YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä aivopesty hölmö puhut omistamisesta, minä puhun kuulumisesta.
- onneksi en ole sinun jälkeläinen, olet pelottava
Olisitpa, oppisit elämään.
I rest my case.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
Vanhempi on elatusvelvollisuus lapsestaan, siihen kuuluu sekä ruoka että vaatteet. Lapsen rahoja voi käyttää johonkin erityiseen mutta ei näihin jotka ovat vanhemman velvollisuus.
Eli sosiaalitoimi ei voi laskea lapsen kotitalouden varallisuudeksi, vaikka lapsella olisi tilillään 50 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitten kannata lapsen tilille mitään talletuksia laittaa. Odottakoot perintörahoja. jos sellaisia jää.
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? Jos lapsi tarvitsee uuden polkupyörän voit ihan vapaasti sen lapsen rahoilla ostaa.
Itse asiassa ei voi, jos lapsi on sitä mieltä, että hänen rahojaan ei siihen saa käyttää. Polkupyörä on ihan tavallinen esine, jonka vanhemmat voivat lapsen käyttöön hankkia, siihen ei ole tarvetta käyttää lapsen rahoja ELLEI tämä nimenomaan halua ylikallista erikoisfillaria.
Polkupyörä ei ole ihmisoikeus.
Uusi hieno skuutti kyllä joissain tapauksissa voi olla ihmisoikeus. Näiden ulkomailta tulleiden kohdalla. Ja moni muukin asia.
Surkuhupaisaa, että tämä tulee jollekin uutena tietona. Ettäkö edes omalta lapseltaan ei saa varastaa. Yllättyneet parijonoon! Ylellä oli taannoin juttua myös siitä, että lapsia ei saa fyysisesti kurittaa. Vielä vuonna 2024 joillekin vanhemmille on epäselvää, että lapsiaKAAN ei saa pahoinpidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä aivopesty hölmö puhut omistamisesta, minä puhun kuulumisesta.
- onneksi en ole sinun jälkeläinen, olet pelottava
Olisitpa, oppisit elämään.
I rest my case.
Joo, tuo piirtyy ongelmana - heittäydyt lepäilemään kun siltä tuntuu.
Lapsen säästöjä ei todellisuudessa tarvitse realisoida toimeentulotukea saadakseen, vaan ne voivat olla vain perheen laskennallisia tuloja.
Jos säästöt ovat lapsen nimissä, niistä huomioidaan vain Kelan määrittelemän perusosan verran toimeentulotuesta päätettäessä, sanoo Kelan etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen.
Myönnettävän toimeentulotuen suuruus lasketaan perheen tulojen ja menojen perusteella. Menojen laskemista varten Kela on määritellyt perusosan eli euromääräisen summan, jonka pitäisi riittää perustarpeisiin.
Alaikäisen lapsen kuukausikohtainen perusosa on noin 258-341 euroa ja se riippuu lapsen iästä ja siitä, onko hänellä sisaruksia.
Jos siis esimerkiksi 12-vuotiaalla esikoislapsella on tuhat euroa omalla tilillään, hänen tulokseen huomioidaan perusosan suuruus eli 341,52 euroa. Lapsen loppuja säästöjä ei katsota koko perheen tuloksi.
- Periaate on, että lasten ei tarvitse elättää vanhempiaan, vaan lapsen säästöt käytetään häneen itseensä, Valkonen sanoo.
Tuo em. laskelma siis vuodelta 2017
joo hyvä noin kun olisikin, mutta jos haet toimeentulotukea, lapsi elättää teidät jos hänellä on rahaa tilillä. kaikista tileistä joka kk tositteet. onko se oikein vai väärin. jopalapsen saamat synttäri,rippilahjarahat ja niin täytti 1 vuoden, pappa laittoi ns. hammasrahaa 100e lapsen tilille, se otettiin tuloina huomioon, lapsen säästöt. ja isommilla lapsilla, heidän tilitiedot aian kelalle kerran kuussa, esim, kesätyöpalkka samassa taloudessa asuvalla otetaan huomioon. just kun isompi penska suunnittelee opiskeluih lukio ja jne,, saisi hankittua tietokoneen,kirjat, jne, siis niin pulaan kuin voi joutuu , kelan laki on omansa, lapsi elättää vanhempansa ja hänen tili sileeks. arvaa mikä motivaatio penskalla käydä tekemässä duuneja, niitökin kokoaa kolmesta eri paikoista,muutama tunti sieltä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aikonut ottaa lapsen tililtä rahaa lapsen omiin hankintoihin. Sitä vartenhan esimerkiksi isovanhemmat ovat rahaa tilille laittaneet, eikä lapsella ole tilille vielä edes korttia. (Tarkoitan polkupyörää tms. isompaa.)
Rahojen käyttö lapsen eduksi on täysin sallittua.
Polkupyörät ja muut tavalliset harrastukset on ihan normaaleja elatusmenoja, jotka vanhemman kuuluu maksaa. Kun holhoustoimilakia joskus luin, niin tuo mihin viitataan harrastusmenoina, on käytännössä esimerkiksi joku kallis soitin. Jos lapsella on varoja ja hän harrastaa korkealla tasolla vaikka viulunsoittoa, niin lapsen omilla varoilla voidaan ostaa joku muutaman kymppitonnin viulu, mutta siihenkin tarvitaan valvovan viranomaisen lupa.
Kaikki säästöt, mitä on ajateltu tarvittavan ennen lapsen täysi-ikäisyyttä, kannattaa pitää vanhemman nimissä olevalla tilillä tai sijoituksissa. Lapsen nimissä olevat säästöt ja sijoitukset on niitä, joihin ei kosketa minkään tekosyyn varjolla, ne on lapsen aikuisuutta varten.
Yksi syy miksi tätä varkautta perustellaan, on kela-rahat. Että lapsen säästöt vaikuttaisi perheen tukiin? Itselläni ei ole lapsia ja näin ollen en ole myöskään tutustunut, mutta on se silti älytöntä, että kela laskisi lapsen rahat perheen rahaksi? Vaikka lapsi olisikin onnistunut säästämään 500€ voidakseen ostaa 600€ polkupyörän, lapsen rahat eivät edelleenkään ole perheen rahoja, koska lapsella ei ole elatus velvollisuutta. Lapsella ei ole edes elätysvelvollisuutta edes itsensä suhteen, koska lapsen elättämäninen on aina vanhemman vastuulla siihen asti kunnes täyttää 18
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä intersektionaalista möhnää. Tottakai lapsen tililtä voi ottaa tarvittaessa rahaa, jos ne menevät ruokaan ja lämmitykseen, elämiseen. Tupakka, kalja ja huumeet on sitten eri asia.
No kun ei vaan voi. Nuo ovat vanhemman velvollisuus maksaa, ei lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
olet niiin oikeassa ja kela väärässä, ihan törkeetä tyhjentää nuoren tai lapsen tili. se olisi hyvä idea,että lapsella olisi tili jonka käyttöoikeus lankeaisi hänelle itselleenkin vasta esim, 20v, silloin ei kukaaaaan taho tyhjennä tiliä,olisi opiskeluun, kotiin tms apua varmana
Tonnin eläkkeestäkö meinaat, että isovanhemmat lahjoittelee lapsenlapsilleen? Ja jos rahaa on oikeasti, kannattaa ihan itse huolehtia sijoituksistaan.
Meistä isovanhemmista vain isoisät ovat eläkkeellä ja kumpikin on silti mukana työelämässä, toinen palkkatyössä toinen yrittäjänä. Jokainen huolehtii tietysti omista sijoituksistaan, mutta kyllä päävastuu lapsen ja nuoren varoista kuuluu vanhemmille, nyt tietysti on itse vastuussa. Minua hieman hirvitti, kun aloin pohtimaan, kuinka paljon rahaa on. Pienistä puroista ne isot virrat kertyvät - itse olen tehnyt ylityövuoroja ajatuksella kerätä rahaa lapsenlapsen elämän helpottamiseen.
Ei tämä lapsen tilin rahojen käyttö välttämättä ole niin harvinaista kuin tässä keskustelussa ajatellaan. Vanhempani tyhjensivät isovanhempieni minulle ja sisaruksilleni tekemät säästötilit oman asuntolainansa maksuun. Oli markka-ajan loppupuoli, rahaa oli keskimäärin 10 000 markkaa per tili. Ei toki mikään jättiomaisuus mutta olisi sekin ollut suuri apu sitten myöhemmin hyvin köyhänä opiskelijana. Vanhempani olivat ihan tavallisia keskituloisia, eivät juopotelleet tai tupakoineet jne. Tuskin edes ymmärsivät toimineensa väärin (olettaen että tuohon aikaan säännöt olivat samat) ja tuskin ovat läheskään ainoita, jotka näin ovat tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Niin Kela on ainakin joskus asiaa tulkinnut.
juuri noin, tuo epäkohta on poistettava. moniko nuori omaa motivaatiota kerätä kesällä fyrkkaa esim lukion läppäriin,kirjoihin kun rahat meni perheettömällä nuorella perheen elatukseen,vanhemilla on elätusvelvollisuus,ei lapsella heihin
Ihmettelen kyllä vähän. Minä en edes tiennyt, että minulla on pankkitili. Isä pyöritti välillä sen kautta maatilan rahavirtoja ja käytti sitä miten halusi. Mutta ennen oli ennen.
Tämä tekee surulliseksi, koska tässä tiivistyy hyvin se kaksinaismoralismi, että vanhemmat opettaa lapselle, että ei saa varastaa/pahoinpidellä, mutta silti itse varastavat/pahoinpitelevät uhrinaan oma lapsi.
Joku ehdottikin aiemmin, että lapsen henkilökohtaisen tilin sijaan pitäisi lapselle antaisi käyttöoikeus vanhemman tiliin. Tällöin vanhempi ei voisi "tietämättään" syyllistyä varkauteen ja lapsella olisi käyttörahaa
Tuissa otetaan huomioon lasten rahoja sen takia ettei vanhemmat voi siirtää kaikkia rahojaan lapsille ja sitten nostaa varattomina toimeentulotukea.
Tämän takia meillä on lapsen säästöt käteisenä. Ei olla ikinä avattu hänelle tiliä johon säästetään ihan siksi, että jos jotain tapahtuu ja tiputaan tuille niin pitäis käyttää lapsen rahat. Nostan joka kuukausi 100-200€ käteistä ja talletan kotona kassakaappiin. Minä en aio uhrata lapsen tulevaisuutta, jos meille vanhemmille jotain sattuu ja joudutaan toimeentulotuelle. Nyt ollaan kumpikin hyväpalkkaisissa töissä ja haluttaisiin lapselle hyvä opiskeluaika ilman opintolainaa. Kun lapsi lähtee opiskelemaan niin mennään pankkiin ja sanotaan, että nämä on lapsen opintosäästöt, joille pitäis nyt perustaa oma tili.
van nykyvanhemmille pitää tuollaistakin opettaa, jessus sentään...