Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkökentässä ei puutteita, mutten ymmärrä näkemääni?

Vierailija
23.02.2024 |

En oikein osannut muotoilla soveltuvaa otsikkoa. Ongelma on siis seuraavanlainen:

En löydä näkökentästäni puutteita. Joskus migreenistä kärsiessä näköoireet ovat alkaneet niin, että näkökentässä on jossain kohtaa puutos, jonka huomaan katsomalla esim. omia käsiäni tmv. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Eikä migreeneitäkään ole ollut yli kymmeneen vuoteen.

Ongelma on, että esim. katsoessani tv:tä, jos ruudulla on kaksi henkilö ja kohdistan katseeni vasempaan, niin en ymmärrä mitä ruudun toinen henkilö tekee. Kuva liikkuu muutenkin liian nopeasti, en ymmärrä tapahtumia. Ongelma on siis jatkuva, mutta helppo selittää tällä esimerkillä. 

Ennen käydessäni elokuvissa ehdin lukemaan tekstit suomeksi, ruotsiksi ja silti näkemään mitä elokuvassa tapahtui. Nyt en ehdi lukemaan tekstiä edes suomeksi. Enkä silloin näe lainkaan mitä ruudulla muutoin tapahtuu. Muutenkin valkokangas on niin laaja, ettei katsominen ollut lainkaan mukavaa. Lukunopeuteni on hidastunut todella paljon ja lukeminen on muutenkin haastavaa. Välillä näen sanan loppuosan ennen alkuosaa, ja joudun katsomaan sanaa uudestaan.

Myös esim. jos käyn kaupassa jossa en ole ennen käynyt, on tuotteiden löytäminen haastavaa sillä joudun katsomaan hedelmähyllyssä erikseen niin moneen kohtaan, ennen kuin olen varma, että olen nähnyt kaikki eri hedelmät, ja joko löytänyt/en löytänyt etsimääni. Joskus kauan sitten pystyin nopealla vilkaisulla huomiomaan onko hyllyssä jotain banaanin kaltaista, vaiko ei... 

Aiemmin ajateltiin tämän johtuvan hajataitosta tai huonosta näöstä. Näköni oli -1 ja -0,5 sekä lievä hajataitto. Nämä korjattiin leikkauksessa, sillä piilarit aiheuttivat todella paljon oireita ja lasien pitämiseen en millään tottunut. Kummatkaan eivät myöskään korjanneet ongelmaa. Eikä korjannut leikkauskaan. 

Nyt siis näen kyllä perus näkötestin mukaan normaalisti. Silmälääkärin mukaan toinen pupilli suurempi kuin toinen. Ei silmänpainetta. 

Ajoittain näkö on sumea ja katseen kohdistaminen on haastavaa. Kasvomuistini on huonontunut todella paljon ja menee todella turhauttavan kauan esim. oppia uudessa harrastusporukassa tunnistamaan ihmiset toisistaan, joten en esim. tiedä ketä olen jo tervehtinyt, ketä en. 

Aivotkin on kuvattu, siellä ei näkynyt mitään. Ongelma on jatkunut jo noin 10 vuotta. 

Mikä voisi olla syynä?

Menen mielelläni yksityislääkärille, mutta minkä alan? Mitä testejä pitäisi tehdä? Mitä mahdollisia diagnooseja tutkia?

Kommentit (370)

Vierailija
21/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin retorisesti vielä että onko ruutu pieni tv vai sellainen valtavan suuri malli, joka häikäisee ja kuva juoksee hulluna. Onko silmälasit. Onko koneella helpompi katsoa, jos valaistusta vähentää ja välillä pysäyttää. Entä tv:n valaistuksen säädöt ja muut. Onko kuivat silmät. 

Vierailija
22/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos valtavan paljon vastauksista!!

