Näkökentässä ei puutteita, mutten ymmärrä näkemääni?
En oikein osannut muotoilla soveltuvaa otsikkoa. Ongelma on siis seuraavanlainen:
En löydä näkökentästäni puutteita. Joskus migreenistä kärsiessä näköoireet ovat alkaneet niin, että näkökentässä on jossain kohtaa puutos, jonka huomaan katsomalla esim. omia käsiäni tmv. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Eikä migreeneitäkään ole ollut yli kymmeneen vuoteen.
Ongelma on, että esim. katsoessani tv:tä, jos ruudulla on kaksi henkilö ja kohdistan katseeni vasempaan, niin en ymmärrä mitä ruudun toinen henkilö tekee. Kuva liikkuu muutenkin liian nopeasti, en ymmärrä tapahtumia. Ongelma on siis jatkuva, mutta helppo selittää tällä esimerkillä.
Ennen käydessäni elokuvissa ehdin lukemaan tekstit suomeksi, ruotsiksi ja silti näkemään mitä elokuvassa tapahtui. Nyt en ehdi lukemaan tekstiä edes suomeksi. Enkä silloin näe lainkaan mitä ruudulla muutoin tapahtuu. Muutenkin valkokangas on niin laaja, ettei katsominen ollut lainkaan mukavaa. Lukunopeuteni on hidastunut todella paljon ja lukeminen on muutenkin haastavaa. Välillä näen sanan loppuosan ennen alkuosaa, ja joudun katsomaan sanaa uudestaan.
Myös esim. jos käyn kaupassa jossa en ole ennen käynyt, on tuotteiden löytäminen haastavaa sillä joudun katsomaan hedelmähyllyssä erikseen niin moneen kohtaan, ennen kuin olen varma, että olen nähnyt kaikki eri hedelmät, ja joko löytänyt/en löytänyt etsimääni. Joskus kauan sitten pystyin nopealla vilkaisulla huomiomaan onko hyllyssä jotain banaanin kaltaista, vaiko ei...
Aiemmin ajateltiin tämän johtuvan hajataitosta tai huonosta näöstä. Näköni oli -1 ja -0,5 sekä lievä hajataitto. Nämä korjattiin leikkauksessa, sillä piilarit aiheuttivat todella paljon oireita ja lasien pitämiseen en millään tottunut. Kummatkaan eivät myöskään korjanneet ongelmaa. Eikä korjannut leikkauskaan.
Nyt siis näen kyllä perus näkötestin mukaan normaalisti. Silmälääkärin mukaan toinen pupilli suurempi kuin toinen. Ei silmänpainetta.
Ajoittain näkö on sumea ja katseen kohdistaminen on haastavaa. Kasvomuistini on huonontunut todella paljon ja menee todella turhauttavan kauan esim. oppia uudessa harrastusporukassa tunnistamaan ihmiset toisistaan, joten en esim. tiedä ketä olen jo tervehtinyt, ketä en.
Aivotkin on kuvattu, siellä ei näkynyt mitään. Ongelma on jatkunut jo noin 10 vuotta.
Mikä voisi olla syynä?
Menen mielelläni yksityislääkärille, mutta minkä alan? Mitä testejä pitäisi tehdä? Mitä mahdollisia diagnooseja tutkia?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Jos katsot jotain ruudukkoa toinen silmä peitettynä, niin onko viivat suorat ja selkeät? Onko siellä täällä tummia läiskiä? Aaltoileeko telkkarin tekstitys? Näillä oireilla voi mahdollisesti olla silmänpohjan ra.ppeumatauti. Kannattaa käydä silmälääkärissä, jos on näkövaikeuksia. Optikon näöntarkistuksessakin tekevät silmänpohjan kuvauksen ja kertovat kyllä, jos on syytä mennä pikaseen lääkäriin.
Lisään vielä, onko aina vaan vaikeampaa nähdä hämärässä? Ja kirkas valo on tuskallisempaa ja häiritsevämpää kuin aiemmin?
