Elän nyt säästeliäästi ja on todella tylsää elämää
Tilanne on nyt se, että vaikka palkkani on ihan kohtalainen ja perheen tulot keskitasoa, on meidän elettävä nyt todella säästeliäästi. Se tarkoittaa, että olen käytännössä katsoen aina kotona. Voisin tietysti mennä ulos, mutta siellä on kylmää, liukasta ja pimeää. Olenkin viettänyt talven pääasiassa kotona. Käyn työpaikalla satunnaisesti, mutta pääasiassa teen etätöitä.
Tuntuu, että elämä valuu hukkaan. Päivät työtä ja illat ruutuaikaa. Viikon kohokohta on ruokakaupassa käynti. Odotankin kesää, että ihmisiä näkee ulkonakin ja ulkona voi vaan olla.
Tätä tämä elämä nyt sitten on. Onneksi on sentään katto pään päällä ja ruokaa ja laskut saadaan maksettua. En vaan oikein löydä iloa elämään kun mitään ei voi tehdä.
Kommentit (132)
Keksi ilmaista tai halpaa tekemistä. Jos olet pk-seudulla tai isommassa kaupungissa muualla niin hanki Museokortti. Pienellä kertainvestoinnilla pääset vaikka mihin mielenkiintoisiin paikkoihin ilmaiseksi. Samoin hyödynnä kirjastoa. Kokkaa uusia ruokia, aloita avoimen yliopiston tai amk:n kurssi - näitä on ilmaisiakin. Kiertele kirppiksiä. Leivo pullaa. Vietä leffailta kotona poppareiden kanssa. Oikeesti, kivaa tekemistä halvalla on vaikka kuinka.
Tuo ruutuaika taitaa olla se ongelma. Sisällä on vaikka mitä kivaa tekemistä, mutta jos tuijottaa vaan puhelinta ja katsoo telkkaria niin ihmekös jos on tyhjää.
Talvella kannattaa keskittyä terveelliseen elämään. Käydä salilla, syödä terveellisesti, välttää alkoholia ja tupakkaa. Keväällä alkaa elämä uudelleen.
Ai teidän mielestä koira on ilmainen ilo? 😂 Otin rotukoiran joka maksoi n. 2000 €. Rokotukseen ja korvatulehduksen hoitoon meni 180€. Koira on rikkonut kaikenlaista kämpällä jonka saldo nousee satasiin. Vakuutuksiin meni 200€ vasta fiuh. Tilasin 60€ ruokasäkin ja ostan raakaruokaa mikä maksaa 5€ pussi. Hommasin vasta kestävän pentuaitauksen joka maksoi vaatimattomat 150€.
Olisin näillä rahoilla käynyt kunnon lomalla 😂
Välillä mietityttää että ois pitänyt valita se loma kun koira repii tavaraa. 😏 Toki yhden koiran kanssa kävi tuuri ja elkuluihin meni vähempi rahaa ja ei ollut edes vakuutusta. Se oli aina terve vanhuuteen asti.
Ai, minä olen nauttinut kotona olostani nyt lomautuksen aikana. Pitkästä aikaa on ollut voimia puuhailla kaikkea mitä töissä ollessa ei ole jaksanut. Jumppaan kotona, luen kirjoja, leivon, ompelen, käyn kävelyillä ja kirppareilla, kaapitkin olen siivonnut.
Mä olen pienituloinen ja säästän, mukavaa elämä on ja tekemistä ois enemmän kuin ehtii tekemään. Käyn juoksemassa, hiihdän, uin (sarjalippu ostettu joskus työttömänä, ei pienituloisella mitään epasseja ole), käyn kunnallisella salilla. Luen, soitan instrumenttia, ulkoilen lasten kanssa jne. Ei kaikkea aina ehdi kun työ matkoineen vie paljon aikaa. Salibandyn aikuisporukkaan haluisin mennä mut siihen ei aika riitä.
Miksi pitää elää noin säästeliäästi hyvinvoinnin kustannuksella? Itse olen huonopalkkainen, mutta harrastukset on juuri ne mihin käytän rahaa ja joiden avulla jaksan arkea. Löytyisikö läheltä mitään halpaa kuntosalia, niin pääsisit talvellakin ulos asunnosta liikkumaan? Kaupungin/kunnan salit voi olla jopa ilmaisia.
Kaikki ei tykkää ulkoilusta, itsekkin käyn väkisin joka päivä pienen lenkin ja teen noita lumitöitä ettei kunto ihan rapistu, mutta en siitä kyllä saa mitään iloa. Käyn kirjastossa ja ilmsistapahtumissa ja joskus tapaan ystäviä. Jos olisi rahaa haluaisin kerran viikkoon kylpylään lillumaan, se toisi iloa tai ulos syömään ja juomaan lasin viiniä. Teatteri tai edes elokuvissa käynti olisi kivaa ja lempiartistikin olisi täällä kohta keikalla, mutta kun rahaa ei ole niin minkäs teet..elämä on aika tylsää eikä muutosta näy..
Mulla tänään iltavuoro töissä, olen jo ruuan tehnyt perheelle, tiskit ja pyykit koneissaan, ehdin vielä käydä yhdessä harrrastuksessa ennen töitä. Tylsyyttä en ehdi kokea vaikka nuukasti meidänkin on elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tykkää ulkoilusta, itsekkin käyn väkisin joka päivä pienen lenkin ja teen noita lumitöitä ettei kunto ihan rapistu, mutta en siitä kyllä saa mitään iloa. Käyn kirjastossa ja ilmsistapahtumissa ja joskus tapaan ystäviä. Jos olisi rahaa haluaisin kerran viikkoon kylpylään lillumaan, se toisi iloa tai ulos syömään ja juomaan lasin viiniä. Teatteri tai edes elokuvissa käynti olisi kivaa ja lempiartistikin olisi täällä kohta keikalla, mutta kun rahaa ei ole niin minkäs teet..elämä on aika tylsää eikä muutosta näy..
Hanki lisätyö.
Mielikuvitusta ei saa rahalla.
Toivottavasti kevään tulo tosiaan tuo mukanaan sitä luontevaa ulkoilua ja siitä käynnistyy sellainen positiivinen kierre.
Tsemppiä. Laita se telkku kiinni ja tylsisty ihan aidosti. Kyllä se tekemisen ajatus sieltä syntyy, kunhan et sorru niihin helpoimpiin, eli telkkarin avaamiseen tai kännykän selaamiseen.
Jos ei olisi rahasta kiinni, niin mitä sitten tekisit? Mikä toisi sinulle väriä elämään ja tekisi elämästä mielekästä? Minulla taas jää pienestä palkasta yli puolet säästöön joka kuukausi varmastikin pitkälti siksi, että viihdyn kotona enkä jotenkin osaa nauttia kodin ulkopuolisista maksullisista aktiviteeteista.
Joskus harmittelen kun ei jakseta lähteä reissuun kun kumpikaan meistä ei miehen kanssa perusta matkustamisesta. En jaksa innostua teatterista, kylpylöistä ym.
Minun luksusta on käydä metsässä joko koiralenkillä tai metsätöitä tekemässä. Juoda lämmintä kaakaota kotiin tullessa. Saunoa pitkään kaikessa rauhassa miehen kanssa. Syödä kerran viikossa ulkona (edullisesti ei mitään hienoja paikkoja). Pidän miellläni takassa tulta ja paistetaan makkaraa siinä. Katsotaan miehen kanssa joku leffa vierekkäin jne.
Koetan löytää iloa siitä ihan normaalista arjesta. Ei minun tarvi odottaa sitä yhtä lomareissua vuodessa ym. Juuri tulin aamulenkiltä ja oli tosi kiva sää ja linnut lauloi kevättä niin väkisin tulee hymy. Kohta on kevät. Mutta oli talvikin ihan kiva ei sen puoleen.
Minä olen pohtinut, mitä siihen iloiseen ja tapahtumarikkaaseen elämään kuuluu. Exäni on menossa joka viikonloppu, kalaan, messuille, kylään jne ja tuntuu, että yhtään viikonloppu ei ole kotona, työpäivät yleensä 10-12 tuntia. Ehtiikö kaikesta edes nauttimaan ja milloin niitä akkuja ladataan, jos koko ajan suoritetaan?
Mitä Ap tekisit, jos et eläisi säästeliäästi?
Olen Kelan sairasrahoilla eli en kykene mihinkään työhön, tällä hetkellä tutkimukset kesken, mutta toivon, että saan eläkepäätöksen jossain kohtaa. Sairaus on semmoinen mikä ei parane, ei mt-ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä olen nauttinut kotona olostani nyt lomautuksen aikana. Pitkästä aikaa on ollut voimia puuhailla kaikkea mitä töissä ollessa ei ole jaksanut. Jumppaan kotona, luen kirjoja, leivon, ompelen, käyn kävelyillä ja kirppareilla, kaapitkin olen siivonnut.
Tulepa sitten sanomaan uudestaan, kun olet kymmenennellä "lomautuksella" kymmenen vuoden sisällä. T. pätkätyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Jooga, telttailu, kokkaaminen, leipominen, lenkkeily, retkeily, laavureissut, kirjasto, neulominen, takan ääressä istuminen, lautapelit, puutarhan kasvatus, huonekasvit, piirtäminen, maalaaminen jne jne jne jne.
Joista jooga, lenkkeily ja kirjasto on köyhän pienipalkkaisen pätkätyöläisen ulottuvilla. Tai no, onhan tuossa kokkaamisessa tietty luovuutta käytettävä että saa halpaa ja hyvää sapuskaa, mutta leipomista ei yksinasuvan yksinäisen tarvitse harrastaa kun ne kahvileivät ei ruokavalioon kuulu kuin hyvin satunnaisesti. Muut listalla mainitut tekemiset vaatii rahaa ja/tai tilaa jota ei kerrostaloasunnossa ole (oma piha, takka ja sauna olisi ihanat!) sekä sellaista asuinpaikkaa jossa voi lähteä tuollaisella laavureissulle tai luontoon retkeilemään päiväksi ilman autoa tai paria tuntia julkisissa mennen tullen.. Nuo pidemmät reissut vaatisi taas rahaa telttaan, makuupussiin jne jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää elää noin säästeliäästi hyvinvoinnin kustannuksella? Itse olen huonopalkkainen, mutta harrastukset on juuri ne mihin käytän rahaa ja joiden avulla jaksan arkea. Löytyisikö läheltä mitään halpaa kuntosalia, niin pääsisit talvellakin ulos asunnosta liikkumaan? Kaupungin/kunnan salit voi olla jopa ilmaisia.
Ulos asunnosta liikkumaan = kuntosalille?? Miksi ihan oikea ulkoilu ja ulkoliikunta on niin vähän arvostettua?
Etätöissä on tosi helppoa,ei tarvitse käynnistellä autoa hirmupakkasessa.