Sadat ihmiset kertoivat Ylelle, miltä puhe köyhistä tuntuu: Halveksunta ja inho ovat lisänneet itsetuhoisia ajatuksia
Olen myös itku kurkussa monesti lukenut tältä foorumilta kun meitä köyhiä haukutaan.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ja lukuisia muita pikkuyrittäjiä on kyllä paljon haukuttu. Haukkujina vasemmistolaiset ja muut kommarit. Mutta tiedän itse, että se ei ole totta eikä oikein, niin en sitten välitä.
Itse koitan olla haukkumatta ketään, mutta kyllä noita trolleja joskus tulee vähän nimiteltyä.Huokaus. Vasemmistolainen ei ole kommari. En ole eläissäni haukkunut yrittäjiä. Suvussa on ja näkeehän sen kuinka lujilla pienyrittäjä on. Ja miten tämä maailma toimisi ilman yrittäjiä? Miksi oletat että sua haukkuneet ovat vasemmistolaisia?
T. Vasemmistolainen
Ovat kertoneet. Suomessa suurin osa sitäpaitsi on vasemmistolaisia ja kommareitakin olen tavannut, vaikka kuinka paljon.
Muuten samaa mieltä ja kiva sinulle, että et hauku meitä ääneen, ihmettelen tuota teidän poliitiikkaa, se on kuitenkin ihan jokapäiväistä väkivaltaa..
Yhä useampi työssäkäyvä on köyhä
Tukia eivät tarvitse pelkästään vaikkapa työttömät tai opiskelijat, vaan myös työssäkäyvien köyhyys on yleistynyt Suomessa. Viidennes Hyvin sanotun kyselyyn vastanneista kertoo käyvänsä töissä, mutta rahat eivät silti tahdo riittää elämiseen.
Köyhyys ei myöskään katso koulutustasoa: lähes 40 prosentilla kyselyyn vastanneista on korkeakoulututkinto, ja 70 prosentilla on jokin tutkinto. Pelkän peruskoulun suorittaneita on selvä vähemmistö vastanneista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushakuista.
Kunpa joskus tehtäisiin juttu, miltä pienipalkkaisista tuntuu olla maksavana osapuolena monen joutilaisuudelle.
Joillakuilla on pitävä peruste, kuten ikä tai vammaisuus tai ahkera työnhaku, mutta kaikilla suinkaan ei.
Ikäsyrjintä on valtavan yleinen syy työttömyydelle. Pitkäaikaistyöttömistä suuri osa on yli 50 vuotiaita. Jos iäkkäämpänä jää työttömäksi, uuden työpaikan saaminen on vaikeaa.
Sairaita ei päästetä eläkkeelle, heitä myös paljon työttömissä työnhakijoissa.
Tärkeä syy työttömyydelle on myös kouluttautuminen alalle, joka ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan mieti miltä Rydmannista tuntuu!
Jaa kun ei edes 14v tytöt ihastu? No miksikähän
Itsesääli on kuolemansairaus. Välttäkää viimeiseen asti. Tsemppiä.
Leikkaukset pakottavat muuttamaan
Ulkopuolisesta saattaa näyttää siltä, että tukien varassa eläminen on lokoisaa: mitään ei tarvitse tehdä, mutta rahaa kilahtaa tilille säännöllisesti.
Vaikka julkisuudessa esillä onkin omasta vapaasta tahdostaan työttömiä, useimpien kohdalla totuus on kuitenkin toinen: Hyvin sanotun kyselyyn vastanneet kertovat jatkuvasta stressistä, kun rahat eivät tahdo riittää edes peruselämiseen ja kuukausibudjetti romuttuu, jos lapsi tarvitsee uuden talvihaalarin.
Moni vastaajista on huolissaan etenkin hallituksen asumistukeen kaavailemista leikkauksista sekä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta.
Tähän asti työtön on voinut ansaita 300 euroa kuussa eikä se ole pienentänyt hänen saamaansa työttömyyskorvausta. Huhtikuun alusta alkaen kaikki työtulot laskevat työttömyysturvaa 50 sentillä euroa kohden, mikä kyselyyn vastanneiden mukaan tekee osa-aikatyöstä kannattamatonta
Myös asumistukea leikataan huhtikuun alussa, minkä vuoksi osa vastaajista kertoo joko suunnittelevansa muuttamista halvempaan asuntoon tai jo muuttaneensa. Muutama vastaaja pelkää jopa joutuvansa kadulle, jos sopivaa uutta asuntoa ei löydy.
Keskeinen haaste on se, että ihmisten elämä on jo nyt tiukalle viritetty tulotasosta riippumatta. Tulot riittävät vastaajilla hädin tuskin menoihin tai sitten eivät riitä.
Leikkauksien yhteisvaikutukset myös kasautuvat tietyille kotitalouksille, ja Saari perääkin jonkinlaista kattoa kokonaisleikkauksille. Hän moittii hallitusta myös siitä, että leikkausesitykset on viety eduskunnan käsiteltäväksi yksi kerrallaan, jolloin niiden kokonaisvaikutukset ovat hämärän peitossa. Tätä on myös oikeuskansleri arvostellut.
Saari arvioi, että todennäköisesti leikkaukset näkyvät ensivaiheessa leipäjonoissa ja muussa kuin välttämättömässä kulutuksessa. Mitä sen jälkeen tapahtuu, riippuu hänen mukaansa indeksien vaikutuksesta ja vuokrien kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn
Näytä esimerkkiä ja aloita itsestäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ja lukuisia muita pikkuyrittäjiä on kyllä paljon haukuttu. Haukkujina vasemmistolaiset ja muut kommarit. Mutta tiedän itse, että se ei ole totta eikä oikein, niin en sitten välitä.
Itse koitan olla haukkumatta ketään, mutta kyllä noita trolleja joskus tulee vähän nimiteltyä.Minä olen yrittäjä ja vasemmistolainen. Molemmat samaan aikaan. Mietipä sitä.
Ei se tuota mulle vaikeuksia. Olen tavannut teitä jonkin verran. Jos se ei maksa mitään itselle, niin on helppo olla mitä vaan. Sitten on vielä toinen vaihtoehto.
Veljeni, jolta puuttuu ihan kaikki empatiakyky syyttää köyhiä köyhyydestä koska he ei sijoita.
Sen päähän ei mitenkään mahdu, että jos pitää miettiä käyttääkö euron vessapaperiin vai sijoituksiin niin tilanne olisi aika selvä.
Enpä ole kyllä törmännyt väitettyyn köyiien ja työttömien haukkumiseen. Milläköhän palstalla nuo ihmiset oikein pyörii?
Kuka olisi arvannut että ihmisten jatkuva hakkuminen, syyttäminen ja mollaaminen valtontasolta asti aiheuttaa mt-ongelmia. /s
Itse taas vastapainoisesti tunnen halveksuntaa ja inhoa kaikkia niitä "kiitos mielenkiinnosta mutta valitettavasti emme jatka hakuprosessia kanssanne tällä kertaa"-rekryäjiä ja "työvoimapulasta" ulisevia yrityksiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mikään houkuttele niin paljon kuin itsemurha tänä päivänä. Kunhan vanha vanhempi viimeisen hengenvetonsa vetää, seuraan suosiolla heti perässä. Kaksi turhaa kuluerää vähemmän.
P.lkurit menee helvettiin.
Jos sitä itsaria suunnittelee, niin se kannattaa käydä Eduskuntatalon portailla tekemässä.
Toivoisin että tulisivat suoraan sanomaan päin naamaa niin näkisin keitä he ovat. Täällä somessa on niin helppoa nimettömänä. Taitaa olla niin ettei tällaiselle kaksimetriselle kovin herkästi tulla juttelemaan muutenkaan niin voi olla turha toivo..
