Näkökentässä ei puutteita, mutten ymmärrä näkemääni?
En oikein osannut muotoilla soveltuvaa otsikkoa. Ongelma on siis seuraavanlainen:
En löydä näkökentästäni puutteita. Joskus migreenistä kärsiessä näköoireet ovat alkaneet niin, että näkökentässä on jossain kohtaa puutos, jonka huomaan katsomalla esim. omia käsiäni tmv. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Eikä migreeneitäkään ole ollut yli kymmeneen vuoteen.
Ongelma on, että esim. katsoessani tv:tä, jos ruudulla on kaksi henkilö ja kohdistan katseeni vasempaan, niin en ymmärrä mitä ruudun toinen henkilö tekee. Kuva liikkuu muutenkin liian nopeasti, en ymmärrä tapahtumia. Ongelma on siis jatkuva, mutta helppo selittää tällä esimerkillä.
Ennen käydessäni elokuvissa ehdin lukemaan tekstit suomeksi, ruotsiksi ja silti näkemään mitä elokuvassa tapahtui. Nyt en ehdi lukemaan tekstiä edes suomeksi. Enkä silloin näe lainkaan mitä ruudulla muutoin tapahtuu. Muutenkin valkokangas on niin laaja, ettei katsominen ollut lainkaan mukavaa. Lukunopeuteni on hidastunut todella paljon ja lukeminen on muutenkin haastavaa. Välillä näen sanan loppuosan ennen alkuosaa, ja joudun katsomaan sanaa uudestaan.
Myös esim. jos käyn kaupassa jossa en ole ennen käynyt, on tuotteiden löytäminen haastavaa sillä joudun katsomaan hedelmähyllyssä erikseen niin moneen kohtaan, ennen kuin olen varma, että olen nähnyt kaikki eri hedelmät, ja joko löytänyt/en löytänyt etsimääni. Joskus kauan sitten pystyin nopealla vilkaisulla huomiomaan onko hyllyssä jotain banaanin kaltaista, vaiko ei...
Aiemmin ajateltiin tämän johtuvan hajataitosta tai huonosta näöstä. Näköni oli -1 ja -0,5 sekä lievä hajataitto. Nämä korjattiin leikkauksessa, sillä piilarit aiheuttivat todella paljon oireita ja lasien pitämiseen en millään tottunut. Kummatkaan eivät myöskään korjanneet ongelmaa. Eikä korjannut leikkauskaan.
Nyt siis näen kyllä perus näkötestin mukaan normaalisti. Silmälääkärin mukaan toinen pupilli suurempi kuin toinen. Ei silmänpainetta.
Ajoittain näkö on sumea ja katseen kohdistaminen on haastavaa. Kasvomuistini on huonontunut todella paljon ja menee todella turhauttavan kauan esim. oppia uudessa harrastusporukassa tunnistamaan ihmiset toisistaan, joten en esim. tiedä ketä olen jo tervehtinyt, ketä en.
Aivotkin on kuvattu, siellä ei näkynyt mitään. Ongelma on jatkunut jo noin 10 vuotta.
Mikä voisi olla syynä?
Menen mielelläni yksityislääkärille, mutta minkä alan? Mitä testejä pitäisi tehdä? Mitä mahdollisia diagnooseja tutkia?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Jos katsot jotain ruudukkoa toinen silmä peitettynä, niin onko viivat suorat ja selkeät? Onko siellä täällä tummia läiskiä? Aaltoileeko telkkarin tekstitys? Näillä oireilla voi mahdollisesti olla silmänpohjan ra.ppeumatauti. Kannattaa käydä silmälääkärissä, jos on näkövaikeuksia. Optikon näöntarkistuksessakin tekevät silmänpohjan kuvauksen ja kertovat kyllä, jos on syytä mennä pikaseen lääkäriin.
Olen 30-vuotias. Olen käynyt sekä optikon, että silmälääkärin tarkastuksissa ja lisäksi terveyskeskuksessa katsottu paineet, eikä siis silmänpohjassa ainakaan ole ongelmaa.
En oikein muista aaltoileeko tekstitys, kun koitan välttää katsomasta sitä, kun en silloin ehtisi katsomaan ohjelmaa lainkaan... Ja näen usein yhdellä silmällä paremmin kuin molemmilla, saatan esim. lukea pei
Siltä se välillä tuntuu, erityisesti lukiessa. Ja kun yrittää katsoa ihmisiä silmiin...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes 2. Hiivaa, pistelyä, tunnottomuutta, näköongelmia.
Tätäkin olen epäillyt, olen myös kovin janoinen... Mutta paastosokerit aina hyvät. Voisiko olla silti?
-ap
Rasitustesti, pitkäsokeri voisivat kertoa enempi. Moni myös sairastaa esiastetta. Aterian jälkeiset verensokerit voi olla korkeat vaikka paastosokeri hyvä.
Täytyy pyytää noita!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap on ollut nuoresta asti vakavasti masentunut ja on syrjäytynyt. Häntä on tutkittu vuosikymmen varsin kattavasti ja pääkin on kuvattu. Mitään ei ole löytynyt. Voihan siellä tosiaan joku näkymätön aasialainen hyppykuppa keskushermostoa nakertaa, just joo...
Ette viitsisi ruokkia vakavasti mt-ongelmaisen ihmisen mielikuvitusta. Pahennatte vain hänen oloaan, ja me maksamme nuo kaikki turhat tutkimukset.
Hyi mikä asenne. Ap ei tekstinsä perusteella vaikuta siltä että hankaluus olisi ensisijaisesti korvien välissä.
Mulla on kans migreeni ja paljon ADHD piirteitä (ADHD:ta ei ole tutkittu) ja mulla on ollut aina jotenkin tuollainen "näkö", että pystyn keskittymään tosi pieneen asiaan kerrallaan. Autolla ajaminenkin on ihan mahdotonta, en pysty katsomaan maisemaa niin laajasti. Liittyiskö sitten jompaan kumpaan tai molempien yhdistelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin olen epäillyt, olen myös kovin janoinen... Mutta paastosokerit aina hyvät. Voisiko olla silti?
-ap
Rasitustesti, pitkäsokeri voisivat kertoa enempi. Moni myös sairastaa esiastetta. Aterian jälkeiset verensokerit voi olla korkeat vaikka paastosokeri hyvä.
Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Kohonnut verensokeri voi vaurioittaa hermoja jaloissa ja jalkaterissä. Kihelmöintiä, turtumusta, lihas heikkoutta ja polttelua.
"Hypokondrisia pelkoja voi esiintyä oireena myös monissa muissa psykiatrisissa sairauksissa, kuten vakava-asteisissa masennustiloissa, "
Vierailija kirjoitti:
Ap on ollut nuoresta asti vakavasti masentunut ja on syrjäytynyt. Häntä on tutkittu vuosikymmen varsin kattavasti ja pääkin on kuvattu. Mitään ei ole löytynyt. Voihan siellä tosiaan joku näkymätön aasialainen hyppykuppa keskushermostoa nakertaa, just joo...
Ette viitsisi ruokkia vakavasti mt-ongelmaisen ihmisen mielikuvitusta. Pahennatte vain hänen oloaan, ja me maksamme nuo kaikki turhat tutkimukset.
Voihan se hyvin olla, että olet osittain oikeassa. Mutta mulla on kuitenkin ollut ihan kokonaan näkö pois muutaman päivän, aivokuvissa näkynyt *jotain* minkä vuoksi matkavakuutusyhtiö käski palaamaan Suomeen hoidettavaksi. JOTAIN on siis ihan varmasti siellä aivoissakin ollut jossain vaiheessa... Ei tämä kaikki mielikuvitusta ole.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans migreeni ja paljon ADHD piirteitä (ADHD:ta ei ole tutkittu) ja mulla on ollut aina jotenkin tuollainen "näkö", että pystyn keskittymään tosi pieneen asiaan kerrallaan. Autolla ajaminenkin on ihan mahdotonta, en pysty katsomaan maisemaa niin laajasti. Liittyiskö sitten jompaan kumpaan tai molempien yhdistelmään.
Tuota kroonistunutta migreeniä on kyllä epäilty. Migreenilääkkeitä kokeiltiin eikä niistä ollut apua. Neurologille en päässyt tutkimuksiin. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, olisiko ADHD-lääkityksestä jonkinlaista apua.. Ehkä se on jonain päivänä vielä mahdollistakin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain vois johtua jostain keskittymishäiriöstäkin tai ylikuormituksesta. Mutta eri kokoiset pupillit mietityttää. Oliko ongelmaa ennen sitä silmäleikkausta vai alkoiko sen jälkeen? Ehkä se aiheutti. Mutta neurologille sun minustakin kannattaisi mennä.
Koska oireet ovat uusia, en yhdistäisi keskittymishäiriöön, joka on läpi elämän olemassa oleva ominaisuus. Kuulostaa kovasti neurologiselta ongelmalta, mihin viittaavat myös tuntopuutokset ja muut oireet. Mustelmat voivat johtua kehon hallinnan puutoksista yhdistettynä heikentyneeseen tuntoon, jolloin ihminen ei huomaa kolhivansa itseään. Selvästikään ongelma ei liity pelkkiin silmiin. Uudet aivokuvat kuulostaisi hyvältä idealta.
Joo siis ehdin kirjoittaa tuon ennen kuin ap kertoi lisää, joten ei
Hoitamaton ADHD aiheuttaa masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Kohonnut verensokeri voi vaurioittaa hermoja jaloissa ja jalkaterissä. Kihelmöintiä, turtumusta, lihas heikkoutta ja polttelua.
En oikein osaa edes arvioida kuinka moni näistä sopii... mutta nuo tunto-ongelmat ovat kyllä nimenomaan jaloissa. Ja sitten lisäksi tavaroitten pudottelua. Täytyy selvittää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain vois johtua jostain keskittymishäiriöstäkin tai ylikuormituksesta. Mutta eri kokoiset pupillit mietityttää. Oliko ongelmaa ennen sitä silmäleikkausta vai alkoiko sen jälkeen? Ehkä se aiheutti. Mutta neurologille sun minustakin kannattaisi mennä.
Koska oireet ovat uusia, en yhdistäisi keskittymishäiriöön, joka on läpi elämän olemassa oleva ominaisuus. Kuulostaa kovasti neurologiselta ongelmalta, mihin viittaavat myös tuntopuutokset ja muut oireet. Mustelmat voivat johtua kehon hallinnan puutoksista yhdistettynä heikentyneeseen tuntoon, jolloin ihminen ei huomaa kolhivansa itseään. Selvästikään ongelma ei liity pelkkiin silmiin. Uudet aivokuvat kuulostaisi hyvältä idealta.
Joo siis ehdin kir
Jep, mutta silti sitä ei voida diagnosoida, ennen kuin masennus on parempana. :(
-ap
Lue nää kaikki liitännäissairaudet tästä:
https://www.verraton-lehti.fi/adhdhen-voi-liittya-liitannaissairauksia/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ehkä tosi kaukaa haettua, enkä tiedä voiko tällaista olla, mutta onko mahdollista, että joku loinen, ameeba, punkki, mitä näitä nyt on, aiheuttaisi tuollaisia oireita?
Toivottavasti asia selviää ja saat asianmukaista hoitoa ja toivut!
Olen näitä myös miettinyt, mutten ole sopivaa oikein löytänyt. Usein olen tosin miettinyt, voisiko tämä johtua sieni-infektiosta verenkierrossa. Hiivatulehdusta ainakin on ollut intiimialueella, kasvoissa, päänahassa ja hoitaessa niitä yleisolo on noin muutenkin parantunut.
Oireista unohdinkin mainita nielemisvaikeudet, palan tunteen kurkussa, voimakkaan, polttavan kivun jossain rinnan keskellä hengästyessä (ei ikinä levossa). Nämä helpottivat ottaessani hiivatulehdukseen suun kautta otettavan lääkkeen, mutta palasivat nopeasti samalle tasolle. Auttoi myös silmäoireisiin.
-ap
Jos sinulla olisi sieni-infektio verenkierrossa, olisit jo kuollut siihen kauan sitten.
Neurologille suoraan. MS. TODELLA OUTOA, JOS ET OLE KÄYNYT NEROLOGILLA JA OIREET OLLEET 10 v.
Jokin kertomuksissasi ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös sekä migreeni että hyvin paljon adhd-piirteitä ja tunnistan tämän ilmiön jossain määrin. Ei siis mitään noin voimakasta oireilua kuin mistä ap puhuu, mutta tämän kommentin asiat siis tunnistan. En ole myöskään halunnut ajaa ajokorttia näiden hahmottamishommien vuoksi. Ei se mitenkään päivittäin ja kokoaikaisesti elämää haittaa, mutta välillä on just sellainen pöljä fiilis kun "ei näe" jotain. Törmäilen helposti ovenpieliin, tuoleihin jne. ellen kunnolla keskity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
Minulla on puolet noista "oireista", ja olen täysin terve.
Nämä oireet menevät tasolle, etten tunnistanut omaa veljeäni, joten en usko nyt kuvittelevani kaikkea sentään. Samoin puhevaikeuksista on kyllä ollut huolissaan useampikin joka on ollut vieressä kun olen väsyneenä unohtanut sellaisia sanoja kuin uimahalli, lippu ja avain ja samalla puhunut muutenkin sekavasti.
-ap
Aivan tervekin ihminen voi väsyneenä tai stressaantuneena hakea sanoja, aivan tavallisiakin. Se on ihan klassinen stressin ja masennuksen oire. Samoin kaikki tuo kognition hidastuminen ja havainnointikyvyn ja keskitymiskyvyn puute kuuluvat vakavan masennuksen oireistoon, joka sinulla on siis diagnosoitu. En tarkoita pahalla, mutta kaikki muut, ties miltä lähihoitajapohjalta Dr. Housea täällä leikk
Aika moni masentuu, jos kärsii elämänlaatua vakavasti heikentävästä sairaudesta, johon ei saa mitään hoitoa ja päätyy istumaan neljän seinän sisällä yksinään, terveydenhuollon luulosairaaksi leimaamana.
uniapnea, migreeni ja tyypin 2 diabetes liittyy usein ADHD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kroonistunutta migreeniä on kyllä epäilty. Migreenilääkkeitä kokeiltiin eikä niistä ollut apua. Neurologille en päässyt tutkimuksiin. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, olisiko ADHD-lääkityksestä jonkinlaista apua.. Ehkä se on jonain päivänä vielä mahdollistakin.
-ap
Ai et ole päässyt neurologille??? Sinne pääsee ,kun tilaat nyt netissä ajan ensi viikolle. Maksaa yli satasen. Sinulla on varmasti se raha, turha väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä asenne. Ap ei tekstinsä perusteella vaikuta siltä että hankaluus olisi ensisijaisesti korvien välissä.
Migreenipotilaita kohdellaan usein just noin terveydenhuollossa. Se kun ei näy missään kuvissa.
ADHD:ta on epäilty lapsesta asti, muttei koskaan tutkittu. On siis mahdollisesti tässä lisänä, mutta en usko sen selittävän kaikkea oireilua. Tätä on tarkoitus tutkia kun masennuksessa parempi vaihe, mutta sellaista ei ole koskaan ollut...
-ap