Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

35-vuotias sai eutanasian masennuksen takia

Vierailija
23.02.2024 |

Jollain lailla tämä tuntuu pahemmalta kuin vaikkapa parantumattomasti syöpäsairaan eutanasia. Voin olla väärässä, mutta tuntuu, että masentuneella voisi olla vielä toivoa. Ainakin psykedeliterapiaa kannattaisi kokeilla ennen lopullista ratkaisua.

Toinen kysymys kokonaan, mitä itsemurhaaja kohtaa rajan toisella puolella. Onko itse aiheutettu kuolema tosiaan helppo ja lopullinen poistuminen elämän pyörästä? Vapaasti lainattuna Aila Meriluodon runo: "Mitä muuta me voimme tietää kuolemasta kuin että hän ei enää tule ovesta."

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/7d2a008f-c247-4cdc-9c4f-a7b8c4c485…

Kommentit (303)

Vierailija
61/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 19-vuotiaana vakavasti masentunut ja halusin kuolla. Olen nyt 40-vuotias enkä halua enää kuolla. Mulla on perhe ja kaikkea. 

Masennuksen oireisiin voi kuulua halu kuolla joten minusta on tosi epäeettistä jos voi saada masennuksen takia eutanasian. 

Ihan sairasta. 

Vierailija
62/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltiinko ensin ihan kaikki mahdollinen? Psykedeelit? Sienet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on masennusta kannattaa pysyä liikunnasta kaukana kun se kuluttaa energiat entistä enemmän ja masentunut ei palaudu yhtä hyvin kuin terve.

Vierailija
64/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 19-vuotiaana vakavasti masentunut ja halusin kuolla. Olen nyt 40-vuotias enkä halua enää kuolla. Mulla on perhe ja kaikkea. 

Masennuksen oireisiin voi kuulua halu kuolla joten minusta on tosi epäeettistä jos voi saada masennuksen takia eutanasian. 

Ihan sairasta. 

Mitä eroa on eutanasialla ja sillä että vaan tekee itsarin kuten Jasmin Voutilainen, Miki Liukkonen tai kuka vaan? Ainut ero on siinä että eutanasia on inhimillisempi tapa lähteä jos on joka tapauksessa tehnyt jo päätöksensä.

Vierailija
65/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää kun jo kaksi keskustelua tästä aiheesta poistunut.

Molemmissa oli hyvää keskustelua ja mielipiteitä. Itsekin kirjoitin näkökulmia asiaan. Nyt en enää jaksa kirjoittaa pitkiä tekstejä uudestaan kun eipä tullut kopioitua.

Miksi aiheesta ei saa puhua.

Vierailija
66/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta. 

Mitä eroa on eutanasialla ja sillä että vaan tekee itsarin kuten Jasmin Voutilainen, Miki Liukkonen tai kuka vaan? Ainut ero on siinä että eutanasia on inhimillisempi tapa lähteä jos on joka tapauksessa tehnyt jo päätöksensä.

Nämä Jasmin ja Mikihän eivät saaneet apua, vaikka yrittivät saada. JA OLIVATKO SYÖNEET EDES SIENIÄ TAI AYAHUASCAA. 

Vierailija
67/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin, että eikö muka mitään muuta ollut tehtävissä. Miellän eutanasian enemmän sellaisena kivuliaiden, tappavien sairausten absoluuttisena hoitokeinona kun parannusta ei enää ole, mutta kuolemaa ei haluta pitkittää.

Toki masentunutkin voi sitten päättää päivänsä miten tahtoo vaikka heti kieltävän päätöksen jälkeen. Tuo eutanasia varmaan tässäkin tilanteessa helpompi sekä kuolevalle että omaisille. 

Eli sinulla on siis väärä käsitys eutanasiasta.

Eutanasia on vaihtoehto silloin kun ihminen haluaa kuolla. Ei siihen vaadita mitään kipuja tai muuta sellaista. Kivuistakin kärsivä parantumattomasti sairas ihminen saattaa olla elämänhaluinen. MIKSI haluat tappaa heidät?

En ensinkään.Tottakai eutanasia lähtee ihmisestä itsestään. Itse en voisi ikinä elää vaikka neliraajahalvaantuneena, mutta joku kokee elämänsä silloinkin elämisen arvoiseksi. Itse en halua kärsiä kivuissa, joku toinen ehkä haluaa.

Jotenkin vain tuntuu hullulta, että masentunut olisi jo niin pahasti avun ulottumattomissa, ettei mitään muuta enää kannata yrittää vaan tämä oli nyt paras vaihtoehto. Ja kuten totean, näin saattaa tietysti ollakin jos vaihtoehtona on hallitsematon päivien päättäminen, joka traumatisoi lähipiirin lisäksi monia muitakin. Onhan tuo lähtö lähimmäisten keskellä monin tavoin kauniimpi ja rauhallisempi kuin vaikka ensiyönä junaraiteilla olisi ollut.

Vierailija
68/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki jotka masennuksen ollessa pahimmillaan haluavat kuolla, mutta masennuksen helpotettua eivät, pitäisi siinä huippuvaiheessa päästää päiviltä?

