Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne avaruus laajenee?

Vierailija
23.02.2024 |

Avaruuden sanotaan laajenevan koko ajan? Mutta minne?

Kommentit (272)

Vierailija
201/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta oliko se hyvä?"

Oli.

Vierailija
202/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mellastavat tiede-uskovaiset eivät uskalla nähdä totuutta mitä tulee maan ulkoiseen elämään ja sivilisaatioihin. Sitä suurempi järkytys tulee olemaan kun totuus paljastuu lopullisesti.

No sinähän voit jo paljastaa sen meille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruuden laajeneminen on mielestäni optinen harha. Käsite "tilaa tulee lisää galaksien väliin" on outo. Missään (esim labrassa) ei ole demonstroitu ilmiötä "tilaa syntyy lisää".

Niin, syntyy kysymys, että mistä se tila muodostetaan/muodostuu?

Riippuu mitä itse kukin tarkoittaa "tilalla". 

Vierailija
204/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mellastavat tiede-uskovaiset eivät uskalla nähdä totuutta mitä tulee maan ulkoiseen elämään ja sivilisaatioihin. Sitä suurempi järkytys tulee olemaan kun totuus paljastuu lopullisesti.

Jos odotat sitä viimeistä tuomiota ja suurta tempausta niin se on sitten käännösvirhe. Mitään taivasta ei ole kuten ei ole helvettiäkään kristinuskossa. Ne on kumpikin käännöserehdyksiä, koska Raamatun kääntäjät ei mitään kovin hyviä heprean osaajia ollut. Niin ja Eeva ei ole Aatamin kylkiluusta vaan he on toistensa puolikkaat, se kylkiluukin on käännösvirhe.

Minäkin olen kuullut tästä. Outoa että Raamattuun on päästetty niin paljon käännösvirheitä. 

Vierailija
205/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten ap astrofyysikko ja ketjussa on muutama muu kolleegansa komppaamassa? Ketju on jotenkin outo, kuin kartoittaisi mammapalstan osaamistasoa.

En todellakaan ole astrofyysikko, vaan aivan toisen alan ihminen. Olen työssäni havainnut, että mitä paremmin osaa ja ymmärtää asioita, sen yksinkertaisemmin ne voi selittää. Simple is beautiful. 

Avaruus on vaan aina kiinnostanut, ehkä koska siitä tiedetään niin vähän.

ap

Vierailija
206/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskominen ja tieteellinen lähestymistapa ovat toistensa vastakohdat.

Toki joku voi sokeasti takertua toistaiseksi todistettuun ja unohtaa spekuloinnin ja villien hypoteesien tärkeyden.

Ei maan ulkopuolista elämää usein dumata suoralta kädeltä nykyään tutkijoiden toimesta. Se vaan menee villin spekuloinnin tasolle kun lähtökohtaisesti puhuttaisiin niin käsittämättömästä teknologiasta ettemme tiedä mitä pitäisi käsittää, miten lähestyä asiaa.

Sen sijaan siihen miksi ursa ei enempää puhu ufoista/uapeista niin on hyvä syy siinä ettemme tiedä ovatko ilmakehässä kulkevat oudot kohteet peräisin esim. valtamerien syvänteistä, mikä ei ole ursa alaa ollenkaan.

Vierailija
207/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten ap astrofyysikko ja ketjussa on muutama muu kolleegansa komppaamassa? Ketju on jotenkin outo, kuin kartoittaisi mammapalstan osaamistasoa.

En todellakaan ole astrofyysikko, vaan aivan toisen alan ihminen. Olen työssäni havainnut, että mitä paremmin osaa ja ymmärtää asioita, sen yksinkertaisemmin ne voi selittää. Simple is beautiful. 

Avaruus on vaan aina kiinnostanut, ehkä koska siitä tiedetään niin vähän.

ap

Minäkään en ole astrofyysikko, vaikka olen vastaillut useampaan kysymykseen tässä ketjussa. Ja itse esittänyt pohdintoja. 

Vierailija
208/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaruus ei laajene niin että reunoilta tulisi koko ajan lisää avaruutta kuten vaikka kartan voisi ajatella laajenevan kattamaan kokoajan isompaa maa-alaa, vaan samalla tavalla kuin esim ilmapallon pinta laajenee kun palloon puhalletaan ilmaa. 

Ota tyhjä ilmapallo ja piirrä siihen tussilla pisteitä jotka edustavat galakseja. Ala puhaltaa palloon ilmaa ja näet miten galaksit liikkuvat kauemmas toisistaan. Avaruus laajenee samalla tavalla.  

Reunoiltaanhan tuo ilmapallokin laajenee.

Vierailija
209/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele että olet pullataikinan sisässä havainnoimassa laajenemista. Et näe minne pullataikina laajenee.

Pullataikina ei laajene loputtomiin eikä avaruuskaan 😀

Miksi pitää miettiä näin vaikeita?

Siksi että sä elät avaruudessa. Kai sä haluat tietää missä sä olet?

Kyllä mä tiedän, että mä oon nyt kotona.

Vierailija
210/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä meidän pitäisi miettiä päivät pitkät, eikä käyttää ns. aikaamme joutavuuksiin.

Vierailija
211/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruus ei laajene niin että reunoilta tulisi koko ajan lisää avaruutta kuten vaikka kartan voisi ajatella laajenevan kattamaan kokoajan isompaa maa-alaa, vaan samalla tavalla kuin esim ilmapallon pinta laajenee kun palloon puhalletaan ilmaa. 

Ota tyhjä ilmapallo ja piirrä siihen tussilla pisteitä jotka edustavat galakseja. Ala puhaltaa palloon ilmaa ja näet miten galaksit liikkuvat kauemmas toisistaan. Avaruus laajenee samalla tavalla.  

Aa, mutta ilmapallolla ei ole "reunoja". Tai on, mutta siis se itse ilmapallo on ne reunat. 

Vierailija
212/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten aika liittyy tähän kaikkeen.

Jos siis aurinkokunnat laajenevat, supistuvat, pamaus, laajeneminen jne. loputtomasti. On valoja ym. Nämähän vain jatkuvat ikuisesti, niin mihin aikaa tarvitaan?

Sun pitää ensin hahmottaa mitä aika on yksinkertaistettuna. Ajan kaikkinaisuutta ei edes ymmärretä, joten sitä ei tarvitse murehtia, ettei ymmärrä kaikkea. Aikahan on käytännössä muutosta. Jotain tapahtuu. Aika on myös energian muodonmuutosta. Aika on myös suhteellista. Sitä voi mitata vain kun jotain muutostapahtumaa verrataan toiseen. Ajattele jos kaikki pysähtyisi yhtäkkiä. Ei vain avaruuden tasolla, vaan täällä maan päällä. Enkä tarkoita että vain liike pysähtyisi, vaan myös kehon sisäiset toiminnot, ajattelu, kellot, pilvet, veden virtaus... Miten silloin voi havainnoida ajan kulumista? Ei voi, koska kun mitään ei tapahdu, aika on pysähtynyt. 

Niin, ajattelin tässä kohtaa, että ajalla ei sinänsä ole loppujen lopuksi mitään merkitystä. Asioita tapahtuu mutta se ei merkitse mitään ikuisuudessa, joka toistaa itseään.

Jos yrittää vastat kysymykseen mihin avaruus laajenee, niin silloin pitäisi kai sitten kysyä millaisiin tapahtumiin se laajenee?

Vierailija
213/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, mutta ilmapallolla ei ole "reunoja". Tai on, mutta siis se itse ilmapallo on ne reunat. 

Joku toinen ilmapallo voi sitten litistyä siinä vierellä kun se toinen laajenee. Reunat kohtaavat.

Vierailija
214/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä meidän pitäisi miettiä päivät pitkät, eikä käyttää ns. aikaamme joutavuuksiin.

Voi sitä muutakin vielä joutavampaa ajatella.

Vierailija
215/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sinne tänne.

Vierailija
216/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele että olet pullataikinan sisässä havainnoimassa laajenemista. Et näe minne pullataikina laajenee.

Pullataikina ei laajene loputtomiin eikä avaruuskaan 😀

Miksi pitää miettiä näin vaikeita?

Siksi että sä elät avaruudessa. Kai sä haluat tietää missä sä olet?