Nielemisvaikeudet voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnostaja. Itseasiassa se voi aiheuttaa ihan millaisia oireita tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
Minulla on puolet noista "oireista", ja olen täysin terve.
Nämä oireet menevät tasolle, etten tunnistanut omaa veljeäni, joten en usko nyt kuvittelevani kaikkea sentään. Samoin puhevaikeuksista on kyllä ollut huolissaan useampikin joka on ollut vieressä kun olen väsyneenä unohtanut sellaisia sanoja kuin uimahalli, lippu ja avain ja samalla puhunut muutenkin sekavasti.
-ap
Aivan tervekin ihminen voi väsyneenä tai stressaantuneena hakea sanoja, aivan tavallisiakin. Se on ihan klassinen stressin ja masennuksen oire. Samoin kaikki tuo kognition hidastuminen ja havainnointikyvyn ja keskitymiskyvyn puute kuuluvat vakavan masennuksen oireistoon, joka sinulla on siis diagnosoitu. En tarkoita pahalla, mutta kaikki muut, ties miltä lähihoitajapohjalta Dr. Housea täällä leikkivät tuntuvat sivuuttaneen sen mitä kerrot elämästäsi. Istut siis lähinnä vain yksiössäsi silmät kiinni ja tarkkailet maanisesti näitä oireitasi? Ja olet saanut useita lähetteitä psykiatriselle - oletko mennyt sinne? Oletko saanut terapiaa, onko sinulla hoitokontakti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko syfilis pois suljettu? Voi aiheuttaa neurologisia oireita pitkään jatkuneena.
Syfiliksen sisarsairaus borrelioosi taitaa olla nykyisin tavallisempi löydös. Kummatkin spirokeettoja.
Kumpaakaan ei ole poissuljettu. Otan selvää molemmista.
-ap
Syfilis on sama kuin kuppa, eivätkä nuo oireesi ole sen pitkälle edenneenäkään neurologisiaoireita. Silmäborrelioosi on varsin harvinainen Euroopassa.
MS-tauti mahdollinen, etenkin kun sitä on suvussakin. Sitä ei voida poissulkea pelkästään pään kuvauksella.
Yksi mikä tulee mieleen, on se, että olisit jossain vaiheessa sairastanut aivoinfarktin, ja nämä olisivat sen pohjalta syntyneitä oireita.
Entä jos on useampi sairaus päällekkäin? Parviäly yrittää parhaansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
Nämä oireet menevät tasolle, etten tunnistanut omaa veljeäni, joten en usko nyt kuvittelevani kaikkea sentään. Samoin puhevaikeuksista on kyllä ollut huolissaan useampikin joka on ollut vieressä kun olen väsyneenä unohtanut sellaisia sanoja kuin uimahalli, lippu ja avain ja samalla puhunut muutenkin sekavasti.
-ap
Aivan tervekin ihminen voi väsyneenä tai stressaantuneena hakea sanoja, aivan tavallisiakin. Se on ihan klassinen stressin ja masennuksen oire. Samoin kaikki tuo kognition hidastuminen ja havainnointikyvyn ja keskitymiskyvyn puute kuuluvat vakavan masennuksen oireistoon, joka sinulla on siis diagnosoitu. En tarkoita pahalla, mutta kaikki muut, ties miltä lähihoitajapohjalta Dr. Housea täällä leikk
Ap mainitsi saaneensa useita kertoja lähetteen psykiatrian polille näistä oireista. Siellä tutkittu TVK ja EKG ja thats it. Ei psykiatreilla ole edes osaamista tämmöisten asioiden kanssa. Toki masentuneella voi esiintyä erilaisia ruumiillisia oireita, mutta ei niitä pidä suoraa päätä pistää masennuksen piikkiin, vaan masentuneet potilaat on tutkittava kuten toki tutkittaisiin sellainen potilas, jolla ei ole masennusta, mutta samat oireet.
Ilmeisesti kukaan lääkäri ei ole tullut ajatelleeksi laittaa ap:tä neurologin tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Jos katsot jotain ruudukkoa toinen silmä peitettynä, niin onko viivat suorat ja selkeät? Onko siellä täällä tummia läiskiä? Aaltoileeko telkkarin tekstitys? Näillä oireilla voi mahdollisesti olla silmänpohjan ra.ppeumatauti. Kannattaa käydä silmälääkärissä, jos on näkövaikeuksia. Optikon näöntarkistuksessakin tekevät silmänpohjan kuvauksen ja kertovat kyllä, jos on syytä mennä pikaseen lääkäriin.
Lisään vielä, onko aina vaan vaikeampaa nähdä hämärässä? Ja kirkas valo on tuskallisempaa ja häiritsevämpää kuin aiemmin?
Nielemisvaikeudet voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnostaja. Itseasiassa se voi aiheuttaa ihan millaisia oireita tahansa.
Kyllä, hämäränäkö on huono ja kirkas valo häiritsee, mutta näin on ollut muistaakseni ihan aina.
Kilppariarvot on erinomaiset, nämä katsotaan pari kertaa vuodessa muitten verikokeitten yhteydessä... Kilppari itseasiassa myös ultrattu. Se olisi tosiaan selittänyt todella ison osan oireista, joten hetken jo luulin silloin aikanaan, että syy olisi löytynyt...
-ap
Visual snow. Oireena moninaisia näköhäiriöitä joiden alkuperä on yleensä tuntematon. Tutkimuksissa ei löydy silmistä tai aivoista yleensä selittävää tekijää.
Diabetes 2. Hiivaa, pistelyä, tunnottomuutta, näköongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
-ap
Aivan tervekin ihminen voi väsyneenä tai stressaantuneena hakea sanoja, aivan tavallisiakin. Se on ihan klassinen stressin ja masennuksen oire. Samoin kaikki tuo kognition hidastuminen ja havainnointikyvyn ja keskitymiskyvyn puute kuuluvat vakavan masennuksen oireistoon, joka sinulla on siis diagnosoitu. En tarkoita pahalla, mutta kaikki muut, ties miltä lähihoitajapohjalta Dr. Housea täällä leikk
Kontakti psyk. polille on. Sielläkin tosin alettu epäilemään, että olisi neurologisia oireita. Muutenkin uudelleendiagnosointi menossa, kun nyt uuden lääkärin mielestä taustalla on todennäköisesti muutakin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko syfilis pois suljettu? Voi aiheuttaa neurologisia oireita pitkään jatkuneena.
Syfiliksen sisarsairaus borrelioosi taitaa olla nykyisin tavallisempi löydös. Kummatkin spirokeettoja.
Kumpaakaan ei ole poissuljettu. Otan selvää molemmista.
-ap
Syfilis on sama kuin kuppa, eivätkä nuo oireesi ole sen pitkälle edenneenäkään neurologisiaoireita. Silmäborrelioosi on varsin harvinainen Euroopassa.
MS-tauti mahdollinen, etenkin kun sitä on suvussakin. Sitä ei voida poissulkea pelkästään pään kuvauksella.
Yksi mikä tulee mieleen, on se, että olisit jossain vaiheessa sairastanut aivoinfarktin, ja nämä olisivat sen pohjalta syntyneitä oireita.
Ok, tuota syfilistä ehdin jo säikähtää, mutta hyvä tietää. MS-tautia alan itse selvittelemään. Tuota on muuten joku muukin ehdottanut, että josko se Aasiassa aivokuvissa näkynyt olisi ollut aivoinfarktia, mutta tosiaan nyt vuosia myöhemmin ei siitä enää näkynyt merkkejä...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Visual snow. Oireena moninaisia näköhäiriöitä joiden alkuperä on yleensä tuntematon. Tutkimuksissa ei löydy silmistä tai aivoista yleensä selittävää tekijää.
Ainakaan nopean googletuksen jälkeen ei vaikuta tältä. Näkökenttäni on mielestäni täysin normaali, en vain ymmärrä kuin pienen osan.
Esim. muutama viikko sitten huomasin, että asuntoni ovessa on iso tarra, jossa on huoltomiehen yms. numerot. Olen asunut tässä asunnossa kaksi vuotta, mutta koska kohdistan katseeni kahvaan avatessani oven, en ole tuota tarraa koskaan nähnyt. Se on selvästi kulunut, joten se on ollut siinä koko tämän ajan...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitkin jo laittanut lisätietoa. Kyllä tuo kokonaisuus pitää huomioida. Eli varmaan kaikki nuo oireet liittyy toisiinsa. Mitä siellä Aasiassa tapahtui? Olisiko joku outo tauti tai loinen voinut aiheuttaa? Tai jokin myrkky joko ruuasta tai kasvista tai eläimestä, tai lääkkeestä. Ethän käyttänyt mitään huumeita siellä? Otitko jotain erikoisempia rokotteita tai estolääkityksiä ennen kuin lähdit sinne? Löitkö pääsi jossain kohtaa?
Samaa mieltä olen toki siitä, että kokonaisuus täytyy huomioida. Lähinnä nämä oireet, jotka itse tulkitsen mahdollisesti neurologisiksi, on jätetty lähes kokonaan huomiotta.. otettu vain EKG, verikokeita, allergiatestejä, vatsalaukun tähystys ja sitten ne magneettikuvat. Niin ja astmatestit. Hoitokontakti psyk. polille on, lääkitykset ainoastaan pahentaneet oloa.
En osaa ollenkaan sanoa mitä silloin Aasiassa tapahtui, sillä en o
Entä jos sulle on livautettu siellä jotain, esim. lasiin? Pistä ylös näitä kaikkia asioita ja ehdotuksia. Sulje pois ne mitkä pystyt ja listaa lääkärille tiedoksi loput. Kun siellä vastaanotolla et välttämättä muista sanoa kaikkea. Tuo Aasia voi olla tärkeä tässä. Mikä maa se oli?
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin olen epäillyt, olen myös kovin janoinen... Mutta paastosokerit aina hyvät. Voisiko olla silti?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
-ap
Aivan tervekin ihminen voi väsyneenä tai stressaantuneena hakea sanoja, aivan tavallisiakin. Se on ihan klassinen stressin ja masennuksen oire. Samoin kaikki tuo kognition hidastuminen ja havainnointikyvyn ja keskitymiskyvyn puute kuuluvat vakavan masennuksen oireistoon, joka sinulla on siis diagnosoitu. En tarkoita pahalla, mutta kaikki muut, ties mi
Itseasiassa neurologista on ollut puhetta useamman kerran, mutta jostain syystä sitä lähetettä en sinne koskaan lopulta saa. En tiedä onko ajatuksena odotella parempaa kautta masennuksen kanssa vai johtuuko se vain unohduksesta vai mikä on. Olen useamman kerran tuonut esiin että itse pelkään että aivoissa on jonkinlainen vamma, mutta millään asia ei tunnu etenevän neurologille asti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain vois johtua jostain keskittymishäiriöstäkin tai ylikuormituksesta. Mutta eri kokoiset pupillit mietityttää. Oliko ongelmaa ennen sitä silmäleikkausta vai alkoiko sen jälkeen? Ehkä se aiheutti. Mutta neurologille sun minustakin kannattaisi mennä.
Koska oireet ovat uusia, en yhdistäisi keskittymishäiriöön, joka on läpi elämän olemassa oleva ominaisuus. Kuulostaa kovasti neurologiselta ongelmalta, mihin viittaavat myös tuntopuutokset ja muut oireet. Mustelmat voivat johtua kehon hallinnan puutoksista yhdistettynä heikentyneeseen tuntoon, jolloin ihminen ei huomaa kolhivansa itseään. Selvästikään ongelma ei liity pelkkiin silmiin. Uudet aivokuvat kuulostaisi hyvältä idealta.
