No voi jumalauta! Asumistukileikkaukset NOSTAVAT vuokria!
Näin sanoo kookomusasiantuntijat Kauppalehdessä. Missä ne kokoomuksen mainostamat vuokrien alennukset näkyvät?
"Keneltäkään ei vaadita mahdottomia"... Eipä niin, leikataan köyhiltä useita satoja euroja ja samalla kaiken hinta nousee. Asumistukileikkaukset ja niistä johtuvat vuokrankorotukset iskevät keskituloisiinkin voimalla. Ostovoima laskee entisestään, yritykset kaatuvat, valtion verotulot pienenevät...
Taas kokoomuslaista talousosaamista parhaimmillaan...
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisille terveisiä, ei 1 asunnon vuokraus ole kultakaivos, esim 500€ vuokrasta jää vuokranantajalle vastikkeen ja verojen jälkeen noin 150-200€ käteen.
Mutta vuokralainen sen asunnon maksaa ja minä voin asua vaikka itse siinä kun se maksettu tai myydä sen. Ja siinä sivussa kun viokralainen sitä maksaa , säästän joka kuukausi siitä tulosta, osan itselleni ja osan asunnon remppa yms kuluihin
Ei se vuokralainen maksa tuossa kuin asumisensa kulut, ei vielä sen asunnon hankinta/osto/rakennuskulua.
No aika paksua, hyvää hyvyyttäänkö sinä annat vuokralaisten asua asunnoissasi, jos mitään ei jää plussalle ja edes pääoma ei kasva? Kyllä vuokralainen maksaa sinun lainanlyhennystäkin vuokrassaan. Muussa tapauksessa vuokralaisen kulut olisivat vain yhtiövastike ja sähkö+vesi, sekä satunnainen hajonnut jääkaappi, ja jotenkin kuvittelisin, että tämä ei ole totuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana voin kertoa, että kyllä tämä on ollut tiedossa vuosia ellei vuosikymmeniä, mutta propagandaa että asumistuet muka nostaisivat vuokria /(vaikka ne on jo ennestään olleet käyvän vuokratason alapuolella) on silti haluttu hokea.
Tottakai asunonvaihtotarpeet nyt aiheuttavat kysynnän nousua ja se taas nostaa automaattisesti hintoja. Se on tietysti tilapäinen ilmiö, joka kestäää nyt muutaman vuoden. Sen avulla vuokrahinnat saadaan toivottavasti hilattua sinne, missä oikea vuokrataso olisi - ne kun ovat jääneet monin paikoin varsinkin noissa pienissä asunnoissa pahasti jälkeen. Sitten kehitys tasaantuu taas, sinne uudelle tasolle.
25 neliön yksiössä on vastike 150e ja vuokra 750e ja sinusta on vuokra jotenkin jäljessä?
EN hetkeäkään us
Uusissa asunnoissa on. Ei ne täällä päin ole kolmioistakaan kuin jossain 230-300e välillä. Ainoastaan tällä palstalla on niin hulluja, että maksavat 400-600e vastikkeita, mikä on täyttä idiotismia.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisille terveisiä, ei 1 asunnon vuokraus ole kultakaivos, esim 500€ vuokrasta jää vuokranantajalle vastikkeen ja verojen jälkeen noin 150-200€ käteen.
Ei ole totta!
Ei todellakaan jää noin paljon. Ensinnäkin vero tuotosta on 30 %.
Sitten on remonttivelkoja. Mun vuokraamaan yksiön juuri tehdystä julkisivuremontista on velkaa ja yhtiövastike on 400 euroa (rahoitusvastikkkeineen). Vuokraa perin 510 euroa. 8 vuotta sitten tehtiin putkiremontti ja sen maksoin heti pois.
Tappiota lähinnä teen. (Yksiö Ei ole tuottanut mulle läheskään putkiremonttia takaisin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin miettiä tuota logiikkaa, mutta ei avautunut, miksi asumistukileikkaukset nostaisivat vuokria. Kerro toki logiikka tämän takana tai laita linkki juttuun, jossa tuosta kerrottiin.
Halvempien asuntojen kysyntä nousee niin merkittävästi, että niiden vuokria nostetaan. Samalla myös kalliimpien asuntojen vuokrat nousevat. Tuossa jälkimmäisessä logiikka ontuu, mutta näin kokoomustalousviisaat kertoivat. Etsi itse se juttu.
Voihan ne hetkeksi nousta, kunnes taas laskee. Joku vuokranantaja tuossa kuitenkin kärsii niin, että asunto jää tyhjäksi. Tuskin tuollainen voi sitkeästi vaatia haluamaansa hintaa kuukaudesta toiseen, kun muuten tulee persnettoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen fyysisesti lähes toimintakyvytön, enkä edes jaksa muuttaa. Mutta niin vain minullekin annettiin 3 kuukautta armonaikaa hilata perseeni jonnekin koirankoppiin. Asun jo kunnan vuokrayksiössä asunut lähes 20 vuotta, mut ei Kela haluaa kyykyttää sairasta.
Käsittääkseni ketään toimeentulotukiasiakasta ei kyllä pakoteta muuttamaan yhtään mihinkään vaikka olisi aivan ylisuuri vuokra. Osan vuokrasta vaan joutuu maksamaan siitä perusosasta. Minä en ainakaan muuttaisi jos olisi kiva koti kivalla paikalla vaan maksaisin itse vaan sen erotuksen ja söisin vähemmän tai halvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta!
Sitten on remonttivelkoja. Mun vuokraamaan yksiön juuri tehdystä julkisivuremontista on velkaa ja yhtiövastike on 400 euroa (rahoitusvastikkkeineen). Vuokraa perin 510 euroa. 8 vuotta sitten tehtiin putkiremontti ja sen maksoin heti pois.
Tappiota lähinnä teen. (Yksiö Ei ole tuottanut mulle läheskään putkiremonttia takaisin)
Joo no sitä rahoitusvastiketta ei lasketa vastikkeeseen, se on velkaa mikä on otettu asuntoon kuten ei lasketa asuntolainaakaan. Hoitokulut on se vastike. Ja oikeastaan pitäisi olla laki, että asunnon kulut ei saa olla kuin 2.5 kertaa vastike ja vuokranantaja itse hoitakoon lainansa ja kulunsa mitä asunnosta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana voin kertoa, että kyllä tämä on ollut tiedossa vuosia ellei vuosikymmeniä, mutta propagandaa että asumistuet muka nostaisivat vuokria /(vaikka ne on jo ennestään olleet käyvän vuokratason alapuolella) on silti haluttu hokea.
Tottakai asunonvaihtotarpeet nyt aiheuttavat kysynnän nousua ja se taas nostaa automaattisesti hintoja. Se on tietysti tilapäinen ilmiö, joka kestäää nyt muutaman vuoden. Sen avulla vuokrahinnat saadaan toivottavasti hilattua sinne, missä oikea vuokrataso olisi - ne kun ovat jääneet monin paikoin varsinkin noissa pienissä asunnoissa pahasti jälkeen. Sitten kehitys tasaantuu taas, sinne uudelle tasolle.
25 neliön yksiössä on vastike 150e ja vuokra 750e ja sinusta on vuokra jotenkin jäljessä?
Tuollainen vuokra ei voi yksiössä olla kuin Helsingin kantakaupungissa ja sinne ei ole pakko tunkea asumaan, etenkään jos ei ole töitä.
Toisekseen, jos ajatellaan Helsingin kantakaupungissa sijaitsevaa yksiötä, niin ymmärtänet myös että vuokranantajalla on sitä vastaa satoja tuhansia lainaa, jolloin rahoitusvastike on myös siellä noin 500-600 euroa. Eli jäädään edelleen siihen samaan tuottoon 150-200 euroa, jonka joku täällä jo mainitsi.
Omistan pienen asunnon jota vuokraan, vaikka siitä ei jää kuin 150 e/ kk. Olen jopa alentanut välillä vuokraa, kun on ollut hyvä vuokralainen. Yhtiövastike vie lähes koko potin.
Olen aloittanut elämäni tyhjästä, joten ymmärrän täysin ihmisten hädän. Perheellisen asuimme aluksi 25 neliön yksiössä, joka ostettiin velkarahalla. Lapsena asuin 6 henkisen perheen jäsenenä huoneen ja keittiön asunnossa, joka oli isäni työsuhdeasunto.
Nyt olisi yritysten aika palatat työsuhdeasuntokäytäntöön. Se sitouttaisi työntekijät yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on käynyt kaikkialla missä asumistuki on vähennetty ja näin tulee käymään myös suomessa. Jahka uudistukset etenee, tulee vielä karmeaa katsottavaa yhteiskunnan tilasta.
Usassa on ilmiö missä ihmiset vain muuttaa toisten koteihin laittomasti asumaan eikä lähde. Sitäkö täällä halutaan, että katon rakenteissa asuu joku ja syö ruokasi sillä aikaa kun olet poissa kotoa. Oikeasti ne on karmeita juttuja kun jollakin oli asunut kaapin takana vuosia joku ihminen hänen tietämättään. Jäi kiinni vasta kun jätti asuntoon kameran missä näki kun tyyppi tuli esiin ja eleli hänen kodissaan kuin omassaan. Mutta siis tätä kokoomus sitten haluaa?
Suomessa ennemmin riskinä, että kun menee kesämökille keväällä, niin siellä on joku bunkannut koko talven. Polttanut puut ja syönyt murot kaapista. Voisi kuvitella, että härskein tyyppi tulee vastaan tervehtimään ja kiittää lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta!
Joo no sitä rahoitusvastiketta ei lasketa vastikkeeseen, se on velkaa mikä on otettu asuntoon kuten ei lasketa asuntolainaakaan. Hoitokulut on se vastike. Ja oikeastaan pitäisi olla laki, että asunnon kulut ei s
Sinähän se oikea neropatti olet. Tämä ajaisi yksityiset sijoittajat kokonaan pois, jolloin työttömille ja pienituloisille olisi tarjolla vain sijoitusyhtiöiden- sekä kaupunkien homeisia ja remontoimattomia asuntoja. Mutta mikäs siinä jos niissä on kiva asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen vuokra e
Ihan tavallinen yksiön vuokra Suomen suurissa kaupungeissa eikä mikään Helsingin kantakaupungin vuokra. Seuraa nyt vähän edes mitä ne vuokrat on oikeasti. Sisäänheitto voi mainoksessa olla 300e matalampi , mutta seuraavassa kuukaudessa jo pompsahtaa varsinaiselle tasolleen, että kannattaa avata ne esittelyt ja katsoa mitä ne asunnot oikeasti maksaa. Täällä ei saa edes solusta huonetta alle 520e ja ei todellakaan olla missään hensingissä.
Ei yhdeltäkään köyhältä leikata SATOJA EUROJA.
Tässä kysyntä määrää hinnan -mallissa monesti unohdetaan, että se on vain rautalankamalli, joka ei vastaa todellisuutta kuin hyvin harvoin. Mm pakko on asia mikä vaikuttaa. Ihmisten on pakko aina asua jossain. Suomessa ei voi asua sääolosuhteiden vuoksi ulkona. Ihminen karsii ensin kaiken muun, säästää jopa ruoasta. Tämä vuoksi asuntojen hinnat eivät laske kuin vasta viimeiseksi. Samasta syystä myös työvoimapula-alojen palkkoja ei nosteta: esimerkiksi lähihoitajat. Asiasta päättävien ei ole mikään pakko nostaa heidän palkkoja, koska tilanne ei heidän elämään vaikuta millään lailla, ei siis ole pakottavaa tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta!
Joo no sitä rahoitusvastiketta ei lasketa vastikkeeseen, se on velkaa mikä on otettu asuntoon kuten ei lasketa asuntolainaakaan. Hoitokulut on se vastike. Ja oik
No ei se sijoittaminen persaukisille kuulukaan eikä valtion täydy tukea millään tavalla jonkun riistäjän projekteja. Voit vuokrata täysin omistamasi asunnon, siinä ei ole mitään väärää, mutta että valtiola maksatat lainojasi niin se on jo ihan sikailua.
Helsingin Kaupunki eli HeKa nosti vuokraani 13.8% kerralla 1.1.2024.
1.1.2024 alkaen asumistukeni laski 250e.
340e tuli kertarysäyksellä vuokrannousua.
(HeKa siis halvin asunto).
En meinannut uskoa, mutta totta se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta!
Ei herranjumala... Eihän se niin kuullukkaan olla, että joku muu maksaa SINUN asunnon KAIKKI kulut, ja sitten sinulle vielä satasia kuukaudessa hupirahaa päälle. Ja sitten lopulta sinulla on 200 tonnin asunto, josta et ole maksanut penniäkään itse, ja jotenkin olet uhrina ja hyväntekijänä, kun sai jengi puoli-ilmaiseksi asua sinun luukussa. Jos vuokranantajat on kaikki näin saakelin pällejä, niin en ihmettele vuokrien hintoja enää yhtään.
Oikeastiko porukka on valmis jättämään kotinsa jotta hallitus kavereineen saa lisää rahaa ja valtaa?
Uskomatonta typeryyttä. Tyrannit vaihtoon ja kansalle kotirauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta!
Puhuinkin omista vuokratuloista tällä hetkellä, tietysti jos tulee remontteja voitto osuus tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon päästäkseen täytyy olla se asunto jo täysin maksettu, ja vastikekin huomattavan matala.
Energian hinta ei ole sen korkeampi kuin ennenkään