Onko normaalia ettei uupumuksen vuoksi saa sairaslomaa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä uupujia, jotka hakee sairaslomaa eivätkä kevennä omaa elämäänsä työn ulkopuolella. Halutaan harrastaa 6 iltaa viikossa lasten ollessa pieniä ja puolison tehdessä työmatkoja - jos uuvut niin onko se työnantajan vika? Jos olet sun molempien vanhempien omaishoitaja ja uuvut, niin pitääkö työnantajan maksaa sairaspäivärahaa? Jos sulla on homekoti ja taistelunentisten omistajien ja vakuutusyhtiön kanssa vie 20 tuntia viikossa, joudut sairaslomalle uupumuksem takia - miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä?
Nämä on kaikki ihmisten yksityiselämän vaikeuksia, joissa oma tukiverkko, vakuutukset, elämäntapavalinnat ja viime kädessä yhteiskunnan tuki pitäisi kantaa Jos ihminen ei jaksa töissä. Työnantajan ei pitäisi joutua maksamaan sairaslomapäivistä, joista työnantajan vastuulla on 10 pv.
Itse olen uupunut kerran ja sen jälkeen otin opiskeni: Jos työssä on liian rankkaa, 1)vaihdan työtä, 2) mies keventää omaa työtään ja ottaa enemmän koppia kodista ja perheestä 3) luovin harrastuksista 4) pyydän lomarahat vapaana jne. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ja ne on mun omalla vastuullani.
1) Uupuneena työpaikan vaihto on aika hankalaa ja todella uuvuttavaa. Työnantajan pitäisi kuunnella alaisiaan ja tehdä sellaiset työolot, joissa töitä voi tehdä uupumatta 2) Ei välttämättä auta mitenkään, ei puoliso pysty tekemään niitä sinun hommiasi välttämättä. Yksityiselämän haasteet ovat laajempia kokonaisuuksia kuin vain se oma ydinperhe 3) Jos harrastuksiin kuuluu liikunta niin en suosittele luopumaan, liikunta ylläpitää terveyttä monim tavoin, menee vain huonompaan kuntoon. 4) ei kaikilla työpaikoilla voi saada lomarahoja vapaiksi vaikka pyytäisi.
Näin uupuneen muutama kommentti tähän. Ei kaikki asiat ole omissa käsissä, tai joo on siinä mielessä että aina voi irtisanoutua, pyytää sossua huostaanottaa lapset, sössiä kaikki vastuutehtävät, sitten voipi asua yksin sillan alla, moni vanha huoli lähtee siinä.
Pyyntö evätään koska sanottu jo ei.