HOIVAPAIKKA vanhukselle 58 000€ + omavastuu vuodessa. Mitä tällä palvelulla muuta saa kuin makuupaikan ja märät vaipat?
Lehtiartikkeli tänään Iltasanomissa: HOIVAKOTIPAIKKA maksaa 58 000 € + omavastuu
Pohjois-Savossa tilanne on vastaava. Korhonen kertoo, että yhden asukkaan hoivakotipaikka maksaa omavastuuosuuden jälkeen karkeasti arvioiden noin 58000 euroa vuodessa. Yhteiskunnalle se tarkoittaa siis noin 4830 euron kuukausimenoa.
Mitä tällä rahalla saa muuta kuin makuupaikan ja aina märät vaipat ja kaalia kaalia mössönä ruuaksi.
Ei kyllä riitä, että hoitajilla on kiire.
Kommentit (70)
Minun edesmennyt läheiseni oli kunnan palvelutalossa ja minulla on vain ja ainostaan hyvää sanottavaa. Suosittelen! Yksityisiä karttaisin, siellä määrittelee raha ja voitto..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että aina kun puhutaan/kirjoitetaan vanhusten hoidosta, tuodaan esiin vain näitä kaikista pahimpia tapauksia. Pitkään seurasin oman äidin taivalta hoivakodissa jossa toimittiin ihan moitteettomasti, puuhasteltiin asukkaiden kanssa, oli grilli-iltoja, askartelua, äidillä aina puhtaat vaatteet ja lakatut kynnet jne.
Sama meillä ja ihan Attendon paikka ja toinen vanhus on Esperillä. Ihan yllätyskäyntejä aina tehdään, enkä ole huomannut mitään laiminlyöntejä.
Tuskin myöskään maksatte paikasta 60 000 €/vuosi. Vaan maksuksi otetaan äitinne eläke.
Siinä vaiheessa, kun on liian terve sairaalaan mutta liian sairas kotiin ollaan Suomessa pulassa. Se on valitettava todellisuus suurimmalle osalle vanhuksista.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä, millaisen sopimuksen hyvinvointialue on tehnyt hoivakotiyrityksen kanssa. Pääsääntöisesti noihin kaiketi kuuluu sen huoneen vuokra, pyykkihuolto, pesuissa avustaminen sekä muut mahdolliset hoitotoimenpiteet, huoneen siivous ja ruoka. Niin ja lääkkeetkin saattavat kuulua tuohon. Siis lääkärin määräämät reseptilääkkeet, ei itsehoitolääkkeet, vitamiinivalmisteet tms. Ja ympärivuorokautinen hoiva mikä tarkoittaa, että jos vanhus vaikka putoaa illalla sängystä, ei tarvitse odottaa lattialla aamuun asti, kun kotihoito tulee käymään.
Moi! Onko sulla äiti jäänyt hoivakotiin ja isä jatkaa kotona asumista, vai kotiutuiko äitisi ja kotihoito käy?
Moikka! Äiti tuli viime keskiviikkona kotiin. Nyt siellä on turvapalvelu ja yksityinen kotihoito käy 3 kertaa
Teillä kävi hyvin!
Yksityinen kotihoito on siitä kätevämpi, että sieltä näemmä saa sen saman tutun hoitajan ainakin teillä.
Mun vanhemmilla oli ennen niin, että kävi kotihoito ja lisäksi ostimme yksityiseltä lisäpalveluja niin, että sieltä tuli kolmena päivänä hoitaja 4 tunniksi.
Kaupungilla vaihtui tulija yhtä mittaa ja se harmitti. Osa osasi hyvin asiat, osa oli täysiä pölkkypäitä ja sitten pari kielitaidotonta.
Kaupungilta kävi myös sairaanhoitaja kerran pari kuussa tai hätätilanteissa samana päivänä. ja siellä oli myös mahdollisuus lääkärin kotikäynteihin kerran pari vuodessa.
Yksityinen oli sellainen, että sieltä ei saanut kuin joskus jomman kumman parhaista työntekijöistä., vaikka aina pyysimme ensisijaisesti heistä toista ja toissijaisesti sitä toista. Usein tuli joku muu, joka saattoi olla perehtynyt enemmän esim lastenhoitoon. Heillä kyllä oli sh, mutta sen saaminen kotiin oli nihkeää. Oli yleensä toimistolla. Oli firman yrittäjä.
Aloin omaishoitajaksi. Enää ei saa edes kotisairaanhoidon palveluja kotiin, vaikka maallikkona tarvitsisin. Säästöjä.
Kaukainen sukulainen kuoli laiminlyöntiin ukkokodissa. Näin ainakin lähiomaiset asian mulle kertoivat. (Ei sairaus.)
Eivät ehkä jaksa tehdä valitusta, mutta antavat huonoa mainosta kaikille.
Palvelutalopuolella vielä asiat sujui, mutta tehostetun hoivan puolella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vakituinen paikka Attendolla ja teen välillä keikka julkisella puolella. Olin vähän hämmästynyt kun julkisella puolella ei vaihdeta vaippaa lounaan jälkeen toisin kuin omalla työpaikalla. Julkisella vaihdetaan vaippa siis vain aamuisin ja iltaisin sekä tarpeen mukaan. Moni julkisella ei teen edes pesuja illalla vaan vaihdetaan vaippa. Omalla työpaikalla vaipan vaihto aamulla, lounaan jälkeen ja illalla sekä tarpeen mukaan. Lisäksi pesut tehdään aamuin illoin kun kuitenkin on vaippa käytössä.
Sponsored by Attendo.
Isä oli Attendossa melkein kaksi vuotta, eikä ole mitään moitittavaa kyseisestä paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että aina kun puhutaan/kirjoitetaan vanhusten hoidosta, tuodaan esiin vain näitä kaikista pahimpia tapauksia. Pitkään seurasin oman äidin taivalta hoivakodissa jossa toimittiin ihan moitteettomasti, puuhasteltiin asukkaiden kanssa, oli grilli-iltoja, askartelua, äidillä aina puhtaat vaatteet ja lakatut kynnet jne.
Ja tämä oli milloin? Asiat ovat muuttunut todella paljon 5 vuodessa ja järkyttävän paljon 2 vuodesssa.
Lähihoitajien palkat ovat korkeat nykyään. Eihän tuolla hinnalla saa kuin kahden hoitajan kustannukset kuitattua. Sitten pitäisi vielä olla asunto, ruoat ja vessapaperit kuluihin...
Suomen leijonaluolassa oli lähihoitaja, joka haki lisää rahaa bisneksenä laajentamiseen. Nyt saa jo muutaman miljoonan, mutta halusi esitellä "innovaatiota" eli vanhuksia märissä vaipoissa uusille sijoittajille. Nauraisin, jos ei itkettäisi. Nyt vaan kaikki tekeen ihmisbisbestä vanhuksilla.
Siis näitä vanhuksia esitellään jo telvisiossa leijonan luolassa. Olin ihan silmät pyöreänä, kun hoivapalveluyrittäjä lähihoitajan koulutuksella puhui rakastavansa vanhuksia ja sen vuoksi haki miljoonaa euroa lisää rahaa. Tää homma on ihan perseellään. Vammaisilla tienaa kuulemma kanssa hyvin.
Ennen kuin kukaan ehtiii syyttää nykyhallitusta tästä vanhustenhoidon kalleudesta, pitää todeta se fakta, että nykyisten sotekeskusten hoitomaksut ja korkeat hinnat ovat Marinin hallituksen sosiaalipoliitikan seurausta ja työtä. Terveysala uudistettiin niin, että saatiin asiakkaat syrjään ja ilman lähipalveluita, ja johtajille, mm. Satakunnan Varhelalle pilviä hipovat palkat. Tämä on demaripoliitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä oli milloin? Asiat ovat muuttunut todella paljon 5 vuodessa ja järkyttävän paljon 2 vuodesssa.
Äiti kuoli viime kuussa.
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa erillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
No ihan oli hoivakoti. Äiti pääsi ihan jonottamatta ja aika ookoo-kuntoisena isän kuoltua, samassa hoivakodissa oli elämän loppuun asti, yli 15 vuotta, kävelevästä täysin liikuntakyvyttömäksi.
Pakko kysyä, minä vuonna tämä on tapahtunut? Ja missä päin Suomea? Ja oliko isäsi äidin omaishoitaja? Ihan jonottamatta? Mitä tarkoittaa aika ookoo-kuntoisena?
Nro 24: "Teillä kävi hyvin!
Yksityinen kotihoito on siitä kätevämpi, että sieltä näemmä saa sen saman tutun hoitajan ainakin teillä.
Mun vanhemmilla oli ennen niin, että kävi kotihoito ja lisäksi ostimme yksityiseltä lisäpalveluja niin, että sieltä tuli kolmena päivänä hoitaja 4 tunniksi.
Kaupungilla vaihtui tulija yhtä mittaa ja se harmitti. Osa osasi hyvin asiat, osa oli täysiä pölkkypäitä ja sitten pari kielitaidotonta.
Kaupungilta kävi myös sairaanhoitaja kerran pari kuussa tai hätätilanteissa samana päivänä. ja siellä oli myös mahdollisuus lääkärin kotikäynteihin kerran pari vuodessa.
Yksityinen oli sellainen, että sieltä ei saanut kuin joskus jomman kumman parhaista työntekijöistä., vaikka aina pyysimme ensisijaisesti heistä toista ja toissijaisesti sitä toista. Usein tuli joku muu, joka saattoi olla perehtynyt enemmän esim lastenhoitoon. Heillä kyllä oli sh, mutta sen saaminen kotiin oli nihkeää. Oli yleensä toimistolla. Oli firman yrittäjä.
Aloin omaishoitajaksi. Enää ei saa edes kotisairaanhoidon palveluja kotiin, vaikka maallikkona tarvitsisin. Säästöjä. "
Joo, toi yksityinen kotihoito on siitäkin hyvä, että siinä maksetaan ajasta. Jos on sovittu, että hoitaja on tunnin, niin vaikka hommat olisi tehty nopeammin, hoitaja sitten juttelee vanhuksen kanssa tai vaikka keittää tälle kahvia. Julkisella ihan ymmärrettävästi tällaiseen ei ole mahdollisuutta, koska hoitajilla on paljon asiakkaita ja hoitajia liian vähän. Seuraavan luokse on lähdettävä heti, kun hommat on hoidettu. Onhan tuollakin tietysti sairastumisten tai vuosilomien aikana sitten se tilanne, ettei olekaan sama/t hoitaja/t. Mutta pääsääntöisesti on. Mun vanhemmilla on se siivouspalvelukin tuosta samasta hoivapalvelurityksestä ja olen isälle sanonut, että voisi tilata sieltä sekä äidille että itselleen jalkahoitajan käynninkin.
Sulla on rankka työrupeama edessä, kun omaishoitajana ette saa nyt edes kotisairaanhoidon palveluita kotiin. Kuulutko mihinkään omaishoitajien ryhmään? Esimerkiksi Facebookissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa erillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
No ihan oli hoivakoti. Äiti pääsi ihan jonottamatta ja aika ookoo-kuntoisena isän kuoltua, samassa hoivakodissa oli elämän loppuun asti, yli 15 vuotta, kävelevästä täysin liikuntakyvyttömäksi.
Pakko kysyä, minä vuonna tämä on tapahtunut? Ja missä päin Suomea? Ja oliko isäsi äidin omaishoitaja? Ihan jonottamatta? Mitä tarkoittaa aika ookoo-kuntoisena?
No tuon reilu 15v sitten hoivakotiin. Etelä-Suomessa, ei ihan pk-seutu. En nyt ala tässä äidin sairauskertomusta jakamaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin paljon kiinni paikasta. Vähän hirvittää kun omat vanhemmat alkaa lähetä ikää jossa tarvitsevat apua. Valtavasti veroja maksaneet molemmat koko elämänsä ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässäpä se. Valtava piikki hoivaa ja palveluita tarvitsevassa ikäluokassa kuluneiden 5 vuoden aikana ja määrä kasvaa koko ajan. Samalla kasvava pula hoitohenkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä oli milloin? Asiat ovat muuttunut todella paljon 5 vuodessa ja järkyttävän paljon 2 vuodesssa.tässäpä se. Valtava piikki hoivaa ja palveluita tarvitsevassa ikäluokassa kuluneiden 5 vuoden aikana ja määrä kasvaa koko ajan. Samalla kasvava pula hoitohenkilökunnasta.
Just katsoin Kevan tilastoja ja vuosina 2022-2031 vanhuuseläkkeelle jää yli 18 000 lähihoitajaa ja yli 12 000 sairaanhoitajaa. Samaan aikaan suuret ikäluokat alkavat tarvita yhä enemmän hoivapalveluita. Vaikka alalle opiskelemaan onkin vielä hakijoita, jostain syystä alalla ei kuitenkaan pysytä. Ongelma ei ole pelkästään hoitajapula ja hoivantarpeen kasvu, vaan raha. Jos nyt jostain putkahtaisi 10 000 hoitajaa, mistä rahat heidän palkkaamiseensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa pperillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
No tuon reilu 15v sitten hoivakotiin. Etelä-Suomessa, ei ihan pk-seutu. En nyt ala tässä äidin sairauskertomusta jakamaan kuitenkaan.
Niin, hyvä että et kerro äitisi sairauskertomuksesta enempää. Olet ehkä ollut nuori kun äitisi on muuttanut pois kotoa, ja joku muu on hoitanut siihen liittyvän byrokratian ja hoitanut hänen taloutensa rahaliikenteen.
Vierailija kirjoitti:
Hoidon vaatimustasoissa ei ole eroja yksityisten ja julkisten välillä, samat lait samat mitoitukset sama hinta hoidettavalle, paitsi yksityinnenhoito tulee noin kolmanneksen halvemmaksi yhteiskunnalle.Siksi kunnilla ei oikeasti ole mitään haluja edes rakentaa omia laitoksia, koska eivät osaa.
Mummoni oli ensin julkisessa hoidossa ja kun tila huononi, piti valita huonompikuntoisten hoivalaitoksesta. Otettiin yksityinen. Molemmissa sai hyvää hoitoa samalla hinnalla.
Hauskaa, miten nuo persuttimet edelleen muistelevat jotain kymmeniä vuosia vanhaa märkä-vaippa -skandaalia, niin kuin ne vaipatkaan olisi enää samanlaisia kuin silloin. Eikä niitä käytetä niin kauan, kuin vanhus pystyy vessassa käymään edes autettuna.
Eivät ole varmaan käyneet äskettäin äitiään katsomassa. Tietenkään ei ole mahdollista olla koko ajan monta hoitajaa yhden asukkaan hoidossa.
Nykysiin kaikilla asuikkailla on oma huone,
Yksityisiä ja kunnallisia paikkoja on niin monenlaisia, hyviä ja huonoja. Yksityisen tehtävä on kuitenkin tuottaa aina myös voittoa osakkeenomistajille.
Huoh. Älä viitsi aikuinen ihminen olla lapsellinen. Mä olen vain töissä Attendolla enkä hyödy tästä mitään, että kerron miten omalla työpaikalla tehdään. Lisäksi kerroin vain omasta työpaikasta enkä tiedä miten muissa Attendon yksiköissä on. Lisäksi lähden Attendolta heti kun valmistun sairaanhoitajaksi.