Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty

Vierailija
20.02.2024 |

"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.

Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#

https://yle.fi/a/74-20074680

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intersektionaalien logiikkaa. Ei hyvää päivää! Eihän lapsi voi ansaita palkkatuloa. Lapsilisä on ainoa tulo käytännössä ja se on tarkoitettu kattamaan lapsen elämisen kuluja ja se on AIKUISEN tehtävä hankkia ruokaa, vaatetta ja katto pään päälle. Joten kyllä niitä rahoja voi aikuinen käyttää lapsen hyväksi. Se ei ole sortamista!

Kun ne on siirretty lapsen tilille, ne katsotaan lahjaksi ja niistä tulee lapsen omaisuutta, johon vanhemmalla ei ole lupa koskea.

Vai ajatteletko niin, että antaessasi häälahjaksi 200 e voit koska tahansa vaatia sitä summaa takaisin, koska aiot käyttää rahat itse.

Vierailija
202/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä lapsen tilin rahojen käyttö välttämättä ole niin harvinaista kuin tässä keskustelussa ajatellaan. Vanhempani tyhjensivät isovanhempieni minulle ja sisaruksilleni tekemät säästötilit oman asuntolainansa maksuun. Oli markka-ajan loppupuoli, rahaa oli keskimäärin 10 000 markkaa per tili. Ei toki mikään jättiomaisuus mutta olisi sekin ollut suuri apu sitten myöhemmin hyvin köyhänä opiskelijana. Vanhempani olivat ihan tavallisia keskituloisia, eivät juopotelleet tai tupakoineet jne. Tuskin edes ymmärsivät toimineensa väärin (olettaen että tuohon aikaan säännöt olivat samat) ja tuskin ovat läheskään ainoita, jotka näin ovat tehneet.

Meillä ainakin asuntolainan saamista varten kierrätettiin ihan sovitusti lasten tilien kautta, niin ei tarvinnut lahjaveroa maksaa. Lapsia siis 4 ja kaikille siirrettiin se 4999€. Vanhemmat halusi tukea meidän asunnon ostoa mutta ilman

Sama täällä - lahjakirjassa maininta rahan käyttötarkoituksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela nyt sitten kuitenkin huomioi lapsenkin rahat perheen yhteisinä rahoina vai kuinka?

Vierailija
204/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni ihan selvä juttu, että jos lapsi saa perintöä, rahalahjan joltain kolmannelta osapuolelta tai vaikka palkkaa kesätöistä, vanhempien ei kuulu siihen kajota ollenkaan.

Mutta ihan näin lapsettomanakin ihmisenä näen kyllä tosi epäreiluna sen, että jos vanhemmat itse hyvinä aikoina säästävät lapselle rahaa tulevaisuutta varten mutta kohtaavat sitten jonkin odottamattoman taloudellisen kriisin, onkin mukamas väärin ja laitonta edes lainata tuota itse säästettyä rahaa.

Vanhempi irtisanottiin, talvi on tavallista kylmempi eikä yhtäkkiä ole varaa maksaa ylimääräistä satsia lämmitysöljyä, mutta hei, onhan lapsella ainakin muhkea säästötili, joka lämmittää ajatuksena mukavasti talvipakkasilla kun öljytankki on tyhjänä.

Miksi kukaan ei kerro pankissa vanhemmille, että he voivat avata oman säästötilin ja säästää rahansa sinne. Kun tulee kriisi, voi omalta tililtä maksaa laskuja eikä synny mitään ongelmia.Säästäminen ei edellytä sitä, että laittaa rahojaan jonkun toisen tilille.

Vierailija
205/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela nyt sitten kuitenkin huomioi lapsenkin rahat perheen yhteisinä rahoina vai kuinka?

Ei huomioi. Kelassa noudatetaan lakia, monessa perheessä ei.

Vierailija
206/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niin uutisissa kuitenkin on kerrottu. Henk koht kokemusta ei ole mutta uutissa on on ollut juttua, että lapsen saamat kesätyörahat pienentävät perheen toimeentulotukea.

Vierailija
207/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä lapsen tilin rahojen käyttö välttämättä ole niin harvinaista kuin tässä keskustelussa ajatellaan. Vanhempani tyhjensivät isovanhempieni minulle ja sisaruksilleni tekemät säästötilit oman asuntolainansa maksuun. Oli markka-ajan loppupuoli, rahaa oli keskimäärin 10 000 markkaa per tili. Ei toki mikään jättiomaisuus mutta olisi sekin ollut suuri apu sitten myöhemmin hyvin köyhänä opiskelijana. Vanhempani olivat ihan tavallisia keskituloisia, eivät juopotelleet tai tupakoineet jne. Tuskin edes ymmärsivät toimineensa väärin (olettaen että tuohon aikaan säännöt olivat samat) ja tuskin ovat läheskään ainoita, jotka näin ovat tehneet.

Meillä ainakin asuntolainan saamista varten kierrätettiin ihan sovitusti lasten tilien kautta, niin ei tarvinnut lahjaveroa maksaa. Lapsia siis 4 ja kaikille siirrettiin se 4999€. Vanhemmat halusi tukea meidän asunnon ostoa mutta ilman

Pankissa olisi pitänyt puuttua tuohon eikä se ole vieläkään myöhäistä, ensimmäisen lapsen täytettyä 18v hän voi syyttää teitä kavalluksesta, jos lapset ei omista osaa asunnosta.

Vierailija
208/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään uusioperheen lapsen isä kuoli. Perintönä teini-ikäinen lapsi sai pienen metsäpalstan. Äiti ja isäpuoli sen möivät sitten alihintaan pois, ostivat rahoilla kaljaa ja tupakkaa, lapsi katseli sivusta kuinka isäpuoli kusi kännissä kirjahyllyyn 

Tämä ei ole mahdollista ilman seuraamuksia. Entinen maistraatti, nykyinen DVV määrää edunvalvojan, jos lapsi perii yli 20 000 euron arvosta. Edunvalvoja on velvollinen tekemään tiliä lapsen varallisuudesta joka vuosi, ja niitä seurataan tarkasti.

Enemmän väärinkäytöksiä tapahtui silloin, kun varallisuus on niin pientä ettei mikään taho valvo sitä.

Vierailija
209/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intersektionaalien logiikkaa. Ei hyvää päivää! Eihän lapsi voi ansaita palkkatuloa. Lapsilisä on ainoa tulo käytännössä ja se on tarkoitettu kattamaan lapsen elämisen kuluja ja se on AIKUISEN tehtävä hankkia ruokaa, vaatetta ja katto pään päälle. Joten kyllä niitä rahoja voi aikuinen käyttää lapsen hyväksi. Se ei ole sortamista!

Lapsen kesätyökö ei ole palkkatuloa? Anna mun nauraa.

Mutta siinä kyllä olet oikeassa, että lapsen elättäminen on aina aikuisen vastuulla minkä vuoksi on järjen vastaista, että kelan mielestä teinin kesäryörahat olisivat perheen vuokran maksuun

Aika epäreilua. Varakkaan perheen lapsi käyttää itse tienaamansa kesätyörahat tai säästää tuleviin hankintoihin. Köyhän perheen lapsen rahat menevät perheen vuokraan? Onpa kannustavaa.

Se vuokra nyt vain oli pelkkä esimerkki. Esimerkki siitä, että alaikäisen lapsen tulot olisivat mukamas perheen yhteistä tuloa, vaikka ei ole

Vierailija
210/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju auttoi ymmärtämään sitä, miksi taloyhtiön tililtä voidaan maksaa isännöitsijän omia laskuja tai jonkun urheiluseuran rahoja käyttää rahastonhoitajan ulkomaanmatkoihin. Kun koetaan, että oikeastaan nämä ovat minun rahojani, niin saan näitä käyttää parhaaksi katsomallani tavalla.

Vierailija
211/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muutama vuosi sitten kela vaati että lasten tilit piti tyhjentää ennen toimeentulotukea. Oli tarve ttt muutaman kuukauden ajan. Yli kuukausi asiasta väännettiin. Soitin pankkiin ja tein sinne muutokset että vanhemmilla ei nosto-oikeutta ja lapsilla oikeus kun 18 täyttää. Toki vanhemmilla aina nosto-oikeus on vaikka mitä lukisi tiedoissa mutta pankki kirjoitti lopulta sellaisen paperin että kela sen hyväksyi. Se oli neljäs paperi pankilta lun aina keksivät jonkun porsaanreijän että ne rahat pitää eka käyttää. Sanoinkin että pankkikin sanoi että on rikos käyttää lasten säästötileiltä rahaa muttei tuntunut kiinnostavan. Ajattelin jo että nostan rahat(en olisi niitä käyttänyt) ja teen sen jälkeen lapsen kanssa rikosilmoituksen itsestäni ja vien kelaan sen näytille ja kysyn kuka maksaa oikeudenkäyntikulut! 

Nyt en tiedä mikä tilanne on. Minulla taas hetki oikeus toimeentulotukeen väliaikaisen työttömyyden vuoksi niin en ilmoittanut säästötilejä sinne ollenkaan. Siellä reilu kymppitonni rahaa eikä tulisi mieleenkään käyttää niitä vaikka nyt hetki taas tiukkaa onkin.

Vierailija
212/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?

Joo. Mut ei ekaluokkalaiselle pidä tilille antaa mitään 5 tonnia käyttöön...

Vierailija
213/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin. 

No ei voi! Nuo on normaalia vanhempien tarjottavaa elatusta, lapsen rahoja ei tuohon saa käyttää.

Eikö elättäjän pitäisi polkupyörä ja puhelinkin lapselle hankkia? (joku käytti esimerkkinä, että nostaa lapsen tililtä tällaisiin) ....Siinäpä se, ei pysty vetämään rajaa mikä on todellakin lapsen tarpeisiin pakko nostaa sieltä lapsen tililtä. Ei sellaista ole. Vanhempi on elättäjä, hänen pitäisi maksaa lapselle kaikki mitä hän tarvitsee. Ei tarvita jotain "huoltajan oikeutta lapsen tiliin."

