Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rahat pitää sijoittaa eikä saisi säästää tilille?

Vierailija
23.02.2024 |

En ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä kun ei oikein kiinnosta. Lapselle haluaisin alkaa säästämään ja kuulemma ehdottomasti pitää laittaa johonkin rahastoon. Mistä voisin oppia näitä juttuja ihan aakkosista alkaen? 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisella voi taistella talletuksia paremmin inflaatiota vastaan eli sitä seikkaa, että rahamäärä tilillä pysyy samana, mutta joka vuosi sillä saa ostettua aina vain vähemmän hintojen noustessa.

Rahojen pitäminen tilillä on huonoa, koska pankin maksama korko talletuksille (jopa ns. korkeakorkoisille) on aina pienempi kuin inflaatio. Pankki haluaa tehdä voittoa, joten talletuksissa pankin asiakas häviää inflaatiolle aina.

Sijoittamisessa on ainakin jonkinlainen mahdollisuus saada sijoitukselleen tuottoa, joka saavuttaa tai ylittää inflaation. Sijoittaessa ei saa hötkyillä, koska aika ajoin sijoitusten arvo voi pudota jopa negatiiviseksi, sitten taas raketoi.

Vierailija
22/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoin ja varmin sijoitus: Osta sijoituskultaa. Se ei koskaan tule menemään nollaan, eikä arvo laske, vaan vähintäänkin pysyy inflaation mukana. Pysyy ainakin rahaa arvokkaampana. Sijoituskullan voit antaa lapsellesi sitten kun hän on 18-vuotias ja kukaan ei tiedä, että teit näin!

Kulta ei TUOTA mitään. Ainoastaan spekuloit arvon muutoksilla. Oikeassa sijoittamisessa saada osa sen firman TUOTOSTA itselle.

Ehkä kannattaisi vähän sivistää itseään, ennen kuin laukoo noita sijoituskirjoista luettuja "viisauksia". Kultaa on käytetty rahana n. 5000 vuoden ajan. Kulta säilyy hyvin, siihen ei esim. hapot pure ja se on niukkaa ja vaikeasti väärennettävää. Ihmiset ennen tiesivät tämän ja siksi sitä rahana käytettiinkin. 1971 dollarin kultakannasta luovuttiin ja rahan arvo alkoi laskemaan kuin lehmän häntä. Nyt keskuspankit ovat taas alkaneet ostamaan lisää kultaa! Kullan hintaa pidetään keinotekoisesti alhaalla shorttaamalla kullan futuureja. Tässäpä tietoa jota moni ei tiedä! Itselläni on muuten kullan lisäksi hopeaa, kryptoja, etf-rahastoja, pankin rahastoja ja osakkeita. Että älä tule pätemään. Verovapaa sijoituskulta on kuitenkin paras sijoitusmuoto kenelle tahansa tavan tallaajalla, se on varma asia. Ei tule menettämään arvoaan koskaan. Vaikka olisi kuinka t0llo tahansa, niin kullan kanssa ei voi hävitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen säästänyt koko ikäni tilille/tileille. Välillä korko korkeampi, välillä olematon. zMutta rahat turvassa.

Laioin pankin neuvosta 20000 asuntorahastoon muutama vuosi sitten. Alunkuun tuottoa, mutta nyt pääoma -2000.

Erilaisille tileille saa nyt taas korkoakin.

Lapsille säästin myös tilille.

Ystäväni menetti paljon, kun sijoitti pankin neuvosta aikanaan Nokian osakkeisiin perintönsä.

Muista että itse päätät, ei pankin asiakasneuvoja.

Ihanaa lukea välillä tällainenkin kommentti. Kiitos.

Vierailija
24/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoin ja varmin sijoitus: Osta sijoituskultaa. Se ei koskaan tule menemään nollaan, eikä arvo laske, vaan vähintäänkin pysyy inflaation mukana. Pysyy ainakin rahaa arvokkaampana. Sijoituskullan voit antaa lapsellesi sitten kun hän on 18-vuotias ja kukaan ei tiedä, että teit näin!

Kulta ei TUOTA mitään. Ainoastaan spekuloit arvon muutoksilla. Oikeassa sijoittamisessa saada osa sen firman TUOTOSTA itselle.

