Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rahat pitää sijoittaa eikä saisi säästää tilille?

Vierailija
23.02.2024 |

En ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä kun ei oikein kiinnosta. Lapselle haluaisin alkaa säästämään ja kuulemma ehdottomasti pitää laittaa johonkin rahastoon. Mistä voisin oppia näitä juttuja ihan aakkosista alkaen? 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta television katsominen ja ala lukemaan.

Ei ihme että ihmisillä ei rahat riitä elämiseen kun lukee näitä aloituksia.

Vierailija
42/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 3.75% tuottotililtä tule korkoakorolle ilmiötä? Mäkin olen tyhmä. 

Se maksetaan vain kerran eli on niin kutsuttu kulu.

Entä jos alan kuukausisäästäjäksi rahastoihin, meneekö joka kerta 3,75%?

Kivijalkapankeissa ei mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Eli mun pitäisi ennemmin laittaa vaikka 20 tuhatta rahastoihin tms. 

Vierailija
44/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bitcoin, Ethereum...Osta edes 50 e kuukaudessa kryptovaluuttoja.

Omaisuuden uusjako on jo alkanut.

Vierailija
45/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sijoittaisi vaan laittaisin tilille, eivät ainakaan häviä.

Sitten tuli iso, paha inflaatiopeikko ja

Vierailija
46/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen säästänyt koko ikäni tilille/tileille. Välillä korko korkeampi, välillä olematon. zMutta rahat turvassa.

Laioin pankin neuvosta 20000 asuntorahastoon muutama vuosi sitten. Alunkuun tuottoa, mutta nyt pääoma -2000.

Erilaisille tileille saa nyt taas korkoakin.

Lapsille säästin myös tilille.

Ystäväni menetti paljon, kun sijoitti pankin neuvosta aikanaan Nokian osakkeisiin perintönsä.

Muista että itse päätät, ei pankin asiakasneuvoja.

Tässä virhe 1 oli sijoittaa yhtään mihinkään tavan pankin sijoitustuotteisiin ja virhe 2 oli kuunnella pankin markkinointipuheita.

Virheillä ei ollut tekemistä varsinaisen sijoittamisen kanssa.

Vierailija
47/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sen suurempaa kiinnostusta, niin etsisin matalakuluisen indeksirahaston tai pari ja kuukausisäästäisin niille. Hajautus muualle(kin) kuin Suomeen.

Osakepoiminnan, johdannaiset, vaihtoehtoiset sijoituskohteet jne voi jättää ihan suosiolla muille.

Ei ole vaikeaa kun tekee yksinkertaisimman kautta. 

Vierailija
48/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bitcoin, Ethereum...Osta edes 50 e kuukaudessa kryptovaluuttoja.

Omaisuuden uusjako on jo alkanut.

Miksi en yhtä hyvin sijoittaisi jonkin pöytälaatikkofirman kuplahintaisiin osakkeisiin? Sellaisen, jolla ei ole tuotteita, asiakkaita, omaisuutta eikä mitään muutakaan. Fundamenttoarvo on sama.

Vierailija
49/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole riittävän rikas ja et ole syntynyt sopivaan sukuun että sinulle sallittaisiin varallisuuden kerääminen. Olet siinä yhteiskunta asemassa että sinun ainoa tarkoitus on rikastuttaa parempiasi ja sinun kuuluu kuolla pois siinä vaiheessa kun sinusta irtisaatava hyöty on vielä sillä tasolla että se kattaa sinusta syntyneet kulut voittojen kera. Jos ei sinusta tule rikkaamalle riittävästi voittoja olet vain arvoton kuluerä josta pitää päästä eroon

Vierailija
50/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin oikein säästätte?

Mielenrauhaan.

Vierailija
51/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa perehtyä sijoittamisen saloihin, kannattaa säästää tilille. Ja muutenkin, vaikka harrastaisi sijoittamista, kannattaa silti pitää myös säästötilillä puskuria, joka on helposti käytettävissä, jos tulot yllättäen pienevät, esim työttömyys, pitkäaikainen sairastuminen tai tapaturma ym. josta voi seurata tulojen putoaminen. 

Vierailija
52/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisella voi taistella talletuksia paremmin inflaatiota vastaan eli sitä seikkaa, että rahamäärä tilillä pysyy samana, mutta joka vuosi sillä saa ostettua aina vain vähemmän hintojen noustessa.

Rahojen pitäminen tilillä on huonoa, koska pankin maksama korko talletuksille (jopa ns. korkeakorkoisille) on aina pienempi kuin inflaatio. Pankki haluaa tehdä voittoa, joten talletuksissa pankin asiakas häviää inflaatiolle aina.

