Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi haluat murtaa luita liukkaalla kelillä kun sen voi estää?

Vierailija
21.02.2024 |

Olen päivystyksessä töissä. Murtumapotilaita tulee ovista ja ikkunoista. En pysty käsittää miksei liukkailla keleillä käytetä nastoja kengissä. Eihän ne autotkaan kesärenkailla kulje! Sitten haetaan närkästyneenä korvauksia kun ei ole hiekotettu. Minun mielestä tämä on täysin järjetöntä. On kuulemma niin vaivalloista laittaa tarranastat. Kyllä vaan, se minuutin turvallisuuteen panostaminen on todella vaivalloista (nauruhymiö). Kivempi on olla avuttomana kipsi jalassa tai ranteessa kuusi viikkoa sairaslomalla. Voisiko joku kertoa minulle syyn tähän koska itse en millään ymmärrä. 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nastakengät. Ei niiden kanssakaan ole mitenkään turvallinen olo tuolla, kun hiekoitushiekkaan on käytetty niukkaakin niukemmin ja tosi liukasta on kävellä sekä nastoilla että ilman.

Sama minulla mutta kuitenkin turvallisempi olo nastoilla kuin ilman kun hitaasti kävelen jäätiköllä. Valitsen siltikin ne nastakengät kuin muut pohjalliset kun on raudoitettu nilkka.

Tuommoinen oikea kaatuminen ei onnistu muita kuin acrobaateilta ja hyvin hyväkuntoisilta. Minä ainakin mätkähdin selälleni alamäessä niin että löin takaraivoni jäätikköön ja hampaat yhteen 40+ vaikka tein fyysistä työtäkin niin etten ollut ihan heikossa kunnossa.

Vierailija
42/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tykkään kuluttaa vähiä terveydenhoidon resursseja turhaan. Tämä syy se kai yleensä on. 

Liukastumisten kustannukset ovat 600 000 000 euroa/talvi. Melkein kaikki tuosta on itseaiheutettua omalla piittaamattomuudella.

On sellainenkin vaihtoehto, että jalkakäytävät hoidettaisiin kunnolla! On törkeää, että piittaamattomuudesta syytetään jalankulkijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin remminastoja. Ei käynyt koska niiden ja kengänkannan väliin pakkautui lunta ja askel kävi vielä huterammaksi ja selkä kipeytyi. Myös kotoa lähtiessä en meinannut niillä pysyä pystyssä kivilattiaisessa porraskäytävässä.

Sitten tilasin suurin toivein kalliit nastakengät. Niitä mainostettiin siten, että niissä on kovalla alustalla sisään painuvat nastat jolloin pohjan "grip" tarraa alustaan. Lienee turha sanoa edes, että ei toimi. Hukkaan meni nekin rahat.

Vierailija
44/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina että miten ihmeessä sitä selviää jos menee jalka poikki, asuu hissittömässä talossa kolmannessa kerroksessa. Ruoan saa ovelle mutta miten roskat. Pyytää naapuria viemään? 

Kyllä se roskapussi mukana kulkee. Hoidin kaikki kotihommani vaikka sauvat olikin.  Pari päivää opettelua portaissa, mutta ei silloin ole kiirettä. 

Vierailija
45/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat on hyvät ja välttämättömät ulkoillessa vaikka koiran kanssa, mutta mahdottomat autolla kauppoihin mennessä. Eli jos joudun kipsattavaksi, tulen marketin parkkipaikalta.

Vierailija
46/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina että miten ihmeessä sitä selviää jos menee jalka poikki, asuu hissittömässä talossa kolmannessa kerroksessa. Ruoan saa ovelle mutta miten roskat. Pyytää naapuria viemään? 

Kyllä se roskapussi mukana kulkee. Hoidin kaikki kotihommani vaikka sauvat olikin.  Pari päivää opettelua portaissa, mutta ei silloin ole kiirettä. 

Entä jos on koira lemmikkinä eikä ketään tuttua joka ulkoiluttaa 

Vierailija
47/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla ap:n koulutus? Olipa mikä vain, ainakin toimipistekoulutus on kovin puutteellista, jos asennetta työtehtäviin ei ole kyetty purkamaan asiallisemmaksi. Omakohtaisesti tapaamani "kipsaajat", kaksi miestä, olivat omaksuneet työroolikseen eräänlaisen höpöttävän pellen osan. Ymmärrän, että tämä kuului ammatin työnkuvaan. Hädissään omasta pärjäämisestään olevan potilaan asemassa kyseisenlainen  vitsikkyys tuntui todella oudolta.

Vierailija
48/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nastakengät. En muista milloin olen kaatunut talvella.

Vierailija
49/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat on hyvät ja välttämättömät ulkoillessa vaikka koiran kanssa, mutta mahdottomat autolla kauppoihin mennessä. Eli jos joudun kipsattavaksi, tulen marketin parkkipaikalta.

Minä menen joka kauppaan nastakengillä mutta pitää hidastaa menoa liukkailla laatta lattioilla.

Mitenkä niin jos ei osaa kävellä nastakengillä kivikovalla jäällä niin ei osaa kävellä kauppakeskuksen kivikovalla laatta lattialla.

Nastakengillä pitää opetella kävelemään ihan erilailla kuin tavallisilla kengillä.

Vierailija
50/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään olemassa hyviä nastoja, joilla voi kävellä sisälläkin? Useinhan ollaan menossa jonnekin asioille, kun lähdetään. Jos nastat pitää ottaa pois sisään mennessä, se on hankalaa etenkin vanhuksille ja meille muille jäykille.

Vierailija
51/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat auttavat pyöreät nolla, kun ongelmana on hiekoitus, joka pyörii jään päällä. 

Vierailija
52/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa nastoihin. Kävelen varovasti. 

Ymmärrän, että joskus on rahat tiukilla. Liukuesteet maksaa halvimmillaan 10€ luokkaa ja kestää muutaman talven. 

Vierailija
53/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä teistä, mutta minä ympäri vuoden ulkoilevana olen huomannut, että talvi kengissä tärkeää on

1. Melko matala pohja, jotta jalkapohja saa tuntumaa alustaan

2. Samasta syystä hieman taipuisa pohja, ei liian jäykkä/kova

3. Nilkkaa tukevat varret

Huonoimmat talvikenkäni ovat olleet kalliihkot paksupohjaiset ja jäykät vaelluskengät, liukkailla niillä meinasi kaatua jatkuvasti. Nykyisin voi onneksi ostaa irtonastat tai nastakengät, vaikka eivät nekään kesäkeliä tee etenkään kävellessä. 

Vierailija
54/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä normi-ihmisellä vielä yksi toimiva jalka ja kaksi toimivaa kättä vaikka yksi jalka olisikin poikki. Ihan portaitakin niillä pääsee jos nyt oikeasti ei tunne yhtään ihmistä joka voisi auttaa.

Vierailija
55/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe hankki tällaiset sumopuvut. Alle mahtuu lämmintä. Tarvii kyllä apua pystyyn noustessa, mutta aina on joku auttanut.

https://www.coinline.fi/myynti/uudet-muut-tuotteet/myydaan-sumopuvut-ja…

Turvallista talviulkoilua 😘

Vierailija
56/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tykkään kuluttaa vähiä terveydenhoidon resursseja turhaan. Tämä syy se kai yleensä on. 

Liukastumisten kustannukset ovat 600 000 000 euroa/talvi. Melkein kaikki tuosta on itseaiheutettua omalla piittaamattomuudella.

On sellainenkin vaihtoehto, että jalkakäytävät hoidettaisiin kunnolla! On törkeää, että piittaamattomuudesta syytetään jalankulkijoita.

Moni on huomannut että nykyään jalkakäytäviä hiekoitetaan todella vähän, jos ollenkaan. Ennen oli ruskeat hiekasta. Ne hiekat joutuu keväällä kuitenkin siivoamaan pois, oli sitten vähän tai paljon hiekkaa. 

Vierailija
57/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on koirahoitoloita, kalliiksi se voi kyllä käydä jos joutuu kuukauden-tai kaksikin sellaisessa pitämään, mutta siihen täytyy yksinäisenä koiranomistajana varautua taloudellisesti etukäteen, kuten hoitokuluihinkin. 

Vierailija
58/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa nastoihin. Kävelen varovasti. 

Ymmärrän, että joskus on rahat tiukilla. Liukuesteet maksaa halvimmillaan 10€ luokkaa ja kestää muutaman talven. 

Sama. Talvikengissä on pohja puoliksi irti, syyskengissä reikä pohjassa. Ei todellakaan ole varaa!

Vierailija
59/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkiä ei pidä ottaa ellei ole joko riittävää tukiverkkoa auttamaan tuollaisissa tilanteissa tai riittävästi rahaa jotta voi palkata apua.

Vierailija
60/79 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon käyttäny vuosia, mutta vuosia käyttäneenä tiedän myös, ettei ne ole 100% varmat. Pieni lumikerros (etenkin viimepäivinä) niin nastat ei yllä jäähän kunnolla. Joskus pelkkä vesi jään päällä on tehnyt sen, ettei nastat jalassakaan pysy askel tiessä. Tämän lisäksi hiekoitus ja kivet hioo kenkien nastat aika äkkiä tylsäksi. 

Jos ei autoissakaan nastat auta aina, miten voi väittää että ne auttaa kävelijää? 

Enemmän ihmettelen sitä, ettei päivystyksissä ole mitään paikkaa minne ne nastat jättää, vaikka ois nastat sisällä kielletty. Joskus ei edes penkkiä missä ottaa ne pois. 

Ja joskus ne nastat ei vaan muistu mukaan tai keli muuttuu yhtäkkiä,esim. käy vieraalla paikkakunnalla, jossa jonkun ison tavaratalon piha on umpijäässä. Harva pistää nastat lyhyen matkan takia kun ne on otettava kuitenkin pois. 

Enempi olisin huolissani siitä,miksi liikennevalot kävelijöille on talvella usein nii  lyhyet että vain hyväkuntoinen pääsee siitä kävelemään. Ja usein se hyväkuntoinenkin saa pelätä liukastumista. 

Liikennevalot/risteykset/ylityspaikat on usein liukkaita, vaikka ei muuten liukas keli olisikaan. 

Olen kuullut monen valittavan ettei ehdi liukkaalla liikennevaloista kävellä. En ehdi minäkään, vaikka tämmöinen normaali lenkkeilevä ja suht nuorehko vielä olenkin.