Ehkä kannattaisi vähän sivistää itseään, ennen kuin laukoo noita sijoituskirjoista luettuja "viisauksia". Kultaa on käytetty rahana n. 5000 vuoden ajan. Kulta säilyy hyvin, siihen ei esim. hapot pure ja se on niukkaa ja vaikeasti väärennettävää. Ihmiset ennen tiesivät tämän ja siksi sitä rahana käytettiinkin. 1971 dollarin kultakannasta luovuttiin ja rahan arvo alkoi laskemaan kuin lehmän häntä. Nyt ke

Jos ostat kilon kultaa, paljonko sinulla on kultaa 100 vuoden päästä?

Niinpä. Kulta EI OLE tuottanut sadassa vuodessa milligrammaakaan lisää kultaa.

Vierailija
25/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti kultaa 30 000 eurolla ja myi sitten 60 000 eurolla. 

Eli SPEKULOI (onnistuneesti) kullan HINNAN muutoksilla. Silti milligrammalleen sama määrä kultaa sillä oli myydessä.

Vierailija
26/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Svea Bankin säästötilillä  maksetaan nyt 3,55 % korkoa ilman mitään sitoumuksia määräajasta tai rajoituksia nostoista. Onhan siellä parempi pitää rahat, kuin jossain käyttötilillä, missä korko on ihan olematon.

Itsellä on osa juuri tuolla säästötilillä, pieni muutaman tonnin puskuri käyttötilillä omassa pankissa ja Nordnetissä  osakkeita ja indeksi- ja etf-rahastoja. Parhaiten ovat tuottaneet osakkeet, mutta se on kyllä aikamoista lottoa, jos ei ole mikään asiantuntija, osinkoja tulee sieltä minulle kuitenkin mukavasti.

Merja Mähkän kirja sijoittajaksi 7 päivässä on aika kansantajuinen aloitusopas. 

Vierailija
27/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sijoittaminen ole oikotie onneen. Voit ottaa pieniä riskejä jolloin raha lisääntyy hitaasti tai isompia riskejä jolloin on mahdollisuus menettää kaikki.  Nyt on saatavilla jälleen parempia korkoja pankkitileille, tuo lienee melko monelle sopivaa sijoittamista. Eikä sellaisia rahoja, joille voi olla lähiaikoina käyttöä kannata sijoittaa esim. osakkeisiin joiden arvo poukkoilee ja saattaa olla rahantarvehetkellä miinuksella. Vain kermapyllyt voi mainostaa että sijoitin 10000,- ja nostin ne sitten sopivalla hetkellä pois. Monen muun ihmisen elämä on rahantarpeen suhteen epävarmempaa.  

Vierailija
28/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sijoittaminen ole oikotie onneen. Voit ottaa pieniä riskejä jolloin raha lisääntyy hitaasti tai isompia riskejä jolloin on mahdollisuus menettää kaikki.  Nyt on saatavilla jälleen parempia korkoja pankkitileille, tuo lienee melko monelle sopivaa sijoittamista. Eikä sellaisia rahoja, joille voi olla lähiaikoina käyttöä kannata sijoittaa esim. osakkeisiin joiden arvo poukkoilee ja saattaa olla rahantarvehetkellä miinuksella. Vain kermapyllyt voi mainostaa että sijoitin 10000,- ja nostin ne sitten sopivalla hetkellä pois. Monen muun ihmisen elämä on rahantarpeen suhteen epävarmempaa.  

Ehkäpä minulla on nyt sijoittaa 10 000 kvartaalissa KOSKA olen tajunnu jo vuosia sijoittaa kymppejä ja satasia osakkeisiin pitkäjänteisesti. Nyt rahaa tulee sijoituksista sen verran paljon että voisin niiden tuotoilla elää (niukkaa) elämää. Eli se siitä "kermaperseestä". Ihan siis OMALLA työlläni, säästäväisyydelläni ja pitkäjänteisyydelläni olen rakentanut tämän tilanteen. Ja muuten aloitin sijoittamisen silloin kun kuuluin ALIMPAAN tulokymmenykseen, eli kuuluin Suomen köyhimpiin. Nykyään olen Suomen 5% rikkaimpien joukossa.

Vierailija
29/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi vähän sivistää itseään, ennen kuin laukoo noita sijoituskirjoista luettuja "viisauksia". Kultaa on käytetty rahana n. 5000 vuoden ajan. Kulta säilyy hyvin, siihen ei esim. hapot pure ja se on niukkaa ja vaikeasti väärennettävää. Ihmiset ennen tiesivät tämän ja siksi sitä rahana käytettiinkin. 1971 dollarin kultakannasta luovuttiin ja rah

"Jos ostat kilon kultaa, paljonko sinulla on kultaa 100 vuoden päästä?

Niinpä. Kulta EI OLE tuottanut sadassa vuodessa milligrammaakaan lisää kultaa."

Ihan typerä ajattelutapa. Jos kultaa vain "ilmestyisi" lisää, kuten rahaa, kun sitä vain painetaan ihan älyttömästi, niin totta kai kullan hinta vain LASKISI. Voin taata sinulle kullan hinnan olevan sadankin vuoden päästä hyvä, verrattuna rahan arvoon. Ja jos omistat samaa osaketta 100 vuotta, niin voi hyvinkin olla, että kyseinen firma on mennyt konkurssiin jo ajat sitten. Kulta ei mene. Se pysyy ja kestää. Ja varsinkin jos omistaa 100 vuotta vanhoja kultakolikoita, niin niillä on myös numismaattista arvoa.

Vierailija
30/59 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvoja on palkattu tuottamaan pankille rahaa, joten niistä neuvoista maksat aina.

Vierailija
31/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä minulla on nyt sijoittaa 10 000 kvartaalissa KOSKA olen tajunnu jo vuosia sijoittaa kymppejä ja satasia osakkeisiin pitkäjänteisesti. Nyt rahaa tulee sijoituksista sen verran paljon että voisin niiden tuotoilla elää (niukkaa) elämää. Eli se siitä "kermaperseestä". Ihan siis OMALLA työlläni, säästäväisyydelläni ja pitkäjänteisyydelläni olen rakentanut tämän tilanteen. Ja muuten aloitin sijoittamisen silloin kun kuuluin ALIMPAAN tulokymmenykseen, eli kuuluin Suomen köyhimpiin. Nykyään olen Suomen 5% rikkaimpien joukossa.

Jep, sama homma täällä. En ole elänyt kenenkään muun rahoilla, vaan sijoittanut jo vuosia siitä alkaen kun sain vakituisen työpaikan. Ennen sitä olin persaukinen ja hetken aikaa työtön. Teen palkkatyön lisäksi toiminimellä pientä keikkaa. Yhteensä kuukausitulot vaihtelevat bruttona 3000 ja 6000 euron välillä. Säästän ja sijoitan niin paljon kuin vain persus kestää (= yli 50% tuloistani), ja samaa suosittelen kaikille.

Jos haluaa vaurastua, ainoa merkitsevä seikka on säästöprosentti eli kuinka suuren osan tuloista saa säästöön ja sijoituksiin. Siksi niitä lisätuloja kannattaa yrittää hankkia.

Vierailija
32/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 3.75% tuottotililtä tule korkoakorolle ilmiötä? Mäkin olen tyhmä. 

Vierailija
33/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikein säästätte?

Vierailija
34/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksetaan vain kerran eli on niin kutsuttu kulu.

Vierailija
35/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis itsekö se pitääkin maksaa, jotta saa tuottoa?

Vierailija
36/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa luodaan koko ajan lisää ja sen arvo laskee.

Vierailija
37/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis itsekö se pitääkin maksaa, jotta saa tuottoa?

Näin juuri, siksi korkorahastot ovat ylivertaisia.

Vierailija
38/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti kultaa 30 000 eurolla ja myi sitten 60 000 eurolla. 

Eli SPEKULOI (onnistuneesti) kullan HINNAN muutoksilla. Silti milligrammalleen sama määrä kultaa sillä oli myydessä.

Samahan se on osakkeiden kanssa. Ei ne keskenään nussuttelemalla lisäänny. (ellei nyt tee kuten kotimainen vessapaperiyritys, joka splittasi osakkeitaan suuruutensa päivinä)

Vierailija
39/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee. Tällä hetkellä säästötileiltä/tuottotileiltä tms saa ihan mukiinmenevän koron. Niille säästäminen on nyt vaihtoehto. Vielä vuosi pari sitten juuri miltään tililtä ei saanut juuri mitään korkoa. 

Vierailija
40/59 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos alan kuukausisäästäjäksi rahastoihin, meneekö joka kerta 3,75%?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi