Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
61/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko nyt ap jo ettei kaikki masentuneet ole sellaisia laiskimuksia kuin sinä olit. Itsekin voisin vetäistä maratonin vaikka heti, kondis on kova, mutta masennus silti vaivaa.

Vierailija
62/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitteleekö tämä ketju siis masennusta, mikä on ihan todettu henkilön itsensä ja muidenkin kannalta? Nimittäin kun puhutaan elämän tavoista, niin hyvin harvasta voi suoraan diagnosoida masennuksen. Tuntuu, että jotkut tahalleen haluavan diagnosoida jonkun toisen masentuneeksi, jos ei elä kun hän tai kaverinsa tai oikeastaan ehkä jos ei elä niin kuin joku toinen haluaa. Tai oikeastaan ehkä myös kostona tai mustamaalaamisena? 

Yleensä masennus käsitetään sellaisena, että ei huolehdi normaalisti hygieniastaan eli jotain todella poikkeavaa, ei sitä,että ei ole aina niin fressi tai ei käy joka päivä tai edes joka toinen päivä suihkussa. Riittää, että ei dynkkaa. Ulkonäöstä ei voi aina tietää onko huolehdittu normaalisti vai ei ellei ole selvä tapaus eli todella epäsiisti.

Tiedän,että eräästä valehdeltiin ja rankasti, että olisi ollut masennusta ja jopa hygieniapuutteita mikä oli täyttä paskaa. Mutta hauskaa nähdä

Sä et kyllä tajua mistään mitään. Et masennuksesta etkä tuosta aloituksestakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla lääkitys auttaa ihan oikeasti. Ilman sitä päädyn aina lataamoon, vaikka kuinka käänteisplaseboin itseäni että nyt olen parantunut enkä enää tarvitse lääkettä.

Vierailija
64/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetti tämä nykyinen elämä tuntuu olevan niin saakelin kuluttavaa ettei oikein millekään muulle jää enää sijaa kuin "ultimaattiseen työkunnossa pysymiseen". Miettikää nyt, normi työssäkäyvällä ihmisellä on peräti kaksi päivää viikossa ns. omaa aikaa. Työelämä taas nykyään on sellaista että hädin tuskin se kaksi päivää riittää palautumiseen. Pitää elää aika hemmetin kurinalaista elämää että sellaista viikosta ja kuukaudesta toiseen. Vedäpä edes yhdet kunnon kännit siinä yhtenä viikonloppuna niin velaksi otit senkin lepäämisajan.

Nykyinen työelämä on oikeasti sairas kaikkien tehostamisvuosien jälkeen. Ihan turha tulla selittämään mistään entisajan kuusipäiväisestä työviikosta, nykyään se viiden päivän viikko on tiivistetty niin saakelin tiiviiksi että huomaa kyllä ihmisistä jo päällepäin että palautumista ei ole tapahtunut enää pitkiin aikoihin. Mutta eipä siinä, jatketaan toistemme syyllist

Omilla elämän valinnoilla pystyy vaikuttamaan moneen, mm siihen palautumiseen. Yksi tehokas keino on jättää kaikenmaailman älyhärvelit, somet, tv ym aivosaaste pois vapaa-ajalla.

Ja sitä ns omaa aikaa on joka päivä. Vaikka kävisi töissä. Palautuminen ei ole vain vkl aikana tapahtuvaa, vaan palautua voi ja pitää joka päivä, myös työpäivien aikana. Sekin on monesti paljolti ihan itsestä kiinni. 

Vierailija
65/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuvitellaan, ettei kukaan muu ole koskaan ollut masentunut kuin sinä itse. Et ymmärrä edes,että moni masennuksesta parantunut neuvoo omasta kokemuksesta.

Jos et ole kuullut terveellisestä ruokavaliosta, kevyestä liikunnasta,säännöllisistä elintavoista ja ateria rytmistä, ei kukaan voi sinua auttaa."

Näyttää useimmiten menevän niin päin, että joku länkyttäjä polleana saapuu "auttamaan": "Kun minulla oli tällainen tilanne ja minä sankari tein näin niin avot! sillä se masennus lähti, joten kyllä lähtee teilläkin, kun vain teette perässä, laiskat luuserit!"

Ja jos joku kuvittelee, ettei jokaikinen masentunut ole kuullut terveellisistä elämäntavoista, joko tarkoituksella pitää ihmisiä pilkkanaan tai on itse yksinkertainen.

Vierailija
66/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin masennuslääkettä jaksaakseni käydä töissä. Ilman lääkettä en olisi jaksanut lähteä joka työaamu työpaikalle.

Töissä kävin, koska niin kuuluu tietyssä iässä tehdä ja piti tienata rahaa.

Vierailija
67/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla liikunta pahentaa masennusta. Kun hetkellinen endorfiini laskee niin olo on kahta kauheampi kuin verrattuna siihen ettei tätä endorfiini piikkiä hetkellisesti tulisi. Pitäisi olla liikkeessä nonstop.

Mulla masennus johtuu ulkoisista tekijöistä joille ei tällä hetkellä pysty tekemään mitään. Pahemmaksi ei mene kun pitäytyy irti juomisesta. Se saa olon huonoksi. Tupakkaa en polta enkä kahvia juo.

Jos saisin lottovoiton niin mieli paranisi. Tällä hetkellä kärsin ympäristön vuoksi. Välillä on aamuja jolloin ei tekisi mieli olla elossa ollenkaan.

Just joo... ai että lottovoitto parantaisi masennuksen 🙄. 

Kyllä, itse raha. Koska masennus johtuu ympäristöstä ja rahalla siihen voi vaikuttaa. Älä sinä tule minulle irvailemaa

Lainaukset ei taas toimi.

Mutta esitätkö tarkoituksella tyhmää? Jos lottovoitolla eli rahalla saa masennuksen juurisyyt, eli ympäristön, muutettua niin tottakai sillä paranee. Näin ei ole KAIKILLA. Sitä en ole koskaan väittänyt. Asia ei ole niin yksinkertaista ja "pinnallista" kun luulet.

Vierailija
68/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa tutkittaisiin vitamiini - ja mineraalipuutoksia ja hoidettaisiin sitten sen mukaan, moni vaiva parantuisi. Ihan kaikki saa alkunsa ravinnosta. 

Suomessa on hanavedessä mineraaleja.

Vierailija
69/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lainaukset ei taas toimi.

Mutta esitätkö tarkoituksella tyhmää? Jos lottovoitolla eli rahalla saa masennuksen juurisyyt, eli ympäristön, muutettua niin tottakai sillä paranee. Näin ei ole KAIKILLA. Sitä en ole koskaan väittänyt. Asia ei ole niin yksinkertaista ja "pinnallista" kun luulet."

Mikä siinä ympäristössä aiheuttaa sen masennuksen? 

Vierailija
70/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rotta suljetaan lasikuutioon niin kai se nyt masentuu. Toki voi sille antaa leluja sinne ja viihdykettä mutta kaipuu vapauteen on aina. Lääkitys auttaa 

Vierailija
71/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rotta suljetaan lasikuutioon niin kai se nyt masentuu. Toki voi sille antaa leluja sinne ja viihdykettä mutta kaipuu vapauteen on aina. Lääkitys auttaa 

Tuskinpa tänne kukaan vankisellistä kirjoittelee tai kukaan sellainen, jota pidettäisiin vastentahtoon jossain lukitussa huoneessa eristyksessä. 🙄

Vierailija
72/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi liikunta ja ruokavalio. Mutta lisäksi laitoin välit poikki alkoholistivanhempaani. Ilman tätä päätöstä elämäntaparemontti ei varmaan olisi yksin riittänyt. Nykyään kylmät suihkut ja avanto on tapa, jonka uskon olevan suurin tae sille, että remissio jatkuu. Monen asian summa.

Uskon, että parinkymmenen vuoden kuluttua masennus on yläotsikko monille eri sairauksille, joiden syntyperä todetaan hyvin erilaisiksi huolimatta masennustyypillisestä oireilusta.

Vierailija
73/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut masennus monta vuotta ja elämäntavat tosi terveelliset. Liikuntaa viitenä päivänä viikossa ulkona lenkkeillen tai kuntosalilla. Terapiassa käyn ja lääkkeitä syön, 3 eri lääkettä. Miksen ap parane? 

No johtuiskohan niistä sun lääkkeistä ja siitä että pyöriskelet ongelmissasi. Kokeile ilmaisuterapioita tai EMDR:ää ja lopeta hyvä ihminen ne pillerit.

Vierailija
74/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole se keneltä kysyttiin mutta itse ainakin voin huonosti kaupungissa. Ja varsinkin kerrostalossa. Kaikki ylimääräinen ärsyke pistää ylikuormituksen ja kun keho on väsynyt niin mieli myös heittelee. Olen nyt ollut pari viikkoa maalla ja tunnen oloni normaaliksi.

Kasvoin maaseudulla ja olen asunut välillä maalla, välillä kaupungissa. Ero on todella huomattava riippuen missä asun. 

Vierailija
75/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tänne kukaan vankisellistä kirjoittelee tai kukaan sellainen, jota pidettäisiin vastentahtoon jossain lukitussa huoneessa eristyksessä. 🙄

Eli myönnät jos ihminen on vankina, vastentahtoisesti lukitussa tilassa niin hän voi masentua eli johtuu ympäristöstä. NIINPÄ

Vierailija
76/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli myönnät jos ihminen on vankina, vastentahtoisesti lukitussa tilassa niin hän voi masentua eli johtuu ympäristöstä. NIINPÄ

Ja miten se lottovoitto muka auttaisi tuossa tilanteessa??

Vierailija
77/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä ollut ihmiskohtaloita joissa on esimerkiksi joutunut panttivangiksi vuosikausiksi. Väitän kyllä että tämmöinen saa jotkut masentumaan. Moni pelastunut on sanonut että yrittivät vangittuna im. Eli ainakin tuossa ympäristötekijöillä on vaikutuksensa.

Itse kun sairastin masennusta niin yksi osasyy siinä oli että tunsi olevansa vanki. Eikä poispääsyä ole. Minä masennuin pääosin työpaikan takia. Kaikki oli siellä niin pielessä kuin olla ja voi. Kun irtisanouduin niin toipuminen alkoi, hitaasti mutta kuitenkin.

Sitten toisaalta on jännä miettiä että jos ulkoisilla tekijöillä ei ole vaikutusta niin olisinko masentunut juuri tuolloin ilman tuota työpaikkaa?

Vierailija
78/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on tuhonnut kaiken hyvinvoinnin.

Vierailija
79/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jos puoliso sairastaa masennusta niin monesti myös toinen sairastuu. Eli ulkoinen tekijä.

Jotkut masentuu "ilman syytä" ja näillä uskoisin olevan aivokemioissa häirintää. Ja tämmöisissä tapauksissa ei välttämättä parane vaikka tekisi kaikki vippakonstit. Koska masennus on sisäsyntyistä.

Vierailija
80/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on tuhonnut kaiken hyvinvoinnin.

Eikä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä