HOIVAPAIKKA vanhukselle 58 000€ + omavastuu vuodessa. Mitä tällä palvelulla muuta saa kuin makuupaikan ja märät vaipat?
Lehtiartikkeli tänään Iltasanomissa: HOIVAKOTIPAIKKA maksaa 58 000 € + omavastuu
Pohjois-Savossa tilanne on vastaava. Korhonen kertoo, että yhden asukkaan hoivakotipaikka maksaa omavastuuosuuden jälkeen karkeasti arvioiden noin 58000 euroa vuodessa. Yhteiskunnalle se tarkoittaa siis noin 4830 euron kuukausimenoa.
Mitä tällä rahalla saa muuta kuin makuupaikan ja aina märät vaipat ja kaalia kaalia mössönä ruuaksi.
Ei kyllä riitä, että hoitajilla on kiire.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa erillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
No ihan oli hoivakoti. Äiti pääsi ihan jonottamatta ja aika ookoo-kuntoisena isän kuoltua, samassa hoivakodissa oli elämän loppuun asti, yli 15 vuotta, kävelevästä täysin liikuntakyvyttömäksi.
Pakko kysyä, minä vuonna tämä on tapahtunut? Ja missä päin Suomea? Ja oliko isäsi äidin omaishoitaja? Ihan jonottamatta? Mitä tarkoittaa aika ookoo-kuntoisena?
No tuon reilu 15v sitten hoivakotiin. Etelä-Suomessa, ei ihan pk-seutu. En nyt ala tässä äidin sairauskertomusta jakamaan kuitenkaan.
15v sitten hoivakotiin saattoi vielä päästäkin. Nykyään on aivan toinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vakituinen paikka Attendolla ja teen välillä keikka julkisella puolella. Olin vähän hämmästynyt kun julkisella puolella ei vaihdeta vaippaa lounaan jälkeen toisin kuin omalla työpaikalla. Julkisella vaihdetaan vaippa siis vain aamuisin ja iltaisin sekä tarpeen mukaan. Moni julkisella ei teen edes pesuja illalla vaan vaihdetaan vaippa. Omalla työpaikalla vaipan vaihto aamulla, lounaan jälkeen ja illalla sekä tarpeen mukaan. Lisäksi pesut tehdään aamuin illoin kun kuitenkin on vaippa käytössä.
Sponsored by Attendo.
Ei tarvi Attendon sponsoroida,hyvää on ollut mummon hoiva.
Nykyään vanhuksia makaa tk:n vuodeosastolla jonottamassa hoivakotipaikkaa. Tai varsin usein he ramppaa kodin ja vuodeosaston väliä, kun eivät pärjää enää kotona, mutta eivät ole tarpeeksi sairaita sinne vuodeosastolle. Ja nythän hyvinvointialueet sulkee näitä vuodeosastojakin säästösyistä, en tiedä minne nämä vanhukset sitten menee. Kotiin heitteille varmaan.
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa erillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
No ihan oli hoivakoti. Äiti pääsi ihan jonottamatta ja aika ookoo-kuntoisena isän kuoltua, samassa hoivakodissa oli elämän loppuun asti, yli 15 vuotta, kävelevästä täysin liikuntakyvyttömäksi.
Tästä varmaan aikaa jonkin verran? Nykyään ei hoivakotiin todellakaan pääse ihan ok kuntoinen eikä siellä kukaan asu enää 15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään nyt tässä ketjussa pperillään ikäihmisten palvelukotiasuminen ja hoivakotiasuminen. Esim kirjoittajan 4/4 kuvaus äidin hoitopaikasta viittaa palvelutaloon."
Pakko kysyä, minä vuonna tämä on tapahtunut? Ja missä päin Suomea? Ja oliko isäsi äidin omaishoitaja? Ihan jonottamatta? Mitä tarkoittaa aika ookoo-kuntoisena?
No tuon reilu 15v sitten hoivakotiin. Etelä-Suomessa, ei ihan pk-seutu. En nyt ala tässä äidin sairauskertomusta jakamaan kuitenkaan.
Niin, hyvä että et kerro äitisi saira
42-vuotias olin 😊 ja ihan ite jo silloin osasin hoitaa niin äidin kuin omatkin byrokratiat ja raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin kukaan ehtiii syyttää nykyhallitusta tästä vanhustenhoidon kalleudesta, pitää todeta se fakta, että nykyisten sotekeskusten hoitomaksut ja korkeat hinnat ovat Marinin hallituksen sosiaalipoliitikan seurausta ja työtä. Terveysala uudistettiin niin, että saatiin asiakkaat syrjään ja ilman lähipalveluita, ja johtajille, mm. Satakunnan Varhelalle pilviä hipovat palkat. Tämä on demaripoliitiikkaa.