Kyllä mä tiedän, että mä oon nyt kotona.

Niin, se riittää sulle.

Vierailija
217/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruuden laajeneminen on kosminen hengitysliike. Tällä hetkellä koemme maailmankaikkeuden sisäänhengityksen (vertaa keuhkojen laajeneminen ihmisen hengittäessä sisään), joskus hamassa tulevaisuudessa (mikäli ihmiskunta on vielä olemassa) tapahtuu uloshengitys, jolloin avaruus vaikuttaa supistuvan. Mikäli ymmärrys ei ole kasvanut, tuon ajan ihmiset kuvittelevat avaruuden supistuvan kunnes se luhistuu, kuten tähdet muuttuessaan mustiksi aukoiksi.

Ihmisen ongelma tutkiessaan maailmankaikkeutta on se, ettemme ymmärrä lopulta tarkkailevamme käsittämätöntä kokonaisuutta sen sisältä käsin ja näin ollen emme voi saavuttaa todellista ymmärrystä. Kuinka atomi ruusun varressa voisi ikinä käsittää ruusun kokonaisuuden samalla tavalla kuin joku, joka tarkkailee ruusua ulkopuolelta?

Vierailija
218/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruus on ääretön eikä se laajene ulkorajoistaan. Sen sijaan galaksien väliin tulee uutta tyhjää avaruutta, millä tarkoitetaan ''laajentumista''

Mutta voiko ajatella universumin olevan kuin ns. laajenevan ilmapallon pinnalla? Eli kun palloon puhaltaa ilmaa, pinnalla olevat galaksit erääntyvät toisistaan. Ja se ilman puhaltaminen on vertauskuva siitä, että alkuräjähdys yhä laajentaa universumiamme? 

Universumi siis laajenee, mutta m i h i n ?

Miten niin mihin? :D Se itsessään laajenee. Ajattele vaikka jos olet hoikka ihminen ja alat lihomaan. Olet edelleen se sama itsesi etkä ole "siirtynyt" mihinkään, vaikka kokosi on kasvanut. 

Olen siirtynyt esim. elokuvateatterissa vierustoverin puolelle.

Vierailija
219/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruus on ääretön eikä se laajene ulkorajoistaan. Sen sijaan galaksien väliin tulee uutta tyhjää avaruutta, millä tarkoitetaan ''laajentumista''

Mutta voiko ajatella universumin olevan kuin ns. laajenevan ilmapallon pinnalla? Eli kun palloon puhaltaa ilmaa, pinnalla olevat galaksit erääntyvät toisistaan. Ja se ilman puhaltaminen on vertauskuva siitä, että alkuräjähdys yhä laajentaa universumiamme? 

Universumi siis laajenee, mutta m i h i n ?

Miten niin mihin? :D Se itsessään laajenee. Ajattele vaikka jos olet hoikka ihminen ja alat lihomaan. Olet edelleen se sama itsesi etkä ole "siirtynyt" mihinkään, vaikka kokosi on kasvanut. 

Olen siirtynyt esim.

Lihoessa ainetta siirtyy/jämähtää ihmisen sisäpuolelle, jolloin se vähenee ulkopuolelta. Vai väheneekö sittenkään?

Vierailija
220/272 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset oikeasti näitä voi tietää, eivätkä varsinkaan tekoälyt. 1000 vuoden päästä ajatellaan eri tavoin, ja sitten taas 1000 vuoden päästä jne.

Niin ehkä tekoäly voi auttaa, olisi kiinnostavaa tietää paljon enemmän. Sillä täällähän me ollaan, vaikkei tiedetä missä täällä oikeastaan on.

Teko äly taitaa perustaa vielä tässä vaiheessa tietonsa yhteenvetoon niistä asioista jotka sille on opetettu ihmisen toimesta.

Kuitenkin nykykäsitys asiasta että kaikki päättyy johonkin ja sen päättyneen jälkeenkin on oltava jotain, olipa se sitten vaikka tyhjää, on jotain ja kaikkien rajojen jäkeenkin on aina jotain, saattaa olla vain väärä mielikuva asiasta.

Äärettömänkin rajat löytyy jostakin ja senkin jälkeen on oltava jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan