No voi jumalauta! Asumistukileikkaukset NOSTAVAT vuokria!
Näin sanoo kookomusasiantuntijat Kauppalehdessä. Missä ne kokoomuksen mainostamat vuokrien alennukset näkyvät?
"Keneltäkään ei vaadita mahdottomia"... Eipä niin, leikataan köyhiltä useita satoja euroja ja samalla kaiken hinta nousee. Asumistukileikkaukset ja niistä johtuvat vuokrankorotukset iskevät keskituloisiinkin voimalla. Ostovoima laskee entisestään, yritykset kaatuvat, valtion verotulot pienenevät...
Taas kokoomuslaista talousosaamista parhaimmillaan...
Kommentit (367)
Yritin miettiä tuota logiikkaa, mutta ei avautunut, miksi asumistukileikkaukset nostaisivat vuokria. Kerro toki logiikka tämän takana tai laita linkki juttuun, jossa tuosta kerrottiin.
Jep, olen fyysisesti lähes toimintakyvytön, enkä edes jaksa muuttaa. Mutta niin vain minullekin annettiin 3 kuukautta armonaikaa hilata perseeni jonnekin koirankoppiin. Asun jo kunnan vuokrayksiössä asunut lähes 20 vuotta, mut ei Kela haluaa kyykyttää sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Yritin miettiä tuota logiikkaa, mutta ei avautunut, miksi asumistukileikkaukset nostaisivat vuokria. Kerro toki logiikka tämän takana tai laita linkki juttuun, jossa tuosta kerrottiin.
Halvempien asuntojen kysyntä nousee niin merkittävästi, että niiden vuokria nostetaan. Samalla myös kalliimpien asuntojen vuokrat nousevat. Tuossa jälkimmäisessä logiikka ontuu, mutta näin kokoomustalousviisaat kertoivat. Etsi itse se juttu.
Persut ja kokkarit pitäisi laittaa aidatulle alueelle seuraavan vasemmisrohallituksen toimesta jotta eivät olisi vaaraksi kenellekkään.
Vierailija kirjoitti
Eikös se päävastuullinen, eli valtiovarainministeri ole persu eikä kokkari?
Orpon sanelemia juttujahan nää on. Kokoomus haisee kilometrien päähän paskoista päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen fyysisesti lähes toimintakyvytön, enkä edes jaksa muuttaa. Mutta niin vain minullekin annettiin 3 kuukautta armonaikaa hilata perseeni jonnekin koirankoppiin. Asun jo kunnan vuokrayksiössä asunut lähes 20 vuotta, mut ei Kela haluaa kyykyttää sairasta.
Ei se ole Kela joka kyykyttää, heillä on velvollisuus toimia lakien ja asetusten mukaisesti. Kyykytyssyytökset pitää kohdistaa lakeja säätämään organisaatioon, eli eduskuntaan.
Viimeisetkin eurot revitään köyhien selkänahasta. Nyt jo vuokrat ja vastikkeet ovat liian suuria verrattuna normi työläisen palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvempien asuntojen kysyntä nousee niin merkittävästi, että niiden vuokria nostetaan. Samalla myös kalliimpien asuntojen vuokrat nousevat. Tuossa jälkimmäisessä logiikka ontuu, mutta näin kokoomustalousviisaat kertoivat. Etsi itse se juttu.
Isompien asuntojen vuokrat nousevat, koska pitkään ovat tyhjillään. Pienempien asuntojen vuokria nostetaan pelkästä ahneudesta, koska niiden menekki on suurempaa.
Vuokralaisille terveisiä, ei 1 asunnon vuokraus ole kultakaivos, esim 500€ vuokrasta jää vuokranantajalle vastikkeen ja verojen jälkeen noin 150-200€ käteen.
No tietysti, koska kysyntä nousee niin halvempien asuntojen hinnatkin alkaa nousta. Nyt voi nyhtääkin vähän enemmän kun tulijoita piisaa.
Samalla ne kalliimmat asunnot ei halpene, mutta sinne tulee sitten asumaan jotka pystyy maksamaan vuokran itse.
Eli just niin kun eduskunta haluaa. Paremmat alueet paremmille ihmisille.
Toisaalta onhan se totta, että jos ei ole varaa niin miksi pitäisi saada asua muiden piikkiin kalliissa asunnossa. Itse kuulin tapauksen 2 lapsen vuoroviikkoäiti asuu 1400 e kuussa maksavassa uudessa asunnossa. Tekee keikkaluontoista työtä terveydenhuollossa. Haki sitten toimeentulotukea kun ei ollutkaan kaikkeen varaa 🙄
Kalliimmat asunnot ovat tyhjillään ja halvemmat ei. Jostain pitää repäistä tyhjinä olevien kalliimpien asuntojen kate joten nostetaan pienempien asuntojen vuokraa.
Orpon sanelemia juttujahan nää on. Kokoomus haisee kilometrien päähän paskoista päätöksistä.
Ja taas persu menee muiden selän taakse piiloon 😂🤣
Todellinen syy sosiaalitukien nousuun on että työnantajat ovat ulkoistaneet palkanmaksua valtiolle, asumistuet ym.ym tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Kuvitellaan hetki että tämä olisi totta. Miksi sitten muut puolueet ja ministerit ovat niin munattomia että suostuvat tuollaiseen saneluun? Vaihtoon sellaiset ovimatot joiden yli yksi ihminen kävelee mennen tullen.
Onneks asun ASO:ssa, ei oo pahemmin vuokra noussut 20 vuoteen
Juu, ei saa rähjätä Kelassa näistä uudistuksista. Syyttömiä siellä ollaan. Siellä seurataan kauhulla kun tiedetään mihin suuntaan touhu on menossa. Rähjääminen mielellään sinne oikeaan osoitteseen. Kelalaiset haluat olla avuksi, eivätkä voi sille mitään että niukkuutta on jaossa yhä niukemmin.
No jos kiinteistäveroja nostetaan nousee myös vuokrat samoin jos kiinteistönhoitajna palkka nousee
vesi ja jätevesimaksut nousee sekä taloyhtiöiden vakuutusmaksut niin kaikki siirtyy vuokriin korottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisille terveisiä, ei 1 asunnon vuokraus ole kultakaivos, esim 500€ vuokrasta jää vuokranantajalle vastikkeen ja verojen jälkeen noin 150-200€ käteen.
Mutta vuokralainen sen asunnon maksaa ja minä voin asua vaikka itse siinä kun se maksettu tai myydä sen. Ja siinä sivussa kun viokralainen sitä maksaa , säästän joka kuukausi siitä tulosta, osan itselleni ja osan asunnon remppa yms kuluihin
Luin myös tuon jutun, onhan se jotain järkyttävää. Asumistuen leikkauksista alettiin puhua jo ennen vaaleja ja sanoin jo silloin että tämä tulee johtamaan vain siihen että pienituloiset asuvat entistä ahtaammin.
Tässä näkee miten markkinavoimat toimivat. Nyt puhutaan ihmisten perustarpeista eli siitä että pakko on jossakin asua ja tällä tarpeella nyt keinotellaan. Niin hallituksen kuin vuokranantajienkin taholta. Samalla valtion tukemaa vuokra-asuntotuotantoa vähennetään.