Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveriporukalla keskustellessa yksi kaveri ottaa katsekontaktin aina vain yhteen ja samaan ihmiseen.

Vierailija
18.02.2024 |

Vaikka joku muu kysyisi häneltä jotakin ja hän vastaa, hän katsoo kysyjää ehkä kaksi sekuntia. Sitten kääntää vastatessaan taas katseen siihen samaan ihmiseen, jolle on osoittanut katseellaan puheensa muutenkin koko keskustelun ajan. 

Minusta tämä on tosi häiritsevää. Ikään kuin meitä muita ei olisikaan tai meitä ei tarvitsisi ottaa mitenkään huomioon. Kyseessä ei ole mitenkään estynyt ihminen, ja kaikki muutkin paikalla olijat, 2-3 muuta kaveria, ovat tuttuja ja läheisiä. 

Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mistä tällainen käytös johtuu? Häiritseekö/häiritsisikö teitä?

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista, että hän haluaa nähdä miten tämä yksi henkilö reagoi hänen sanomisiin? Onko ollut viitteitä jostain silmien pyörittelystä tms.?

Vierailija
102/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä et näe kohdistuuko katse silmiin, silmälasikehyksiin, nenään, kulmakarvoihin, otsassa olevaan luomeen, hiusrajaan vai korvakoruun.

Kyllä näen. Ja sitä sinä et voi estää, vaikka miten jankuttaisit. Kaikilla ei ole yhtä huono tarkkaavaisuus kuin sinulla. Varsinkin sen, osuuko katse silmiin vai korviin näkee sokea otsallaankin. Nehän ovat ihan eri kohdissakin. 

Jos istut jonkun ihmisen vieressä niin et todellakaan näe.

Helposti näen, jos istun sopivassa kulmassa häneen nähden. Ja vielä helpommin näen, jos istun vastapäätä. Sekin on mahdollista, jos et vielä tiennyt. 

Olet sekaisin.

Voin olla, mutta ei se tosiasioista muuta. Kannattaa käydä silmälääkärissä, jos et edes vastapäätä istuessa näe katsooko toinen korvaa vai silmää. 

Minusta kannattaa käydä ihan toisenlaisessa lääkärissä, jos kuvittelee pystyvänsä erottamaan katsooko joku silmälasinkehystä, silmää, kulmakarvaa vai silmän alla olevaa näppylää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt yhtään mikä tässä on ongelma... Joku katsoo liian vähän aikaa jotakuta ja katsoo liikaa jotakuta toista? 

Jollain lapsella on tylsää, kun on kotona sairaana. Piti sitten keksiä tällainen aloitus, jotta saa kinastelun aikaan ja pääsee sanomaan toisia autisteiksi. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. 

Vierailija
104/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä et näe kohdistuuko katse silmiin, silmälasikehyksiin, nenään, kulmakarvoihin, otsassa olevaan luomeen, hiusrajaan vai korvakoruun.

Kyllä näen. Ja sitä sinä et voi estää, vaikka miten jankuttaisit. Kaikilla ei ole yhtä huono tarkkaavaisuus kuin sinulla. Varsinkin sen, osuuko katse silmiin vai korviin näkee sokea otsallaankin. Nehän ovat ihan eri kohdissakin. 

Helposti näen, jos istun sopivassa kulmassa häneen nähden. Ja vielä helpommin näen, jos istun vastapäätä. Sekin on mahdollista, jos et vielä tiennyt. 

Olet sekaisin.

Millaisella lääkärillä normaali havainnointikyky pitää käydä tarkistuttamassa? Ei ihmisen silmä niin ihmeellinen asia ole, etteikö sen liikkeitä näkisi, jos vähänkään keskittyy havainnoimaan asiaa. Eikä tämä ole mielipideasia, vaan fysiologinen fakta. 

Vierailija
105/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sekaisin.

Minun mielestäni on turha jankuttaa, jos oma havannointikyky on niin heikko, ettei tuollaista asiaa pysty erottamaan. 

