Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia sydämen lisälyönneistä

Vierailija
17.09.2023 |

Mulla ollut näitä jo pitkään. Tutkittu holterillakin mutta mitään varsinaista syytä ei ole löydetty.
Kausittain tuntuu lisääntyvän ja nyt taas monta vko tullut lähes päivittäin useamman kerran sarjoissa. Kestää yleensä 1-10min ja lisälyöntejä tulee esim joka kolmas lyönti.
Stressi lisää näitä ja esim tietynlainen syöminen. Silti en saa näitä kokonaan poistumaan, käytän Bisoprololia päivittäin.

Kärsitkö samasta vaivasta? Oletko löytänyt itsellesi keinoja jotka helpottaa vaivaa tai jopa vie sen pois?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monethan näitä eivät edes huomaa, mutta itselleni tulee jotenkin inhottavaa oloa "kohtauksen" aikana.

Vierailija
2/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Mullakin on joskus sellaisia lisälyöntikausia. En tiedä mistä ne välillä tulee. Joskus saattaa kestää koko päivän ja monta kertaa minuutissa. Ei ole kyllä tutkittu tuota mistä johtuu. En ole lääkärillä käynyt tuon vaivan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tutkittiin holtterin jälkeen vielä ultralla, ei löytynyt mitään vikaa. Sain lievän lääkityksen ja se on auttanut. Ollut jo toistakymmentä vuotta hyvä.

Vierailija
4/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö lisää kokemuksia ja vinkkejä?

Vierailija
5/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silloin tällöin - yleensä seurauksena päänsärkyä loppu päivän - itselläni häviää levossa, mutta olen hrerännytkin joskus niihin.

Vierailija
6/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisälyöntejä on kaikilla, ovat täysin normaali ilmiö.

Vierailija
7/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisälyöntejä on kaikilla, ovat täysin normaali ilmiö.

Eteislisälyönnit eivät itsessään vaadi mitään hoitoa, ellei niihin liity eteisvärinää. Terveen sydämen levossa ilmenevät kammiolisälyönnit ovat hyvänlaatuisia, mutta jos niitä esiintyy hyvin runsaasti, voi olla tarpeen harkita katetriablaatiota hankalien oireiden vuoksi tai kardiomyopatian kehittymisen ehkäisemiseksi.

Vierailija
8/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lisälyöntejä on kaikilla. Kaikki eivät kuitenkaan niitä edes huomaa. Toisille tuovat mm huonoa oloa. Eli se ei paljon auta vaikka tietää niiden olevan yleisiä.

Kiinnostaisi keinot jolla olette saaneet pidettyä lisälyönnit kurissa.

-ap

Vierailija
9/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kaakaon juontia. Kaakaossa on paljon kaliumia ja magnesiumia. Voi auttaa rytmihäiriöihin. Käytä sellaista kaakaojauhetta, jossa ei ole sokeria valmiina. Esim. Van Houten. 

Makeuta kaakaosi vaikka hunajalla.

Vierailija
10/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikean kammion lisälyöntejä usean vuoden ajan, kun olin ikävuosissa 40-50. Mitään selkeää aiheuttajaa ei löytynyt. Ongelmaksi ne lisälyönnit tulivat vasta, kun syke nousi likelle kahtasataa. Pyörrytti ja jouduin sairaalahoitoon kun päivystyksessä todettiin kammiotakykardia.

Sain Propralia lääkkeeksi ja se oli ihan ok lääke. Mutta nyt 50+ iässä lisälyönnit eivät enää hankaloita oloa ja eloa. Veikkaan oireilun syyksi hormonitoimintaa ja astmaa, jota alettiin hoitaa vähän turhan myöhään. Mutta arvailuahan se vain on.

Vierailija
11/22 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kammiolisälyöntejä. Alkoivat aivan yllättäen keväällä. Kävin Holter-tutkimuksessa ja lisälyöntejä oli reilu 800 vuorokauden aikana. Kävin myös kokeneella kardiologilla ja hän ultrasi sydämen. Mitään ei löytynyt, jokin aivan pieni läppävika. Sain bisopropal-lääkityksen. Syön sitä 2,5 mg päivässä eli tosi pienen annoksen. Kesällä minulla oli pieni jakso kun lisälyöntejä ei ollut. Mutta nyt taas tulivat takaisin. En tiedä mistä nämä tulevat.

Vierailija
12/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lisälyöntejä on kaikilla. Kaikki eivät kuitenkaan niitä edes huomaa. Toisille tuovat mm huonoa oloa. Eli se ei paljon auta vaikka tietää niiden olevan yleisiä.

-ap

Mulla rytmihäiriöt lisääntyi vaihdevuosien aikana tilapäisesti.

Muuten niitä on erityisesti jos olen

- nukkunut huonosti

- stressaantunut

- kuumeessa

- juonut liikaa kahvia

Vierailija
14/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, kahvi, alkoholi, jopa suklaa...itsellä aiheuttanut oireita kausittain. Tutkittu on EKG:tä, ultraäänellä jne. eikä vikaa löytynyt. Myös TT ohutleiketutkimuksella,kun epäiltiin sepelvaltimotautia. Ei mitään poikkeavaa. Verenpainelääkitys on ja kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
15/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kaakaon juontia. Kaakaossa on paljon kaliumia ja magnesiumia. Voi auttaa rytmihäiriöihin. Käytä sellaista kaakaojauhetta, jossa ei ole sokeria valmiina. Esim. Van Houten. 

Eihän kaakaojauheessa koskaan ole sokeria.

Hunaja sopii teehen, en mä sitä kaakaoon tuhlaisi. Mutta kaakao on niin pahaa sellaisenaan että siihen lisätään sokeria.

Vierailija
16/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että rytmihäiriöitä lisääntyvät jos minulla on joku tulehdus tai syön ennen nukkumaanmenoa raskaasti.

Magnesium suihkeena on auttanut, sydämen päälle ja kylkeen reilusti aamuin illoin. Alkoholia ei voi käyttää, se lisää rytmihäiriöitä. N55

Vierailija
17/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin vähentäminen auttaa. Kevyt liikunta, jooga, lukeminen, neulominen, arjen keventäminen ja rentoutuminen.

Vierailija
18/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaakaojauheessa koskaan ole sokeria.

Hunaja sopii teehen, en mä sitä kaakaoon tuhlaisi. Mutta kaakao on niin pahaa sellaisenaan että siihen lisätään sokeria.

Onhan niitä paljon sokerillisia kaakaojauheita myynnissä. Hunaja sopii yllättävän hyvin kaakaoonkin.

Vierailija
19/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuivat kuin seinään, kun stressi väheni.

Vierailija
20/22 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Onko stressiä, juotko kahvia, tupakoitko?

Mulla aikoinaan nuo aiheutti tykytystä, muljahtelut oli yleisiä kun tein yövuoroja.

Tupakoinnin olen jättänyt ja stressikin laskenut, kahvia juon edelleen, en tee öitä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan