Kannattaako ulosotossa olevan, pienituloisen etävanhemman käydä töissä?
Kun huoltajuusoikeudenkäyntejä ulosmitataan ja elareita joutuisi maksamaan neljästä lapsesta? Kummasta jää enemmän käteen, yhteiskunnan tuista vai pienehköstä palkasta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Juolahti myös mieleen, että eikö ulosotto tarkoita sitä että on eletty yli varojen? Eli olet joskus ostanut jotain käytännössä ilman rahaa? Kyllähän sellaiset pitää maksaa itse pois, kun itse olet niistä hyötynytkin. Itsellä ei ole koskaan ollut velkaa koska oon sitä mieltä, että Ellei mulla ole varaa, niin olen ilman. Ja aika vähän sitä lopulta ihminen tarvitsee :)
Aloituksessa kerrottiin mistä ulosotto johtuu, ei mistään tuhlailusta. Lukekaa viestit joihin vastaatte.
Vierailija kirjoitti:
Töissä kannattaa käydä, jos saa kokopäivätyön. Siitä jää ulosoton jälkeen enemmän käteen kuin sosiaalituista tai osa-aikatyöstä.
Osa-aikatyön määrä on räjähtänyt käsiin viime vuosina, harva työnantaja palkkaa kokopäivätyöhön muun kuin täydellisen yksilön työvoimapula-alojen ulkopuolelta. Muille tarjotaan osa-aikaista.
Suomen yleisin ammattinimike on myyjä, ja myyjistä 80% tekee osa-aikatyötä pienellä palkalla. Valtaosa myyjistä on naisia.
Hallitus iskee katapotkunsa nyt näiden palleaan. Palvelualoilla työskenteleviltä yksinhuoltajilta lähtee 25% tuloista pois (keskimäärin noin 600€, ja muilta osa-aikaisilta 300-600€, sossupummeilta ei leikata mitään), joten työssäkäynti ei enää kannata. Kannattaa irtisanoa itsensä tai vetää tunnit jo nyt minimiin, koska huhtikuussa teiltä lähtee asunto ja soviteltu päiväraha alta.
Osa-aikatyö
Oli puhe ulosoton lisäksi elatusmaksuista.
Oma kysymyksensä on myös, toimiiko ulosotto ja nämä muut rahaviranomaiset lakien mukaan, vai onko mielivaltaa, laskutaidottomuutta ja rosvoamista, ja onko näistä hyötyä tehdä valituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto huomioidaan toimeentulotuessa jos ulosotto on itse vienyt palkasta, mutta jos velallinen itse vapaaehtoisesti maksaa ulosottoon niin toimeentulotuessa sitä ei huomioida.
Onpas muuten jännä juttu ja tärkeä tieto!
Töissä kannattaa käydä, jos saa kokopäivätyön. Siitä jää ulosoton jälkeen enemmän käteen kuin sosiaalituista tai osa-aikatyöstä.
Osa-aikatyön määrä on räjähtänyt käsiin viime vuosina, harva työnantaja palkkaa kokopäivätyöhön muun kuin täydellisen yksilön työvoimapula-alojen ulkopuolelta. Muille tarjotaan osa-aikaista.
Suomen yleisin ammattinimike on myyjä, ja myyjistä 80% tekee osa-aikatyötä pienellä palkalla. Valtaosa myyjistä on naisia.
Hallitus iskee katapotkunsa nyt näiden palleaan. Palvelualoilla työskenteleviltä yksinhuoltajilta lähtee 25% tuloista pois (keskimäärin noin 600€, ja muilta osa-aikaisilta 300-600€, sossupummeilta ei leikata mitään), joten työssäkäynti ei enää kannata. Kannattaa irtisanoa itsensä tai vetää tunnit jo nyt minimiin, koska huhtikuussa teiltä lähtee asunto ja soviteltu päiväraha alta.
Osa-aikatyöstä saa käteensä 16 senttiä/ansaittu euro hallituksen uuden politiikan johdosta. Toimeentulotukea saavat pitää 150 € ansiotuloistaan, kaikki muut ansiot vähennetään laskelmasta.