Sijoittamisessa on ainakin jonkinlainen mahdollisuus saada sijoitukselleen tuottoa, joka saavuttaa tai ylittää inflaation. Sijoittaessa ei saa hötkyillä, koska aika ajoin sijoitusten arvo voi pudota jopa negatiiviseksi, sitten taas raketoi.

Ja vaikka reaalikorko on negatiivinen, veroa menee korkotuotosta, vaikka koko tuotto on illuusio.

Vierailija
53/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoin ja varmin sijoitus: Osta sijoituskultaa. Se ei koskaan tule menemään nollaan, eikä arvo laske, vaan vähintäänkin pysyy inflaation mukana. Pysyy ainakin rahaa arvokkaampana. Sijoituskullan voit antaa lapsellesi sitten kun hän on 18-vuotias ja kukaan ei tiedä, että teit näin!

Miksi ostaa kun voit joutoaikoina itse käydä kaivamassa.  Käteisellä voit ostaa vodkaa ja säästät vaan kullan.

Vierailija
54/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä. Tilillä vain 6000€. Nordea jatkuvasti lähestyy, että, sijoita sinne tai tänne. En sijoita, vaivalla säästettyjä ropojani. Nukun yöni paremmin, kun roposeni ovat tililläni. 

Mulla sama vaikka tililläni on hiukan enemmän rahaa. Jokaisen kannattaa muistaa että sijoitettaessa voit myös menettää kaikki rahat.

Vierailija
55/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis itsekö se pitääkin maksaa, jotta saa tuottoa?

Ei tilille sijoittamisesta mene kulua. Rahastoon sijoittamisesta voi mennä, mutta niissä on täysin kuluttomiakin. 

Vierailija
56/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee, mutta siitä ei ole paljon iloa, jos inflaatioprosentti on suurempi kuin tilin korkoprosentti. Tilillä olevan rahan reaaliarvo (mitä rahasummalla voi ostaa) pienenee vuosi vuodelta ilmiöstä huolimatta.

Vierailija
57/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tällä hetkellä sijoita muuta kuin kk-sijoitukset. Tarkoitan, että en ostele muita osakkeita. Odotan syöpäkontrollia ensi viikolla. Odotusarvo on tuntemusten perusteella, että syöpä on uusiutunut. Tällöin joudun realisoimaan pikkuhiljaa myös sijoitukseni.... 

Kun elinaikaa todennäköisesti suhteellisen vähän, ei kykene tällä hetkellä enää pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Harmittaa tuo realisointi, kun alamäessä ne sijoitukset.

Vierailija
58/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee, mutta siitä ei ole paljon iloa, jos inflaatioprosentti on suurempi kuin tilin korkoprosentti. Tilillä olevan rahan reaaliarvo (mitä rahasummalla voi ostaa) pienenee vuosi vuodelta ilmiöstä huolimatta.

Tätä olin tulossa itsekin kommentoimaan. Yleensä rahastoihin tai suoriin osakkeisiin on kannattavampaa sijoittaa rahat kuin korkeakorkoiselle säästötilille, koska kyllä pankit osaavat laskea sen verran, etteivät vahingossakaan maksa niin suurta korkoa, että se peittoaisi inflaation mennen tullen. Itse saan osakemarkkinoilta keskimäärin 5% osinkotuoton, ja rahastosalkkuni on tuottanut vuodessa 15%. Tämän takia ihmiset sijoittavat eivätkä tunge kaikkia rahoja säästötileille.

Vierailija
59/59 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä. Tilillä vain 6000€. Nordea jatkuvasti lähestyy, että, sijoita sinne tai tänne. En sijoita, vaivalla säästettyjä ropojani. Nukun yöni paremmin, kun roposeni ovat tililläni. 

Mulla sama vaikka tililläni on hiukan enemmän rahaa. Jokaisen kannattaa muistaa että sijoitettaessa voit myös menettää kaikki rahat.

Jos sijoittaa esim. laajasti ympäri maailman hajautettuun pienikuluiseen rahastoon, on käytännössä mahdotonta menettää kaikki rahansa. Eihän kaikki rahastoon kuuluvat esim. 100 yritystä voi tehdä samaan aikaan konkurssia.

Jos minulla olisi 6000 euroa tilillä rahaa, sijoittaisin siitä aluksi vaikka 1000 euroa pariin eri matalakuluiseen indeksirahastoon (en mihinkään Suomi- tai Kiina-rahastoon). Ja tekisin vaikka parinkympin lisäsijoitukset kuukausittain. Näitä sijoituksia seuraamalla ymmärtäisin, kuinka rahastot toimii. Ei ole vaikeaa eikä pelottavaa. Jäisihän tuossa vielä puskuria pankkitilille yllättäviä menoja varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme