Elän nyt säästeliäästi ja on todella tylsää elämää
Tilanne on nyt se, että vaikka palkkani on ihan kohtalainen ja perheen tulot keskitasoa, on meidän elettävä nyt todella säästeliäästi. Se tarkoittaa, että olen käytännössä katsoen aina kotona. Voisin tietysti mennä ulos, mutta siellä on kylmää, liukasta ja pimeää. Olenkin viettänyt talven pääasiassa kotona. Käyn työpaikalla satunnaisesti, mutta pääasiassa teen etätöitä.
Tuntuu, että elämä valuu hukkaan. Päivät työtä ja illat ruutuaikaa. Viikon kohokohta on ruokakaupassa käynti. Odotankin kesää, että ihmisiä näkee ulkonakin ja ulkona voi vaan olla.
Tätä tämä elämä nyt sitten on. Onneksi on sentään katto pään päällä ja ruokaa ja laskut saadaan maksettua. En vaan oikein löydä iloa elämään kun mitään ei voi tehdä.
Kommentit (132)
Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä.
Mä oon muuten huomannu, et ihmiset joilla on aina tylsää ja ankeaa ovat itsekin tylsiä ja ankeita. Mielikuvitusta puuttuu ja huono asenne elämään. Ei siinä mikään rahalla pröystäily auta, nopeasti sekin alkaa tylsistyttämään jos päässä serotoniinin puutosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää elää noin säästeliäästi hyvinvoinnin kustannuksella? Itse olen huonopalkkainen, mutta harrastukset on juuri ne mihin käytän rahaa ja joiden avulla jaksan arkea. Löytyisikö läheltä mitään halpaa kuntosalia, niin pääsisit talvellakin ulos asunnosta liikkumaan? Kaupungin/kunnan salit voi olla jopa ilmaisia.
Ulos asunnosta liikkumaan = kuntosalille?? Miksi ihan oikea ulkoilu ja ulkoliikunta on niin vähän arvostettua?
Päinvastoin! Senhän kuvitellaan olevan avain onneen ja vievän masennuksenkin kunhan vaan ulkoilee joka päivä.
Mä olen elänyt noin kuin sinä ap jo vuosikymmeniä.
Joillakin museoilla on kerran kuukaudessa tms. ilmaispäivä.
Kahvilassa käyminen on itselleni henkireikä, vaikka joisin vain sen kahvin.
Kirjastossa voi käydä joskus lukemassa kivan lehden.
Tv:stä tulee elokuvia.
Matkailua voi harrastaa suht edullisesti, esim.käydä päiväristeilyllä.
Uimahallissa voi käydä.
Luonnossa voi liikkua monella tavalla esim. paistaa makkaraa nuotiolla.
Ei mikään tekeminen yksinään ole sellainen "vau", mutta pieni puuhastelu tekee elämästä huomattavasti mukavemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää elää noin säästeliäästi hyvinvoinnin kustannuksella? Itse olen huonopalkkainen, mutta harrastukset on juuri ne mihin käytän rahaa ja joiden avulla jaksan arkea. Löytyisikö läheltä mitään halpaa kuntosalia, niin pääsisit talvellakin ulos asunnosta liikkumaan? Kaupungin/kunnan salit voi olla jopa ilmaisia.
Ulos asunnosta liikkumaan = kuntosalille?? Miksi ihan oikea ulkoilu ja ulkoliikunta on niin vähän arvostettua?
AP valitti, että ulkona on kylmää, liukasta ja pimeää, niin ehdotin siksi kuntosalia. Ei työtätekevä ehdi arkena talvella valoisaan aikaan ulos ulkoilemaan. Salilla on myös mahdollista kohdata uusia ihmisiä helpommin ja voi jutella niitä näitä, jos kaipaa lisää sosiaalisuutta elämään.
Minäkin elän säästeliäästi. Sen avulla teenkin kolme ulkomaanmatkaa vuodessa. Kyllä nuo tylsät välit kestää kun jakaa matkat tasaisesti.
Brutto 3300e/kk
Ei meilläkään turhaa rahaa ole taskuissa,mut tehdään perheen kesken mukavia halpoja juttuja ihan kotosalla tai kutsutaan kaveriperheitä mukaan. Popcorn pussi mikroon ja peli-ilta käyntiin. Lautapelejä tai unoa voidaan pelata koko ilta. Kyläily on mukavaa, sosiaaliset kontaktit ovat tärkeitä. Ja joku yksi keksirasia tai pellillinen pullia ei oikeasti maksa paljon. Ja siinä on jo kahdelle perheelle tarjottavat. Ei aina tarvitse olla mitenkään erityisen hienoa. Rennosti kahvittelut ja kuulumisten vaihdot. Eikö ketään oikeasti kiinnosta onko koti puunattu juhlakuntoon.
Suomessa ei ole mitään tekemistä koska on euroopan kallein maa kaikki maksaa ihan älyttömästi ja sää ei salli ulkona oleilun. Kesällä uhkaa maahantulleiden toimesta väkivalta.
Käsityöt ja vaatteiden tuunaaminen. Siinä kuluu aika mukavasti. Oisko tuo etätyö nyt sitten se kompastuskivi. Jos on aina kotona, on tylsempää kuin työpaikalle siirtyjällä. Moni kehittää etätyöhön siirtymäriittejä. Kävelylenkki ennen töitä ja työn jälkeen. Työhuone jota ei muuhun käytetä. Tällääminen työpäivää varten vaikka on vaan kotona Jne.
Aloituksesta ei ilmene, että millainen se perhe on. Mutta en oikein tajua, että jos on perhe, miten voi olla tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se elämä on. Silloin tällöin voit päästä etelän lomalle tai viettämään kylpyläviikonlopun. Elämä on täysin nähty 40-vuotiaana.
Tästä voi päätellä, että elämän tarkoitus on lämpimässä vedessä likoaminen, ja onhan se.
Valivali, päivä on pidentynyt mukavasti joten ei koko ajan ole pimeää. Varmasti ehdit lenkille jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne, mutta talvella ei vain ole mielekästä tekemistä.
Ulkona voi tehdä hyvin paljon asioita myös talvella: pyöräillä, lenkkeillä, hiihtää, lumikenkäillä, vaeltaa, luistella, lasketella. Uimahallit, kylpylät, kuntosalit, museot, kirjastot, teatterit, näyttelyt, tapahtumat yms. pyörivät ympäri vuoden. Paljon on saatavilla myös ilmaista tekemistä ja näkemistä tai vastaavasti pikkurahalla. On mielen köyhyyttä valittaa ettei talvisin muka ole mielekästä tekemistä. Ihminen kun voi tehdä paljon muutakin kuin makoilla biitsillä hellesäällä, you know.
Sama tilanne. Koska olen riskiryhmäläinen, olen sitten vältellyt myös mm kirjastoja ja museioitakin, joissa käyminen yleensä virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen elänyt noin kuin sinä ap jo vuosikymmeniä.
Niin minäkin ja olen siksi ollut masentunut ainakin viimeisen 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se elämä on. Silloin tällöin voit päästä etelän lomalle tai viettämään kylpyläviikonlopun. Elämä on täysin nähty 40-vuotiaana.
Miksi ihmeessä olisi? Ja miksi tuo raja?
Jos satut asumaan Helsingissä ja sinulla on hieman ylimääräistä, niin suosittelen panostamaan Museokorttiin. Vuosimaksu on noin 75e ja pääset todella moniin museoihin ja näyttelyihin kortilla. Joudun itsekin nyt elämään säästeliäästi, mutta onneksi sain kortin maksettua E-passilla.
Koen saaneeni todella paljon iloa elämään kortin myötä. Tykkään estetiikasta ja saan taiteesta energiaa arkeen. Viimeksi kävin katsomassa Amos rexissä Ryoji Ikedan näyttelyn, Ateneumissa Edelfeltin upean näyttelyn ja Luonnontieteellisessä museossa lapsen kanssa ihmettelemässä eläimiä. Espoossa kävimme Weegee -museossa, jossa lapsille hieno Mauri Kunnas -aiheinen näyttely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin! Senhän kuvitellaan olevan avain onneen ja vievän masennuksenkin kunhan vaan ulkoilee joka päivä.
Kyllä tuo nostaa energiaa. Just viime päivät yskän jälkeen ollut väsähtänyt ehkä muutenkin ja aina reipas kävelylenkki sekä energisoi että auttaa nukkumaan syvemmin. Ulkoilu joka päivä on yksi parhaita ilmaisia lahjoja mitä voi itselleen antaa.
Maailma on täynnä ilmaista tekemistä ja aktiviteettia tai vaihtoehtoisesti sellaista tekemistä joka ei vaadi lompakolta liikoja.
Tylsyys on oma valinta, jos haluat tehdä säästeliäästä elämästä kurjaa, tolla asenteella saat sitä aivan varmasti
Nuo on varmasti sellaiselle ihan wau- juttuja joka ei ole koskaan käyttänyt kirjastoa, kokkaillut uusia (halpoja) ruokia, kierrellyt kirppiksiä, opetellut verkkokurssin kautta uutta kieltä tai viettänyt lukemattomia leffailtoja niiden popparien kanssa kotona.
Kivaa joo, mutta pidemmän päälle todella ankeaa ja tylsää. Ja niin joo, tuo museokortti. Kyllä tässä pk-seudulla tarvitsee sen lisäksi sijoittaa vielä matkalippuihinkin jotta pääsee sinne "ilmaiseen" museoon eli en nyt kovinkaan ilmaiseksi tekemiseksi tuota kutsuisi.