Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rahat pitää sijoittaa eikä saisi säästää tilille?

Vierailija
23.02.2024 |

En ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä kun ei oikein kiinnosta. Lapselle haluaisin alkaa säästämään ja kuulemma ehdottomasti pitää laittaa johonkin rahastoon. Mistä voisin oppia näitä juttuja ihan aakkosista alkaen? 

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikkapa Omavaraisuus-blogin kirjoituksia. Niissä on selitetty yksinkertaisesti, miksi joka iikan kannattaa sijoittaa.

Vierailija
2/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niitä tilillekin säästää jos haluaa. Mutta ei sijoittaminen vaikeaa ole ja todennäköisyys on sen puolella, että sijoittamalla saa enemmän rahaa kuin (säästö)tilillä säilyttämällä. Lue vaikka sijoittajaksi 7 päivässä kirja, löytyy kirjastoista, siinä selitetään asiat hyvinkin ymmärrettävästi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan nyt kaiken määräaikaistalletuksiin. Nyt saa jo jonkinlaista korkoa 

Vierailija
4/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoin ja varmin sijoitus: Osta sijoituskultaa. Se ei koskaan tule menemään nollaan, eikä arvo laske, vaan vähintäänkin pysyy inflaation mukana. Pysyy ainakin rahaa arvokkaampana. Sijoituskullan voit antaa lapsellesi sitten kun hän on 18-vuotias ja kukaan ei tiedä, että teit näin!

Vierailija
5/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen säästänyt koko ikäni tilille/tileille. Välillä korko korkeampi, välillä olematon. zMutta rahat turvassa.

Laioin pankin neuvosta 20000 asuntorahastoon muutama vuosi sitten. Alunkuun tuottoa, mutta nyt pääoma -2000.

Erilaisille tileille saa nyt taas korkoakin.

Lapsille säästin myös tilille.

Ystäväni menetti paljon, kun sijoitti pankin neuvosta aikanaan Nokian osakkeisiin perintönsä.

Muista että itse päätät, ei pankin asiakasneuvoja.

Vierailija
6/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatiossa menettää myös, vaikka rahasumma pysyisi nimellisesti ennallaan.

Vierailija
7/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt korkeakorkoinen tili, yli 3 on ihan hyvä vaihtoehto. Jatkossa voisit miettiä sijoittamista esim. indekseihin tms. Siinä on kuitenkin riskinsä - aina. Ajat muuttuvat eivätkä välttämättä parempaan, vaikka historiallisesti osakkeet ovatkin olleet hyvä sijoituskohde. Pidä kulut alhaisina äläkä usko pankkien neuvojia vaan ota itse selvää asioista. 

Vierailija
8/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörönlörö. Joku sijoittaa lottoon, toinen kaljaan, ja kolmas häviää rahansa pörssissä. Kuka on lopulta onnellisin?

Pointti on se, että jos kauppiaalta kysytään, totta kai kauppa on se mikä kannattaa. Ja jos joku haluaa tehdä mielestään hyvän jutun some-vaikuttajista, kysyykö tämä kommentteja joltain pari postausta tehneeltä ja kolme lukijaa saaneelta aloittaneelta ja jo lopettaneelta some-"tähdeltä" vai joltain Natalia Salmelalta? Siinä on vain se, että yhtä Nataliaa kohti on monisatakertainen määrä noita aloittaneita ja jo lopettaneita. Kumpi siis oikeasti edustaisi todennäköisempää lopputulosta ja samastumiskohdetta?

Nämä blogit ja muut suositukset ovat vahvasti asenteellisia. Joku aina tienaa, kun raha vaihtaa omistajaa. Ja se on rahan omistajilta pois.

Vierailija
9/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä. Tilillä vain 6000€. Nordea jatkuvasti lähestyy, että, sijoita sinne tai tänne. En sijoita, vaivalla säästettyjä ropojani. Nukun yöni paremmin, kun roposeni ovat tililläni. 

Vierailija
10/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.investopedia.com/thmb/Jmqt2lKNNHe6fvSmOiJhDBbJkoE=/1500x0/f…():max_bytes(150000):strip_icc()/Clipboard01-55084ba6c0cf47f6a038bf5ee58823b9.jpg

Katso huviksesi kullan hintakehitys. Jos säästä lapsellesi ~20 vuotta kultaa, niin hinta nousee varmasti.

Vierailija
11/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sijoittaisi vaan laittaisin tilille, eivät ainakaan häviä.