Vierailija
106/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tavis, niin ihastunut tuohon ketä katsoo, jos autismin kirjolla, niin tuo on "turvaihminen" johon nojaa sosiaalisessa tilanteessa, jota on muuten vaikea hahmottaa/jossa on raskas olla. 

Vierailija
107/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lopeta turha huomauttelu niin ei tarvitse selitellä tuohon tapaan. Ei ole sinun tehtäväsi jakaa diagnooseja."

En lopeta. Enkä jaa diagnooseja. Mutta kehoitan pohtimaan, voisiko asia olla niin. 

Autistijankkaaja ei edes osaa lopettaa. Pakko saada jankuttaa omaa mantraa. Onneksi sinulla on vielä 11 tuntia aikaa toistella tuota samaa. 

Miks tää herättää sussa noin voimakkaan reaktion? Sähän jankkaat tässä itse aivan samalla lailla, ja oon vaan vastannut sun viesteihin? Oletko edes se ihminen, jolle asiasta alunperin sanoin? 

Vierailija
108/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tavis, niin ihastunut tuohon ketä katsoo, jos autismin kirjolla, niin tuo on "turvaihminen" johon nojaa sosiaalisessa tilanteessa, jota on muuten vaikea hahmottaa/jossa on raskas olla. 

Eli jos katseen kohde on vaikka puhujan äiti, sinusta puhuja on ihastunut äitiinsä. Tämä selvä. 

Vierailija
109/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lopeta turha huomauttelu niin ei tarvitse selitellä tuohon tapaan. Ei ole sinun tehtäväsi jakaa diagnooseja."

En lopeta. Enkä jaa diagnooseja. Mutta kehoitan pohtimaan, voisiko asia olla niin. 

Autistijankkaaja ei edes osaa lopettaa. Pakko saada jankuttaa omaa mantraa. Onneksi sinulla on vielä 11 tuntia aikaa toistella tuota samaa. 

Miks tää herättää sussa noin voimakkaan reaktion? Sähän jankkaat tässä itse aivan samalla lailla, ja oon vaan vastannut sun viesteihin? Oletko edes se ihminen, jolle asiasta alunperin sanoin? 

Ja taas autisti on tekemässä diagnooseja muista. Keskitypä ketjun aiheeseen äläkä rupea analysoimaan muita kirjoittajia, joista et tiedä vttuakaan. 

Vierailija
110/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti jankuti. Miksi et ole koulussa tähän aikaan päivästä, vaikka selkeästi olet alaikäinen?

Vierailija
111/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ottaa katseen pois omasta navasta niin tämäkin asia lakkaa häiritsemästä. Vain minäminä-ihmiselle on ongelma, jos häntä ei katsota pilkulleen saman verran kuin muita. 

Heh. Taas kerran joillekin on mahdotonta ymmärtää lukemaansa. Ei haittaa, jos minua ei katsota saman verran kuin muita. Vaan se haittaa, jos minua ei katsota oikeastaan ollenkaan koko iltana. Ehkä on vaikeaa ymmärtää, jos itse ei koe tällaista koskaan. Mutta voi sitä silti edes yrittää ymmärtää eikä alkaa v*ttuilla. 

Mietitteköhän te ilkeilijät koskaan, mitä saatte aikaan tuolla tahallisella loukkaamisella? Se, jolle kirjoitatte, voi olla vaikka kuinka rikki, huonovointinen ja epävarma itsestään ja haluaa aidosti tietää, miksi läheinen ihminen käyttäytyy tavalla, jonka henkilö kokee hyvin epämiellyttäväksi ja ahdistavaksi. 

Onneksi suurin osa ketjuun kirjoittaneista on käsittänyt tilanteen ja vastaa fiksusti ilman tarvetta tölviä kysyjälle vielä huonompi olo. ap

Vierailija
112/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katseen kohde on ainut, joka vaikuttaa aidosti kiinnostuneelta siitä, mitä sanotaan. Muut keskittyvät vain laskemaan katseen kestoja tai miettimään, miksi heitä ei katsota eivätkä kuuntele. 

Vierailija
113/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ottaa katseen pois omasta navasta niin tämäkin asia lakkaa häiritsemästä. Vain minäminä-ihmiselle on ongelma, jos häntä ei katsota pilkulleen saman verran kuin muita. 

Heh. Taas kerran joillekin on mahdotonta ymmärtää lukemaansa. Ei haittaa, jos minua ei katsota saman verran kuin muita. Vaan se haittaa, jos minua ei katsota oikeastaan ollenkaan koko iltana. Ehkä on vaikeaa ymmärtää, jos itse ei koe tällaista koskaan. Mutta voi sitä silti edes yrittää ymmärtää eikä alkaa v*ttuilla. 

Mietitteköhän te ilkeilijät koskaan, mitä saatte aikaan tuolla tahallisella loukkaamisella? Se, jolle kirjoitatte, voi olla vaikka kuinka rikki, huonovointinen ja epävarma itsestään ja haluaa aidosti tietää, miksi läheinen ihminen käyttäytyy tavalla, jonka henkilö kokee hyvin epämiellyttäväksi ja ahdistavaksi. 

Onneksi suurin osa ketjuun kirjoittaneista

Jos asia ei haittaisi sinua, et olisi tehnyt aloitusta, jossa taivastelet, miksi sinua ei katsota. Eikä se ole vttuilua, että todetaan tosiasia. Miksi sinulla menee noin isosti tunteisiin kuulla olevasi minäminä-ihminen? 

Vierailija
114/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi suurin osa ketjuun kirjoittaneista

Ei kannata tulla keskustelupalstalle, jos ei kestä kritiikkiä. Totuus sattuu joskus hyvinkin paljon. 

Vierailija
115/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jotain ihmistä voi olla helpompi katsoa kuin muita. Onko esim.se johon kohdistaa katseen ystävällisemmän oloinen kuin muut?

Vierailija
116/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä. 

Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä? 

Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.

Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muita henkilöitä ei olisi paikalla ollenkaan, niin ei se aina vain toistuessaan mitään tahatonta enää

Kiitos, juuri näin. Tätä on tässä kuvaamassani tilanteessa jatkunut vuosien ajan. Näemme tällä porukalla ehkä 2-3 krt vuodessa ja joka kerta sama juttu. Ja nämä tapaamiset kestävät useita tunteja. Oon saanut tästä ketjusta myös useita hyviä vastauksia siihen, että mistä voi olla kysymys, kiitos niistä. ap

Vierailija
117/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on peilisoluista. Ihmiselle on luontaista kohdistaa katse sinne, mistä saa jonkinlaisen reaktion aikaan. Reaktion avulla ihminen sitten peilaa omaa tekemistään ja mukauttaa tavittaessa käytöstään vastapuolelle edulliseksi. Jos sinua ei katsota, sinä et ole aidosti läsnä tilanteessa. 

Vierailija
118/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaisi miettiä, miksi tuon toisen ihmisen käytös häiritsee häntä niin paljon. Ap:lla itsellään on ehkä vaikeita huomiotavaillejäämisen kokemuksia, joiden ahdistavat muistot aktivoituvat, kun joku toinen saa huomiota ja hän ei. 

Vierailija
119/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä. 

Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä? 

Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.

Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muita henkilöitä ei olisi paikalla ollenkaan, niin ei

Miksi ihmeessä tapaat ihmistä, jonka käytös häiritsee sinua noin paljon? Eikö olisi helpompi vain päästää irti ja keskittyä niihin ihmisiin, joiden huomion saat haluamallasi tavalla? 

Vierailija
120/167 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitteköhän te ilkeilijät koskaan, mitä saatte aikaan tuolla tahallisella loukkaamisella? Se, jolle kirjoitatte, voi olla vaikka kuinka rikki, huonovointinen ja epävarma itsestään ja haluaa aidosti tietää, miksi läheinen ihminen käyttäytyy tavalla, jonka henkilö kokee hyvin epämiellyttäväksi ja ahdistavaksi. <

Onneksi harva täällä on noin täynnä ihmisvihaa ja ilkeyttä kuin sinä, joka haukut oman navan tuijottelijaksi. Ehkä kannattaisi työstää sitä omaa ilkeyttään ja miettiä, mistä se kumpuaa.