Joo siis ehdin kirjoittaa tuon ennen kuin ap kertoi lisää, joten ei ainakaan kokonaan liity siihen.
Mutta kyllä keskittymishäiriökin voi tulla vasta aikuisiällä, ns. itse aiheutettu keskittymishäiriö. Toinen sitten jokin muu ylikuormitustila, joka tekee samankaltaiset oireet. Ja kolmantena voi olla niin, että häiriö on ollut aina, mutta sen kanssa on pärjännyt eikä ole tunnistanut sitä. Mutta kun elämään tulee kuormitusta, niin oireilu pahenee selkeäksi. Moni, varsinkin nainen, diagnosoidaan vasta aikuisena, ja joitakin ei koskaan. Tämä nyt vähän ohis.
Vierailija kirjoitti:
Ei piilareita, vaan rillit! Ja noilla miinuksilla olet jo lähes sokeaksi.
Öhöm... Mulla on -9 ja -10 ja en silti ole lähes sokea. Ap:lla on todella vähän vikaa näössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias. Olen käynyt sekä optikon, että silmälääkärin tarkastuksissa ja lisäksi terveyskeskuksessa katsottu paineet, eikä siis silmänpohjassa ainakaan ole ongelmaa.
En oikein muista aaltoileeko tekstitys, kun koitan välttää katsomasta sitä, kun en silloin ehtisi katsomaan ohjelmaa lainkaan... Ja näen usein yhdellä silmällä paremmin kuin molemmilla, saatan esim. lukea peittäen toisen silmän. Tämäkään ei auta tosin ku
Sun silmät ei jostain syystä pelaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitkin jo laittanut lisätietoa. Kyllä tuo kokonaisuus pitää huomioida. Eli varmaan kaikki nuo oireet liittyy toisiinsa. Mitä siellä Aasiassa tapahtui? Olisiko joku outo tauti tai loinen voinut aiheuttaa? Tai jokin myrkky joko ruuasta tai kasvista tai eläimestä, tai lääkkeestä. Ethän käyttänyt mitään huumeita siellä? Otitko jotain erikoisempia rokotteita tai estolääkityksiä ennen kuin lähdit sinne? Löitkö pääsi jossain kohtaa?
Samaa mieltä olen toki siitä, että kokonaisuus täytyy huomioida. Lähinnä nämä oireet, jotka itse tulkitsen mahdollisesti neurologisiksi, on jätetty lähes kokonaan huomiotta.. otettu vain EKG, verikokeita, allergiatestejä, vatsalaukun tähystys ja sitten ne magneettikuvat. Niin ja astmatestit. Hoitokontakti psyk. polille on, lääkitykset ainoastaan pahentaneet oloa.
En osaa ollenkaa
Itseasiassa kerran sain hyvin erikoisia oireita ensimmäisen juomani jälkeen, joten voi olla että joku laittoi sinne jotain. Kävin useammassa Kaakkois-Aasian maassa, aivot kuvattu Thaimaassa, mutta olin juuri vasta saapunut sinne muistaakseni Laosista.
Pitkää listaa oireista ja omista ajatuksista koitan kirjoitella tässä vkl aikana ja maanantaina varaan ajan yksityiselle. Vaikka siihen menisi viimeiset rahat, niin enää en kestä tätä, ettei näitä asioia selvitetä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin olen epäillyt, olen myös kovin janoinen... Mutta paastosokerit aina hyvät. Voisiko olla silti?
-ap
Rasitustesti, pitkäsokeri voisivat kertoa enempi. Moni myös sairastaa esiastetta. Aterian jälkeiset verensokerit voi olla korkeat vaikka paastosokeri hyvä.
Otin kolme rokotetta, sairastin silti rajun koronan, kahdestikin. Mutta nämä oireet alkoivat jo kauan ennen koronaa.
-ap