sairastuin masennukseen, teini-ikäisenä, harrastin liikuntaa n. 5 kertaa viikossa. Olin todella huippukunnossa. Myöhemmin elämässäni oln kyllä käyttänyt liikuntaa masennuksen parantamiseen, mutta ei asiat oo niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia, ap.
Masennus on päänsisäistä sumua eikä sitä paranneta ulkoakäsin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
On todella naiivia ja typerää kuvitella ja väiyyää, että lähinnä vain lottovoitto parantaisi oman masennuksen! Siitähän tässä oli kyse.
Ja sitäpaisti tuossa sanottiin ihan mustaa valkoisella, että masennus johtuu MONISTA tekijöistä ja lueteltiin riskejä. Kukaan ei tarvitse lottovoittoa parantuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
Turha näille selittää vaikka olis mustaa valkoisella. Ota huomioon että keskustelussa on mukana sairaita ihmisiä eikä esimerkiksi yhtään hoitajaa tai lääkäriä
Mistä sinä kuvittelet tietäväsi kunkin keskustelijan ammatin? Kuulet päässäsi ääniä, jotka kertoivat?
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi liikunta ja ruokavalio. Mutta lisäksi laitoin välit poikki alkoholistivanhempaani. Ilman tätä päätöstä elämäntaparemontti ei varmaan olisi yksin riittänyt. Nykyään kylmät suihkut ja avanto on tapa, jonka uskon olevan suurin tae sille, että remissio jatkuu. Monen asian summa.
Uskon, että parinkymmenen vuoden kuluttua masennus on yläotsikko monille eri sairauksille, joiden syntyperä todetaan hyvin erilaisiksi huolimatta masennustyypillisestä oireilusta.
Mä ostan ton yläotsikko ajatuksesi. Mä ajattelen myös, että jos elämäntilanne on ihmiselle täysin kestämätön, masennus voi ainakin joissain tapauksissa olla elimistön tarkoituksenmukainen suojareaktio. Elimistö ikään kuin laittaa jarrut päälle ja yrittää lähettää viestiä, että asiat ei voi jatkua näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
On todella naiivia ja typerää kuvitella ja väiyyää, että lähinnä vain lottovoitto parantaisi oman masennuksen! Siitähän tässä oli kyse.
Ja sitäpaisti
Lottovoitolla voi muuttaa ympäristöä joka sairastuttaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi liikunta ja ruokavalio. Mutta lisäksi laitoin välit poikki alkoholistivanhempaani. Ilman tätä päätöstä elämäntaparemontti ei varmaan olisi yksin riittänyt. Nykyään kylmät suihkut ja avanto on tapa, jonka uskon olevan suurin tae sille, että remissio jatkuu. Monen asian summa.
Uskon, että parinkymmenen vuoden kuluttua masennus on yläotsikko monille eri sairauksille, joiden syntyperä todetaan hyvin erilaisiksi huolimatta masennustyypillisestä oireilusta.
Mä ostan ton yläotsikko ajatuksesi. Mä ajattelen myös, että jos elämäntilanne on ihmiselle täysin kestämätön, masennus voi ainakin joissain tapauksissa olla elimistön tarkoituksenmukainen suojareaktio. Elimistö ikään kuin laittaa jarrut päälle ja yrittää lähettää viestiä, että asiat ei voi jatkua näin.
Tuollaisessa kestämättömässä tilanteessa voi ennemminkin tulla uupumus kuin masennus. Toki masennuskin voi seurata sitten sitä uupumusta, mutta masennus ja uupumus ovat kuitenkin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
On todella naiivia ja typerää kuvitella ja väiyyää, että lähinnä vain lottovoitto parantaisi oman masennuksen! Siitäh
Lottovoitolla voi muuttaa ympäristöä joka sairastuttaa 😆
Niin, mitään muutostahan ei voi tehdä ilman, että on vähintään pari milliä tilillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
On todella naiivia ja typerää kuvitella ja väiyyää, että lähinnä v
Riittäisi 2000e itselleni, saisi elämän uusiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuli?