Itse olen lapsi jolta vanhemmat vei omat kesätyö/lahjarahasä

Omaa perhettä kun muistelen, sisarukseni ja minä autoimme mielellämme muuta perhettä, ei tietenkään keltään voida vaatia, onhan vanhemmat elättäneet aikoinaan.

Vierailija
214/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju auttoi ymmärtämään sitä, miksi taloyhtiön tililtä voidaan maksaa isännöitsijän omia laskuja tai jonkun urheiluseuran rahoja käyttää rahastonhoitajan ulkomaanmatkoihin. Kun koetaan, että oikeastaan nämä ovat minun rahojani, niin saan näitä käyttää parhaaksi katsomallani tavalla.

Niistä on pöytäkirjat ja kaikki talonyhtiön osakkaat voi vaatia näytille kaikki kuitit. Ilmeisesti näin ei viitsitä tehdä tai edes vaivautua kokouksiin.

Vierailija
215/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän se riippuu myös siitä, miten paljon siellä lasten säästötilillä on ja miten usein sinne rahaa siirretään tai on siirretty ennen tt-tuen hakemista. Toimeentulotuen kanssa lapsilisät ainakin pitää jättää menemättä sinne, samoin myös jos lapsi on 5v., tilillä on jo reilu 10 000€ tai enemmän tai on useampi lapsi tuollaisella tilillä, on kyllä aika turha odottaa saavansa toimeentulotukea. 

Vierailija
216/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä on pöytäkirjat ja kaikki talonyhtiön osakkaat voi vaatia näytille kaikki kuitit. Ilmeisesti näin ei viitsitä tehdä tai edes vaivautua kokouksiin.

Näin. Ja ellei kyseessä ole jokin yhden miehen isännöintipulju, laskut menevät moniportaisen hyväksynnän kautta eikä yksittäinen isännöitsijä niitä yhtäkään laskua maksuun. Myös tilintarkastajat tsekkaavat nämä huolella. 

Tällaisesta puheesta pitäisi päästä jo eroon.

Vierailija
217/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei noudata lakia. Alaikäinen lapsi ei ole ikinä vastuussa perheen elättämisestä. Aikuinen on. Koska lapsen rahat ovat laillisesti yksinomaan vain ja ainoastaan hänelle itselleen, kela-konnan puolustus siitä, että lapsen tilillä olevat rahat olisivat mukamas vanhempien keino "piilottaa" rahaa on typerä tekosyy. Lapsen tilillä olevat rahat ovat vain ja ainoastaan lapsen omaan käyttöön. Ei perheen elätykseen

Vierailija
218/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 13v, kun aloitin kesätyöt ja tuosta lähtien piti äidille maksaa ihan kaikesta minulle tulevasta rahasta ns ruokarahaa.

Tilin ollessa 800 markkaa siitä meni 500 markkaa tai tilin ollessa 2000 markkaa siitä meni äidille 1000 markkaa. Jopa opintotuesta piti kotiin maksaa tuota ruokarahaa. Ruokarahaa täytyi maksaa jotta oppisin ymmärtämään mitä eläminen maksaa.

Kotoa muutin ollessani 19v, olin hankkinut itselleni kesätyötä ja lehtiä jakamalla astioita, mattoja, lakanoita, pyyhkeitä, radion, videot yms jotta olisivat valmiina, kun lähden kotoa. Mitään en saanut ottaa mukaani, en mitään; kun yritin ottaa paria taulua sain huudot miten epäkiitollinen lapsi olen, enkä ole koskaan arvostanut vanhempiani. 

Äiti jatkoi rahastamistani, vaikka muutin kotoa. Hän pyysi rahaa, hänelle piti tilata kotiin lehtiä tms.

Viime vuodet on hänen tililleen pitänyt laittaa kompensaatio rahaa elättämisestä 50-100

Onko tämä totta? Ihan häiriintynyttä. EI toiselta voi pyytää mitään 'kompensaantio rahaa' siitä hyvästä että on itse hänet tähän maailmaan tehnyt! Et sinä ole senttiäkään velkaa äidillesi!

Vierailija
219/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoli saatana. Nimittäin hyvinvointiyhteiskunta ilman korruptiota. Pitäisikö kela-konnien sijaan olla vapaaehtoistyö tekijöitä tai jotain muuta vastaavaa? Että jos perhe on laskujen takia ulosotossa, kerätään kolehti ja maksetaan laskut? 

Vierailija
220/253 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin asuntolainan saamista varten kierrätettiin ihan sovitusti lasten tilien kautta, niin ei tarvinnut lahjaveroa maksaa. Lapsia siis 4 ja kaikille siirrettiin se 4999€. Vanh

Ja lapset sitten omistavat osan asunnosta, jos lahjakirjakin käyttötarkoituksesta tehtiin?