Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elän nyt säästeliäästi ja on todella tylsää elämää

Vierailija
21.02.2024 |

Tilanne on nyt se, että vaikka palkkani on ihan kohtalainen ja perheen tulot keskitasoa, on meidän elettävä nyt todella säästeliäästi. Se tarkoittaa, että olen käytännössä katsoen aina kotona. Voisin tietysti mennä ulos, mutta siellä on kylmää, liukasta ja pimeää. Olenkin viettänyt talven pääasiassa kotona. Käyn työpaikalla satunnaisesti, mutta pääasiassa teen etätöitä.

Tuntuu, että elämä valuu hukkaan. Päivät työtä ja illat ruutuaikaa. Viikon kohokohta on ruokakaupassa käynti. Odotankin kesää, että ihmisiä näkee ulkonakin ja ulkona voi vaan olla.

Tätä tämä elämä nyt sitten on. Onneksi on sentään katto pään päällä ja ruokaa ja laskut saadaan maksettua. En vaan oikein löydä iloa elämään kun mitään ei voi tehdä.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunakalja.

Vierailija
82/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisten seura on tärkeää. Se varmaan on se avain, mikä parantaidi elämää. 

Tavallaan ymmärrän että on ankeaa jos on tottunut siihen että on enemmän rahaa ja voi tehdä asioita vapaammin, mutta oikeasti tuossa on vain kaksi vaihtoehtoa: surkutella tai yrittää tehdä jotain mistä tykkää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooga, telttailu, kokkaaminen, leipominen, lenkkeily, retkeily, laavureissut, kirjasto, neulominen, takan ääressä istuminen, lautapelit, puutarhan kasvatus, huonekasvit, piirtäminen, maalaaminen jne jne jne jne. 

Jooga on tylsää, varsinkin yksin kotona, teltta plus muut varusteet maksaa ja kuka muka haluaa lähteä tuonne kylmään räntäpskaan kökkimään yksin teltassa? Sama koskee retkeilyä ja laavureissuja, etenkin kun ei omista autoa millä edes lähteä mihinkään. Kokkaan kyllä ja pidän siitä, samoin leipomisesta, mutta ei sitäkään voi koko ajan tehdä kun pakastinkin on jo niin täynnä, että eläisin vain noita syömällä ainakin kuukauden. Kirjasto on niin nähty, lukeminen on kivaa, mutta samaa kotona kökkimistä se on kuin telkkarin katselukin. Neulomista inhoan, lautapelit on "hieman" tylsiä yksin. Puutarhaa on vaikea väkertää kerrostalokämppään missä ei ole edes

Sama juttu vaikka itse sentään tykkään neuloa, mutta edulliseksi harrastukseksi sitä ei kyllä voi väittää kuin sellainen joka ei neulomista harrasta. Ne langat maksaa villapuseroon vähintään sen 60-70 euroa jos hyvän lankatarjouksen bongaa. Mistään novitan sukkalangoista ei vaan kannata alkaa neuletta tekemään eikä nekään langat enää ole edullisia kuten ennen. 

Ja yksin sitä tosiaan voi pelata just pasianssia, tetristä tai mahjongia. Wau mikä kiva peli-ilta. Itse kyllä tykkään viherkasveista, mutta ei niistä nyt varsinaisesti seuraa tai tekemistä ole kun miltei parhaiten voivat kun "unohtaa" sen hoitamisen ja huolehtimisen. Sen sijaan jos olisikin oma piha ja siellä vielä kasvihuone niin tilanne olisi eri. Samaten noista takkatulen ääressä istuskeluista tai saunomisista saa vain haaveilla. Ennemmin sitä tosiaan tuijottaisi takkatulta kuin vaikka tätä palstaa mutta eipä tässä haluamisia ole kyselty.

Niin joo, siellä lenkillä kävin jo aamusta ja paluumatkalla hain kirjastosta yhden varaamani neulekirjan mutta ainakin ekalla selaamisella vaikuttikin vähän pettymykseltä nuo sen neulemallit. Toisaalta ehkä hyväkin, koska niitä mieluisia neulemalleja on jo jonoksi asti odottamassa sitä, että saa hankituksi joku päivä niihin langat.

Vierailija
84/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilöitä voi polttaa, jos ei ole takkaa. 

Vierailija
85/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomenlinna olisi kuinka kiva ja kaunis, niin ei se sen arvoinen ole, että viettäisin mennen tullen reilun tunnin julkisissa prseneekerien mölinää kuuntelemassa.

Vierailija
86/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynttilöitä voi polttaa, jos ei ole takkaa. 

Totta kai voi, mutta eihän se nyt ole yhtään sama asia. Kynttilöitä kun voi polttaa myös vaikka olisi se takka, ei nämä ole toisiaan poissulkevia asioita.

Vierailija
87/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, ettei voi nennä ulos juomaan termoskaakaota, jos asuu kaupungissa. Tämä kuvastaa hyvin joidenkin asennetta. Ihsn varmasti siellä on joku ulkoilualue tms, jossa se on kivaa. Kutsu kaveri mukaan. 