Eli kokoomuslainen yhteiskunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut masennus monta vuotta ja elämäntavat tosi terveelliset. Liikuntaa viitenä päivänä viikossa ulkona lenkkeillen tai kuntosalilla. Terapiassa käyn ja lääkkeitä syön, 3 eri lääkettä. Miksen ap parane?
No johtuiskohan niistä sun lääkkeistä ja siitä että pyöriskelet ongelmissasi. Kokeile ilmaisuterapioita tai EMDR:ää ja lopeta hyvä ihminen ne pillerit.
Nimenomaan, nyt tarvitset sen ajatustyön ongelmien poissaamiseksi. Et sinä kovin toimintakyvytön ole, kun jaksat noin liikkua. Eli työstä ongelmasi, kohtaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.
Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.
Itsepä olen ollut. Vakavasti ja jopa psykoottisesti masentunut. Ollut paniikkikohtauksia. Käytin vuosia psykiatrian lääkkeitä siihen pisteeseen että lopulta käytin niin vahvaa lääkemäärää että sain merkittävää haittaa ja tunsin oloni sisältä kuolleeksi. Kuuntelin aina lääkäriä kritiikittömästi ja vain aina tein mitä he suositti. Sain niistä lääkkeistä moninaisia haittoja, esim seksuaalisuus meni (edelleenkään se ei ole täysin takaisin ja minulla on neuropaattiselta tuntuvia oireita pitkäaikaislääkkeiden seurauksena) , ja sain jopa pakkoliikkeitä hetkellisesti. Vieroitus niistä oli kamalaa vuosien käytön jälkeen ja kesti pitkään palautua niistä.
Psykiatrian hoitomalli ei minua auttanut pitemmän päälle vaan turmeli terveyteni.
Ja tiedätkö mikä auttoi minua eniten? Ensinnäkin se että lakkasin hahmottamasta itseni masennussairaana ja mietin mitä asioille voi tehdä. Aloin pohtia asioita syvemmältä,. Elintapakeinot mitkä auttoi minua oli ihan perusjuttuja
-Säännöllinen päivärytmi
- asteittainen aktivoituminen tekemään asioita (äkkimuutokset ei toimi). Kun tekee asioita toimiminen muuttuu kokoajan helpommaksi.
- Kunnon ruokavalio missä aloin kiinnittää huomiota eritoten rasvan laatuun, riittävään vitamiinien ja eritoten riittävään folaatin saantiin mistä monilla on puute sekä suoliston hyvinvoinnin tukemiseen. Mineraalit lisää tyyneyden tunnetta ja käytän usein magnesiumia. Ahdistus mitä olin kokenut aivan hirvittävänä lääke aikoina ja vieroituksessa laimeni merkittävästi elintapoja muuttamalla.
- Parasympaattisen ja sympaattisen hermoston balanssin tukeminen. Minulla on trauma taustaa ja hermostoni kävi usein ylikierroksilla
- Liikunnan valinta kehoa kuunnellen, ei niin kuin nuorempana jolloin vedin sata lasissa. Olen ottanut iisimmin sen suhteen
- Stimulanttien kuten nikotiini ja kofeiini lopettaminen yllä mainitusta syystä.
- Ja terapia. Tämä on ainoa osa-alue minkä olen psykiatriasta ottanut elämääni. On kammottavia miten psykiatrian mielestä muka tunne työskentely onnistuu parhaiten jos on masennusta doupattuna.
- Valo. Pyrin aina siihen että käyn päivänvalolla ulkona ja kesällä monesti istuskelen auringonvalossa nauttimassa D vitamiini sta. Ennen vietin paljon aikaa sisällä keinotekoisessa valaistuksessa
- Jos joskus tulee vaikea jakso yleensä vanhoihin itsehoitostrategioihin palaaminen auttaa minua jos olen päässyt lipsumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.
Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.
Itsepä olen ollut. Vakavasti ja jopa psykoottisesti masentunut. Ollut paniikkikohtauksia. Käytin vuosia psykiatrian lääkkeitä siihen pisteeseen että lopulta käytin niin vahvaa lääkemäärää että sain merkittävää haittaa ja tunsin oloni sisält
Ihmisiä voi myös masentaa ihan konkreettiset asiat esim rahapula tai ystävien puute. Itse päädyin lopulta psykiatrista hoitoa pitkään noudattaneena eläkkeelle. Se korjasi rahapulmia ja auttoi henkiseen rauhaan merkittävästi. Tässä nähdään sekin että yksilön aivokemiat ja aivojen rakenne tuskin ovat syynä monenkaan pulmaan siinä suhteessa että olisi välttämätöntä ne korjata pillereillä vaan elämäntilanteelliset syyt. Yhteiskunta. Kortit mitä saat käteen elämässä. Traumat ynnä muu.
Olen nähnyt ystävilläni kuinka yksi oli burn Outin partaalla. Eihän se ihme ole jos haluat olla kaikilla elämänalueillasi hyvä ja suorittaa kaikki tavoiteajassa vaikka sinulla on hirveä määrä asioita samaan aikaan elämässä tehtävänä. No hän vähensi taakkaa, muutti ajatusmalleja ja toipui "masennuksesta". Yhdellä ystävällä oli rahapula ja kun se korjaantui ääni kellossa muuttui täysin masennuksen suhteen.
Sain psykiatrisessa hoitojärjestelmässä lopulta kunnon terapiaa pitkän lääke putken jälkeen. Harmi että siihen mennessä oli terveys jo alkanut rakoilla. Sekin on tuurista kiinni mitä apua saa ja kohtaako esim terapeutin jonka kanssa terapiatyöskentely toimii. Lääkkeistä olen kieltäytynyt jo vuosia ja tunnen itseni niin paljon paremmin ilman niitä. Kadun lääke putkeani.
Vastuunotto itsestä ja ponnistelu itsensä eteen on ainoa asia millä mielestäni voi toipua. Valitettavasti moni uskoo kritiikittä psykiatrian pillerimalliin toipumisessa. Tervettä on jo se kun pillerit ymmärtää vain kävelykeppinä pahimman yli. Minulla ne oli pysyväiskeino hallita masennusta. Pitemmän päälle uskon että nuo pillerit kroonista ja pahensi joitain ongelmiani koska niissä ei ollut pysyvää suotuisa vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olen ollut. Vakavasti ja jopa psykoottisesti masentunut. Ollut paniikkikohtauksia. Käytin vuosia psykiatrian lääkkeitä siihen pisteeseen että lopulta käytin niin vahvaa lääkemäärää että
Vastoin odotuksia (pysyvälle eläkkeelle meno josta moni ei mene töihin) olen alkanut kuntouttaa itseäni siihen pisteeseen että olen kokeillut töitä joita saa tehdä eläkkeen päälle. Työt ovat omalle mielenterveydelle tärkeä asia mutta yhteiskuntamme ei välttämättä tue osatyökykyisyyteen ja omien voimavarojen mukaan työskentelyyn niin että ei ylikuormitu liikaa mikä johtaa esim loppuunpalamiseen. Yhteiskunta voi jopa rankasta toimeliaisuudesta ja kokoajan puheet kovenee esim työttömiä kohtaan. Joista moni ketkä tiedän ei ole täysin työkuntoisia mutta eivät ole päässeet eläkkeelle.
Merkityksellisyyden tunne elämässä mitä työ ja yhteiskunnassa mukana toimiminen voi olla monille tärkeitä juttuja. Mutta työ voi myös tuhota terveyttä joillakin ja johtaa uupumiseen.
Juuri Hollannissa sai eutanasian se huippu-urheilija, joka sairasti masennusta. Siinä sulle niskasta ottamista, kannattelemista ja liikunnan hyötyjä parantamisessa.
Masennus johtuu melkein aina huonosta lapsuudesta, joten kannattelepa itsesi peilin eteen.
T. Ei masennusta sairastava