Näkökentässä ei puutteita, mutten ymmärrä näkemääni?
En oikein osannut muotoilla soveltuvaa otsikkoa. Ongelma on siis seuraavanlainen:
En löydä näkökentästäni puutteita. Joskus migreenistä kärsiessä näköoireet ovat alkaneet niin, että näkökentässä on jossain kohtaa puutos, jonka huomaan katsomalla esim. omia käsiäni tmv. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Eikä migreeneitäkään ole ollut yli kymmeneen vuoteen.
Ongelma on, että esim. katsoessani tv:tä, jos ruudulla on kaksi henkilö ja kohdistan katseeni vasempaan, niin en ymmärrä mitä ruudun toinen henkilö tekee. Kuva liikkuu muutenkin liian nopeasti, en ymmärrä tapahtumia. Ongelma on siis jatkuva, mutta helppo selittää tällä esimerkillä.
Ennen käydessäni elokuvissa ehdin lukemaan tekstit suomeksi, ruotsiksi ja silti näkemään mitä elokuvassa tapahtui. Nyt en ehdi lukemaan tekstiä edes suomeksi. Enkä silloin näe lainkaan mitä ruudulla muutoin tapahtuu. Muutenkin valkokangas on niin laaja, ettei katsominen ollut lainkaan mukavaa. Lukunopeuteni on hidastunut todella paljon ja lukeminen on muutenkin haastavaa. Välillä näen sanan loppuosan ennen alkuosaa, ja joudun katsomaan sanaa uudestaan.
Myös esim. jos käyn kaupassa jossa en ole ennen käynyt, on tuotteiden löytäminen haastavaa sillä joudun katsomaan hedelmähyllyssä erikseen niin moneen kohtaan, ennen kuin olen varma, että olen nähnyt kaikki eri hedelmät, ja joko löytänyt/en löytänyt etsimääni. Joskus kauan sitten pystyin nopealla vilkaisulla huomiomaan onko hyllyssä jotain banaanin kaltaista, vaiko ei...
Aiemmin ajateltiin tämän johtuvan hajataitosta tai huonosta näöstä. Näköni oli -1 ja -0,5 sekä lievä hajataitto. Nämä korjattiin leikkauksessa, sillä piilarit aiheuttivat todella paljon oireita ja lasien pitämiseen en millään tottunut. Kummatkaan eivät myöskään korjanneet ongelmaa. Eikä korjannut leikkauskaan.
Nyt siis näen kyllä perus näkötestin mukaan normaalisti. Silmälääkärin mukaan toinen pupilli suurempi kuin toinen. Ei silmänpainetta.
Ajoittain näkö on sumea ja katseen kohdistaminen on haastavaa. Kasvomuistini on huonontunut todella paljon ja menee todella turhauttavan kauan esim. oppia uudessa harrastusporukassa tunnistamaan ihmiset toisistaan, joten en esim. tiedä ketä olen jo tervehtinyt, ketä en.
Aivotkin on kuvattu, siellä ei näkynyt mitään. Ongelma on jatkunut jo noin 10 vuotta.
Mikä voisi olla syynä?
Menen mielelläni yksityislääkärille, mutta minkä alan? Mitä testejä pitäisi tehdä? Mitä mahdollisia diagnooseja tutkia?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Nukutko jatkuvasti liian vähän?
En, nukun tavallisesti 9-10 tuntia.
-ap
Silmälääkäri, optikko ja neurologi? Joskus kun ehtii. Ehkä tietää mitkä lasit pitäisi olla, tummennus lasiin?
Epäilen että sulla jonkinmuotoinen Afasia.
Se, että HUOMAAT muistisi heikentyneen, viittaisi siihen, että kyseessä EI liene ainakaan dementia.
Kun kerrot ajanvarauksessa, että sinulle on ilmaantunut vaikeuksia nähdyn HAHMOTTAMISESSA, niin osaavat varata ajan oikean alan spesialistille.
Ei piilareita, vaan rillit! Ja noilla miinuksilla olet jo lähes sokeaksi.
Lääkäri mieheni sanoi, että suuntaisi neurologille ja aivoista olisi hyvä ottaa uusi ja laaja magneettikuva. Todennäköisesti ongelma on näköaivokuorella, mutta neurologi tietänee paremmin.
Aivot on kuvattu, mutta oliko se magneettikuvaus? Sen luulisi paljastavan jotakin. Aika jännät oireet.
On monenlaisia erilaisia ongelmia, mutta neurologi on joka tapauksessa oikea ammattiryhmä lähteä asiaa selvittämään. Päätä on kuvattu mutta, milloin? Uudet kuvat saattavat antaa viitteitä jos muutoksia on tapahtunut esim vuoden sisällä. 876
Minulla ainakin masennus aiheuttaa putkinäköä eli toisina päivinä en vain pysty havainnoimaan ympäristöä kunnolla uupumuksen vuoksi.
N25
Onko muita oireita? Pystytkö ajamaan autoa?
Neuropsykologi tutkii visuaalista hahmottamista ja voi olla tärkeä apu diagnoosin löytämisessä että kuntoutuksessa. Neurologi on oikea lääkäri.
Neuro-oftamologi.
Siis silmälääkäri, joka on erikoistunut hermostoon.
En tiedä, sopiiko se sulle. Tai neurologi.
Näetkö pitkät viivat suorina? Käytätkö koko päivän aikana suurimmaksi osaksi lähinäköäsi, eli teetkö esim näyttöpäätetyötä ja sen jälkeen loppu päivä menee puhelimella?
Aivot on siitä fiksut, että ne osaa paikata näkökentän aukkoja ilman että itse tajuat sitä.
Migreenin aiheuttamat näkökenttäpuutokset ovat eri asia, koska ne aiheuttavat aivoissa kulkevat aurareunat, siksi näet ne sokeat alueet näkökentässä (minulla on myös aurallinen migreeni sokeilla kohdilla).
Onko silmien teräväalue tutkittu, jos se olisi sinulla esim iän myötä kaventunut?
up