Vierailija
88/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin elän säästeliäästi. Minun kohdallani se tarkoittaa sitä että rahat on yksinkertaisesti loppu. Karsee nälkä ja nälkäisenä on vaikea saada nukutuksi. Siitä johtuen koko ajan päänsärky ja heikko olo. 

Vierailija
89/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi, ettei voi nennä ulos juomaan termoskaakaota, jos asuu kaupungissa. Tämä kuvastaa hyvin joidenkin asennetta. Ihsn varmasti siellä on joku ulkoilualue tms, jossa se on kivaa. Kutsu kaveri mukaan. 

Ei pysty, ankeaa, yhyy, on vain koti perhe ja katto pään päällä ei Emma gaalaa joka viikko.

asenneongelma johon ratkaisua ei voi löytyä kuin oman pään sisältä (ja ruutujen sammuttamisella)

Vierailija
90/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla, AP! Itse olen viettänyt lähes koko aikuisikäni köyhää elämää, mutta olen onnellinen ja viihdyn. Käyn kirjastossa, lenkkeilen, pyöräilen, luen lehtiä netistä, laitan ruokaa halvoista raaka-aineista, opiskelen kieliä kirjastoista lainaamien kirjojen ja netin avulla jne. Uimahallikorttiin minulla olisi varaa, mutta nykyään käyn vain kesäisin uimassa lähellä sijaitsevassa järvessä.

Voisiko olla niin, että introvertit viihtyvät ja pystyvät helposti elämään köyhää ja rutiininomaista elämää (itse olen erittäin introvertti) ja ekstrovertit kaipaavat jatkuvasti uusia kokemuksia ja elämyksiä? Saatat olla ekstrovertti, AP. Voitko järjestää nyyttäreitä ystävien kanssa? Tehdä vapaaehtoistyötä?

Vierailija
91/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooga, telttailu, kokkaaminen, leipominen, lenkkeily, retkeily, laavureissut, kirjasto, neulominen, takan ääressä istuminen, lautapelit, puutarhan kasvatus, huonekasvit, piirtäminen, maalaaminen jne jne jne jne. 

Jooga on tylsää, varsinkin yksin kotona, teltta plus muut varusteet maksaa ja kuka muka haluaa lähteä tuonne kylmään räntäpskaan kökkimään yksin teltassa? Sama koskee retkeilyä ja laavureissuja, etenkin kun ei omista autoa millä edes lähteä mihinkään. Kokkaan kyllä ja pidän siitä, samoin leipomisesta, mutta ei sitäkään voi koko ajan tehdä kun pakastinkin on jo niin täynnä, että eläisin vain noita syömällä ainakin kuukauden. Kirjasto on niin nähty, lukeminen on kivaa, mutta samaa kotona kökkimistä se on kuin telkkarin katselukin. Neulomista inhoan, lautapelit on "hieman" tylsiä yksin. Puutarhaa on vaikea

Lankoja on nytkin halvalla myytävänä, puuvillaa mm 1€/50g. Kolmella kympillä saat puserolangat kesäksi. Facebookissa on useampi lankakirppis ja siellä näkyy kauppa käyvän vauhdilla kun hinta on kohdallaan. Kirppiksillä kannattaa myös etsiä lankoja.

Vierailija
92/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on asennevammainen turhasta valittaja. On töitä, perhe, talo, rahaa ruokaan ja muihin perustarpeisiin. Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa alkaa miettimään mistä olet kiitollinen, koska kun valittaa turhasta, elämä heittää yhtäkkiä oikeita kapuloita rattaisiin. Niin se vaan aina vaikuttaa menevän. 

Vierailija
93/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin sinne ulos ja lenkille. Se virkistää. Itse tänäänkin olin kolme tuntia ulkoilemassa. Kävin lenkillä ja tein lumitöitä

No tuohan just on puuduttavan tylsä.Koko talvi ei ole muuta ollutkaan kuin töitä,lenkkeilyä,lumitöitä, ruoanlaittoa ja muuta koitiaskaretta.Kaikki kiinnostava ja hauska puuttuu!-eri

Vierailija
94/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole sellaista aluetta missään kävelymatkan päässä. Ja siis mulle ihan normikävelymatka on 5km suuntaansa. Kaikkialla on hirveästi liikaa ihmisiä ja turhaa meteliä eikä minkäänlaista luonnonrauhaa saati sitten kivoja maisemia.

Viime kesänä kyllä menin tuonne lähipuistoon ihan vesipullon ja kirjan kanssa, mutta sielläkin änki oitis häiriköimään joku päihtynyt mies jolle olisi pitänyt löytyä röökiä (en polta) ja hetken päästä tuli joku hellohelloa solkkaava tunkeilija siihen niin, että näin parhaimmaksi poistua paikalta.

Vierailija
95/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että liikaa etätöitä tekee sen yksinäisen ja tylsän olon. Kotona olossakin on enemmän hohtoa silloin kun ei saa tai ehdi olla siellä päivästä toiseen. 

Vierailija
96/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon viettäny koko ikäni köyhää elämää. En edes osaa kaivata krumeluuksia. En ole koskaan omistanut merkkifarkkuja tai käynyt Lapissa tms. Vaikka voishan se kyllä olla kieltämättä kivaa jos vois tuhlata turhuuksiin.;)

Vierailija
97/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin sinne ulos ja lenkille. Se virkistää. Itse tänäänkin olin kolme tuntia ulkoilemassa. Kävin lenkillä ja tein lumitöitä

No tuohan just on puuduttavan tylsä.Koko talvi ei ole muuta ollutkaan kuin töitä,lenkkeilyä,lumitöitä, ruoanlaittoa ja muuta koitiaskaretta.Kaikki kiinnostava ja hauska puuttuu!-eri

Käy elokuvissa. Saat kyllä ne rahat raavittua kokoon jostain. 

Vierailija
98/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viihdyn kotona ja keksin täällä kaikenlaista tekemistä, ja paljon aikaa vietänkin ihan vapaaehtoisesti kotona, vaikka keskellä kaupunkia asutaan ja mahdollisuuksia olisi vaikka mihin. En oikein jaksa lähteä esim. teatteriin tai leffaan, kun pitkä paikallaan istuminen saa minut aina levottomaksi, joten se ei lopulta ole kovin nautinnollista. Näyttelyt ja museot on paljon enemmän oma juttu, mutta niihinkin lähtemiseen on kynnys, varsinkin talvisaikaan, kun lähteminen vaatii aina jonkinlaista suunnittelua (esim. pukeutuminen, nastat vai ei). Kuntosali on lähellä ja siellä on hyvä käydä myös juoksemassa ilman että tarvitsee pelätä liukastuvansa. Tykkään myös kierrellä kaupoissa, vaikka ostamatta mitään. Ruokakaupassa fiilistelen uutuuksia ja toisaalta tarkkailen hintoja ja tarjouksia. Nautintonsa kullakin. :D

Sen sijaan kosteasta, tuulisesta ja liukkaasta talvikelistä en saa mitään kicksejä. Aurinkoisella pikkupakkasella voi olla ihan kivakin ulkoilla hetki, mutta suurin osa talvesta on varsin epämiellyttävää. Pukeutuminen on vaikeaa, kun vuorotellen tulee kylmä ja kuuma, olo on kankea ja ankea ja viima käy naamaan. Minulla on ihan hyvät ulkoiluvarusteet, mutta tuntuu, että tonne pitäisi panostaa tonnitolkulla johonkin pro-varusteisiin, että olisi oikeasti mukava olla. En nauti luistelusta, hiihtäminen voisi ollakin ihan ok, mutta laduille on matkaa ja hullut raivohiihtäjät pelottavat. 

Mielestäni ulkoilu on yliarvostettu juttu. Ihmistä ei ole tarkoitettu viettämään aikaa ulkona tähän vuodenaikaan kuin välttämättömät asiat hoitaakseen. Sisällä on ihan hyvä olla. Kokeile ap ottaa nautinto irti tästä synkkyydestä vaikka sillä mielellä, että EI TARVITSE lähteä mihinkään. Jos mahdollista, ota voimistelutauko keskellä päivää ja voimistele muutenkin kotona, varsinkin jos salia ei ole käytettävissä, mene aikaisin sänkyyn lämpimän peiton alle lukemaan hyviä kirjoja, järjestele kaappeja ja laita ylimääräistä tavaraa nettikirppiksille, kokeile piirtää, maalata, askarrella, ommella, neuloa, virkata, tee palapelejä, rakenna unelmien legotalo, hoida ulkonäköä (kasvo-, käsi- ja jalkanaamiot, lakkaukset, kulmien muotoilu ja värjäys - nämä helposti jää tekemättä, kun ei juuri käy ihmisten ilmoilla) katso leffoja ja nauti lasi viiniä (joku suoratoistopalvelu voi olla hyvinkin tarpeellinen keskellä talvea - hyödynnä ilmaiset kokeilukuukaudet). Kesällä voi sitten olla sosiaalisempi ja liikkuvaisempi, nyt voi ihan hyvin ottaa rauhassa ja pienellä budjetilla.

Vierailija
99/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö netistä vieläkin halvempia ruokaohjeita tai käytettyjä vaatteita/tarpeistoa, jotta säästyneellä rahalla voi käydä vaikka leffassa?

Vierailija
100/132 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole sellaista aluetta missään kävelymatkan päässä. Ja siis mulle ihan normikävelymatka on 5km suuntaansa. Kaikkialla on hirveästi liikaa ihmisiä ja turhaa meteliä eikä minkäänlaista luonnonrauhaa saati sitten kivoja maisemia.

Viime kesänä kyllä menin tuonne lähipuistoon ihan vesipullon ja kirjan kanssa, mutta sielläkin änki oitis häiriköimään joku päihtynyt mies jolle olisi pitänyt löytyä röökiä (en polta) ja hetken päästä tuli joku hellohelloa solkkaava tunkeilija siihen niin, että näin parhaimmaksi poistua paikalta.

Asutko siis helsingissä? 

Yksi vaihtoehto on hankkia polkupyörä (saattaa saada jopa ilmaiseksi jostain facebookin roskalavalta). Sitten pääset helposti jo 15 km päähän.