Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?

Vierailija
20.02.2024 |

Ihmettelen.

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomusaksentti se on, Turuust.

Vierailija
162/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä? Tärkeintä on tulla ymmärretyksi. Eihän Stubbin kuulukaan puhua natiivienglantia, koska hän on suomalainen/suomenruotsalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku on ihan ok, mutta ranska on aika paskaa, kun ei hallitse maskuliini/feminiiniä eikä osaa ääntää. Itsekin kertoi, että tytär häpeää. Peesaan tätä veronmaksajana, enkä kannusta. K

Vierailija
164/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ylimielisesti mielestäni puhuu 'kaikilla kolmella kotimaisella'.  Mutta yllättynyt olen myös, ettei enkku ole sujuvampaa, brittienglantia, varsinkin kuin vaimo natiivi.

Samaa suodattamatonta  suoltaa oli kieli mikä hyvänsä.

Vierailija
165/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielenopetusta on pitkään hallinnut ajatus, että natiivi on täydellinen malli. Ajatus on kulttuurinen jäänne, ei kielellinen totuus.

12-kielinen

Vierailija
166/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo tyyppi. Meidän merkonomimme maailmalla. 

Vierailija
167/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb ääntää tosiaan huonosti englantia. Jostain syystä tämä häiritsee monia ketjulaisia? Olen kaksikielinen ja puhun englantia natiivitasoisesti. Uskokaa kun sanon, Stubb ääntää englantia huonosti, eikä taitonsa kyseisessä kielessä muutenkaan ole kummoinen. 

Vierailija
168/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaiset odotukset AP:lla on, mutta joka tapauksessa ne ovat epärealistiset. Olen elämäni aikana kuullut vain yhden (1) alkujaan suomenkielisen henkilön puhuvan ns. täydellistä englantia, jossa ei paista aksentti läpi. Hän asui kauan jenkeissä ja tuli pitämään Suomessa luennon. Sittemmin hän muutti takaisin Suomeen ja kielitaitokin normalisoitui sen myötä.  Suomiaksentti paistaa nykyään läpi todella vahvasti. Olen itse asunut englanninkielisissä maissa melkein 20 vuotta, eikä vieläkään ole tarttunut ns. natiivi englanti.

Vierailija
169/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaiset odotukset AP:lla on, mutta joka tapauksessa ne ovat epärealistiset. Olen elämäni aikana kuullut vain yhden (1) alkujaan suomenkielisen henkilön puhuvan ns. täydellistä englantia, jossa ei paista aksentti läpi. Hän asui kauan jenkeissä ja tuli pitämään Suomessa luennon. Sittemmin hän muutti takaisin Suomeen ja kielitaitokin normalisoitui sen myötä.  Suomiaksentti paistaa nykyään läpi todella vahvasti. Olen itse asunut englanninkielisissä maissa melkein 20 vuotta, eikä vieläkään ole tarttunut ns. natiivi englanti.

Nuorten joukossa on monia englantia todella hyvin puhuvia ja ääntäviä. 

Vierailija
170/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten joukossa on monia englantia todella hyvin puhuvia ja ääntäviä. 

En epäile sitä, mutta ns. natiiviin heillä on yleensä paljon matkaa. Eikä kyse ole pelkästään siitä miten hyvin ääntää sanoja vaan miten lauseet muodostetaan. Omat lapseni eivät puhu Suomea lainkaan vaan ovat natiiveja englanninkielisiä. On hämmentävää välillä tajuta miten erilailla he muodostavat lauseita. Koko ajatusmalli siellä takana on ihan erilainen. 

Vierailija
171/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks je? 

Vierailija
172/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää englantia hän puhuu. Suomalaisilla on ihmeellinen tarve kaivaa huonot puolet kaikista asioista.

Italialaiset puhuu muuten keskimäärin aika hirveällä korotuksella englantia. Eli työpaikallaan Firenzessä tuskin mitään Oxford Englishia on kuullut. Ja harvemmin kai ihmiset puolisoidensa puhetta kuuntelee pelkästään sen kieliopillisesta ja ääntämyksellisestä näkökulmasta..

Tosi hyvää englantia puhuu suomalaiseksi jonka natiivit ymmärtää helposti.

Tuo suomalaisten tarve mollaamiseen ym on niin uskomatonta, että oikein hävettää!!

Vierailija
173/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvinhän hän puhuu. 

Vierailija
174/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt jo päästä tuosta ihmeen alemmuudentunnostanne, useimmiten aksentti kuuluu jos ei kieli ole äidinkielesi varsinkin kun ääntämys perustuu äänteisiin jota siinä omassa äidinkielessä ei ole. Mitä väliä sillä on oikeasti kunhan siitä saa selvää muutkin kuten tässäkin tapauksessa varmaan tapahtuu.

Ja miten sitä enkkua kuuluisi edes ääntää? Britti, Aussi, Jenkki vai Kanada-tavalla vai Jamaika yms. pienemmät kieliryhmät?

Mutta Stubbin äidinkieli on ruotsi, joka on englannin läheinen sukulaiskieli. Ja joku olikin kirjoittanut tässä ketjussa, että myös Marcus Grönholmin luulisi puhuvan parempaa englantia. 

Voi ei, ei nää finnet negaperinnöllisyydestään ikinä pääse eroon! Olen jo vuosikymmeniä ihmetellyt mistä näitä negamielisiä aina piisaakin. Vähän väliä pulpahtaa joku tämmönen esiin arvostelemaan toisen jotain tyyliä, tapaa, keinoa, vaatetusta, ajatusta, autoa, taloa, varallisuutta, tai vaikkkapa soittotaitoa. 
Voi ressukoita teitä!

Vierailija
175/175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo tyyppi. Meidän merkonomimme maailmalla. 

Koulutustausta:

Filosofian tohtori (FT), kansainväliset suhteet, London School of Economics and Political Science (1999).

Filosofian maisteri (MA), College of Europe, Bruggen (1995).

Bachelor of Arts (BA), valtio-oppi, Furman University, Etelä-Carolina (1993).

Ranskan kielen ja kulttuurin tutkinto,

Sorbonne (1994).

Ylioppilas, Gymnasiet Lärkan (1988).