Vierailija
12/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska korkoa korolle -ilmiö

Helsingin pörssikin aina vähintään +7% vuodessa.

https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuri

Vierailija
13/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita vain kolmannes.

Vierailija
14/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä. Tilillä vain 6000€. Nordea jatkuvasti lähestyy, että, sijoita sinne tai tänne. En sijoita, vaivalla säästettyjä ropojani. Nukun yöni paremmin, kun roposeni ovat tililläni. 

Kiva kuulla, että nukut hyvin. Niin minäkin. Sijoitusvarallisuutta on 86k ja tileillä pyöreästi kymppitonni. Jos en sijoittaisi, olisin persaukisempi. Rahoja ei kannata hillota ainakaan tilillä, jolla ne eivät tuota mitään.

Vierailija
15/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoin ja varmin sijoitus: Osta sijoituskultaa. Se ei koskaan tule menemään nollaan, eikä arvo laske, vaan vähintäänkin pysyy inflaation mukana. Pysyy ainakin rahaa arvokkaampana. Sijoituskullan voit antaa lapsellesi sitten kun hän on 18-vuotias ja kukaan ei tiedä, että teit näin!

Kulta ei TUOTA mitään. Ainoastaan spekuloit arvon muutoksilla. Oikeassa sijoittamisessa saada osa sen firman TUOTOSTA itselle.

Vierailija
16/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että nukut hyvin. Niin minäkin. Sijoitusvarallisuutta on 86k ja tileillä pyöreästi kymppitonni. Jos en sijoittaisi, olisin persaukisempi. Rahoja ei kannata hillota ainakaan tilillä, jolla ne eivät tuota mitään.

Ei kyllä kannata esimerkiksi osakkeisiinkaan lähteä sijoittamaan jos ei hommasta mitään tiedä. Siinä ainakin tulos on se että rahat olisi kannattanut pitää ennemmin vaikka tilillä.

Vierailija
17/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä, Sijoituksissa tällä hetkellä 100 k€ koska vähän reilu vuosi sitten maksoin noin 300 k€ velkoja pois. Ilman sijoittamista ei todellakaan olisi ollut varaa maksella tuollaisia summia velkoja pois. Olen sijoituksilla tienannut varovaisesti arvioiden sellaisen 200 000 riihikuivaa rahaa verojen jälkeen. Todellakin on kannattanut sijoittaa ja kannattaa yhä. Tänä vuonna olen sijoittanut nyt sellaiset 6000 €. Ja muuten ei olisi ilman sijoittamista varaa sijoittaa näin paljoa (korkoa korolle käytännössä)

Vierailija
18/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulta ei TUOTA mitään. Ainoastaan spekuloit arvon muutoksilla. Oikeassa sijoittamisessa saada osa sen firman TUOTOSTA itselle.

Kaveri osti kultaa 30 000 eurolla ja myi sitten 60 000 eurolla. 

Vierailija
19/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kannata esimerkiksi osakkeisiinkaan lähteä sijoittamaan jos ei hommasta mitään tiedä. Siinä ainakin tulos on se että rahat olisi kannattanut pitää ennemmin vaikka tilillä.

Totta. Aina kannattaa perehtyä siihen, mitä on tekemässä. Sijoittaminenkin on asia, jonka voi oppia. Kirjastosta ja kirjakaupoista löytyy kansantajuisia perustason opuksia, netistä aloittelijoillekin suunnattuja sijoitusblogeja. Suurin osa ihmisistä ei tiedä sijoittamisesta mitään juuri siksi, ettei jaksa opiskella uutta. Sitten ihmetellään, kun ollaan PA.

Vierailija
20/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen säästänyt koko ikäni tilille/tileille. Välillä korko korkeampi, välillä olematon. zMutta rahat turvassa.

Laioin pankin neuvosta 20000 asuntorahastoon muutama vuosi sitten. Alunkuun tuottoa, mutta nyt pääoma -2000.

Erilaisille tileille saa nyt taas korkoakin.

Lapsille säästin myös tilille.

Ystäväni menetti paljon, kun sijoitti pankin neuvosta aikanaan Nokian osakkeisiin perintönsä.

Muista että itse päätät, ei pankin asiakasneuvoja.

Ensimmäinen virhe on mennä pankista kysymään sijoitusneuvoja. Markkinoivat yleensä vain omia rahastojaan, joissa on kovat kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan