Minne avaruus laajenee?
Avaruuden sanotaan laajenevan koko ajan? Mutta minne?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset elää fyysisessä todellisuudessa mutta koko universumi voi olla loppujenlopuksi mahdoton selittää pelkällä fysiikalla ja matematiikalla. Siihen on jo törmätty kvanttifysiikassa ja on vähän sellainen vaistomainen tunne että kaikki muuttuu yhä oudommaksi mitä pidemmälle tutkitaan.
Me elämme joko virtuaalitodrllisuudessa tai sitten Jumala on olemassa.
Ne on periaatteessa sama asia. Vähän eri kantilta katsottuna.
Meinaatko, että kummassakin tapauksessa joku valvoo, ohjailee ja määräilee? 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset elää fyysisessä todellisuudessa mutta koko universumi voi olla loppujenlopuksi mahdoton selittää pelkällä fysiikalla ja matematiikalla. Siihen on jo törmätty kvanttifysiikassa ja on vähän sellainen vaistomainen tunne että kaikki muuttuu yhä oudommaksi mitä pidemmälle tutkitaan.
Me elämme joko virtuaalitodrllisuudessa tai sitten Jumala on olemassa.
Meinaatko, että kummassakin tapauksessa joku valvoo, ohjailee ja määräilee? 😁
Eikö se sitä just oo? 😆
Huvittava ketju kun jokainen kertoo mitä ihmeellisimmin sanakääntein miten asia on, niin kuin tietäisi tai ymmärtäisi asiasta jotain :D
Huvittavaa, että "älyköt" yrittävät selittää tyhmille avaruudesta, josta oikeasti ei voi kukaan tietää. Siis oikea vastaus olisi, että kukaan ei tiedä.
Mitä siellä avaruuden takana on, jonne se meidän avaruus laajenee, minulle ei kelpaa vastaus "EI MITÄÄN". Minun aivot on sellaiset, jotka vaativat ymmärrystä tuollaiseen aineeseen, ei ole olemassa "ei mitään".
Jonkin toisen aivot hyväksyvät tuon vastauksen ja mielestäni se on typeryyden huipentuma. Silloinhan tuollaisille aivoille voi syöttää mitä tahansa puppua, kunhan pohjustus on tehty uskottavasti.
Maailmankaikkeus on kuin vaahtokarkki tai poppari. Aurinkokunta siellä sisällä on kuin atomi. Informaatio etenee todella hitaasti, äänen nopeudella. Ihmiskunta on tehnyt havaintoja suunnilleen attosekunnin eli ihan älyttömän lyhyen ajan verran.
Olemme havainneet että poppari laajenee ja jäähtyy. Ääni joka tulee etäältä on matalampitaajuista kuin läheltä. Tästä voimme päätellä että Popparin ulkolaidalla laajeneminen on nopeampaa kuin lähellä. Emme tiedä onko popparilla tai vaahtokarkilla ulkolaitaa. Pystymme havaitsemaan vain noin millimetrin etäisyydelle. Siellä on alkuräjähdyksen jälkeistä kvarkkipuuroa joka estää havainnot yli millimetrin etäisyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmankaikkeus on ääretön, ja siinä on äärettömästi tähtiä, galakseja ja jopa maapallon klooneja.
Osoita sormella ihan mihin tahansa suuntaan taivaalle niin siinä samassa suunnassa joku täydellinen kopiosi jossain tuolla osoittaa sinua kohti. Äärettömässä universumissa kaikki mahdollinen toteutuu äärettömän monta kertaa äärettömän monessa paikassa.
Ehei. Sinun hypoteesi kumoaa Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen.
Perustele. Tämä ei ole minun hypoteesi vaan johtavien fyysikoiden.
Olet ihan oikeassa. Minä olen Nils Bohrin tiimissä. Sinun tiimikaveri on Albert Einstein. Tässäkin asiassa Einstein oli väärässä.
Kaikkialle ja ei minnekään, koko ajan ja ei koskaan.
Ei välttämättä mihinkään. Ei avaruuden tarvitse laajentua johonkin tilaan, kuten me klassisen fysikaan mukaan ajattelemme. Se voi vaan yksinkertaisesti laajentua.
Ei minnekään. Avaruus on mielikuvituksen tuotetta, täyttä pötyä.
Kuten kaikki tiedämme katsomme aina menneisyyteen, koska valolla on rajallinen nopeus. Riittävän kaukaiseen kohteeseen tähystäessä katsomme ammoisina aikoina olleita tähtiä. Ja kun lopulta pystymme havaitsemaan kaikkein kaukaisimman kohteen, näemme alkuräjähdyksen.
Vaan missä suunnassa se on? Vastaus: Kaikkialla.
Mihin suuntaan tahansa katsot, jos katsot riittävän kauas, näet alkuräjähdyksen. Et siis jotain sen sinkoamaa tomua, vaan itse sen hetken, sen pisteen, sen välähdyksen, alun.
Eli siis avaruus laajenee sisäänpäin. Ulkopuolella on... voisiko sanoa että 0-piste?
Ursan esitelmistä opittua.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että "älyköt" yrittävät selittää tyhmille avaruudesta, josta oikeasti ei voi kukaan tietää. Siis oikea vastaus olisi, että kukaan ei tiedä.
Mitä siellä avaruuden takana on, jonne se meidän avaruus laajenee, minulle ei kelpaa vastaus "EI MITÄÄN". Minun aivot on sellaiset, jotka vaativat ymmärrystä tuollaiseen aineeseen, ei ole olemassa "ei mitään".
Jonkin toisen aivot hyväksyvät tuon vastauksen ja mielestäni se on typeryyden huipentuma. Silloinhan tuollaisille aivoille voi syöttää mitä tahansa puppua, kunhan pohjustus on tehty uskottavasti.
Älyköt yrittävät oikoa tavallisimpia alkuräjähdykseen ja avaruuden laajenemiseen liittyviä virhekäsityksiä.
Huonolla menestyksellä.
Avaruus laajenee olemattomuuteen.
Eikä olemattomuutta voi käsittää, koska mikään käsite ei voi olla olematon.
Laajenee ja laajenee, ja sitten alkaa supistumaqn kunnes kaikki aine tiivistyy yhteen pisteeseen ja tulee sitten taas big bang ja alkaa avaruus taas laajeta, korjatkaa jos olen väärässä.
Niihin suljettuihin sähkökeskuksii, joissa on se hengenvaara-kyltti.
Vierailija kirjoitti:
Miksei? "Jotain" ei ole yhtään paremmin ymmärretty kuin "ei mitään". Sen läsnäoloon on vain niin totuttu, että syntyy harhakuva ymmärryksestä.
Avaruuden laajeneminen on mielestäni optinen harha. Käsite "tilaa tulee lisää galaksien väliin" on outo. Missään (esim labrassa) ei ole demonstroitu ilmiötä "tilaa syntyy lisää".
Vierailija kirjoitti:
Avaruus laajenee olemattomuuteen.
Eikä olemattomuutta voi käsittää, koska mikään käsite ei voi olla olematon.
Tämäkin on varsin pätevä argumentti.
Pitäydyn kuitenkin käsityksessäni että kaiken "ulkopuolella" on alkuräjähdys eli tavallaan "sisin" tai "ydin", ja sen sisäpuolella tapahtuu laajeneminen. Menee vähän nurinkuriseksi mutta näin sen joku fyysikko ursan luennolla antoi ymmärtää.... 🙃🙃🙃