Muita oireita on paljonkin ja tuntuu että niiden kertominen johtaa joka kerta väärille urille... Tällä hetkellä ihanteellinen verenpaine, mutta leposyke koholla (normaalisti 55-60 yöllä, nyt 70-80 yöllä), syke pomppaa 120-130 välille esim. suihkussa seisoskelusta. Vuosi sitten EKG:ssä raja-arvoinen QT-aika, joka kuitenkin myöhemmin kontrollissa normaali. 

Nivelkipuja, lihaskipuja, tavarat putoilee käsistä. Välillä ilmestyy outoja mustelmia, mutten keksi mihin olisin voinut niitä kohtia tölviä, kun olen liikkunut vain väliä sänky-sohva-vessa-keittiö (yksiössä). Välillä on ollut sellaisia harvinaisia päiviä, että käsiin palaa tunto. Tuntuu kuin hermosto ikäänkuin heräisi hetkellisesti. Liikkeet ovat vaivattomia. Lihaksissa myös tunnottomuutta, esim. salilla käydessä saan liikkeen tehtyä, mutta en tunne sitä kunnolla... vaikea selittää. 

Hengitysvaikeuksia, sellaisia, että ympärillä olevat ovat huolissaan, eli selkeitä. Spirometria ja pef-mittaukset normaalit. 

10 vuotta sitten olin muutaman päivän sokea, tuolloin aivot kuvattiin (aasiassa) ja vakuutusyhtiö käski lentämään kotiin. Suomessa näkö alkoi jo palautua ja oletettiin silmätulehdukseksi, aivoja ei kuvattu uudestaan. Tuosta lähtien näköoireet siis alkaneet pahentua, jos en ihan väärin muista. Mutta tosiaan uskoin itsekin niiden johtuvan huonosta näöstä, joka ei kuitenkaan sitten ollut kovin huono, ja nyt jo leikkauksella korjattu.

Muita ongelmia on mm. sanojen unohtelu erityisesti puhuessa. Olen ollut aiemmin erittäin lahjakas kielissä, joten sanojen unohtelu ahdistaa kovasti. Yleensä kuitenkin saan ilmaistua itseäni käyttäen muita sanoja. Väsyneenä käytän usein sanoja, jotka eivät tarkoita mitään. 

Aivoista on otettu siis magneettikuvat noin neljä vuotta sitten, niissä ei näkynyt mitään, ja noin 10 vuotta sitten, jolloin siellä oli *jotain*. Muistelisin, että etuosassa jossain päin. 

Aivosumua on kyllä, suurimman osan viimeisistä vuosista olen viettänyt yksin kotona, jumissa mieleni sisällä. Parempina kausina jaksan kuunnella musiikkia tai yrittää lukea, huonompina musiikki kuulostaa melulta. Tv-sarjoja katson äärimmäisen harvoin, silloinkin lähinnä kuuntelen dokumentteja / sarjoja jotka olen jo nähnyt ennen silmäoireiden pahenemista. 

Diagnosoitu vaikea masennus, mutta en ei nämä kaikki oireet voi olla psykosomaattisia... 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantyylisiä oireita, ja olen kuolemanväsynyt. Epäillään uniapneaa. Eli onko uni riittävän hyvää? Neurologille menisin sinuna. Itse olen nelikymppinen, jos iällä on merkitystä

Vierailija
24/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain vois johtua jostain keskittymishäiriöstäkin tai ylikuormituksesta. Mutta eri kokoiset pupillit mietityttää. Oliko ongelmaa ennen sitä silmäleikkausta vai alkoiko sen jälkeen? Ehkä se aiheutti. Mutta neurologille sun minustakin kannattaisi mennä. 

Vierailija
25/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näetkö pitkät viivat suorina? Käytätkö koko päivän aikana suurimmaksi osaksi lähinäköäsi, eli teetkö esim näyttöpäätetyötä ja sen jälkeen loppu päivä menee puhelimella? 

Mielestäni näen viivat suorina. Itse asiassa vietän suurimman osan päivästä tavallisesti silmät kiinni... Ja muun ajan lähinäköä. Puhelinta en juuri käytä mihinkään. Konetta käytän joko pienellä ruudulla läppäriä, tai isompaa näyttöä. 

-ap

Vierailija
26/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitkin olevasi masentunut. Kyllä ne oireet  voivat olla psykosomaattisia, ei masentuneet aivot toimi normaalisti. 

Vierailija
27/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot on siitä fiksut, että ne osaa paikata näkökentän aukkoja ilman että itse tajuat sitä.

Migreenin aiheuttamat näkökenttäpuutokset ovat eri asia, koska ne aiheuttavat aivoissa kulkevat aurareunat, siksi näet ne sokeat alueet näkökentässä (minulla on myös aurallinen migreeni sokeilla kohdilla). 

Onko silmien teräväalue tutkittu, jos se olisi sinulla esim iän myötä kaventunut? 

En itseasiassa tiedä mikä tuo teräväalue on tai miten se tutkitaan, olisiko tutkittu silmälääkärissä? Täytyy selvittää! Olen kuitenkin vasta 30-vuotias joten ainakaan vanhuuden ei vielä pitäisi hirveästi tehdä muutoksia..

-ap

Vierailija
28/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin retorisesti vielä että onko ruutu pieni tv vai sellainen valtavan suuri malli, joka häikäisee ja kuva juoksee hulluna. Onko silmälasit. Onko koneella helpompi katsoa, jos valaistusta vähentää ja välillä pysäyttää. Entä tv:n valaistuksen säädöt ja muut. Onko kuivat silmät. 

Ruutuja on montaa kokoa ollut vuosien aikana, tällä hetkellä läppärissä on pieni ruutu, samoin tabletissa (jota tosin käytän harvoin). Lisänä vielä isompi näyttö. Olen koittanut erilaisia säätöjä, mutten millään löydä sopivia. 

TV:tä en enää ole pariin vuoteen omistanut, kun sen olemassaolokin ahdisti... Silloin tällöin jos käyn vanhempien/jonkun kaverin luona, niin TV on usein päällä, ja oireet jatkuvat riippumatta näytön koosta.

Silmät eivät olet kuivat, mutta lääkärin suosituksesta olen kokeillut kosteuttavia sekä allergiseen silmätulehdukseen tarkoitettuja silmätippoja, eikä niistä ollut apua. 

-ap

Vierailija
29/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sitten kertomaan, mitä neurologi sanoi.

Toivottavasti syy löytyy ja toivut.

Vierailija
30/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus + hypokondria.

Minulla on puolet noista "oireista", ja olen täysin terve.

Vierailija
31/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitkin jo laittanut lisätietoa. Kyllä tuo kokonaisuus pitää huomioida. Eli varmaan kaikki nuo oireet liittyy toisiinsa. Mitä siellä Aasiassa tapahtui? Olisiko joku outo tauti tai loinen voinut aiheuttaa? Tai jokin myrkky joko ruuasta tai kasvista tai eläimestä, tai lääkkeestä. Ethän käyttänyt mitään huumeita siellä? Otitko jotain erikoisempia rokotteita tai estolääkityksiä ennen kuin lähdit sinne? Löitkö pääsi jossain kohtaa?

Vierailija
32/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samantyylisiä oireita, ja olen kuolemanväsynyt. Epäillään uniapneaa. Eli onko uni riittävän hyvää? Neurologille menisin sinuna. Itse olen nelikymppinen, jos iällä on merkitystä

Samaa väsymystä täällä. Uniapneaa ei mulla ole epäilty, mutta hengitysoireet ovat omasta mielestäni jatkuvia ja uskon niiden vaikuttavan unen laatuun. Hengitysoireet kaiketi lääkärien puolesta ajatellaan psykosomaattisiksi. (Tosin "paniikkikohtaukset" loppuivat kun sain astmalääkkeet käyttöön...)

-ap

Vierailija
33/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti?

Vierailija
34/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain vois johtua jostain keskittymishäiriöstäkin tai ylikuormituksesta. Mutta eri kokoiset pupillit mietityttää. Oliko ongelmaa ennen sitä silmäleikkausta vai alkoiko sen jälkeen? Ehkä se aiheutti. Mutta neurologille sun minustakin kannattaisi mennä. 

ADHD:ta epäillään, mutta ei tutkita, koska oireet eivät ole erotettavissa kun vaikea masennus... Ongelmana vain, että tämä masennus on ollut tällä tasolla jo 20 vuotta, ilman parempaa kautta. 

Eri kokoiset pupillit todettu ennen silmäleikkausta, ja ovat edelleen. 18-vuotiaana ajokorttia varten tehdyissä testeissä pupillit olleet laajentuneet, mutta kaiketi saman kokoiset. 

Ja neurologille tosiaan taitaa olla paras suunnata!

-ap

Vierailija
35/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule sitten kertomaan, mitä neurologi sanoi.

Toivottavasti syy löytyy ja toivut.

Laitan keskustelun talteen ja tulen sitten kertomaan!

-ap

Vierailija
36/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitkin jo laittanut lisätietoa. Kyllä tuo kokonaisuus pitää huomioida. Eli varmaan kaikki nuo oireet liittyy toisiinsa. Mitä siellä Aasiassa tapahtui? Olisiko joku outo tauti tai loinen voinut aiheuttaa? Tai jokin myrkky joko ruuasta tai kasvista tai eläimestä, tai lääkkeestä. Ethän käyttänyt mitään huumeita siellä? Otitko jotain erikoisempia rokotteita tai estolääkityksiä ennen kuin lähdit sinne? Löitkö pääsi jossain kohtaa?

Samaa mieltä olen toki siitä, että kokonaisuus täytyy huomioida. Lähinnä nämä oireet, jotka itse tulkitsen mahdollisesti neurologisiksi, on jätetty lähes kokonaan huomiotta.. otettu vain EKG, verikokeita, allergiatestejä, vatsalaukun tähystys ja sitten ne magneettikuvat. Niin ja astmatestit. Hoitokontakti psyk. polille on, lääkitykset ainoastaan pahentaneet oloa. 

En osaa ollenkaan sanoa mitä silloin Aasiassa tapahtui, sillä en oikein muista tuosta tapauksesta mitään. Huumeita en käyttänyt, mutta esimerkiksi pääni olen mahdollisesti saattanut lyödä. 

Lisäksi on aiempi aivotärähdys taustalla. 

-ap

Vierailija
37/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri, optikko ja neurologi? Joskus kun ehtii. Ehkä tietää mitkä lasit pitäisi olla, tummennus lasiin?

Ei nyt missään tapauksessa optikko. Silmälääkärillä ap on jo ollutkin, mutta tämä ei tiennyt, mistä oire johtuu.

Neurologille. Voi olla  harmiton oire, mutta vakavakin syy voi taustalla olla.

Googleta anisokoria.

Vierailija
38/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ehkä tosi kaukaa haettua, enkä tiedä voiko tällaista olla, mutta onko mahdollista, että joku loinen, ameeba, punkki, mitä näitä nyt on, aiheuttaisi tuollaisia oireita?

Toivottavasti asia selviää ja saat asianmukaista hoitoa ja toivut!

Vierailija
39/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että sulla jonkinmuotoinen Afasia. 

Afasia merkitsee vaikeutta ymmärtää tai tuottaa puhuttua tai kirjoitettua kieltä.

Vierailija
40/370 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus + hypokondria.

Minulla on puolet noista "oireista", ja olen täysin terve.

Nämä oireet menevät tasolle, etten tunnistanut omaa veljeäni, joten en usko nyt kuvittelevani kaikkea sentään. Samoin puhevaikeuksista on kyllä ollut huolissaan useampikin joka on ollut vieressä kun olen väsyneenä unohtanut sellaisia sanoja kuin uimahalli, lippu ja avain ja samalla puhunut muutenkin sekavasti. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi