HOIVAPAIKKA vanhukselle 58 000€ + omavastuu vuodessa. Mitä tällä palvelulla muuta saa kuin makuupaikan ja märät vaipat?
Lehtiartikkeli tänään Iltasanomissa: HOIVAKOTIPAIKKA maksaa 58 000 € + omavastuu
Pohjois-Savossa tilanne on vastaava. Korhonen kertoo, että yhden asukkaan hoivakotipaikka maksaa omavastuuosuuden jälkeen karkeasti arvioiden noin 58000 euroa vuodessa. Yhteiskunnalle se tarkoittaa siis noin 4830 euron kuukausimenoa.
Mitä tällä rahalla saa muuta kuin makuupaikan ja aina märät vaipat ja kaalia kaalia mössönä ruuaksi.
Ei kyllä riitä, että hoitajilla on kiire.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa vanhuksien elämä. Miksi meidät pakotetaan tähän vielä vuonna 2024?
Miten olet olemassa, jos sulla ei ole vanhempia, jotka vanhenevät toki ennen sinua. Olet kyllä aika tunteeton. Nykyajan minä, minä, minäääää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että aina kun puhutaan/kirjoitetaan vanhusten hoidosta, tuodaan esiin vain näitä kaikista pahimpia tapauksia. Pitkään seurasin oman äidin taivalta hoivakodissa jossa toimittiin ihan moitteettomasti, puuhasteltiin asukkaiden kanssa, oli grilli-iltoja, askartelua, äidillä aina puhtaat vaatteet ja lakatut kynnet jne.
Sama meillä ja ihan Attendon paikka ja toinen vanhus on Esperillä. Ihan yllätyskäyntejä aina tehdään, enkä ole huomannut mitään laiminlyöntejä.
Tuskin myöskään maksatte paikasta 60 000 €/vuosi. Vaan maksuksi otetaan äitinne eläke.
Siinä vaiheessa, kun on liian terve sairaalaan mutta liian sairas kotiin ollaan Suomessa pulassa. Se on valitettava todellisuus suurimmalle osalle vanhuksista.
Olenko puhunut hinnoista puhuin ja kommentoin hoitoa, jos ymmärrät.puhuinko äidistä mitään. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajien palkat ovat korkeat nykyään. Eihän tuolla hinnalla saa kuin kahden hoitajan kustannukset kuitattua. Sitten pitäisi vielä olla asunto, ruoat ja vessapaperit kuluihin...
Eivät ole korkeita, vaan 2440e/kk julkisella puolella. Yksityisellä vähän vähemmän.
t. lh
Todellakin toivon että sekä vanhempani että minä itse kuolemme luonnollisesti ennenkuin tarvitsee mennä mihinkään palvelukotiin. Vaikka siellä olisi tuplamäärä hoitajia niin ei se elämänlaatu ole hääviä. Paskoa ja kusta vaippaan, kärsiä kipuja ja kolotuksia. Kaatumisia ja kusitulehduksia. Sekavuutta ja sitomista. Ei ole edes luonnollista elää niin pitkään, ettei ymmärrä mistään mitään ja hoidetaan väkisin.
Senioritalot ym muut kevyemmät palvelut aivan ok, maksan mielelläni veroja, jotta ikäihmiset, joilla on vielä elämänlaatua jäljellä, saavat apuja elämäänsä.
T. Hoitaja
Äiti on palvelukodisssa ja hyvin viihtyy. Henkilökunta mukavaa ja asiansa osaavia.
Itse maksaa kaiken, äidille on sen verran jäänyt hilloa taskunpohjalle elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edesmennyt läheiseni oli kunnan palvelutalossa ja minulla on vain ja ainostaan hyvää sanottavaa. Suosittelen! Yksityisiä karttaisin, siellä määrittelee raha ja voitto..
Tiedoksesi että yksityisiä hoivakoteja valvotaan paljon tiukemmin kuin julkisia. Julkisia valvotaan itse asiassa puolet vähemmän. Voit siitä päätellä, kumpaan kannattaa hakeutua...
Olen nähnyt molempia ja yksityiset olivat huomattavasti parempia. Tosin eivät nekään niin mahtavia, että haluaisin itse finne joutua. Kun ei enää pärjää kotona, niin sitten toivon, että tulisi äkillinen sydänkohtaus.
Tämä on muuttunut soten myötä ja nykyään julkista pitäisi koskea sama valvonta kuin yksityistä, minkä pitäisi vähän tasapuolistaa toimintaa. Käytännössä ei varmaan ole vielä tämä tilanne, kun eletään siirtymävaihetta, mutta laki sanoo näin nykyään.
Iltapäiväkahvin, jos sattuu olemaan avustava hoitaja lähellä ja potilas/asiakas hereillä.
Meillä mummu sai hyvää hoitoa ihanassa kodinomaisessa hoitokodissa. Pystyi vielä sinne mennessä rollaattorin kanssa hieman liikkumaan mutta pari viimeistä vuotta oli aivan sängyn omana. Emme kyllä löytäneet mitään valittamisen aihetta, ruoatkin aina näyttivät ja tuoksuivat todella hyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että aina kun puhutaan/kirjoitetaan vanhusten hoidosta, tuodaan esiin vain näitä kaikista pahimpia tapauksia. Pitkään seurasin oman äidin taivalta hoivakodissa jossa toimittiin ihan moitteettomasti, puuhasteltiin asukkaiden kanssa, oli grilli-iltoja, askartelua, äidillä aina puhtaat vaatteet ja lakatut kynnet jne.
Olen ihmetellyt näitä lakattuja kynsiä, miksi??? Jos vanhus syö käsillään niitä hiutaleita päätyy suolistoon, jne. Ja ovat hetken päästä siis tosi rumat, ellei niitä pyyhitä asetonilla pois. Tekevätkö hoitajat myös sen ja pesevät vanhuksen kädet.... Äitini on hoivalaitoksessa ja kynnet lakattu. Hän ei koskaan lakannut itse kynsiään eli joku selitys tähänkin varmaan on - mutten ole keksinyt. Myös eri hoivapalvelujen sivustoilla samanlaista esittelykuvaa (kynsien lakkaamisesta) paljon. Itse en haluaisi kynsiäni lakattavan.
Se pieni kynsilakanhiutale suolistossa ei kyllä ole mitenkään vaarallinen. Asetoniakaan nykyään ei enää poistoaineissa käytetä.
Kynsien lakkaaminen on pientä hemmottelua ja mukavaa ajanvietettä, helpompi pitää seuraa kun on jotain pientä tekemistä samalla. Voi jutella vaikkapa niistä kynsilakkojen väreistä. Jos on muistisairautta niin monet juttelun aiheet saattavat agitoida, kynsilakkojen värit ja hemmoteltavana olo harvemmin. Siinä ei myöskään tarvi muistaa mitään asioita (muistamattomuus saattaa saada huonotuuliseksi) vaan on vaan rupattelua mieltymyksistä. Tietystikään eivät sinun kynsiäsi sitten lakkaile jos sitä et halua, ei siellä kenenkään kynsiä väkisin lakata, huoli pois.
ensiksi voitaisiin säästä lopettamalla sinun sossuntuet