Tämä on ihan odotettu tulos sillä oikeistolaiset ovat vuosikymmeniä ihan tarkoituksella demonisoineet köyhiä ja pienituloisia. Oikeistolaiset uskovat synnynnäiseen hierarkiaan ja inhoavat sosiaalista liikkuvuutta, sekä tietävät että "hajoita ja hallitse" on melko toimiva tapa turvata oma asema; he ovatkin siis tehneet köyhistä ja pienituloisista "ne muut"-ryhmän propagandassaan, väestönosa jota tulee ja kuuluu vihata ja jota voidaan käyttää syntipukkina kaikkeen mahdolliseen.
Täten he ovat saaneet keskiluokat kohdistamaan vihansa ja inhonsa köyhiin ja pienituloiseen, ja jopa pienituloiset köyhiä vastaan, sen sijaan että viha kohdistettaisiin sinne ongelmien todelliseen syyhyn: porvaristoon ja oikeistolaiseen yrityseliittiin.
Ei siis ihme jos köyhien mielenterveys ja hyvinvointi, jotka muutenkin ovat huteralla pohjalla köyhyydestä johtuen, ovat nyt heikentyneet entisestään.
Mutta meidän Thatcheria ihailevalle valtionvarainministerille sekä EK:n hyvävelikerholaisille, ja kaikille heidän ideologiatovereilleen, jokainen itsemurhan tehnyt köyhä on vain sulka hattuun.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sellaista se on.
Jos olet yksinomaan saajana yhteiskunnassa eli et tuota mitään, mutta olet jatkuvasti käsi ojossa ja sen lisäksi vielä itkemässä lisää, niin kannattaa ehkä hyväksyä se, että ihmiset, jotka kaiken huvin maksavat, eivät hirveästi arvosta.
Tietysti keskustelu loisimisen ympärillä polarisoituu entisestään, kun taloustilanne on mitä on ja kaikkien pitäisi kantaa kortensa kekoon.
Laitapa sinä sitten yritys pystyyn ja palkkaa muutama työtön. Töihin tulijoita varmasti olisi! Muista sitten, ettet missään vaiheessa harjoita ikära sis mia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushakuista.
Kunpa joskus tehtäisiin juttu, miltä pienipalkkaisista tuntuu olla maksavana osapuolena monen joutilaisuudelle.
Joillakuilla on pitävä peruste, kuten ikä tai vammaisuus tai ahkera työnhaku, mutta kaikilla suinkaan ei. ..
--
Voitko saman tien täsmentää keillä tarkalleen ottaen ei ole? Ja kuinka suuri prosentti heitä on työtä vailla olevista?
..
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset pakottavat muuttamaan
Ulkopuolisesta saattaa näyttää siltä, että tukien varassa eläminen on lokoisaa: mitään ei tarvitse tehdä, mutta rahaa kilahtaa tilille säännöllisesti.
Vaikka julkisuudessa esillä onkin omasta vapaasta tahdostaan työttömiä, useimpien kohdalla totuus on kuitenkin toinen: Hyvin sanotun kyselyyn vastanneet kertovat jatkuvasta stressistä, kun rahat eivät tahdo riittää edes peruselämiseen ja kuukausibudjetti romuttuu, jos lapsi tarvitsee uuden talvihaalarin.
Moni vastaajista on huolissaan etenkin hallituksen asumistukeen kaavailemista leikkauksista sekä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta.
Tähän asti työtön on voinut ansaita 300 euroa kuussa eikä se ole pienentänyt hänen saamaansa työttömyyskorvausta. Huhtikuun alusta alkaen kaikki työtulot laskevat työttömyysturvaa 50 sentillä euroa kohden, mikä kyselyyn vastanneiden mukaan tekee osa-aikatyöstä kannattamatonta
Taas vingutaan kuinka työ ei kannata kun leikataan tuista.Miten voi edes miettiä kannattaako tehdä töitä ?
Minä olen yrittäjä ja vasemmistolainen. Molemmat samaan aikaan. Mietipä sitä.