Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?
Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?
Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle".
Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin.
Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?
Mä annan esimerkin:
Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku.
Tää on se ongelma.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 vuotiaan läheiseni kaverin saama suolistosyöpädiagnoosi pelästytti kaveripiirin ja sai yhden jos toisenkin kaverin miettimään syömisiään ja elintapojaan. Omalla kohdallani terveystarkastuksen verikokeista paljastunut 2-tyypin diabetes vasta herätti minut muuttamaan ruokailutottumuksiani, lisäämään liikuntaani ja pudottamaan vuosien saatossa kertyneet ylimääräiset kilot pois. (2-tyypin diabetes on nyt selätetty). Pitääkö aina tapahtua jotain pahaa ennen kuin ihminen myöntää sairastuttavansa itse itseään elintavoillaan?
Oon täysin samaa mieltä. Puhutaan aina "ennaltaehkäsemisestä" mutta miksi sama ei koskaan päde jos itse joutuisi tehdä jotain? Siihenkin pitää saada pilleri.
Ihmisten olisi oikeasti syytä herätä omasta unestaan, lääkepropagandastaan mitä meille syötetään päivästä toiseen. Länsimaalainen kulttuuri elää lääkkeistä ja kaikesta väärästä. Täällä ei opeteta missään asioissa faktoja vaan pelkkää valetta jotta saadaan tehtyä lisää rahaa.
Ei se pilleri ole se ratkaisu, se täytyy ymmärtää. Se voi parhaimassa tapauksessa auttaa johonkin, mutta ei se paranna mitään. Se parannus lähtee itsestä ja korvien välistä.
Pelkästään tämän sanominen saa jotkut ihmiset vihan partaalle ja hyökkäämään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastuun ottaminen on suomalaisille myrkkyä. Kaikissa ongelmissa on syy muualla kuin itsessä. Esim. Terveydenhoidossa, hallituksessa, yhteiskunnassa, koulussa, taloudessa, puolisonsa j.n.e. Mitä tapahtuisi, jos jokainen ottaisi peilin käteen ja sanoisi, että vastuu sinusta on sinulla itsellä.
Todellakin näin. Tää on se ongelma tässä aukroriteettivaltiossa. Auktoriteettiuskovaisuus, mitään ei voida tehdä ite.
Siis mä oikeasti luin keskustelua täällä jopa siitä että ihmiset halusi eutanasian Suomeen pelkästään sen takia että ne pääsee pois tästä maailmasta sen avulla. Siis SIIHENKIN TARVITAAN JONKUN MUUN LUPA JA APU :DDDDDD
Ihan käsittämätöntä :D
Ihmisen elämä paranee huomattavasti kun hän tajuaa olevansa itse herra omassa elämässään. Tää on fakta. Ei oo enää ketään muuta ketä osotella sormella. Kaikki lähtee itsestä.
Hyvinvointikin on ANSAITTUA.
vas denarit ovat iskostaneet kansaan ajatuksen että kaikki epäonnistumiset ovat muiden aiheuttamia. kuten varallisuuskin sun on mun
Moni masennus on asenneongelmaa oikeasti. Kyllä masentunut ihminenkin pystyy suihkussa käymään ja kävelyllä yms auttaakseen omaa hyvinvointiaan. Jos tätä ei pysty tekemään, on vika jossain ihan muualla kuin itse siinä masennuksessa.
Moni myös hyökkää ihan suoraan vastaan jos ehottaa jotain mikä voisi auttaa.
Siihen ollaan ikäänkuin jääty kiinni siihen uhrin rooliin, sekin nimittäin voi kääntyä "turvapaikaksi" ihmiselle.
Mä ehdotan nimenomaan ottamaan masennuksen sellaisenaan vastaan jos se tulee, siinä ei saa alkaa turvautumaan samantien lääkkeisiin ja herkkuihin ja ties mihin turhaan, vaan katsoa se tilanne sellaisenaan. Sen on tarkoitus opettaa ihmiselle jotain. Masennus ei koskaan tule turhaan vaan sillä on aina viesti mukanaan. Se on eria asia sitten onko ihminen valmist ottamaan tämän viestin vastaan vai juokseeko hän sitä karkuun. Se karkumatka nimittäin ei lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuun ottaminen on suomalaisille myrkkyä. Kaikissa ongelmissa on syy muualla kuin itsessä. Esim. Terveydenhoidossa, hallituksessa, yhteiskunnassa, koulussa, taloudessa, puolisonsa j.n.e. Mitä tapahtuisi, jos jokainen ottaisi peilin käteen ja sanoisi, että vastuu sinusta on sinulla itsellä.
Todellakin näin. Tää on se ongelma tässä aukroriteettivaltiossa. Auktoriteettiuskovaisuus, mitään ei voida tehdä ite.
Siis mä oikeasti luin keskustelua täällä jopa siitä että ihmiset halusi eutanasian Suomeen pelkästään sen takia että ne pääsee pois tästä maailmasta sen avulla. Siis SIIHENKIN TARVITAAN JONKUN MUUN LUPA JA APU :DDDDDD
Tänne halutaan eutanasia masentuneille etteivät kuolemanhalussaan sen im toteuttaessa hyppää junan eteen, hirttäydy kotiinsa tai aja rekkaan päin. Ettei muut kärsisi. Parempi lääkärissä hoitaa asia
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.
Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen elämä paranee huomattavasti kun hän tajuaa olevansa itse herra omassa elämässään. Tää on fakta. Ei oo enää ketään muuta ketä osotella sormella. Kaikki lähtee itsestä.
Hyvinvointikin on ANSAITTUA.
Hyvinvointi ja jo esimerkiksi hyvä uni monilla vaatii työtä itsensä eteen.
Jos ei jossain vaiheessa kykene masentuneena toimimaan, voi tulla parempi jakso jolloin asteittain alkaa voimavarojen mukaan toimimaan. Esim yksi kävely. Sitten vähän ruokavalion kohentamista. Yksi pykälä kerrallaan eteenpäin. Kun lähtee kämpiltä tulee uusia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole, että mitään ei voida tehdä itse vaan mitään ei HALUTA tehdä itse. Kaksi ihan eri asiaa. Halutaan vain mahdollisimman helppo ja laiska ratkaisu omiin ongelmiin =pillerit. Halutaan syyttää aina muita niistä omista ongelmista ja kieltää se oma rooli ja vastuu siinä tilanteessa. Heittäydytään täysin uhriksi ja objektiksi sen sijaan, että oltaisiin aktiivinen toimija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole, että mitään ei voida tehdä itse vaan mitään ei HALUTA tehdä itse. Kaksi ihan eri asiaa. Halutaan vain mahdollisimman helppo ja laiska ratkaisu omiin ongelmiin =pillerit. Halutaan syyttää aina muita niistä omista ongelmista ja kieltää se oma rooli ja vastuu siinä tilanteessa. Heittäydytään täysin uhriksi ja objektiksi sen sijaan, että oltaisiin aktiivinen toimija.
Ja kaiken tämän suomalainen holhousyhteiskunta mahdollistaa. Ihmiset on passattu pilalle täällä.
Mulla kans masennus mutta liikun silti paljon ja treenaan, mulla on ollu masennus monta vuotta
Välillä on parempia päiviä ja välillä todella huonoja, mutta en mä sen anna musertaa itteeni alleen, silti mä suoritan omat rutiinit ja syön terveellisesti ja pysyn poissa hankaluuksista
se MATKA ON TÄRKEIN ja mitä SILLÄ MATKALLA tekee.
Katsokaa mitä lahkoissa tehdään suomi24.fi vanhoillislestadiolaisuus ja otsikko saatanalle heitto
Demareiden uunituksella tästäkin meemi-"ongelmasta" selvittäisi.
Monilla masentuneilla on traumoja mitkä olisi hyvä purkaa.
Siihenkään ei valitettavasti pilleri auta, vaan se on tehtävä itse. Siihen ei auta terapeuttikaan, se voi ohjata oikealle tielle mutta se ei voi tehdä sitä työtä kenenkään puolesta.
Tässäkin ihmiset menee vikaan monesti, ne käy jollain psykiatrilla tai terapeutilla ja haukkuu sen koska ne ei parantunukkaa :D
Ne ei koskaan tajua sitä että niiden on itse tehtävä se työ.
Minä ymmärrän tuon että turvaudutaan helposti siihen oloon eikä haluta yrittää. Koska vaikka se olo on hirveä niin se on tuttu ja täten turvallinen, josta ei halua luopua.
Minulle masennus oli vuosia ainoa "ystävä". Vihasin muutoksia, vaihtuvuutta ja jos olo parani niin äkkiä taannuin taas sinne synkkyyteen. Koska tuntematon pelotti. Hyvä esimerkki kun olin kuntouttavassa ja tuli puhe siitä että olen niin hyvin pärjännyt että voin mennä eteenpäin eli hakea töitä tai lähteä koulutukseen. Äkkiäkös tein itselleni tuhoa ja sitä myöten todettiin että takapakkia tuli parantumisessa.
Minä uskallan myöntää tämän. Nyt taistelen taas itseni kanssa, koska apua pitäisi hakea mutta apua jos saa niin se tarkoittaa sitä että tulee uusia asioita ja herttinen sentään, voin joutua menemään ihmisten ilmoille.
Jotenkin niin täällä omassa poterossa on turvallisempi olla, vaikka kärsin joka päivä. Mutta ulkomaailma pelottaa, eikä kukaan ota kiinni. Pelkästään masennus, koska siihen voi luottaa eikä se hylkää.
Kaalikeitto niin että vähän vihreää paprikaa selleriä ja ihan vähän suolaa eikä lihaa mutta peruna viipaleita voi laittaa jos ihan pakko.Ripaus mustaa pippuria ja yli pitkään kypsentää iso kattila.Aina kun on nälkä syö tätä juo vettä illalla omena.Laihtuu parissa viikossa paljon.Ei sokeria ei rasvaa ei mitään.Ei muuta.Tätä saa syödä pelkästään.Toinen vaihtoehto on kasvis sosekeitto mikä on ruokaisampaa.Ei rasvaa ei sokeria.Ensin alkaa mennä se kauhea sokerinhimo sitten menee nälän tunne ja rasvan himo.Sitten lähtee suolaisen himo ( suolakurkku auttaa) lopulta tulee ulos mitä kertynyt alapäästä sitten alkaa rasvan poltto elimistö käyttää kertyneen ylimäärä rasvan pois.Ihana olo alkaa lopulta.Liikunta maistuu vaatteet menee päälle voi hyppiä.Siitä on helppo siirtyä ruokaan kuten appelsiini ruisleipä voi nakkisoppa mihin laitetaan tomaatti murska purkki hyvin vähän suolaa.Omena.Lasi maitoa.Vettä.KEVENNYS.Unohda herkut sokerit.Ota koira sukset pyörä kiipeile älä edes ajattele syömistä ulkona ohita kaupat kuin niitä ei olisi.Kasvata kukkia tilliä persiljaa jumppaa venyttele.Ota happea ulkona aina kun voit tuuleta asunto joka päivä. Ajattele että olet tärkeä jollekin pieni hyvä sana piristää.
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.
Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.
Räyh! Hyökkäys on paras puolustus.
Mietin samaa. Miksi masentuneen pitää yrittää parantaa itse itsensä, sairaus joka vaatii hoitoa. En minä poikki mennyttä jalkaakaan ala kipsaamaan itse. Ilmeisesti pitäisi:D