Onko normaalia ettei uupumuksen vuoksi saa sairaslomaa?
Kommentit (82)
On kyllä todella erikoista tätä naiset väitätte olevanne sellaisia jotka pystytte puhumaan kaikista asioista, mutta kun on kyse näistä työasioista, ette koskaan pysty sanomaan pomolle tai jollekulle toiselle että en pysty tekemään enempää. HUOH.
Joten suorittakaa sitten vaan hampaat irvessä. Syy on yksin teidän oma.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä siis normaalia ettei omasta työterveydestä saa mitään apua uupumiseen? Olen aiemminkin ollut uupunut mutta nyt vasta hakeutunut hoitoon tämän takia. Lääkäri vain haukkui ja syyllisti minua heti ensimmäisestä lauseesta lähtien. Kuka on vastuussa jos menetän täysin hermoni töissä kun olen uupunut ja olen kuitenkin yrittänyt saada apua? Eikö uupuneita auteta millään tavalla? Olen kuullut että siitä voisi saada ainakin viikon tai kaksi saikkua.
Ap
Irtisanoudu. Tulijoita työhösi varmasti riittää. Sellaisia, jotka ovat onnellisia työpaikasta, eivätkä uuvahda.
Saikku lisää seuraavan saikun todennäköisyyttä eikä edistä työhön paluuta, pikemminkin haittaa sitä. Monet turhasta saikuttajat kaatavat työkuormansa kollegoiden niskoille.
Menepä naislääkärin luo ja itkeä tirauta pari kyyneltä, niin sinulla on kädessä useamman kuukauden sairasloma. Saat maata ja matkustella ja popsia niitä ihanan olon tuovia kolmiolääkeitä joita hän samalla antaa.
Herää vaan kysymys, että mitähän sä oikeasti sanoit sille lääkärille. Sen perusteellahan näitä arvioidaan, onko työkykyinen vai ei.
Ja ne, jotka sanovat, ettei uupumuksen takia muka voisi saada sairauslomaa. Kyllä voi! Se vaan ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan. Ja niille, jotka kehottavat ottamaan/pyytämään palkatonta vapaata: työnantajan ei todellakaan tarvitse sellaiseen pyyntöön suostua.
Sairausloman määräämisessä kannattaa olla aika pidättyväinen. Usein käy niin, että pitkän saikun jälkeen se työhön tulo on vain entistä vaikeampaa.
Suomessa on jo muutenkin Euroopan toiseksi pisimmät lomat ja toiseksi tai kolmanneksi lyhimmät työviikot, mutta ihmiset uupuvat silti. Todennäköisesti ihmiset uupuisivat vielä enemmän, jos olisi 6 h työpäivät tai nelipäiväinen työviikko.
Kyllä ovat sisuttomaksi ihmiset tulleet, kun pienestäkin uuvutaan.
Tämä uupumus homma on kyllä mielestäni kaikessa omituisuudessaan mielenkiintoinen ilmiö. Miksi ihmeessä ihminen joka kokee lääkäriä tarvitsevaa uupumusta, ei pysähdy miettimään asioita. Itse kysyisin itseltäni aluksi kaksi kysymystä a) viekö tekemäni työ minulta liikaa? b) onko vapaa-ajassani joku pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Saikku lisää seuraavan saikun todennäköisyyttä eikä edistä työhön paluuta, pikemminkin haittaa sitä. Monet turhasta saikuttajat kaatavat työkuormansa kollegoiden niskoille.
Voi että inhoan näitä saikuttajia, kun eivät tajua että hommat kaatuvat muille. Olen usein joutunut tekemään sitten näiden hommia. Meidän firma ei ole kovin iso, joten ymmärrän hyvin työnantajaa, ettei pysty taikomaan mitään sijaista paikalle. Itsekin hän venyy ja vanuu pitääkseen firman pystyssä, niin kyllä minua todella kaivelevat nämä turhasta saikuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uupumus homma on kyllä mielestäni kaikessa omituisuudessaan mielenkiintoinen ilmiö. Miksi ihmeessä ihminen joka kokee lääkäriä tarvitsevaa uupumusta, ei pysähdy miettimään asioita. Itse kysyisin itseltäni aluksi kaksi kysymystä a) viekö tekemäni työ minulta liikaa? b) onko vapaa-ajassani joku pielessä?
Ja minkähän verran sinulla itselläsi on kokemusta uupumuksesta?
Uupumusdiagnoosilla ei makseta sairasloma-ajna palkkaa, joten useimmiten uupumuksen sijaan diagnoosiksi kirjoitetaan masennus tms.
Mä en ymmärrä uupujia, jotka hakee sairaslomaa eivätkä kevennä omaa elämäänsä työn ulkopuolella. Halutaan harrastaa 6 iltaa viikossa lasten ollessa pieniä ja puolison tehdessä työmatkoja - jos uuvut niin onko se työnantajan vika? Jos olet sun molempien vanhempien omaishoitaja ja uuvut, niin pitääkö työnantajan maksaa sairaspäivärahaa? Jos sulla on homekoti ja taistelunentisten omistajien ja vakuutusyhtiön kanssa vie 20 tuntia viikossa, joudut sairaslomalle uupumuksem takia - miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä?
Nämä on kaikki ihmisten yksityiselämän vaikeuksia, joissa oma tukiverkko, vakuutukset, elämäntapavalinnat ja viime kädessä yhteiskunnan tuki pitäisi kantaa Jos ihminen ei jaksa töissä. Työnantajan ei pitäisi joutua maksamaan sairaslomapäivistä, joista työnantajan vastuulla on 10 pv.
Itse olen uupunut kerran ja sen jälkeen otin opiskeni: Jos työssä on liian rankkaa, 1)vaihdan työtä, 2) mies keventää omaa työtään ja ottaa enemmän koppia kodista ja perheestä 3) luovin harrastuksista 4) pyydän lomarahat vapaana jne. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ja ne on mun omalla vastuullani.
Vierailija kirjoitti:
Ja entä jos se saikku on seurausta siitä, että ne kollegat ovat kasanneet työnsä sairaslomalle pakosta jäävän harteille?
Usein kirjoitetaan sairausloma dg:lla unettomuus.
Tietenkin, jos siis on uneton uupumuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Uupumusdiagnoosilla ei makseta sairasloma-ajna palkkaa, joten useimmiten uupumuksen sijaan diagnoosiksi kirjoitetaan masennus tms.
Tai unettomuus.
Voi olla että saat sairauslomaa mutta et työnantajalta palkkaa sairausloman ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kärsit oikeasti esimerkiksi lamauttavasta masennuksesta, tyypillinen oire uupumuksessa, niin mene toiselle lääkärille ja oikeasti apua. Kukaan ei hyödy siitä, jos tuhoat itsesi täysin. Nettitrollit eivät päätä työkykyisyyttäsi. Eikä yksi lääkärikään, kehottaisin hakeutumaan psykologin pakeille.
Psykiatrin. Menin psykiatrian erikoislääkärille niin alkoi tapahtua.
Koska se uupumus katsotaan usein teeskentelyksi. Ei pysty, ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo olleet ne oleellisimmat ajatukset mielessä, kun menin kohti sairastumista ja työkyvyttömyyttä. Aina noille asioille ei voi mitään.
Sellaista se on. Minulla oli ihan sama homma. Lopulta en saanut nukuttua ja olin todella väsynyt. Tuli pari hengenvaarallista läheltä-piti työtapaturmaa. En edes uskaltanut ajaa autolla etten tapa ketään vapaa-ajalla. Nyt olen tehnyt lyhyttä työpäivää ja tilanne on paljon parempi.
Voi toki jos et saa suustasi: tämä on liikaa, en pysty tekemään.
#naiset
#uhriutuminen