Kannattaako ulosotossa olevan, pienituloisen etävanhemman käydä töissä?
Kun huoltajuusoikeudenkäyntejä ulosmitataan ja elareita joutuisi maksamaan neljästä lapsesta? Kummasta jää enemmän käteen, yhteiskunnan tuista vai pienehköstä palkasta?
Kommentit (46)
Tästä ketjusta taas huomaa, että puhekyvyttömät typerykset alapeukuttaa. Heillekin joku purkautumiskanava.
Onko valtiolla oikeus varastaa???
Vierailija kirjoitti:
Eihän kelan tuista saa ulosmitata mitään
Ei myöskään pienestä palkasta. Tulevaisuutta ajatellen työ olis parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kelan tuista saa ulosmitata mitään
Ei myöskään pienestä palkasta. Tulevaisuutta ajatellen työ olis parempi vaihtoehto.
Ehkä jos jostain sinkkumiehestä puhutaan. Mutta entäpä köyhä erityislasten yh-äiti... Tarkoitus on myös esim. jaksaa kaikki lasten asiat ja kotityöt.
Ei työssäkäynti välttämättä nosta itsetuntoa, jos on vaikkapa ruma ja ylipainoinen ja sen takia työpaikoissa kiusataan. Tai joku muu syy päähän potkimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekunnioituksen, mielenterveyden yms vuoksi kannattaa töissäkäynti aina.
Oliko entisajan kotiäidit sitten kaikki mielenterveysongelmaisia? Äitien töissä käynti on ihan uusi idea.
Uusi idea? Ainakin 50 vuotta suuri osa äideistä käynyt töissä ja sitä aikaisemminkin äidit tekivät maatiloilla töitä, eivät vaan olleet vieraan palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekunnioituksen, mielenterveyden yms vuoksi kannattaa töissäkäynti aina.
Oliko entisajan kotiäidit sitten kaikki mielenterveysongelmaisia? Äitien töissä käynti on ihan uusi idea.
Uusi idea? Ainakin 50 vuotta suuri osa äideistä käynyt töissä ja sitä aikaisemminkin äidit tekivät maatiloilla töitä, eivät vaan olleet vieraan palveluksessa.
50 vuotta on ihmiskunnan historiassa aika lyhyt aika. Juu tottakai ovat naiset aina kotitöitä tehneet, mutta nyt oli kyse palkkatöistä.
Kannatas mennä ensin töihin ja sitten käydä koulut loppuun. T. Maisteri
Karmean esimerkin annat lapsillesi, ei heistä ainakaan mitään elämässä menestyjiä tule.
Onpa ilävä tilanne. Toivottavasti opetat omille lapsillesi avointa rahapuhetta ja annat säästövinkkejä (muitakin kuin työttömyys ja kalatuet), jotta pärjäävät elämässään ja saavat kasvatettua omia säästöjä ja puskuria jo nuoresta pitäen. (Terkuin, itse mulla oli töistä säästöissä 23-vuotiaana puskurina 40k ja asuin ihan omillaan ilman mitään tukia tai apua).
Vierailija kirjoitti:
Onko valtiolla oikeus varastaa???
Kerro toki, että mitä se on sinulta varastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joutuisin hakemaan tukia vaikka saisin kokoaikatyön varsinkin jos työpaikka on esim. 80km päässä jos palkka on vaikka 1600€/kk käteen koska ulosotto ja työmatkakulut ym. eikä ole edes varaa aloittaa missään noin kaukana koska säästössä pitäis olla satoja euroja jotta pääsisi sen ekan kuukauden töihin joten en edes katsele työpaikkoja mitkä ovat noin kaukana.
Ulosottoa ei oteta huomioon vähennyksinä, vaan sen joutuu hoitamaan käyttövarasta, mikä jää omaan käyttöön huomioonotettujen laskujen jälkeen.
Kylläpäs ulosotto huomioidaan vähennyksenä nettotulosta, jos se on pakollista. Vapaaehtoista sovittelua ei huomioida. Itse saan toimeentulotukea palkan lisäksi, brutto 2100 (kokopäivätyöstä), ulosoton jälkeen n1200. Saan lisäksi ttt, koska nimenomaan työmatkakulut lähes 300€/kk. Eli myös työmatkakulut huomioidaan menona ttt:ssa, halvimman tavan mukaan. Jos pääset velkajärjestelyyn, sitä ei huomioida toimeentulotuesta menona, mutta voit yhä hakea harkinnanvaraista tukea hyvinvointialueelta/kunnalta.
Työssäkäynti kannattaa aina. Oman itsensä vuoksi. Saa sosiaalisia kontakteja, osaamisen pääomaa ja kunnioitusta myös muilta. Ei niinkään rahan vuoksi kannata. Kun saan lomarahat, pystyn kuitenkin ottamaan ulosotosta vapaakuukauden, jolloin edes kerran vuodessa saan tehtyä välttämättömiä suurempia hankintoja. Työttömänä tämäkään ei onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä pienestäkään palkasta ole mitä ulosmitata. En viittis elää sossupummina, kyllä jokaisella kynnelle kykenevällä on velvollisuus elättää itsensä.
Kyllä sitä kuule tässä maailmassa tekemistä riittää pienituloisella, vaikka ei täyttä työviikkoa tekisikään. Täysi työviikko on autottomalle pienituloiselle hullun hommaa varsinkin, jos omassa kotona on myös pieniä päiväkoti-ikäisiä lapsia.
Meillä oli 80-luvulla se tilanne, että oli vuoden ikäerolla syntyneet lapset. Autoa ei ollut. Oltiin pienipalkkaisia metalliduunareita. Lapset pistettiin polkupyörän tarakalle ja vietiin tarhaan sekä siitä aikuiset töihin. Se oli silloin normaalia elämää, eikä mitään hullunhommaa. Ihme pullamössöä nykyiset vanhemmat.
Työssäkäynti varmaankin auttaa tuossakin tilanteessa, mutta kannattaa mahdollisesti valita työ, jota on mukava tehdä. Vaikkapa jonkun eräoppaan työ, jos se on enemmän harrastus. Ei ole edes oikein väliä, että paljonko saa palkkaa.
Se on tavallaan sitten järjestelmän ongelma, että rahaa ei ole tulossa.
Kyllä sinun kanata kauda töissä
Mina saa enempi raha
-Ahmetti
Ulosotto huomioidaan toimeentulotuessa jos ulosotto on itse vienyt palkasta, mutta jos velallinen itse vapaaehtoisesti maksaa ulosottoon niin toimeentulotuessa sitä ei huomioida.
Juolahti myös mieleen, että eikö ulosotto tarkoita sitä että on eletty yli varojen? Eli olet joskus ostanut jotain käytännössä ilman rahaa? Kyllähän sellaiset pitää maksaa itse pois, kun itse olet niistä hyötynytkin. Itsellä ei ole koskaan ollut velkaa koska oon sitä mieltä, että Ellei mulla ole varaa, niin olen ilman. Ja aika vähän sitä lopulta ihminen tarvitsee :)
Nyt heti suu tukko!
Poies taalta, menna toihin!
-Ahmetti
Kyllä sitä kuule tässä maailmassa tekemistä riittää pienituloisella, vaikka ei täyttä työviikkoa tekisikään. Täysi työviikko on autottomalle pienituloiselle hullun hommaa varsinkin, jos omassa kotona on myös pieniä päiväkoti-ikäisiä lapsia.