Miksi haluat murtaa luita liukkaalla kelillä kun sen voi estää?
Olen päivystyksessä töissä. Murtumapotilaita tulee ovista ja ikkunoista. En pysty käsittää miksei liukkailla keleillä käytetä nastoja kengissä. Eihän ne autotkaan kesärenkailla kulje! Sitten haetaan närkästyneenä korvauksia kun ei ole hiekotettu. Minun mielestä tämä on täysin järjetöntä. On kuulemma niin vaivalloista laittaa tarranastat. Kyllä vaan, se minuutin turvallisuuteen panostaminen on todella vaivalloista (nauruhymiö). Kivempi on olla avuttomana kipsi jalassa tai ranteessa kuusi viikkoa sairaslomalla. Voisiko joku kertoa minulle syyn tähän koska itse en millään ymmärrä.
Kommentit (79)
On ne vaan aivan loisto juttu, ne ice bugit. Iltalenkille vaan, suht huolimattomasti, vaikka jäätä olis.
Kuukauden päästä alkaa jo kiivas hiekanpoisto jolla kova kiire ja nyt enään niin runsain mitoin levitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tykkään kuluttaa vähiä terveydenhoidon resursseja turhaan. Tämä syy se kai yleensä on.
Liukastumisten kustannukset ovat 600 000 000 euroa/talvi. Melkein kaikki tuosta on itseaiheutettua omalla piittaamattomuudella.
On sellainenkin vaihtoehto, että jalkakäytävät hoidettaisiin kunnolla! On törkeää, että piittaamattomuudesta syytetään jalankulkijoita.
Moni on huomannut että nykyään jalkakäytäviä hiekoitetaan todella vähän, jos ollenkaan. Ennen oli ruskeat hiekasta. Ne hiekat joutuu keväällä kuitenkin siivoamaan pois, oli sitten vähän tai paljon hiekkaa.
Sinne se hiekoitushiekka painuu jään sisään ja parin tunnin päästä pitäisi taas hiekoittaa. Kenenkään arse ei kestä moista rallia ja hiekkakin loppuu, kuten useana talvena on käynyt.
Jalankulkijoiden tulisikin ottaa enemmän vastuuta kävelemisistään, eikä sälyttää sitä yhteiskunnan kontolle.
Jalkakäytävien hoito on sälytetty taloyhtiöille. Ei siihen yhteiskunnan varoja kulu toisin kuin murtumien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tykkään kuluttaa vähiä terveydenhoidon resursseja turhaan. Tämä syy se kai yleensä on.
Liukastumisten kustannukset ovat 600 000 000 euroa/talvi. Melkein kaikki tuosta on itseaiheutettua omalla piittaamattomuudella.
On sellainenkin vaihtoehto, että jalkakäytävät hoidettaisiin kunnolla! On törkeää, että piittaamattomuudesta syytetään jalankulkijoita.
Moni on huomannut että nykyään jalkakäytäviä hiekoitetaan todella vähän, jos ollenkaan. Ennen oli ruskeat hiekasta. Ne hiekat joutuu keväällä kuitenkin siivoamaan pois, oli sitten vähän tai paljon hiekkaa.
Sinne se hiekoitushiekka painuu
Ei sekään ilmaista ole. Kuluja siitäkin tulee ja pölyä jne. joidenkin huolimattomien tallustelijoiden vuoksi.
Icebugit kestää vuosikausia ja ne eivät ole yhtä liukkaat kuin hyvinkin hiekoitetut kadut ja jalassa tavalliset talvikengät, joilla silti voi kaatua jääkyhmyjen takia.
Minä liukastuin niillä nastakengillä. Astuin risun päälle, niin nastat eivät yltäneet jäähän ja siitä sitten nurin .
"
Ei sekään ilmaista ole. Kuluja siitäkin tulee ja pölyä jne. joidenkin huolimattomien tallustelijoiden vuoksi.
Icebugit kestää vuosikausia ja ne eivät ole yhtä liukkaat kuin hyvinkin hiekoitetut kadut ja jalassa tavalliset talvikengät, joilla silti voi kaatua jääkyhmyjen takia."
Niin, siis ne jalkakäytävät pitää ensin aurata.
Asun vastapäätä erästä suurlähetystöä ja sen edusta on ollut aivan lumeton ja jäätön koko talven. Onnistuu kyllä jos vaan on halua.
Itse olen juuri miettinyt mikä lammas olenkaan, kun asuinkerrostaloni taloyhtiö on hankkinut kaikille asukkaille yhteisesti vakuutuksen, joka korvaa kaikki tapaturmat yhteisissä tiloissa ja piha-alueella. Eli jos liukastuisin jäisellä kelillä talo-yhtiön pihalla, tuo vakuutus korvaisi sen. Sen sijaan kuljen kiltisti nastakengissä kaatumatta, vaikka ei olisi mitään hätäpäivää, jos kaatuisin oikein kunnolla pihalla. Kenties jopa menettäisin työkykyni mutta saisi vakuutuksesta kunnon korvaukset. Ainoa mikä pidättelee, on se etten halua satuttaa itseäni ja pelkään päävammoja. Tarvitsisi vain viedä roskapussi ilman nastakenkiä, liukastua, eikä tarvitsisi enää tapella Kelan kanssa.
Kai kunnat laskee sen varaan että jos mummot/papat lonkanssa rikkoo niin ei ne pitkään täällä enää pyöri elävien kirjoissa. Ilmiselvää säästöä nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että miten ihmeessä sitä selviää jos menee jalka poikki, asuu hissittömässä talossa kolmannessa kerroksessa. Ruoan saa ovelle mutta miten roskat. Pyytää naapuria viemään?
Kyllä se roskapussi mukana kulkee. Hoidin kaikki kotihommani vaikka sauvat olikin. Pari päivää opettelua portaissa, mutta ei silloin ole kiirettä.
Näen sieluni silmin kun Alma 80 könkkää kyynärsauvoilla jäisen takapihan halki roskasäiliölle joka on lukituissa tiloissa, roskapussi toisessa kahvassa ja asettelee sauvan nojalleen vapauttaakseen käden voidakseen ottaa avaimet taskusta, keplottelee oven auki... avainta lukossa on käännettävä vasemmalla kädellä ja vedettävä kahvasta oikealla.. hetkinen, kolmannessa ködessäkö se toinen sauva on? Kokata tapauksessa se nojalleen jätetty sauva on jo kaatunut maahan.
Oikeesti, mä olen kokenut tämän. Yhtä helvettiä.
Yhteenvetona: Jos haluatte tapella korvauksista, joita tuskin tulette saamaan, kävelkää vaan niillä tavan lipposilla. Kipeää se vaan tekee muutaman kuukauden, jos vielä henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että miten ihmeessä sitä selviää jos menee jalka poikki, asuu hissittömässä talossa kolmannessa kerroksessa. Ruoan saa ovelle mutta miten roskat. Pyytää naapuria viemään?
Kyllä se roskapussi mukana kulkee. Hoidin kaikki kotihommani vaikka sauvat olikin. Pari päivää opettelua portaissa, mutta ei silloin ole kiirettä.
Näen sieluni silmin kun Alma 80 könkkää kyynärsauvoilla jäisen takapihan halki roskasäiliölle joka on lukituissa tiloissa, roskapussi toisessa kahvassa ja asettelee sauvan nojalleen vapauttaakseen käden voidakseen ottaa avaimet taskusta, keplottelee oven auki... avainta lukossa on käännettävä vasemmalla kädellä ja vedettävä kahvasta oikealla.. hetkinen, kolmannessa ködessäkö se toinen sauva on? Kokata tapauksessa se nojalleen jätetty sauva on jo kaatunu
Kokata=joka tapauksessa, hitsin autocorrect 😄
Mulla on nastakengät. Ne menee yhtä helposti jalkaan kuin talvikengät.
Vierailija kirjoitti:
Kerron nyt raato rehellisesti: Koska olen ahdistunut työnhausta niin että toivon kaatuvani siten että jalka menee poikki. Mihinkään istumatyöhön en voi hakea koska niihin tarvitsee koulutuksen. Ei ole kuin peruskoulu käyty ja haen duunarihommiin, tyhjällä CV:llä.
Joka kerta saan hävetä olemassaoloani kun haen töitä. Koulutukset jäänyt kesken, tieto ei jää päähän ja näyttöjä en läpäise. Olen todennäköisesti heikkolahjainen tms.
Tarvitsen pienen hengähdystauon, olen aivan loppu henkisesti.
Kysy töitä k-kauppojen keskusvarsstolta vantaalta. Saat ajella trukilla tavaroita. Kyllä sen oppii. Siellä pula työntekijöistä. Palkkakin ihan jees.
Sinne se hiekoitushiekka painuu jään sisään ja parin tunnin päästä pitäisi taas hiekoittaa. Kenenkään arse ei kestä moista rallia ja hiekkakin loppuu, kuten useana talvena on käynyt.
Jalankulkijoiden tulisikin ottaa enemmän vastuuta kävelemisistään, eikä sälyttää sitä yhteiskunnan kontolle.
Nastakengät IceBug, eikä liukastele!