Entä sitten kännissä tai muissa aineissa olevat, joilla hetkellisesti keittää yli?

Melkein sama asia nimittäin!

Siksi: KYLLÄPÄS eutanasia voi olla tappamistakin!

Läheiseni on kärsinyt mielenterveysongelmista, masennuksesta, ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä nyt kymmenkunta vuotta. Kamalia vuosia 😒

Jos tuohon ei koskaan tule muutosta niin soisin hänelle kauniin lopun niin halutessaan.

Montaa rumaa lähtöä on jo yrittänyt 😥

Vierailija
69/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta. 

Entä sellainen, jolla on psykoottinen masennus, joka pidetään loppuelämä lääkittynä ja psykoterapian ei katsota auttavan? Antaa kärsiä pehmustetussa huoneessaan loppu elämä?

Vierailija
70/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta. 

Ja siinä että traumaa ympäristölle on paljon vähemmän: läheisillä on aikaa miettiä asiaa, ehditään ehkä tehdä jotain yhteisiä muistoja vielä eikä kukaan ulkopuolinen joudu todistamaan mitään groteskia.

Vierailija
71/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vajaa-älyisille tiedoksi= eutanasia ei ole murha

Kuuleppas nyt äitiäs. Kaikissa muissa maissa joissa eutanasia ei ole sallittu ,se on rangaistava teko, murha.

Vierailija
72/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla olisi selvinnyt. 

Joko sinulla on päässä vikaa tai et lukenut juttua.

Kyseessä menestynyt urheilija ja koulutukseltaan lakimies.

Ihan taatusti tiesi mitä teki.

Vierailija
73/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas nyt äitiäs. Kaikissa muissa maissa joissa eutanasia ei ole sallittu ,se on rangaistava teko, murha.

Ei ole murha, vaikka valitettavasti rangaistavaa onkin

Vierailija
74/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen saa tietysti päättää itse elämästään, mutta onhan tuo typerän kuuloinen juttu. Henkilö ollut 35v ja kärsinyt masennuksesta kahdeksan vuotta, eli ikävuodet 27-35v mennyt masennuksesta kärsiessä ja äidin kuolema pahentanut asiaa. 

Kuulostaa ihan vaan VAIHEELTA elämässä, ei syyltä lopettaa elämästä. Ymmärtäisin paremmin, jos kyseessä olisi ihminen joka on lapsesta saakka kärsinyt ja kaikki mahdollinen jo tehty, ja kärsimys vain syvenee. 

Ikävää ettei jatkanut kitumista, kun sinä tiedät paremmin.

Vierailija
75/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eutanasia joskus laillistetaan niin kriteerit sen saamiseksi täytyy vetää todella korkealle. Esimerkiksi niin että parantumaton vaikea kuolemaan johtava sairaus joka aiheuttaa merkittävää haittaa elämälle. Tämä tarkoittaa siis sitä että esimerkiksi syövän takia eutanasian saisi vasta sitten kun lähtö alkaa muutenkin olla lähellä. Moni kroonisesti sairas pystyy kuitenkin vielä elämään ihan hyvää elämää.

Vierailija
76/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen saa tietysti päättää itse elämästään, mutta onhan tuo typerän kuuloinen juttu. Henkilö ollut 35v ja kärsinyt masennuksesta kahdeksan vuotta, eli ikävuodet 27-35v mennyt masennuksesta kärsiessä ja äidin kuolema pahentanut asiaa. 

Kuulostaa ihan vaan VAIHEELTA elämässä, ei syyltä lopettaa elämästä. Ymmärtäisin paremmin, jos kyseessä olisi ihminen joka on lapsesta saakka kärsinyt ja kaikki mahdollinen jo tehty, ja kärsimys vain syvenee. 

Sinä et tiedä hänestä mitään, joten älä kommentoi.

Vierailija
77/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se ei ole sallittu ,eli se on murharikos,ymmärrätkö?????

Vierailija
78/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeiltiinko ensin ihan kaikki mahdollinen? Psykedeelit? Sienet?

Perehdy asiaan äläkä arvuuttele.

Vierailija
79/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennuspotilaalle annetaan eutanasia, pitäisi lakisääteisesti vaatia, että psykdeeliterapiaa on vähintäänkin  kokeiltu. Itsekin kärsin turhaan yli 5 vuotta ja kokeilin monet lääkkeet ja psykoterapian, mutta lopulta yksi ainut trippi muutti maailmankuvani kokonaan enkä sen koommin ole lääkkeitä enkä lääkäreitä tarvinnut. En kadu muuta kuin etten kokeillut vuosia aiemmin.

Vierailija
80/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla olisi selvinnyt. 

Joko sinulla on päässä vikaa tai et lukenut juttua.

Kyseessä menestynyt urheilija ja koulutukseltaan lakimies.

Ihan taatusti tiesi mitä teki.

Ei tiennyt, koska masentuneella päätöksiä johtaa sairaus eikä ihminen itse