Ihan riittävästi maksoi kyllä ennen Mariniakin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää että aina kun puhutaan/kirjoitetaan vanhusten hoidosta, tuodaan esiin vain näitä kaikista pahimpia tapauksia. Pitkään seurasin oman äidin taivalta hoivakodissa jossa toimittiin ihan moitteettomasti, puuhasteltiin asukkaiden kanssa, oli grilli-iltoja, askartelua, äidillä aina puhtaat vaatteet ja lakatut kynnet jne.
Olen ihmetellyt näitä lakattuja kynsiä, miksi??? Jos vanhus syö käsillään niitä hiutaleita päätyy suolistoon, jne. Ja ovat hetken päästä siis tosi rumat, ellei niitä pyyhitä asetonilla pois. Tekevätkö hoitajat myös sen ja pesevät vanhuksen kädet.... Äitini on hoivalaitoksessa ja kynnet lakattu. Hän ei koskaan lakannut itse kynsiään eli joku selitys tähänkin varmaan on - mutten ole keksinyt. Myös eri hoivapalvelujen sivustoilla samanlaista esittelykuvaa (kynsien lakkaamisesta) paljon. Itse en haluaisi kynsiäni lakattavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan aikaa jonkin verran? Nykyään ei hoivakotiin todellakaan pääse ihan ok kuntoinen eikä siellä kukaan asu enää 15v.
Pariskunnat mielestäni pääsevät yhdessä. Jos mies on huonokuntoinen (ja vanhempi) niin vaimo pääsee mukana.
Käyhät eivät itse maksa mistään. Otetaan niiltä, joilla on vara maksaa. Kyllä ne "ilmaistenkin" paikkojen hinnat ovat suuria, mutta kunta on antanut maksusitoumuksen. Hoitakaa ihan itse vanhuksenne, niin sotebudjetti kevenee.
No nämä vanhukset on itse olleet päättämässä hoitolaitoksista, toki ennen ei ollut mitään hoitaja mitoituksia ja vaippoja sai jokainen saman määrän, maksoi sitten paikastaan tonnin tai viisi kuukaudessa. Nyt kun nämä samat päättäjät on vanhuksia, pitäisi hintojen tippua ja asumisen olla hotelli tasoa.
Yksityisissä palveluissa on pidettävä mielessä, että osakeyhtiölain mukaan osakeyhtiön tarkoituksena on tuottaa osakkeenomistajille voittoa eli, kun joku kertoo hienoja ajatuksia julkisen palvelun tehostamisesta yksityistämällä, niin ehei, se maksaa ihan saman verran ja voi maksaa enemmänkin, kun myyjä määrittää hintatason ja se tehostamisesta saatu hyöty päätyy osakkeenomistajan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnat mielestäni pääsevät yhdessä. Jos mies on huonokuntoinen (ja vanhempi) niin vaimo pääsee mukana.
Ei pääse.
Olemme järjestäneet asumisemme niin, että pystymme asumaan tässä yksikerroksisessa omakotitalossa, vaikka liikkuminen vaikeutuisi. Tosin lenkkeilemme joka päivä, enkä tätä kävelyä ole aikeissa missään vaiheessa lopettaakaan.
Tietysti voi käydä tapaturma esim. lonkkamurtuma, mitä nykyisellä pahoinvointialueella ei hoideta kunnolla. Sen seurauksena voi liikuntakyky mennä kokonaan.
Näin kävi lähisukulaiselleni.
Vierailija kirjoitti:
Hoidon vaatimustasoissa ei ole eroja yksityisten ja julkisten välillä, samat lait samat mitoitukset sama hinta hoidettavalle, paitsi yksityinnenhoito tulee noin kolmanneksen halvemmaksi yhteiskunnalle.Siksi kunnilla ei oikeasti ole mitään haluja edes rakentaa omia laitoksia, koska eivät osaa.
Mummoni oli ensin julkisessa hoidossa ja kun tila huononi, piti valita huonompikuntoisten hoivalaitoksesta. Otettiin yksityinen. Molemmissa sai hyvää hoitoa samalla hinnalla.
Hauskaa, miten nuo persuttimet edelleen muistelevat jotain kymmeniä vuosia vanhaa märkä-vaippa -skandaalia, niin kuin ne vaipatkaan olisi enää samanlaisia kuin silloin. Eikä niitä käytetä niin kauan, kuin vanhus pystyy vessassa käymään edes autettuna.
Eivät ole varmaan käyneet äskettäin äitiään katsomassa. Tietenkään ei ole mahdollista olla koko ajan monta hoitajaa yhden asukkaan hoidossa.
Nykysiin kaikilla asuikkailla on oma huone,
Teillä maaseudulla on sitten asiat hyvin.
Helsingissä ei tosiaankaan ole omia huoneita kaikilla.
Olen kuluneen vuoden aikana paikasta toiseen siirrettyä vanhempaa seurannut minta kertaa viikossa. Tuli näkemys, että päätän päiväni mieluummin itse kuin joudun sellaisiin paikkoihin vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Minun edesmennyt läheiseni oli kunnan palvelutalossa ja minulla on vain ja ainostaan hyvää sanottavaa. Suosittelen! Yksityisiä karttaisin, siellä määrittelee raha ja voitto..
Tiedoksesi että yksityisiä hoivakoteja valvotaan paljon tiukemmin kuin julkisia. Julkisia valvotaan itse asiassa puolet vähemmän. Voit siitä päätellä, kumpaan kannattaa hakeutua...
Olen nähnyt molempia ja yksityiset olivat huomattavasti parempia. Tosin eivät nekään niin mahtavia, että haluaisin itse finne joutua. Kun ei enää pärjää kotona, niin sitten toivon, että tulisi äkillinen sydänkohtaus.
Olen pohtinut asiaa vähän syvällisemmin kuin laskemalla vaippoja ja kyselemällä ulkoilutuksista ym, jotka eivät laitosvanhusta enää edes kiinnosta.
Onko ihmisen luonnollista elää niin pitkään, että yhteisistä resursseista menee niin suuri summa vanhusten hoitoon, että työikäiset ja lapset kärsivät?
Ja ennen kuin kukaan alkaa huutamaan, että "aloita tuo m**haaminen itsestäsi, senkin hirviö!!!" niin totean, että todellakin aloitan. Työskentelen vanhusten parissa ja olen vakuuttunut, etten halua lääketieteen pidentämää elämää muistisairaana. Suurin osa vanhuksista on kipeitä, moni on aggressiivinen, hätäinen, sekava ja koko ajan lähdössä kotiin, töihin, lapsia tai vaikka lehmiä hoitamaan.
Ja ennen kuin kukaan huutaa tästäkään, niin olen sitä mieltä, että ihminen SAA elää vaikka 150-vuotiaaksi, jos ITSE kokee elämänlaatunsa hyväksi. Ja, itse asiassa saa elää vaikka kärsisi joka hetki. Ei se minun kärsimystäni ole. Muistisairaus on se avainsana, se vie lopussa elämänlaadun. Kun ei anna hoitaa, kun ei ymmärrä miksi hoidetaan haavaa ja se käy kipeästi, mutta se on pakko tehdä.
Mutta meidän täytyy alkaa oikeasti miettiä, onko pitkässä iässä muistisairaana mitään järkeä. Kahdelta kantilta katsottuna:
1. Nämä meidän kuuluisat verorahat. Ne eivät vain tule riittämään. Ja nyt on jo se meininki, että vanhuksia asuu kodeissa, vaikkeivat mitenkään pärjää enää.
2. Vaikka laittaisimme koko budjetin vanhustenhoitoon ja Suomen maaperästä löytyisi vaikka timantteja ja olisimme maailman rikkain maa, jolloin hoitajia voitaisiin palkata vaikka jokaiselle oma, niin haluammeko oikeasti elää niin vanhoiksi lääketieteen douppaamana, että fyysinen keho elää, mutta muisti, näkö ja kuulo ovat menneet? Niin, ja verenkierto jaloista, joissa on parantumattomia haavoja, joita joudutaan väkisin hoitamaan. Jokaisen pitäisi joskus hoitaa pelosta ja raivosta huutavaa vanhusta, johon ei saa mitään yhteyttä selittämällä, miksi vaikka virtsan katetrointi tehdään tai alavartalo riisutaan paljaaksi, jotta uloste saadaan pestyä. Jokaisen pitäisi joutua pitämään väkisin kiinni ihmistä, joille nämä toimenpiteet tehdään vastoin tahtoa.
Toki moni elää hyvän vanhuuden ja kuolee rauhallisesti ja se on hieno asia, mutta jotain tarttis nyt tehdä. Itse kannatan kunnon hoitotahtoa, jossa määriteltäisiin, mihin asti syötetään lääkkeitä ja tehdään elämää pidentäviä hoitoja. Onhan näitä hoitotahtoja jo nyt, mutta niitä pitäisi tarkentaa ja avata kansalaisille ymmärrettävästi. (Eutanasia kuuluu vain täysin päätäntävaltaisille potilaille, esim syöpäsairaat.)
Kiva maksaa vanhuksien elämä. Miksi meidät pakotetaan tähän vielä vuonna 2024?
Vierailija kirjoitti:
Eri tilanne päästä hoivakotiin 15 v sitten ja nykyään. Mulla kokemusta molemmista. Oma äiti pääsi 15 v sitten aika reippaana hoivakotiin ja anoppi pari vuotta sitten, kun oli täysin sekaisin ja 5 kertaa kotihoidon käynnit eivät riittäneet.
T. Hoitsu
ei ne hoitajien saikuttelut joka vitutuksen vuoksi ja lakkoilut sekä äitiyslomailut ilmaisia ole. joku ne maksaa, vaikkei hoitajat töissä viitsi käydäkään.
"Yksityisiä ja kunnallisia paikkoja on niin monenlaisia, hyviä ja huonoja. Yksityisen tehtävä on kuitenkin tuottaa aina myös voittoa osakkeenomistajille. "
Maksimaalista voittoa. Jos ja kun rahaa tahkotaan laadusta tinkimällä niin se on valvovan viranomaisen häpeä.